Proeve van bekwaamheid... my god!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Proeve van bekwaamheid... my god!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 16:54

Wat een drama.

Ik doe spw-4 en als soort van praktijkexamen krijgen wij proeves van bekwaamheid.

Je krijgt een casus die je moet uitspelen waarin alles kan voorkomen wat er behandelt is in de lessen. Je weet een half uur van te voren in welke rol jij zit, de rol van je tegenspeler weet je niet. Je moet je in dat half uur voorbereiden op je rol en taken in het gesprek en een aantal stuurvragen beantwoorden.

Ik heb echt geduimt voor een casus met een "normaal" iemand en ik wilde absoluut geen casus met een verstandelijk gehandicapte...

Ik moest 1 envelop trekken uit 6 dichte enveloppen en koos natuurlijk de verkeerde. Ik moest een gesprek gaan voeren met een verstandelijk gehandicapte die rookt op plekken waar ze dat niet mag en moest haar een brandprotocol gaan uitleggen, ook moest ik haar inzicht geven in het probleem van roken buiten de plek waar dat mag en haar bewust maken van de regels over roken.

Mijn tegenspeelster was een meisje uit een andere klas die zich een beetje TE goed in haar rol inleefde. Ik wist echt niet wat me overkwam, ik heb ten eerste nog nooit een casus uitgespeelt met een verstandelijk gehandicapte en ten 2e had ik echt geen idee hoe ik een brandprotocol moest gaan uitleggen aan iemand die doet alsof ze 6 is.

Normaal geef je altijd een inleiding voor het daadwerkelijke gesprek maar daar kreeg ik de kans niet eens voor, mijn tegenspeelster begon gelijk heel maf te doen. Ik heb haar alles wel 10 keer uitgelegd en zag gewoon de leraren die me beoordeelde lachen om mijn tegenspeelster....
Het gesprek moest ongeveer 20 minuten duren en het heeft dik een half uur geduurt en toen had ik haar nog de helft niet uitgelegd omdat ze maar bleef volhouden dat ze het niet begreep.

Na het gesprek kon ik me nog verantwoorden, vertellen wat ik er nog bij had kunnen/moeten doen, wat ik anders had willen doen, wat ik allemaal had toegepast enz. Toen moest ik even weg en werd ik later geroepen voor de uitslag.

Pff ik had hem net aan gehaald omdat ik me goed kon verantwoorden en omdat ik een vreselijk moeilijke tegenspeelster had... het bleek dat ze de rol van een 13 jarige moest spelen en ze leek net een kleuter.

Maar goed... ik heb hem!!! Van zo'n gesprek hangt dus mijn opleiding af Clown

28-09-2007
Nothing compares too you...


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:00

Knap hoor, ik zou het je absoluut NIET na kunnen doen! Zulke dingen zijn echt een ramp!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:03

Jezus.. Ik zou ZO graag met je ruilen nu.. Ik doe SPH, 4e jaar.. en ik word helemaal gek.. Om ons papiertje te krijgen moeten we een scriptie schrijven,. als basis voor een niuewe methode die je moet gaan ontwikkelen, dan moet je scriptie gaan verdedigen, krijg je een expertisetoets, een presentatie, en een bachelorproef.. Dan mag je 1,5 uur voor een commissie gaan l*llen over je competentie-ontwikkeling..

Wat jij beschrijft zijn bij ons de simulatietoetsen.. alleen het verschil is dat er bij ons échte cliënten de rollen komen vertolken.. Toevallig 2 weken geleden nog.. Voor 2e jaars studenten dan. Ze moesten zo'n gesprek voeren met (ernstig) chronisch psychiatrische patiënten. Omdat ik die cliënten ken (studeer daar af) heb ik ze de hele dag begeleid, en wat geoefend enzo.. je wil niet weten hoeveel 2e jaars huilend het lokaal uitkwamen Scheve mond

Ik vind dat bepaalde opleidingen echt veel te wensen overlaten.. Net als dat SPH bij SPW aan hoort te sluiten.. Yeah right.. Bij ons vielen 3 jaar geleden 80% van de MBO instromers af..


maarre..ben je nu compleet klaar dan met je opleiding?

