Wanneer L1 starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Wanneer L1 starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 12:04

Ik zit toch een beetje te dubben.
Ik rij nu ongeveer 4.5 jaar met Lowara in de B (gewoon zonder startkaart)
Ben begonnen in de BB, dit ging na een jaar zo netjes, dat ik B ben gaan rijden. Ook dit gaat op 2 dingen na perfect, namelijk: ze springt altijd aan in de linkergalop, en in de galop loopt ze niet aan de teugel.

Ik zelf heb met dat aan de teugel lopen geen problemen om te starten, ze is er gewoon relaxed, maar heeft moeite met haar evenwicht omdat ze een Tinker is. Zelfde probleem met de rechtergalop, we oefenen al jaren ermee, maar ze blijft links aan galloperen. We blijven stug volhouden,maar het is gewoon een 10 jarenplan wat niet in een paar jaar is op te lossen.

Nu wil ik van de zomer in Buurse voor het eerst L1 met haar starten (en ook B, vanwege het bekende.) omdat we er gewoon aan toe zijn, we blijven oefenen, maar ik weet nu al, dat het probleem dan nog steeds bestaat. Ik krijg 2X per week les, waarvan 1X priveles. Mijn instructrice zegt ook dat ik het makkelijk kan, ik zal alleen minpunten krijgen in de galop. concours is trouwens ook een recreanten concours.

Hebben jullie hier ook ervaring mee? dat 1 ding gewoon niet goed erin zit, en je dus eigenlijk jarenlang daardoor niet verder kunt? Ik rij nu al 10 jaar in de B, en wil toch een keertje L1 proberen, Lowara kan alle andere oefeningen: of al heel erg netjes (was vorig jaar 6de van de 25) of ze kent ze tegen de zomer omdat ik veel met haar eraan train.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 12:09

Gewoon proberen
Het gaat er toch om dat jullie 2 er lol aan hebben?
En als jullie verder kunnen, dan een B proef, gewoon doen.

Zelf rij ik nu L2, maar Minouk wijkt niet.. (ja laatste week begint het te komen) maar we zijn er toch gekomen. Je krijgt dan voor dat onderdeel wel een 4 ofzo, maar als je een andere oefening netjes rijdt kun je er een 7 voor halen.

Iig super veel succes!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:40

ja inderdaad Noekie 123 heeft gelijk. Andere onderdelen kunnen de punten omhoog halen en je moet er allebei wel lol inhouden

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 14:58

Ja, daar hopen we ook op, ze kan bv super rustig en netjes lopen, en het verzamelen zit er ook al best in. gewoon de tegenpunten proberen te compenseren met de goede punten die ze kan.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

capopjekop

Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 15:05

ik zou het gewoon proberen. dat je dan net voor die dingen die niet zo goed gaan wat minder punten krijgen. kun je toch compenseren met adnere onderdelen. zolang jullie het leuk vinden, gewoon doen

JBijl
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:56

Gewoon lekker proberen! Veel paarden vinden het rijden ook leuker/interessanter worden wanneer er meer en moeilijkere oefeningen van ze worden verlangt. Je krijgt ze er vaak beter bij met hun concentratie. Ik kan me voorstellen dat niet alleen jij inmiddels wat verveeld geraakt bent, maar ook je paardje.
Veel succes!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:45

Ik ken een paard dat de L is doorgekomen zonder één pas opzij te doen. In de M moest ie natuurlijk schouderbinnen e.d. en dat kon hij wel, nu issie onderhand Z1 en kan ie eindelijk wijken Knipoog

Als je paard maar 1 onderdeel niet kan, dan kun je dat best omhoog halen met een 7 of een 8 voor een onderdeel dat ie juist wel goed kan! Mijn paard is geen ster in achterwaarts, maar de rest doet ze super dus de winstpunten blijven gewoon binnenkomen. Ik zou ook echt niet de overgang naar een andere rubriek af laten hangen van 1 klein onderdeeltje.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*


joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:50

DE pony waarmee ik start heeft ook nog moeite met de galop (is net 4) maar we halen goede punten in de B (officieel nu 4 winstpunten in 4 proefjes). Laatst heb ik onderling voor het eerst L1 gestart en ook hier ging de galop heel slecht (ook middengalop vind ze moeilijk) het zijn meer onderdelen in de galop, dus het wordt wel moeilijker om winstpuntwaardig te rijden, maar als je rijd voor je plezier en ze kan het voor de rest goed aan, dan zou ik het gewoon proberen! Ik had die eerste keer nog 156 punten. Genoeg compensatie bij andere onderdelen dus...

LiesBento

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Leuven (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:19

Hey,

Ik rij nu M en ga binnekort Z starten, en ik weet ook niet of het goed gaat lukken ..

Gewoon proberen in L1, het geeft niets als je pas achteraan eindigd !

Succes !!

Paradiso

Berichten: 2637
Geregistreerd: 02-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 10:53

Ik zou het gewoon proberen. Idd: andere onderdelen halen je totale score vast wel op! En dan heb je ook iets om aan te werken, en een doel om voor jezelf op te stellen.
Misschien een hele domme vraag overigens:
Maar je zei dat je B start zonder startkaart... Hoe werkt dat? Ik neem aan dat je lid bent van een vereniging... En dan start je gewoon????

