Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Joceline

Berichten: 2008
Geregistreerd: 05-05-08
Woonplaats: Culemborg

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:04

HBVisser schreef:
Jij mag best pissed off op me zijn hoor. Daar geef ik niet zoveel om. Hebben ze ook gedragstherapie geprobeert? Ik geloof namelijk niet dat dat niet geholpen heeft. Tenminste als ze een gedragsdeskundige erbij hebben gehaald. Een dier heb je voor het leven.
Aangezien dit een forum is mag ik mijn mening geven dus ik ben echt niet van plan mijn opmerkingen voor me te houden. Sommige mensen stellen ze namelijk op prijs en doen er wel iets mee. Helaas was dat voor deze poezen te laat. Als ik het had geweten had ze ze mogen brengen. Dan was ik er zelf wel mee aan de slag gegaan in samenwerking met een deskundige.


De arme beesten..


Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:06

Nee, dood maken, dat is niet zielig? Gedragstherapie is niets anders dan de katten geleidelijk op een manier die hun prettig vinden leren omgaan met nieuwe situaties. En het werkt!

All those who believe in psychokinesis raise my hand.

latnahc2

Berichten: 1201
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: almere

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:09

je hebt van die apperaatjes die je neer kan zetten op de plekken waar ze plassen.
als ze daar dan plassen komt er een stoot lucht uit waarvan ze schrikken.
als je dan een feromonen apparaat bij de kattebak zet verkiezen ze toch vaak de kattebak.
ik weet trouwens niet echt of dit goed werkt mijn katten doen het netjes op de bak.

Mama van Levi 13-01-2006
Mama van Emma 11-10-2011
Mama Van . . . . ..-05-2014


Joceline

Berichten: 2008
Geregistreerd: 05-05-08
Woonplaats: Culemborg

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:26

HBVisser schreef:
Nee, dood maken, dat is niet zielig? Gedragstherapie is niets anders dan de katten geleidelijk op een manier die hun prettig vinden leren omgaan met nieuwe situaties. En het werkt!


Och houd toch op, ze hebben samen een heel fijn en lang leven gehad maar kregen ook nog wat ouderdomsprobleempjes erbij. Zo zielig is dat heus niet, een spuitje en ze dommelen in. Misschien vind ik dat gedragstherapie nog wel veel sneuer

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:48

Citaat:
Zo zielig is dat heus niet, een spuitje en ze dommelen in. Misschien vind ik dat gedragstherapie nog wel veel sneuer


Nee, jij vind dat niet zielig, dat is iets heel anders.
Maar goed, ik wil het topic van TS niet verzieken en ik zal kijken of ik misschien nog wat info kan opduikelen over gedragstherapie en de verslagen van mensen die het geprobeerd hebben.

All those who believe in psychokinesis raise my hand.

Joceline

Berichten: 2008
Geregistreerd: 05-05-08
Woonplaats: Culemborg

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:50

HBVisser schreef:
Citaat:
Zo zielig is dat heus niet, een spuitje en ze dommelen in. Misschien vind ik dat gedragstherapie nog wel veel sneuer


Nee, jij vind dat niet zielig, dat is iets heel anders.
Maar goed, ik wil het topic van TS niet verzieken en ik zal kijken of ik misschien nog wat info kan opduikelen over gedragstherapie en de verslagen van mensen die het geprobeerd hebben.


Oke verschil van mening, hoef die verslagen echt niet, heb zelf genoeg negative en postieve, gedragstherapie is ook gebeurt! Ontopic voor de TS ! Lachen

sulinda
Berichten: 58
Geregistreerd: 08-05-04
Woonplaats: buitenpost

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:52

Als ze bekend is met blaasproblemen is de kans groot dat ze een blaasinfectie heeft waardoor ze overal neerplast. Een blaasinfectie kan altijd ontstaan en katten met blaasproblemen hebben een verhoogd risico, ook al heb je ze op dieet. Ik zou adviseren wat urine op te vangen en dit bij de dierenarts te laten onderzoeken. Als het een infectie is ben je met een penicillinekuurtje van het probleem van in huis plassen af en de kat voelt zich ook een stuk beter

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 16:16

ik heb hetzelfde probleem met mijn poes,ze plast overal in huis,en we hebben ook al vanalles geprobeerd.
doorgelicht door de DA,gedragstherapie,feliway,extra kattenbak,andere korrels,kap van de bak eraf,enz
wij staan hier nu ook een beetje met de handen in het haar,inslapen willen we ook niet.

het is wel minder geworden sinds we haar tov. de andere katten meer aandacht geven.

