met de hand hooien?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

met de hand hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 09:06

Het nieuwe huisje wat mijn mannie en ik hebben gekocht heeft een klein weitje achter het huis (30x40m) Het gras staat daarop enorm hoog en het moet er dus sowieso af, anders gaat het gras aan de grond dood. De vraag is: heeft het zin te proberen hier zelf hooi van te maken? Het is erg ouderwets natuurlijk Haha! maar als ik het nou met de zeis maai en het gras daarna met de hand in banen leg en regelmatig keer, kan ik dat hooi dan later gebruiken voor de paarden? Of is het meer van: bespaar je de moeite en gooi het op de composthoop ... wie heeft hier ervaring mee?


Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:39

met een zeis maaien is heel erg zwaar, weet ik uit ervaring, je kunt bij bv Boels een automatisch geval huren, scheelt weer een hoop gedoe Lachen
Daarna moet je het een paar keer schudden en keren zodat het door en door droog is, en dan kun je het binnenhaln of eerst door een loonwerker in balen laten persen.

Kijk wel even of er geen giftige planten tussenzitten, het beruchte st jacobskruiskruid is ook giftig in gedroogde staat!

Als je het neit ziet zitten kun je evt een paar koeien lenen van een buurboer, die hebben het zo kaal


Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 12:49

Pauline"]
Daarna moet je het een paar keer schudden en keren zodat het door en door droog is, en dan kun je het binnenhaln of eerst door een loonwerker in balen laten persen.
[/quote]
Hoe vaak (om de hoeveel uren/dagen) moet je het ongeveer schudden en keren?

[quote="Pauline"]
Kijk wel even of er geen giftige planten tussenzitten, het beruchte st jacobskruiskruid is ook giftig in gedroogde staat!
[/quote]
Er staan alleen verschillende soorten gras en wat zuring. St. Jacobskruid heb ik gelukkig nog niet gezien. Het weitje is overigens vorig jaar november ingezaaid. Hoe snel kun je er dan ongewenste zaken als St. Jacobskruid in aantreffen? Het is een agrarisch gebied net onder Zwolle ...

[quote="Pauline schreef:
Als je het neit ziet zitten kun je evt een paar koeien lenen van een buurboer, die hebben het zo kaal

In dat geval zal ik de PAARDEN van de buren moeten lenen. De buren zijn nl. een pensionstal Haha! !

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:18

je kan het best zelf doen en kan het natuurlijk ook opvoeren aan je paarden. is idd niet veel wat je krijgt. als je het gemaaid heb moet je het uit elkaar gooien. de meestens doen 's avonds in een nachtwiers leggen (die banen die jij bedoelt) en schudden hangt van het weer af, stel je voor het gaat regenen dan moet je dus niet schudden. en je moet net zo lang schudden tot dat het droog met een groen achtige gloed is.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:56

Als het met de hand wordt gedaan is 2 x per dag wel het beste maar het zo'n lastig werkje dat je er vaak maar 1x per dag aan toe komt. Geloof me het best lastig en heel vermoeiend. Het losschudden deden wij bijna altijd door een traktor doen omdat dan het hooi het meest los ligt en het keren en schudden nadien veel makkelijker was met de hand. Aangezien wij nu zelf een traktor hebben en het stuk wei dat gehooid wordt veel groter is lenen wij de buren hun hooischudder.

Als het heel erg lang staat en in het zaad zul je toch meer hooi hebben dan je vaak denkt op het eerste gezicht.

Oja smeer je goed met in zonnebrand olie. Je verbrant heel erg bij dit soort werk. (persoonlijk ondervonden Haha! )

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 14:02

Je moet er wat voor doen natuurlijk. Zoals je zelf ook al zei.
Ik maai regelmatig met de zeis (krijg je spieren van) Schijnheilig

En waarom ook niet?

Bespaart je geld en kost je moeite...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MaiMai, xMagnum en 32 bezoekers