Gelderse paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElsAnoes
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Winterswijk

Gelderse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-04 02:14

Hoi hoi!

Ik rijd nu al 9 jaar op een Gelders paard.
Over dat ras wordt vaak verteld dat ze graag willen werken, en dat kenmerkt dit paard ook echt!! Verder is ze lekker veelzijdig, onder het zadel (buitenritten, springen, "dressuur") en lekker voor t karretje, Anoes is overal voor in!

Wie van jullie is er nog meer fan van Gelderse paarden en wat kenmerkt ze als typisch Gelders?

Groetjes Els

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:46

Ik rij ook al 5 jaar een gelderse. Ze zijn heel veelzijdig en idd erg werklustig.
Een hele poos geleden heb ik hier ook een topic over geopend, mss even de zoekmachine?
Wat toen ook bleek was dat ze kunnen schrikken van de raarste dingen, dat doet die van mij ook nogal Haha!.

Renate1970
Berichten: 1100
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:10

Ik verzorg sinds een poosje de gelder van mijn vriendin, heerlijk braaf paard in de omgang (perfect om mijn zelfvertrouwen wat paarden betreft weer een beetje op te vijzelen), maar onder het zadel is het af en toe een echt doetje, schrikt zich te pletter van een gras spook Schijnheilig en laat er vooral niets veranderd zijn in de vaste route van stal naar wei Ziek want dan kruipt meneer weg achter zijn grote vriend (die wel een kop kleiner is).
Het is trouwens een vosruin van 1.70 met als vader goudsmid en 15 jaar.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 00:25

We hebben een gelderse merrie Kina (Bazuin x Pygmalion). Bij een gelders paard zie ik blije attente oortjes en een briezende neus bij iets onbekends.

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 00:48

Mijn paardje (of eigenlijk pony Lachen ) is een NRPS-er, maar wel tenminste 25% gelders. Best bereid om te werken, maar je moet haar ook echt bezig houden want ze verveelt zich erg snel. En als dat zo is doet ze niet zo veel meer. Ja, wel alles wat je vraagt, maar echt op slaapstand Haha!

Echt Gelders aan haar is de kont! En de bespiering. Echt een krachtmonster. En wat de rest zegt klopt echt helemaal!!!
Erg leuk om te lezen! *LOL*

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 09:09

ik heb ook een gelderse... idderdaad werklustig past heel erg goed ik rijd endurance met haar en ze is echt super enthousiast verder ga ik ook weer met haar mennen.

een bespierde kont heeft ze ook... en een krachtmonster... het klopt eigenlijk allemaal...

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 09:21

Ik verzorg ook een gelder
Afbeelding
dit is haar, ze is al 17 jaar jong
ik verzorg haar nu een jaar, en ze wilt altijd werken!!
springen vind ze echt te gek!!
K ging haar met haar draven met lange teugel, ze zag de sprong en sprong er zo over heen! (sprong van 90 cm!)
ze is ook super met dresuur, en ik vind dr zo lekker draven en galoperen!! Bloos
ze is alleen vorig jaar hoefbevangen geweest, dus we moeten uitkijken....
Verward
nou ze is net als de andere, gelderse, heel lief!! Knipoog
xxdevica
alleen wie weet hoe ik kan kijken wie haar ouders zijn?

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:51

hoeveel weet je van haar ouders?en is felicia haar officiele naam?