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

Stal_Fiore

Berichten: 9326
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-08 18:51

sulinda schreef:
Als ze bekend is met blaasproblemen is de kans groot dat ze een blaasinfectie heeft waardoor ze overal neerplast. Een blaasinfectie kan altijd ontstaan en katten met blaasproblemen hebben een verhoogd risico, ook al heb je ze op dieet. Ik zou adviseren wat urine op te vangen en dit bij de dierenarts te laten onderzoeken. Als het een infectie is ben je met een penicillinekuurtje van het probleem van in huis plassen af en de kat voelt zich ook een stuk beter



Het is niets medisch, want ze is kort geleden nog doorgelicht.

Ik ga binnenkort in overleg met de da... en ben erg benieuwd naar de gedragstherapie van HBvisser

~ Noalie ~ Razzle ~
~ Myrtle ~ *voor altijd in mijn hart*

https://www.instagram.com/hinnikendgoud.zilver


Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:29


All those who believe in psychokinesis raise my hand.

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:36

Citaat:
Omdat ik hier zoveel onzin lees over onzindelijke katten en erg medelijden heb met de arme dieren die onzindelijk zijn, even een korte uiteenzetting.

Punt 1: Nog eens voor eens en voor altijd: katten willen mensen echt niet pesten door onzindelijk te zijn, ze hebben hulp nodig! En wat doen mensen? Hun kat straffen en dus de problemen nog erger maken. Ik weet dat onzindelijkheid heel frustrerend kan zijn, maar je kat pest je echt niet en doet het niet uit ballorigheid.

Punt 2: Waarom is een kat onzindelijk? Er zijn verschillende mogelijkheden:

OFWEL sproeit de kat: als het een ongecastreerde kat is, dan heeft dit waarschijnlijk een territoriaal/sexuele functie. Laat je kat dus helpen (en als het een fokkat is: leer er mee leven). Gaat het om een gecastreerde kat, dan sproeit ze om aan zichzelf een boodschap te geven op die bepaalde plek. Ze hangt er als het ware een bordje neer met 'gevaar, hier goed oppassen'. Deze kat voelt zich op die plek niet veilig en markeert die dus om haar eraan te herinneren dat ze op die plek voorzichtig moet zijn. Katten die erg angstig zijn of in hun ogen onoverkomelijke problemen hebben, kunnen zowat overal sproeien. De arme dieren zien geen andere uitweg en dit is het enige dat ze kunnen doen om met hun problemen om te gaan. Een feliway adapter kan hierbij helpen de stress te verminderen, maar enkel wanneer ook iets aan de oorzaak van de problemen wordt gedaan.

OFWEL is de kat onzindelijk: hij plast (dus neerhurkend) dan waar het niet mag (dus niet op de bak). In dit geval moet je altijd eerst naar de dierenarts voor een bloed- en urineonderzoek. Katten kunnen erge gezondheidsproblemen hebben zonder dat ze dit laten merken behalve door onzindelijk te zijn. Komt er niets uit het medisch onderzoek, dan is het dus ook een teken dat er iets niet juist is in de omgeving van de kat, waardoor die niet lekker in zijn vel zit. Dit kan gaan van kleine dingen zoals te weinig kattenbakken voor het aantal katten (Jakkes, vuile bakken die door anderen zijn gebruikt, de meeste katten gruwen ervan!), het bewaken van de bak door een andere kat (waardoor de onzindelijke kat dus gewoon niet naar de bak kàn) of kattenbakvulling die pijn doet aan de pootjes van de kat. Soms heeft de kat ook een nare ervaring meegemaakt op de bak (je hebt haar daar te grazen genomen om een pil te geven, de hond heeft de kat opgeschrikt of het plassen/poepen deed pijn), waardoor ze nu de bak vermijd. De bak kan ook op de verkeerde plek staan (vind jij het leuk om open en bloot te moeten poepen terwijl anderen je aanstaren?). Katten die erg anstig zijn, voelen zich soms enkel veilig genoeg om hun behoefte te doen in de buurt van hun baasje (de beschermengel, die die nare Tommy van de buren wel even uit de buurt houdt tijdens het doen van de boodschap). Voor katten is geur erg belangrijk, dus ook dingen die naar het baasje ruiken zijn dan veilige plekken. denk aan dekbedden en handdoeken bijvoorbeeld. Dat vinden wij niet zo leuk, dus straffen we de kat... die nu helemaal geen veilige plekjes meer heeft en dus echt compleet een geestelijk wrak wordt.


