Hoe houden jullie de bak nat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Hoe houden jullie de bak nat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 10:41

De titel zegt het al! Ik rij in een 'zand-met-houtsnippers' bak en vooral als het wat droger weer wordt is hij al snel zwaar. 's Winters is het ideaal, na een flinke plensbui is het een superbodem, maar nu zou hij toch echt gesproeid moeten worden!

Ik zat zelf te denken aan een pomp in de sloot, en 2 sproeiers in de bak. Een mooie sproei-installatie op/naast de bakrand wordt een beetje te duur, maar ik weet zeker dat er nog wel meer goede oplossingen zijn!

Dus hoe houden jullie, afgezien van de verwende mensen met een eb en vloedbodem Tong uitsteken , de bak een beetje vochtig??


Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:25

Tegenwoordig hoor ik bij de "verwende" mensjes met een eb- en vloed bak. Vorig jaar was het nog een soort van zandverstuiving. Als we mazzel hadden zette de boer een sproeier in de bak 's nachts en als we heel hard bedelden gingen er een paar giertanken water overheen. Nadat de bak in de winter niet meer droog te krijgen was (andere uiterste) heeft ie een eb-vloedbak laten aanleggen.

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:22

Inderdaad 2 sproeiers in de bak en een pomp in de sloot ,werkt goed hoor .Alleen een gedoe om het hele spul er weer uit te halen als je gaat rijden


stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:23

Inderdaad 2 sproeiers in de bak en een pomp in de sloot ,werkt goed hoor .Alleen een gedoe om het hele spul er weer uit te halen als je gaat rijden

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 16:48

Iemand enig idee wat een beetje pomp en 2 sproeiers kosten, eventueel 2e hands??

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:50

hey

wij hebben ook een pomp alleen leggen wij gewoon 2 brandweerslangen in de bak en gaan dan sproeien.
zal even navragen wat het kost

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:52

Ik zou je niet kunnen helpen aan de prijs van die sproeiers, maar ik kan je wel vertellen dat het niet echt helpt. Het is namelijk vechten tegen de bierkaai (helemaal met die dunne tuinslangen).

Wij hebben een oude giertank van 3000 Liter waar we de bak mee nat maken. Vullen uit de sloot (voordeel van de sloten in Noord-Holland, en drie of vier keer de bak echt drijfnat maken. Je hebt er een trekker voor nodig...en dan heb je echt een hele fijne bak (gaat zeker 9000 Liter water over. ) Ben je weer voor een paar dagen klaar...

Je suis Charlie.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 17:02

Cassidy schreef:
Ik zou je niet kunnen helpen aan de prijs van die sproeiers, maar ik kan je wel vertellen dat het niet echt helpt. Het is namelijk vechten tegen de bierkaai (helemaal met die dunne tuinslangen).


Ik bedoel ook geen tuinsproeiers, maar van die grotere die het water uit van die dikke slangen krijgen (weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven Bloos ). Als die er een nachtje op staan valt er 's ochtends prima te rijden lijkt mij. Als de bak in de loop van de dag dan weer opdroogt is het niet zo erg, er hoeven 's ochtends maar 2/3 paarden in gedaan te worden....

aa_yslander

Berichten: 128
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:11

ik heb gewoon zand en het gaat prima!

Party!! Lovers Heidi Lovers Party!!
Party!! OK dan! super paard is ut OK dan! egt hoor Party!!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 18:11

Er zat al een pomp voor t grondwater, en we hebben zo'n vrij grote sproeier met 3 poten zo'n ding.

We wonen hier nog maar net sinds januari, maar op langere termijn willen we rondom sproeiinstallatie maken op t hek.
Dit werkt wel, maar je moet er wat meer moeite voor doen, het duurt langer, en ik vergeet m vaak te verplaatsen Schijnheilig

Sani

Berichten: 27357
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 18:19

bij de manege waar ik rij hebben ze een sproei-installatie maar meestal word het gewoon met een tuinslang gedaan...

Ik verkoop mijn (bijna) nieuwe Canon 70D (-3000 clicks), 50mm 1.4, 70-200 2.8 L USM. Stuur me een pb bij interesse!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:23

bij ons de manege doen ze het altijd met de giertank en dan de trekker
erachter en scheuren maar. voornamelijk de binnenbak wordt wel es natgemaakt, buitenbak enkele keer

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 22:09

Remember schreef:
Dus hoe houden jullie, afgezien van de verwende mensen met een eb en vloedbodem Tong uitsteken , de bak een beetje vochtig??


