Welke voeten spreken je aan.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Welke voeten spreken je aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 08:22

Als iemand een hengst uitkiest kijkt men dan ook naar de voeten
En neemt men de voeten dan op, om ze aan de onderkant te bekijken.

Daar je aan de onderkant kunt zien hoe de straal ligt t.o.v. van de vorm van de voet.

Daar aan de buitenkant dit verkapt kan weergegeven zijn.

Volgens mij doet niemand dat maar maakt men zich wel druk hoe de Röntgeklasse is. Huilen

Afbeelding

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 08:30

Zou je wel geloven dat ik daar nooit naar kijk. Moest de hengst echt aparte vorm van hoeven heeft zou dat wel opvallen. iets zoals enorme platvoeten, of hele opvallende brede hoeven of blokvoet valt op maar buiten dat kijk ik nooit naar de hoeven.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 08:36

Dan wordt het toch tijd dat je dat eens gaat doen. Knipoog

En of de straal loopt in de richting van de normale stand van het been.
En of de vormen waarin de straal ligt van beide voeten gelijk zijn.
En of de knieen even hoog zijn.
En dan ondek je dat er bij veel hengsten aan gesleuteld is of wordt.

Maar ja voeten- vormen zijn niet erfelijk toch?.
Alleen de Röntgeklasse. Haha!

Ach gut

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 08:47

"Ongelijke voorvoeten" zijn toch ook niet gewenst omdat ze erfelijk zijn? En bokvoeten... Haha!

Unistair
Deze vind ik de mooiste. Maar misschien ook wel omdat-ie zo mooi lang gekoot is.

Het mooist vind ik de voeten van mijn eigen paard... die komen dicht in de buurt van perfect.
>gaat foto zoeken<
Laatst bijgewerkt door Missouri op 07-06-04 08:48, in het totaal 2 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 08:47

De voeten zijn niet mijn 1e aandachtspunt,
mijn merrie heeft zelf heel nette voeten dus ik hou mij eerst bezig met andere zaken.
Overigens is het wel zo dat ik de hengst graag eerst zie bewegen, daar haal je ook al veel uit: Worden de benen op dezelfde manier afgewikkeld, hoe is de tact, maait hij? etc. Ik wil wel absoluut een correcte beweger en volgens mij is dat vrijwel onmogelijk met slechtere, of zwaarder gecorrigeerde voeten.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 08:48

Jazeker !!! Toen ik mijn veulen ging bekijken was een van de belangrijkste dingen die ik op de foto (digi) heb gezet, foto's van moeders en vaders hoeven ! (deze heb ik aan mijn hoefsmid-van hoofcare) laten zien ! Maar ik moet toegeven dat het een tic van mij is, ik zal nog eerder bij een vreemd paard naar de hoeven kijken dan naar z'n kop !

Van de foto's die je geplaatst hebt kun je je twijfels hebben omdat je niet kunt zien in welke houding het paard staat (net iets gedraaid of zo) maar ik vind het verschrikkelijk hoe sommige hoeven eruit zien waarbij het duidelijkste voorbeeld Uniko is, die heeft gewoon een hoef die veel steiler en nauwer is dan de andere ! En dat moet het paardenbestand verbeteren Verward

Zijn dit hengsten die nog maar net goedgekeurd zijn ? zou jij ook eventjes de vader willen vermelden van deze hengsten ? ik geloof namelijk niet dat ze al in mijn hengstenboeken voorkomen Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 08:52

Sjuimpje schreef:
Ik wil wel absoluut een correcte beweger en volgens mij is dat vrijwel onmogelijk met slechtere, of zwaarder gecorrigeerde voeten.


Zal zo zijn.
Zie de tuigvoeten van UNIKO.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 08:58

Mist schreef:
Van de foto's die je geplaatst hebt kun je je twijfels hebben omdat je niet kunt zien in welke houding het paard staat (net iets gedraaid of zo) maar ik vind het verschrikkelijk hoe sommige hoeven eruit zien waarbij het duidelijkste voorbeeld Uniko is, die heeft gewoon een hoef die veel steiler en nauwer is dan de andere ! En dat moet het paardenbestand verbeteren Verward

Zijn dit hengsten die nog maar net goedgekeurd zijn ? zou jij ook eventjes de vader willen vermelden van deze hengsten ? ik geloof namelijk niet dat ze al in mijn hengstenboeken voorkomen Haha!



http://www.kwpn.nl/html/bewaarboek/2004 ... r_2004.pdf

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 08:58

Een jong paard, kan met ongelijke hoeven, steile hoeven, nog best aardig uit de voeten. Zo kreeg mijn Gardy ook een 1e premie op 3 jarige leeftijd ! maar ik wist toen al (door mijn hoefsmid) dat er een hoop problemen te wachten stonden...en da's aardig uitgekomen!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:06

Het enige waar ik tegenwoordig bijkomend op let is of de hengst vooraan neigt naar franse stand of niet.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 09:06

De problemen komen doordat men de hoeven op het oog gelijk wil krijgen. Verder kun je met een "smid" niks ,die gewend is koud een ijzer er onder te flatsen. En daarom proberen de voeten tegen de draad in te bewerken.