Ik hoop dat ik hiermee iets meer inzicht heb gegeven in de oorzaken van onzindelijkheid. Je kat vraagt om hulp op de enige manier die hij kent: HELP HEM!!!


_________________
Cattery Comme Chez Chat
Brits Korthaar cattery & onderzoekscentrum UA

Voor alle mensen die nog steeds in straffen geloven. Hier het tegendeel!

All those who believe in psychokinesis raise my hand.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:15

moonfish13 schreef:
Quellian schreef:
Ik heb ook een plaskater die me tot waanzin heeft gedreven, maar ik heb me er min of meer bij neergelegd. Ik heb hem 7,5 jaar geleden uit het asiel gehaald en al snel werd me duidelijk waarom hij in het asiel zat. Het is voor mij nooit een optie geweest om hem terug te brengen of in te laten slapen, werd er wel goed moedeloos van. Hij houdt vooral van plassen in de wasmand (het liefst schone was) en de hondenmand. Het vloerkleed, de bank, het bed, alles hebben we gehad in het verleden. Het vervelende is alleen dat als er 1tje plast (en je het niet direct door hebt) dat de rest er overheen gaat en dat is niet echt feest met 4 katten in huis.

Dat zou mij dus niet gebeuren, zo'n kat die mijn hele huis onderpist.
Asiel zou bij mij geen optie zijn, maar dan liet ik hem toch echt inslapen als ik alles had geprobeerd.

Sorry, maar ik ben niet zo kortzichtig.

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:29

Hoezo kortzichtig?
Ik zeg toch als ik alles geprobeert heb?
Ik vind het gewoonweg ongezond om je kat overal te laten pissen.
Heel sneu maar dat gaat mij gewoon te ver en ik ben gek op dieren.
Zelfs nog zo dat ik veel werk met katten in pension.

Gewoonweg ranzig.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:03

Sluit me helemaal aan bij HBvisser ! wat een dieronvriendelijke berichten lees ik hier in dit topic !

Als je niet bereidt bent je in te zetten voor een dier waar je voor gekozen hebt (heb het overigens niet over TS) dan ben je geen dieren waard.

_manuela_

Berichten: 604
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:44

Ik heb geen gedragstherapeut nodig om te snappen waarom mijn kat in huis plast. Ze is gewoon jaloers omdat zij vindt dat ze te weinig aandacht krijgt of iemand anders teveel. Maar goed een tik en een scheldpartij helpt bij mijn kat want mijn huis wordt niet compleet ondergeplast. Lijkt me beter dan een kat te kweken die door het huis gaat plassen als ze haar zin niet krijgt.
Zo zie je maar weer hoe een topic over een zeikende kat wat mij een zeer serieus probleem lijkt een afzeiktopic wordt. Ik heb geleerd dat je een kat zo afstraft. Dit is wat mij ooit is aangeraden en voor mij werkt het. Ik kick er heus niet op om mijn kat af te straffen en dit komt gelukkig zelden voor. Hoeveel mensen hier op bokt maken zich niet schuldig aan hun paard een tik geven of zelfs schoppen? Ik in ieder geval wel. Aan een tik geven dan. Dat is wat mensen mij ook aanraden...Zijn ook mensen die zeggen je moet hem met een vuist op zijn snoet slaan als hij verder blijft gaan met zijn vervelende gedrag...dat gaat mij weer te ver...
Iedereen heeft zijn eigen methodes en als je een topic opent vraag je mensen hoe zij hier mee omgaan. De TS kan daar zelf uit kiezen welke methode zij wil gebruiken. Ik had nog nooit gehoord van een gedragstherapeut voor katten. Ben blij dat er zoiets bestaat als feliway voor katten die dit probleem hebben door onbekende redenen. In het geval van TS zou ik zeker die feliway gaan proberen en wie weet kan een gedragstherapeut anders helpen en tja wie weet helpt afstraffen wel...Het zal er bij de kat van TS wel te ver inzitten dat ze nog snapt dat wat ze doet fout is.