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:24

er zit nogal verschil in de basis paard gelder en de gefokte luxe gelder
jaren lang op Wiranda gereden vos merrie 180+ een afstammeling van Duc De Normandie ze heeft vanaf haar 2e landbouw werk gedaan
dus was mega gespierd ze is op een gegeven moment verkocht aan een manege ergens in het oosten des lands (ze was een slaander en behoorliojk fel voor een boerenpaard dus niet echt geschikt ) altijd afgevraagd hoe het met haar is afgelopen

ook jaren met Katwijk gereden en gewerkt (een ex reddingsbood paard uit katwijk) dit was een basis type gelder verschrikkelijk werkwillen braaf beest veel minder vurig dan wiranda

keb nu een anda

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:27

Felicia heet officieel Felicia, maar die man vergeet steeds de papieren eens mee te nemen, en ik ben zo benieuwd!!!!!ze is ongeveer 17/18 jaar.....
en ik weet niks van dr ouders.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:31

Ida heeft ook Gelders bloed. Om precies te zijn 62,5% Achter haar zit de hengst Actueel, daarna Goudsmid en de volgende is Sinaeda.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:39

Hier nog een Gelders Paard fan. Ik heb zelf ook een ruin die een Gelders Papier heeft, hoewel hij voornamelijk tuigpaard gefokt is. Ik ben weg van het type en het karakter.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:41


Patriesje

Berichten: 339
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:41

Mijn Lizzy heeft Gelders bloed, maar is rijpaard-typisch gefokt. Mij spreekt de stoere bouw heel erg aan en toch ook het karakter: niet makkelijk om te rijden maar ze wil wel voor je door het vuur (als je het tenminste zelf ECHT wilt - anders neemt ze je in 't ootje) en in de omgang is ze goudeerlijk. Lizzy's afstamming is Zichem X Lector.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:47

Hier ook een gelders fan Haha! Ben eind 2000 een gelderse beginnen te verzorgen, en sinds dien ben ik verslaafd Haha! In middels al heel wat in handen gehad, allemaal familie van elkaar Haha!
In mijn profiel wat meer info en fotos te zien.

Idd werklustig, en de paarden bij ons op stal zijn/waren stuk voor stuk schatten van dieren. Rustig, echt koudbloedig, braaf in omgang, en werkwillig (mmm, op Tannie na dan Haha!). Niet sloom met het werken, maar zeker niet te druk.

Mijn lievie was Genderose, een merrie van Pygmalion. De andere paarden op stal waren allemaal familie van haar. Lenteroos (v. Ahoy), Otto (v. Farao), Union (v. Fabricius), Victoria&Wiskey&Wodka (v. Patriot) waren allemaal kids van haar. Tancreda was een klein kind.
Overigens zoek ik NEVELROSE, dus als iemand daar meer van weet Haha!

Dit is Genderose - 15 jaar
Afbeelding

Nu kom ik nog vaak bij Otto. En sindskort staat er ook een gelders tuigpaard typ jaarling - een Vos merrie van Ranno.
Die is overigens erg pittig, maar dat waren alle veulens bij ons op stal. Naar mate ze ouder worden (en wijzer Knipoog) komt het fijne karakter van de paarden naar boven Lovers

Ik hoop ooit mijn eigen brave rustige gelderse te hebben!

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:50

Tegenover de shetjes staan er ook 2. Een jaarling en een oudere merrie.
De oudere merrie word verkocht(zoekt baasje!) en de jaarling blijft en trix(shet) word daar heen verkocht. Dus krijgt een gelderse als weidemaatje Haha!

kellybelly

Berichten: 432
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Twisk- Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:35

Ik heb het vermoeden dat mijn paardje ook gelders bloed heeft... We hebben helaas helemaal geen papieren erbij, dus zeker weten doen we het nooit. Ook is ze een beetje klein uitgevallen: ongeveer 1.50m. Maar ze heeft absoluut niet de bouw van een pony!! Hier zijn enkele foto's van haar:

hier met pippy
Afbeelding
Afbeelding

en met mij tijdens het invlechten:

Afbeelding
Afbeelding
ja kweet het: ik kijk een beetje vreemd Haha!
lijkt het volgens jullie ook een beetje op gelders bleod of zie ik spoken?? Haha! Tong uitsteken

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:18

ze heeft wel net zo'n kont als die van mij!!! Haha!