Met....*tromgeroffel*.....water Haha!


Nee ff serieus. Wij hebben op stal sproeiers gemonteerd aan de bakrand. Deze zet de eigenaar overdag geregeld even aan. OK dan!

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 11:58

Ranja schreef:
Met....*tromgeroffel*.....water Haha!


Nee ff serieus. Wij hebben op stal sproeiers gemonteerd aan de bakrand. Deze zet de eigenaar overdag geregeld even aan. OK dan!


Dit is naast een eb en vloed bodem bijna wel de ideale oplossing, maar het kost ook wel wat neem ik aan! Ik zag vandaag toen ik langs een kwekerij kwam van die grote staande sproeiers, die hebben zeker wel een straal van 10 meter en dus zouden 2 genoeg zijn voor de bak. Pomp erbij, slang ertussen, 's nachts erop en ik denk dat dat wel werkt. Iemand enig idee wat zo'n sproeier kost? Zal ze trouwens ook wel bellen, misschien hebben ze nog wat 'ouds' staan....

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:18

Wij hebben ook een zand/houtsnipper buitenbak. Bij ons gaan er 3 spoeiers in. De pomp is geloof ik aangesloten op het grondwater.

Voor prijzen kun je misschien kijken op www.agradi.nl... Dan weet je in ieder geval nieuw prijzen. Misschien verkopen ze op marktplaats wel tweede handse...


Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:20

Ja precies wat jij zegt, dat hebben wij.
Maar dan met 6 sproeikopjes.
Heel handig, en de bak is niet zo stoffig en zwaar.

I'm not weird, I'm gifted!

TessaB

Berichten: 719
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Noord-Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:29

Rond onze bak zit een 'dijkje.' Hier hebben we twee weken geleden gebruik van gemaakt: met de waterrat achter de trekker hebben we de bak op een avond volgepompt met grachtwater. De volgende morgen was al het water weer weg en nadat de bak was rechtgetrokken kon ik er weer super in rijden!
Nu wordt het zand al wel weer wat zwaarder en droger. Eigenlijk ben ik ook op zoek naar een pomp en sproeiers om de bak vochtig te houden. Iedere keer de bak vol laten lopen is ook zo'n gedoe...
Ik hoop dus ook dat iemand weet hoeveel zo'n pomp en sproeiers kost en waar je het het beste kunt verkrijgen!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:30

wij hebben ook een eb en vloed bodem, maar de overige paddocks sproeien we met sproeiers op (zelfgemaakte) staanders, wij hebben de sproeiers gekocht bij een tractorbedrijf, waar ze allerlei andere landbouwartikelen verkopen, je zou eens kunnen kijken of er een dergelijk bedrijf in de buurt zit, of een boer met goede ideeen

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:35

Wij hebben om heel de bakrand ijzere pijpen Lachen best wel simpel Haha! en zo word heel de bak gesproeit Haha!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:35

Cassidy schreef:
Wij hebben een oude giertank van 3000 Liter waar we de bak mee nat maken. Vullen uit de sloot (voordeel van de sloten in Noord-Holland, en drie of vier keer de bak echt drijfnat maken. Je hebt er een trekker voor nodig...en dan heb je echt een hele fijne bak (gaat zeker 9000 Liter water over. ) Ben je weer voor een paar dagen klaar...

Indd, zo gaat het bij ons ook. Handig en de bak wordt er indd erg goed van.

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:36

gewoon handmatig spuiten Haha! je moet er wel even de tijd voor nemen maar je moet er iets voor over hebben Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:39

weet je wat het nadeel is van de sproeiers op drie poten? Als ze omvallen en er komt zand in het mechanisme dan draaien ze niet meer en hebben ze nog geen effect. Lips are sealed

Je suis Charlie.

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:14

Op de stal waar ik sta hebben we een een eb-en vloedsysteem. Ik denk dat die sproeiers ook wel zullen helpen

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:47

Wij hebben dan alleen een longeerkraal (11x11m) maar als het erg droog is doen we die voor het rijden sproeien met zo een tuin spoeier Lachen Maar in een grote bak is dit onmogelijk. Misschien is zo een landbouw sproeier iets? Zo een hele grote...Dan heb je aan 2 wel genoeg om je hele bak goed te sproeien.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: wendyh en 120 bezoekers