Reageerde ook maar zoveel mensen op mijn topic
wie weet er nog leuke vertrouwensoefeningen?
Maar ja daar kun je niemand veroordelen en afzeiken.....

You will always be my light, only now you are a star shining bright

Joceline

Berichten: 2008
Geregistreerd: 05-05-08
Woonplaats: Culemborg

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:15

Mist schreef:
Sluit me helemaal aan bij HBvisser ! wat een dieronvriendelijke berichten lees ik hier in dit topic !

Als je niet bereidt bent je in te zetten voor een dier waar je voor gekozen hebt (heb het overigens niet over TS) dan ben je geen dieren waard.


Zozozo...dan heb je het zeker over mijn verhaal? Je wil niet weten hoeveel inzet voor de dieren zijn getoond. Kleine kinderen gaan toch voor, ze kenden op dat moment geen enkel iemand die twee oude plassende katten wilde. Het is gewoon ranzig en er is genoeg geprobeerd. Ook gedragstherapie en veel Da-bezoeken..verder gingen ze toch echt niet voor de katten die verder een heerlijk levendje hebben gehad na 16 jaar. Goh zeg wat zielig een prikje waar ze niks van voelen en rustig indommelen. Voor het geld van nog meer gedragsonzin haal ik liever meer katten uit het asiel die een fijn thuis willen. Ben het dus eens met hun beslissing..

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:22

Jullie mogen denken en doen wat je wilt. Daar ben je totaal vrij in, we leven immers in een democratie. Maar zeggen dat je iets beter weet dan een gedragstherpeut die jaren gestudeerd heeft en een onderzoeksbureau heeft mbt kattengedrag vind ik getuigen van een enorme zelfoverschatting en arrogantie.

Als je zelf iets hebt, weet je het dan ook beter dan de doker?

All those who believe in psychokinesis raise my hand.

Joceline

Berichten: 2008
Geregistreerd: 05-05-08
Woonplaats: Culemborg

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:29

HBVisser schreef:
Jullie mogen denken en doen wat je wilt. Daar ben je totaal vrij in, we leven immers in een democratie. Maar zeggen dat je iets beter weet dan een gedragstherpeut die jaren gestudeerd heeft en een onderzoeksbureau heeft mbt kattengedrag vind ik getuigen van een enorme zelfoverschatting en arrogantie.

Als je zelf iets hebt, weet je het dan ook beter dan de doker?


Waar haal jij dan de arrogantie vandaan om te zeggen dat ik iets beter weet dan die mensen? Die kennisen hebben inderdaad een keuze gemaakt maar is niet zielig voor de dieren. Wel als ze de dieren op straat hadden gezet of op een gruwelijke manier hadden afgemaakt. Ze hebben de katten lang gehad en van alles meegemaakt en doen ze niet daarvoor meteen weg. Zij zijn ook trouw in hun beesten houden tot de dood, maar deze keuze hebben ze toch gemaakt. Zeker niet zielig ofzo, snap best dat het een andere keuze zal zijn dan die van sommige anderen maar is zeker niet sneu voor het beest geweest.

patasja

Berichten: 475
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: kaatsheuvel

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:07

ik heb zelf een kat gehad die binnen plasten maar bleek dat ie suikerziekte had deze heb ik in laten slapen omdat de kat er zelf er ziek van was.
ik heb nu een poes uit het asiel en deze doet het op de bak zelf zit ik er niet echt op te wachten als ik een poes heb die het binnen doet met de hond heb ik het ook gehad en dan was toch de beste oplossing om peper er op te doen en met zijn neus er door heen wrijven ook al vinden menssen het zielig het kan voor de meeste een oplossing zijn.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:11

moonfish13 schreef:
Hoezo kortzichtig?
Ik zeg toch als ik alles geprobeert heb?
Ik vind het gewoonweg ongezond om je kat overal te laten pissen.
Heel sneu maar dat gaat mij gewoon te ver en ik ben gek op dieren.
Zelfs nog zo dat ik veel werk met katten in pension.