Ben benieuwd naar je antwoord.
Kus Suus

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:33

Ik (en de meiden die ik lesgeef) trainen thuis altijd een niveau hoger dan het wedstrijdniveau.
Dus.. jij rijdt nu B en als het paard thuis de L2 oefeningen fijn door loopt kun je zeker een goede L1 proef neer zetten, dan pas over gaan.
Op wedstrijd is het altijd moelijker, het gaat daarom ook bijna nooit beter dan thuis, dit door spanningen, enge flaggen, tussen de bordjes enz...

She's my lady Lovers

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 15:35

Maar zo zie ik het als wedstrijdruiter, ik wil liever scoren dan dat ik voor de fun op concours ga en maar hopen dat ie braaf is....

She's my lady Lovers

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 18:24

Als jij denk dat ze het kan, en dat je je punten voor de galop met andere onderdelen op kunt halen, moet je het doen Lachen

Wat ik alleen niet snap, waarom zou ze moeite met haar evenwicht moeten hebben omdat ze een tinker is? En dat ze altijd links aangaloppeert heeft ook niets met het ras te maken.
Ieder normaal gebouwd paard zonder gebreken zou in evenwicht moeten kunnen lopen.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 20:31

joyce B schreef:
DE pony waarmee ik start heeft ook nog moeite met de galop (is net 4) maar we halen goede punten in de B (officieel nu 4 winstpunten in 4 proefjes). Laatst heb ik onderling voor het eerst L1 gestart en ook hier ging de galop heel slecht (ook middengalop vind ze moeilijk) het zijn meer onderdelen in de galop, dus het wordt wel moeilijker om winstpuntwaardig te rijden, maar als je rijd voor je plezier en ze kan het voor de rest goed aan, dan zou ik het gewoon proberen! Ik had die eerste keer nog 156 punten. Genoeg compensatie bij andere onderdelen dus...


heej joyce, niet vervelend bedoelt...maar is het niet de bedoeling dat je reageerd op de topic startster i.p.v. elke keer je eigen verhaaltje vertellen...(valt me bij meer topics op)...

Haha!

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:00

Ik ben vorig jaar van de B naar de L1 gegaan. in de B ging het heel goed en kreeg ik veel punten. Niet minder dan 170 per proef. Nu in de L1 gaat het vind ik zelf wel redelijk en zeker een winstpunt waard maar dat vind de jury blijkbaar niet want ik heb in de 6 wedstrijden die ik gereden heb nog geen winstpunt. Maargoed ik zou het gewoon proberen en dan zie je wel. heb ik tensplotte ook gedaan. Wat ik nog wel even kwijt wil is dat je met je paard toch echt moet zoeken naar het probleem van de galop. Dat hoort geen tien jarenplan te zijn. misschien zit hem iets niet goed in de schouders, mond, rug. Ik zou er eens mee naar ene goede fysiotherapeup gaan misschien kan die je helpen. Misschien kan je eens wat meer aan de longe werken. goed bijzetten en dan laten galoperen tot hij overspringt goed voorwaarts. het probleem zal toch echt binnen een jaar opgelost moeten zijn. dat kan echt.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:28

Citaat:
Wat ik nog wel even kwijt wil is dat je met je paard toch echt moet zoeken naar het probleem van de galop.


Ben ik het helemaal mee eens.

Paarden zijn van nature al een beetje scheef, veel mensen geven het rijden de schuld (scheef gereden), maar dat is niet altijd zo. Paarden liggen als foetus of ongeboren veulen in een bepaalde positie wat ze een voorkeur geeft voor een bepaalde hand (rechts of links).

Let wel op! Dat scheve is echt minimaal en zou door goede instructie er wel uit te krijgen zijn...

Mijn advies: zoek een goede instructrice die zelf actief rijd in de wedstrijd sport (geen Grand prix ofzo maar M of Z misschien) die je een beetje kan begeleiden en je kan helpen met het galop probleem.
Hoeft niet super duur te zijn en je kan het eventueel 1 x in de 2 weken doen. Ik heb nu elke donderdag een half uur priveles en ben er enorm mee vooruit gegaan.

Succes ermee!

<3 Trotse mamma van Damian Jeremy en Noëlia <3 , geboren 11 juni 2010 & 2 oktober 2013 :+:
Quincy - Malibu Sundance - A Sundance Sorpreza :+:

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 09:41

Rubywhite:Offtopic: Dat is toch gewoon bedoeld als voorbeeld? Scheve mond

Ontopic: Je kan het toch altijd een keer proberen, als het niet lukt kun je alsnog terug gaan naar de B Succes OK dan!

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 15:28

gewoon proberen, mijn huidige paard springt vaak over ( heb nu 6 proefjes gereden en 5 winstpunten, een slecht onerdeel is best te corrigeren. HEEL VEEL SUCCES!!

Cezanne

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:19

Hey Cynth,

Waarom zou je L1 willen gaan starten dan? Je gaat toch niet op concours om verder te komen want anders was je wel echt wedstrijden gaan rijden. Ik zou het nog niet doen als ik jou was. Lowara is het afgelopen jaar enorm vooruit gegaan, maar je hebt misschien 6 keer een proefje met haar gereden op een onderling! Bovendien kom je nu met moeite op 156 punten. Dan zou ik echt gewoon lekker B starten en eens kijken of ze nu zo ver is dat je een lekker kan scoren en gewoon een hele goeie beurt maakt met je tinkertje tussen al die 'wedstrijd-hittepetitten-paarden'!

Je kan altijd nog hoger gaan starten, maar een stap terug doen is veel erger! Kus, je zuster

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:01

Ik vind dat je gewoon moet doen wat je zelf wilt. