hoeveel voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

hoeveel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 16:54

Hoi!

Levi gaat binnenkort het land weer op, maar dan moet ik zelf gaan voeren. Hoeveel kan hem het beste geven? Iedereen zegt namelijk weer wat anders Verward

Voor alle duidelijkheid:

Levi is bijna 2 jaar dus nog in de groei, maar een kruising tussen een Ijslander en een Arabier/Welsh Dat zijn rassen die niet zoveel nodig hebben dacht ik...
Ben nogal bang voor hoefbevangenheid als ie teveel krijgt, maarja hij moet ook nog groeien

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 16:56

Een 2 jarige die voldoende ruwvoer
(in dait geval gras) tot zijn beschikking heeft hoef je normaal gesproken niet bij te voeren.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 16:57

Kwestie van kijken hoe hij het doet op een gewicht brokken!
Misschien kun je beginnen bij 1 kilo per dag. Als dit teveel is 9dat merk je zelf best wel snel) neem je het een kwart/de helft terug. Is dit te weinig geef je wat meer. Zo kijk je waar hij het mooi op doet, en hou je dat aan Lachen Succes. Wat krijgt hij nu trouwens?

even ter vergelijking:
Pinky staat op basisbrok, 0,5 kilo per dag. Paar penen en hooi.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 16:59

Maar het gras heeft toch nu niet zoveel ehm voedingsstoffen ofzoiets?? Het is trouwens ook niet zo'n 'volle' wei, geen modder maar gewoon kort haha ik weet niet precies hoe je dat allemaal zegt.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 17:02

Nu hij hele dagen op stal staat krijgt hij een kilo brok (volgens mij basisbrok maar weet het niet helemaal zeker) portie kuilgras en wat brood/appel/wortels

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:06

dan 3/4 kilo?
En vanuit dat standpunt verder kijken. Als hij iets te dik wordt zet je hem op een halve kilo?
Maar pas op met de zomer want je hebt zo een tonnetje met dat 'nieuwe' gras... YUK

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 17:12

mm vanaf half april ongeveer als het 'nieuwe' gras er is zal ik hem denk ik geen bix meer geven, want hij is natuurlijk nog niet aan de arbeid Lachen

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:47

Mijn ijslander krijgt als ze getraind wordt 1 kilo eiwitarm krachtvoer per dag. Als ze (24 uur per dag) in de (schrale) wei staat niets (bij geen tot matige arbeid) tot 0,5 kilo bij intensieve arbeid.

Ik denk dat Levi zolang je niet met hem werkt naast weidegang niet veel nodig zal hebben. Als je toch wilt bijvoeren zou ik zeker niet meer dan een halve kilo per dag voeren van een eiwitarm product.

Verder idd goed in de gaten houden en als het nodig is de hoeveelheid aanpassen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:06

Nee zeker als dadelijk het gras weer volop komt zou ik niet meer bijvoeren (tenzij het nodig is natuurlijk). Er zit dan veel in gras en je hebt er eerder moeite mee om hem slank (niet mager) te houden dan om hem vol (niet dik Tong uitsteken) te krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 19:53

Hai,
in het voorjaar, als het gras groen is, en jong gras bevat het veel eiwit, hier moet je goed mee uitkijken (hoefbevangenheid), rustig laten wennen, kleine periodetjes en die steeds wat opvoeren, dus niet in 1 keer 'm de hele dag op de wei gooien, dan wordt ie ziek. Ik gaf mijn pony (haf), toen ze jong was, ongeveer 2-3 uur wei, (grote volle weide) en de normale porties hooi 1 keer 's ochtends en 1 keer 's avonds.
Als je hem nu op de wei gooit, dan bevat het gras nog geen voedingstoffen en geen eiwit, dus dit gras is nog niet voedzaam voor 'm, dan zou ik gewoon bijvoeren wat hij normaal krijgt, hooi (brokken ?)

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 20:03

Sinds ie van mij is (circa 3 weken) staat ie op stal, zeer binnenkort gaat ie weer naar buiten dag en nacht...dat was ie voor ie van mij was ook gewend dus daar verwacht ik geen problemen van vooral niet omdat de wei nu nog geen 'jong' gras bevat.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 20:09

Maar nog even vraagje als hij al 2 maanden dag en nacht op de wei staat is het jonge gras dan nog een probleem? I.v.m. hoefbevangenheid?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 10:51

Bij jonge opgroeiende paarden hoef je niet zo gauw voor een overmaat aan eiwitten in het voer te vrezen...die zetten ze wel om in groei. Twenters worden niet zo gauw bevangen. Als de groei gestopt is, na 3 of 4 jaar, dan gaat het paard echt kans lopen bevangen te raken. Niet zolang het groeit.

In hartje zomer kan een jong dier leven op voldoende gras. Maar in de winter, heel vroege voorjaar en late najaar moet je wel bijvoeren. Het is een pony, dus er gaan geen kilos in,. Ik zou kiezen voor een grote bult kuilvoer of beste kwaliteit hooi, aangevuld met brokjes. Ruwvoer alleen is niet goed genoeg, daarin zitten geen vitamine E en weinig D3, daar heb je brokjes voor nodig. Begin met de bult ruwvoer en een half kilootje onderhoudsbrokjes.

Je jonge dier moet niet te dik worden, maar mag ook niets tekort komen, dus niet te mager. Jonge dieren zijn buikiger dan volwassen paarden, dus een klein buikje betekent nog niet automatisch *te dik*.....

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 12:30

Hier kan ik niet eerlijk een eerlijk antwoord op geven.
je moet voeren met je ogen.
Dus ziet ie er nu goed uit, en gaat huij dadelijk een vette wei op, dan moet je minderen maar hoeveel Verward Gewoon goed voeren met je ogen.

heb ik ook dit jaar pas geleerd *LOL*

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-02 12:31

Oke bedankt! Lachen
Moeilijk hoor die wei kwestie, iedereen zegt weer wat anders, maar hier heb ik wel wat aan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 12:44

Nog 1 opmerking:
een 2 jarige mag best wat schraal gehouden worden en zeker die van jou rekeninghoudend met het bloed wat hij voert.