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:05

pff ik had dat meisje na afloop flink in elkaar getimmert! ze weet toch wat er vanaf hangt! waarom verziekt ze het dan zo, door een 6 jarige te spelen die erg maf doet terwijl ze een 13 jarige moest spelen Boos! denk dat t meteen duidelijk is waarom spw niets voor mij is Schijnheilig

gelukkig heb je het gehaald OK dan!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 17:06

Nee, we hebben elk jaar proeves, ik moet nog 2 jaar Haha!

Gelukkig wil ik geen sph doen.
Wij krijgen wel in het 2e jaar simulatiepersonen in plaats van klasgenoten. Ik moet wel zeggen dat ik met "echte" clienten veel makkelijker een gesprek voer dan met "nep" clienten.

Ook zijn wij op deze proeve zo vreselijk slecht voorbereid, ik hoorde pas vrijdag dat het niet alleen slechtnieuwsgesprek, begeleidend gesprek, probleem-advies gesprek kon worden maar ook dat je er protocollen bij krijgt die je moet gaan uitleggen...

28-09-2007
Nothing compares too you...

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:08

Haha leuk he. Ik doe ook de SPW. Schijnheilig
Wij moeten dat heel vaak doen, die gesprekken. Gelukkig maar want ik kom van die dingen nu regelmatig tegen op stage. Haha! Meestal ben ik er wel vrij goed in, gelukkig.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 17:10

Haha! op stage ben ik er ook goed in... maar zo nep gaat het meestal een stuk minder.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:32

Vorig jaar hadden ze bij ons op school junks van het station geplukt..die mochten mee naar school voor simulatietoetsen. daar kregen ze dan een vergoeding voor.. Nou reken maar dat ze mee wilden doen.. Maar heavy was het wel.. de meesten waren niet eens met beide benen op aarde.. Als je dan in het dagelijks leven bang bent voor junks...sja dan is dat toch wel erg indrukwekkend zo'n toets Haha!

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 18:30

Dat lijkt me eigenlijk wel supergaaf, dat is tenminste echt!

28-09-2007
Nothing compares too you...

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 18:36

wat ben ik blij dat ik geen spw of sph doe!!! mijn vriend doet wel spw-4 18+, dat lijkt me nog wel oke, maar ook niet echt wat voor mij! Ben pas mee geweest naar zijn bejaardenhuis waar hij werkt met dementerenden....tsja en dan die mensen gaan uitleggen dat je geen zuster bent en dus niet weet waar ze wonen!!! het was wle gezellig hoor!!

Spero melior

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:04

Pff ik heb hem 29 juni ( SPH ) heel fijn, mijn tegenspeler is mijn docent recht. Vreselijk, die man leeft compleet in zijn eigen wereld, valt iedere les minsten 2 keer over een stoel, praat tegen zichzelf, zwaait constant met zijn armpjes....
Echt, dat gaat echt niet goedkomen, ik lig al onder de tafel van het lachen als ik die man zie....Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 20:35

Haha, wat dacht je dat ik had. Ik moest mijn lachen inhouden en die leraren maar stiekem lachen om mijn tegenspeelster... Ze deed ook zo achterlijk, stond voor de proeve nog heel normaal met haar te praten en dan opeens doet ze een een verst. gehandicapte met niveau van een kind van 6 na...

28-09-2007
Nothing compares too you...

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:53

Nu weet ik weet waarom ik met SPW gestopt ben Haha!

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:18

flair schreef:
Dat lijkt me eigenlijk wel supergaaf, dat is tenminste echt!


Ja, ikzelf vind drugsverslaafden een geweldige doelgroep om mee te werken, maar ik kan me voorstellen, in de 2e dat je je rot schrikt..

In ieder geval had 90% ofzo een onvoldoende toen. Het waren niet de meest meewerkende mensen ooit.. *LOL*

De hertoetsen hebben ze toen maar met drama-studenten gedaan Haha!

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 11:29

Als je het onverwachts krijgt zou ik wel schrikken ja, maar als je het van te voren weet kan je je er nog op voorbereiden.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:03

Dit moest ik ook doen, ik zat in de 1e klas, ik moest iemand van een stoel afkrijgen waar hij niet mocht zitten. Een ramp Scheve mond Alleen was dit voor ons gewoon oefenen en niet zoals bij jou Haha!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Danseresje, Fayyah19, IASCrawler, Jacquelinee_, wemkelover en 171 bezoekers