Gewoonweg ranzig.

Ranzig? Als je je huis goed bijhoudt is er niets aan de hand hoor, de slechte hygiene komt niet door dieren, maar door de mensen die het niet goed bij kunnen houden.

Mijn kat piest tegenwoordig enkel nog in de hondenmand en dat is wasbaar, dus ik zie het probleem niet.

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:46

Joceline schreef:
Waar haal jij dan de arrogantie vandaan om te zeggen dat ik iets beter weet dan die mensen? Die kennisen hebben inderdaad een keuze gemaakt maar is niet zielig voor de dieren. Wel als ze de dieren op straat hadden gezet of op een gruwelijke manier hadden afgemaakt. Ze hebben de katten lang gehad en van alles meegemaakt en doen ze niet daarvoor meteen weg. Zij zijn ook trouw in hun beesten houden tot de dood, maar deze keuze hebben ze toch gemaakt. Zeker niet zielig ofzo, snap best dat het een andere keuze zal zijn dan die van sommige anderen maar is zeker niet sneu voor het beest geweest.


Je voelt je wel aangesproken of niet? Ik had het toevallig helemaal niet tegen of over jou.

All those who believe in psychokinesis raise my hand.

Joceline

Berichten: 2008
Geregistreerd: 05-05-08
Woonplaats: Culemborg

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 07:51

HBVisser schreef:
Joceline schreef:
Waar haal jij dan de arrogantie vandaan om te zeggen dat ik iets beter weet dan die mensen? Die kennisen hebben inderdaad een keuze gemaakt maar is niet zielig voor de dieren. Wel als ze de dieren op straat hadden gezet of op een gruwelijke manier hadden afgemaakt. Ze hebben de katten lang gehad en van alles meegemaakt en doen ze niet daarvoor meteen weg. Zij zijn ook trouw in hun beesten houden tot de dood, maar deze keuze hebben ze toch gemaakt. Zeker niet zielig ofzo, snap best dat het een andere keuze zal zijn dan die van sommige anderen maar is zeker niet sneu voor het beest geweest.


Je voelt je wel aangesproken of niet? Ik had het toevallig helemaal niet tegen of over jou.


Nou je reageert nogal vaak op mij dus zal deze dan ook wel over mij gaan..iedergeval een deel ookal ontken je dat

Zoolgangster

Berichten: 9540
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 08:25

In ieder geval zou ik een extra bak neerzetten, en nagaan of ander strooisel wel geaccepteerd wordt. Meerdere katten in huis of in de buurt kan ook een reden zijn om te plassen.

Een kennis had ook een plaskat (doordat iemand er niet op gelet had toen het een kitten was) en die kat (poes) heeft het pas na jaren afgeleerd, nadat de kennis van ellende de kat maar opsloot in een bench, met bak. En omdat een kat nooit of te nimmer in eigen bed plast, was het toen heel snel duidelijk voor de kat, dat er maar 1 plek was om te plassen: de bak.
Jarenlange ellende in 1 a 2 weken opgelost. Als laatste redmiddel zeker het proberen waard. Alleen vinden veel katten het natuurlijk niet leuk om opgesloten te worden, maar een dodelijk bezoek aan de dierenarts, of terug naar het asiel is ook niet leuk.

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

Ragebol1977

Berichten: 2530
Geregistreerd: 09-11-07

Re: Plassende poes... ik weet niet meer wat te doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:29

Nou het was geheel gericht aan manueeltje omdat zij geen deskundige nodig had om te weten waarom haar kat plaste. En wat knap dat jij weet dat ik het over jou heb en vervolgens ontken. Het is niet de bedoeling dat je persoonlijk wordt in een topic. Dat doe ik bij jou niet en dat wens ik ook niet te ontvangen.

Edit: Je mag van me vinden wat je wil maar zeggen dat ik "iets" ben is een ander verhaal want je kent me helemaal niet.

En weer ontopic> Zoolgangster deze manier kan een heel goede oplossing zijn. Ik heb het meer gehoord. Maar deze mensen wisten ook waarom hun kat plaste?
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 01-12-08 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

All those who believe in psychokinesis raise my hand.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou en 30 bezoekers