waarom zijn papieren belangrijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

waarom zijn papieren belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-02 00:42

Ik heb een paardje op het oog, zonder papieren.
Omdat hi geen papieren heeft, raden veel mensen hem mij af.

Ik snap eigenlijk niet waarom, wat is er zo belangrijk aan dat een paard papieren heeft?

Soms moet je springen, om al vallende te leren vliegen!


Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 08:52

Een papier geeft wel een zekere meerwaarde aan het paard maar wordt pas belangrijk op het moment dat je met een paard wilt gaan fokken. De vraag is dus: wat wil je met het paard gaan doen? Gaat het je alleen om een leuk rijpaard waar je lang plezier van wilt hebben maar verder niet mee wilt fokken: waarom zou je hem dan niet kopen, vooropgesteld dat het dier wel door de keuring heen komt!!!!!!

Een papier geeft je wel informatie over de bloedlijn en voor welk doel het paard gefokt is (springen of dressuur) maar dat geeft geen garantie.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 09:21

Het is eigenlijk simpel: een slecht paard is een slecht paard, met of zonder papieren. Een goed paard met met goed papieren is meer waard dan een goed paard zonder papieren. Dit komt met name doordat je dan inderdaad wat meer voorspellingen kan doen over de fokwaarde en over de eventuele aanleg van het paard. Ook staan registreren veel stamboeken geen nakomelingen van paarden/pony's zonder papier.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 12:31

Als je hoger wilt in de sport kun je geloof ik niet starten met een paard zonder papieren. Maar vanaf welk niveau dat is weet ik niet...

Je suis Charlie.

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 13:14

Op het papier kan je niet rijden, dus zeker als je een ruin koopt om te rijden maakt het niets uit. Het is hooguit leuk om te weten wie zijn ouders zijn.
Als je een merrie of hengst koopt en je wilt er ook mee gaan fokken vind ik papieren wel belangrijk, de veulens zijn met papier beter te verkopen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 13:29

Ik vind het onzin om een paard af te raden als het geen papieren heeft, tenzij je ermee wilt fokken. MAar voor de sport is zo'n paard net zo goed geschikt, en doet qua capaciteiten echt niet onder voor een paard met papieren. Als er nu een papiertje is waar je meer waarde aan moet hechten, dan is het het veterinaire keuringsrapport. Laat een klinische keuring uitvoerren. De veearts schat dan ook de leeftijd van dat paard en dan kunnen ze je geen oor aannaaien.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 13:33

O.k ik ben het wel met jullie eens dat je op een papier niet kunt rijden, maar als je eens bij dressuur of springen in de hogere klasses in de programmaboekjes kijkt, zul je zien dat er maar weinig paarden in staan met een onbekende afstamming.

Een papier geeft idd een bepaalde richting aan, hoewel het heus niet alles zegt (bv. Ferro).

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 13:46

Fitzroy schreef:
O.k ik ben het wel met jullie eens dat je op een papier niet kunt rijden, maar als je eens bij dressuur of springen in de hogere klasses in de programmaboekjes kijkt, zul je zien dat er maar weinig paarden in staan met een onbekende afstamming.

Een papier geeft idd een bepaalde richting aan, hoewel het heus niet alles zegt (bv. Ferro).


hihih nee kijk maar naar mijn Junior STv tussen de hindernissen
Haha!

maar op papier kun je niet rijden maar ikzou niet snel een paard zonder papier kopen. Als je er ooit mee wilt fokken (bij een merrie) dan is het veulen ook weer minder waard want zo is de markt. En zowiezo is een paard duurder met papier dan zonder. Dat bepaald de hele markt dat een paard met papier meer waard is, dat is maar goed ook want anders waren al die keuringen en hengstenhouderijen overbodig

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 14:21

Het is ook maar goed dat sommige mensen financieel niet zoveel te besteden hebben. Want zo kunnen de paarden zonder papieren ook goed terecht komen, en kunnen die mensen toch goed vooruit als ze de sport in willen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 15:15

Als je je paard ooit weer zou willen verkopen, is het meestal makkelijker als hij een papier heeft. En dat komt dan weer doordat veel mensen het afraden om een paard zonder papieren te kopen Clown

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:16

Vind ik flauwekul.
ligt er natuurlijk aan wat jij met het paardje wilt gaan doen. voor het dekken dan is het handig met papier zijn de veulens meer waard.