Moeilijk te zeggen, vind ik.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 20:20

Zeker weten een zogenaamde ouderwetse kont (lees gelderse kont). Mijn Lanna heeft ook zo'n kont Lachen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:51

Als ik haar zo zie zeg ik ook Gelders!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:54

wat een prachtpaard kelly!!!!!

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:13

Hier meldt zich nog een Gelders Paard-fan!
De Zichem x Goudsmid die ik rijd is vooral heeeeeel erg brutaal, hij is echt nergens van onder de indruk. Bang is een woord dat gewoon niet in zijn woordenboekje voorkomt. Grote vrachtwagen? Interessant! Meneer loopt er dan gewoon naar toe om het allemaal eens even goed te bekijken.
Met rijden moet je hem heel goed in de smiezen houden, hij is heel werklustig (lees:fris Haha! ) maar hij houdt wel van een geintje op zn tijd. Je moet hem bezig houden anders gaat ie zichzelf entertainen. Hij leert heel snel, maar vooral met beloning. Als je hem straft en het is onterecht (als hij iets gewoon niet begrijpt ofzo) is hij de rest van de dag beledigd en kun je hem net zo goed op stal zetten.
Ik ken meerdere Gelderse paarden en vooral het brutale en het zo nu en dan een nieuw geintje verzinnen is bij al deze dieren heel duidelijk aanwezig.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:20

jah,geldersen!!!!super paarden!willen altijd gaan...
heb nu ook weer een gelderse op stal(nou ja,tuigpaard)renovo*harald*renovo...
erg blij paard dat altijd wil gaan!en daar hou ik van,blije paarden die kunnen en willen gaan...

en kelly,ik denk dat er idd gelders bloed in zit,maar niet 100%.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:46

Ellebel schreef:
Hier meldt zich nog een Gelders Paard-fan!
De Zichem x Goudsmid die ik rijd is vooral heeeeeel erg brutaal, hij is echt nergens van onder de indruk. Bang is een woord dat gewoon niet in zijn woordenboekje voorkomt. Grote vrachtwagen? Interessant! Meneer loopt er dan gewoon naar toe om het allemaal eens even goed te bekijken.
Met rijden moet je hem heel goed in de smiezen houden, hij is heel werklustig (lees:fris Haha! ) maar hij houdt wel van een geintje op zn tijd. Je moet hem bezig houden anders gaat ie zichzelf entertainen. Hij leert heel snel, maar vooral met beloning. Als je hem straft en het is onterecht (als hij iets gewoon niet begrijpt ofzo) is hij de rest van de dag beledigd en kun je hem net zo goed op stal zetten.
Ik ken meerdere Gelderse paarden en vooral het brutale en het zo nu en dan een nieuw geintje verzinnen is bij al deze dieren heel duidelijk aanwezig.


Mijn Lieve, stronteigenwijze, slimme, nergens van onder de indruk zijnde B'elanna kan stampvoeten (letterlijk) als het haar niet aanstaat. Met dit paard kun je alleen samenwerken, dwingen levert een week een boos paard op. Kortom ik herken je verhaal. Als ze iets moeilijks voor mij doet (nieuwe oefening of zo) stijg ik tegenwoordig gelijk af en zet haar op stal: dat is een goede beloning gebleken Lachen

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 17:02

Janssen:
Afbeelding

Spiertjes op de kont?
Afbeelding
Wel een lekkere dikke stevige reet in elk geval, zowel hij als ik Haha!

Ik heb geen verstand van precies hoeveel procent Gelders enzo. Er zit aan twee kanten Renovo achter (Cinovo x Renovo), dus wel Gelders en Hackney in elk geval.

Karakter van goud: stoer, maar wel altijd beetje leunend op het vertrouwen in zijn baassies, hij schrikt nog weleens. Maar wel oersterk, niet kapot te krijgen en altijd haantje de voorste.

Op dat karakter zijn broertje uitgekozen: Whisper: Renovo x Lorton, zelfde soort bloed volgens mij. Laat ik verder aan de kenners over.

Afbeelding