Maar mijn aandacht gaat vooral uit naar keursmeesters die hier geen aandacht bij de hengstenselectie aan besteden,zie foto's. Huilen

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:17

ceasario schreef:
De problemen komen doordat men de hoeven op het oog gelijk wil krijgen. Verder kun je met een "smid" niks ,die gewend is koud een ijzer er onder te flatsen. En daarom proberen de voeten tegen de draad in te bewerken.

Maar mijn aandacht gaat vooral uit naar keursmeesters die hier geen aandacht bij de hengstenselectie aan besteden,zie foto's. Huilen


Tuurlijk heb je smeden die dat doen ja, maar daar komen de problemen niet van, op die manier verergeren ze wel! een nauwe steile hoef, KAN een rastypisch kenmerk zijn, zoals arabieren- maar die hoeven daar geen problemen mee te krijgen, hoewel ...de laatste jaren zie je veel arabieren die vroegtijdig arthrose krijgen- dat gooi ik persoonlijk op het feit dat (weer) meer gefokt wordt op een snoekshoofd dan op hardheid Verdrietig Dus je moet altijd kijken of de hoef bij het paard "past". 2 ongelijke hoeven echter, bij welk paard dan ook, kun je op wachten! en dan maar hopen dat je een smid hebt die de stand waarborgt, niet probeert te corrigeren, wat niet meer kan bij een volwassen paard.

Die keurmeesters idd, heb ik geen goed woord voor over, zeker omdat er letterlijk op het formulier staat "gelijke hoeven" ze behoren daar naar te kijken !!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:23

De Engelsen zeiden het al; Geen voet, geen paard. Heeft allemaal met het hoefmechanisme te maken.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:24

Ceasario en/of anderen, kun je commentaar geven op bovenstaande voeten?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 09:27

Die Unieko kan wel waarschijnlijk goed uit de voeten met zijn twee verschillen de voeten. Dit is duidelijk te zien.

Maar ga je verder kijken bij die anderen dan zie je bij sommige geheel iets anders.
nl. de lengte in de voet en hoogte in de verzenen verschillend bij de voeten van het zelfde paard.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:30

Wat is dan nu het perfecte plaatje van voeten? Welke hengst zit er het dichtst bij?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 09:33

LuvdaTossa schreef:
Wat is dan nu het perfecte plaatje van voeten? Welke hengst zit er het dichtst bij?


Er is blijkbaar geen perfekt plaatje.
Sjuimpje zei het al, het gaat om het resultaat.

En is blijkbaar ook geen aandachtspunt.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:36

Maar met welke voeten kan een hengst zich het beste uit de voeten maken?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 09:43

LuvdaTossa schreef:
Maar met welke voeten kan een hengst zich het beste uit de voeten maken?


Een die alles van uit de achterhand doet. (denkertje)
En voor de knieen op gelijke hoogte heeft.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:56

Uniko heeft de slechtste, is volgens mij gewoon een bokvoet die ietwat gecorrigeerd is.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 09:58

Zannekin schreef:
Uniko heeft de slechtste, is volgens mij gewoon een bokvoet die ietwat gecorrigeerd is.


Daar heeft hij blijkbaar als opstijgend tuigpaard geen last van.
Zie zijn punten.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:00

Maar kan wel vererven.... of is een grasvoet en vererft niet...
Was het niet Goldspring die ook een bokvoetje vererfde?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 10:02

Zannekin schreef:
Maar kan wel vererven.... of is een grasvoet en vererft niet...
Was het niet Goldspring die ook een bokvoetje vererfde?


Weet ik niet.
Maar hier in Nederland was het bv. Lector die het wel vererfde.(50% kans natuurlijk Knipoog )
Maar ook hij had kinderen en kleinkinderen in de sport met naam.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:08

Ja kan wel, maar voor dressuur krijg je met een bokvoetje heel erg vaak een onregelmatige stap, eventueel draf. Voor de rest maakt het niks uit.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 10:11

Zannekin schreef:
Ja kan wel, maar voor dressuur krijg je met een bokvoetje heel erg vaak een onregelmatige stap, eventueel draf. Voor de rest maakt het niks uit.


Vandaar dat ik zeg zorg dat de knieen op gelijke hoogte zijn.
en bv. dat ie over de toon kan rollen.
Het ligt dan niet het het zg. bokvoetje maar aan de andere die te plat is.