Met of zonder papier verder bomt mij helemaal niets je kunt er toch niet op rijden.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:20

Hoeveel ècht mooie en/of goede dieren kennen jullie zonder papier...
Ik geen één.

Zat lelijke met papier maar dat zijn er net zoveel als zonder papier!

volgen jullie me nog? Verward Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:42

Juist Sjuimpje, dat bedoelde ik ook te zeggen!

Ik ken geen enkel paard dat hoog in de sport loopt zonder papier, misschien alleen dat Braziliaanse vuilnisbakkenpaard, Mambo?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:43

Mambo ja...
Maar bij mij wil het oog ook wat! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:50

Fitzroy schreef:
Juist Sjuimpje, dat bedoelde ik ook te zeggen!

Ik ken geen enkel paard dat hoog in de sport loopt zonder papier, misschien alleen dat Braziliaanse vuilnisbakkenpaard, Mambo?


Verwissel je hier niet oorzaak en gevolg?

Een heleboel paardeneigenaars en hengstenstallen en hun ruiters investeren de tijd en het geld niet in een paard zonder papieren. Heel veel paarden die in de topsport worden uitgebrachte moeten reclame maken voor zichzelf en voor de fok.

Maar ik denk dat er wel degelijk goede paarden zonder papier zijn die in de juiste handen het ver zouden kunnen schoppen, als er maar tijd en geld in geinvesteerd word. En gezien het feit dat dit niet gedaan word zul je ze ook niet zo gauw zien. Met uizondering van een enkel paard zoals Mambo....

Ik ken persoonlijk genoeg paarden die het potentieel er wel voor zouden hebben, maar niet verder worden gepromoot omdat "het toch geen zin heeft"...

Het ligt er helemaal aan in wat voor handen het paard belandt...

Je suis Charlie.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 19:36

Ik wil er altijd papier bij hebben. Zo kun je bij het fokken er rekening meehouden welke bloedlijnen er wel en niet bij passen.

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 20:24

ooit over nagedacht dat je door het 'persoonsnr' van een paard (iig bij kwpn) het levensverhaal kan achterhalen..? dat kan dus echt veeel over een paard zeggen aan dingen die je in 1ste instantie niet aan m kan zien

('leuk' verhaal: je koopt een paard dat nog nooit wat gedaan heeft, hij blijkt met springen toch wel erg bang voor bepaalde dingen, je belt kwpn, paard heeft al in de sport gelopen, voor de hengstenkeuring geweest, heeft een hoooooop ellende meegemaakt kom je achter na wat rondbellen enz. had je dit paard als je dat vantevoren had geweten voor hetzelfde bedrag gekocht? nee dus)

ik ben voor papieren, al die hengstenkeuringen zijn er echt niet voor niks. Natuuuurlijk gaat het om het paard zelf en ik zal dus ook nooit zomaar 1 puur om het papier kopen, maar het zegt echt wel wat. Ook bijv wat voor karakters een paard doorfokt. Zo kan je een heel goed paard hebben dat qua karakter waarschijnlijk niet bij je past, voor mij goeie rede om het risico niet eens te nemen.

Ik heb zelf een pony zonder papier en ik doe dat denk ik niet meer zo snel

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 20:56

Ik heb een pony gehad zonder papier en dat was een heel fijn dier. Hij liep M2-dressuur, M-springen en M-SGW. Er zijn zat paardjes met papier die dat niet redden...Mijn zusjes pony(ook papierloos *LOL* ) kan ook geweldig springen en draait voor een dressuurproefje ook haar hoofd niet om Haha!
Toch zou ik niet snel meer een paard zonder papieren kopen, ze zijn gewoon veel moeilijker te verkopen. En het is ook wel fijn om te weten wat een paard zijn achtergrond is.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 00:21

Cassidy schreef:
Verwissel je hier niet oorzaak en gevolg?

Ik ken persoonlijk genoeg paarden die het potentieel er wel voor zouden hebben, maar niet verder worden gepromoot omdat "het toch geen zin heeft"...

Het ligt er helemaal aan in wat voor handen het paard belandt...


Hoe verklaar je dan het feit, dat als er gezegd wordt dat ieder paard Z kan worden, er dan toch zo weinig Z-paarden zijn zonder papier.
Er rijden genoeg amateurs rond met de capaciteiten om Z te rijden met paarden zonder papier, dus dat lijkt me sterk.

Gomir, bij de pony's zie je het idd veel vaker,maar bij de paarden echt niet.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 00:42

Dat het bij de pony's veel vaker voorkomt heeft ook te maken met dat veel fokkers hengstveulens niet laten registreren.
Vaak zijn de stamboek kosten in verhouding met de waarde van een hengstveulen erg hoog.

Bij paarden worden veel meer (hengst)veulens geregistreerd.
Ik denk dat fokkers van bv kwpn'ers tegenwoordig alleen de echt "mindere" veulens niet meer laten registreren. Al is dat tegenwoordig wel verplicht i.v.m. een paspoort.

Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-02 09:36

ok, even voor de duidelijkheid.

Ik wil er gewoon recreatief op rijden, af en toe een wedstrijdje, maar niet veel ofzo.
Misschien dat ik ooit, als ze wat ouder is (mits ik haar koop natuurlijk!!!), een jaar of 10 proberen een veulentje bij haar te krijgen, maar dat zal dan meer voor het leuke zijn dan voor het doel om het weer voor veel geld te verkopen.

Ik begrijp uit jullie, dat wanneer ik op deze manier met het paard om wil gaan, het eigenlijk niet uitmaakt of ze wel of geen papieren heeft?

Heb ik dat goed?

Soms moet je springen, om al vallende te leren vliegen!

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 09:55

Nou dan hoef je toch niet perse een paard met papier te kopen? Er is hier al genoemd waarom een papier handig kan zijn. Kijkend naar jouw eisen is een paard zonder papier ook geschikt.


Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 10:11

Duvel heeft ook geen papieren. Het is wel een goed paard, met goede gangen. Als je echt wilt fokken, is een papier inderdaad wel handig, zoniet noodzakelijk. Maar voor recreatief en af en toe een wedstrijd heb je echt geen papier nodig. Dat is namelijk precies wat wij ook met Duvel doen. Ik ga wel KNHS starten dit jaar, maar ik schaam me er niks voor om zonder papieren in de ring te verschijnen. Mijn instructrice heeft een Ferro zoon, maar zonder papieren, merrie was niet opgenomen ofzo. Ze heeft als 2 jarige gekocht, laten castreren en ingereden. Hij is nu 4,5 jaar en ze is Z startgerechtigd. En niet omdat ze het dier als jong dier overvraagd heeft, maar als ze op wedstrijd ging, kwam ze heel vaak met 3 of 4 winstpunten thuis. Dus al ga je bijna alleen maar naar (voor-) selectiewedstrijden, dan nog schuif je vanzelf een categorie omhoog.
Dus ook een paard zonder paieren kan best hoog in de sport lopen. Je weet alleen niet wie de vader en of moeder zijn, maar dat kunnen dus best wel goede paarden zijn.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 11:01

Mag ik jullie even corrigeren? Mambo heet Mumu, en hij heeft de schillenkar nog getrokken in een sloppenwijk in Brazilie. Mota Ribas of zoiets heet de ruiter. Je kunt aan een paard zien in hoeverre hij geschikt is voor de sport, in zijn gangen, de manier waarop hij door zijn lijf beweegt. Daar heb je geen papieren voor nodig. Je hebt paarden met goede papieren die als sportpaard weinig interessant zijn. Papieren geven een indicatie op het vermogen maar zijn niet alleszeggend. Hetgeen je in het paard ziet op het moment dat hij beweegt zegt je veel en veel meer. dus mensen moeten zich niet blind staren op papieren. Maar zoals ik al zei, om te fokken kun je wel beter een merrie met papieren hebben. Vooral bij ponies. Hoeveel ponies worden niet voor slacht gefokt? Gezonde ponies, maar zonder papieren en niemand die in ze geinteresseerd is.

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 11:25

Arona schreef:

Misschien dat ik ooit, als ze wat ouder is (mits ik haar koop natuurlijk!!!), een jaar of 10 proberen een veulentje bij haar te krijgen, maar dat zal dan meer voor het leuke zijn dan voor het doel om het weer voor veel geld te verkopen.




Met een merrie zonder papier zou ik geen veulen fokken als je niet 100% zeker weet dat je hem/haar zelf kan en wil houden. Verkopen is altijd moeilijker en een veulen met een (goed) papier heeft gewoon veel betere kansen.

Dus kijk eerst goed of de merrie het waard is om mee te gaan fokken. Al geldt dat ook voor merrie's met papieren natuurlijk.
Paarden zijn er genoeg dus probeer alleen met de betere merrie's te fokken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers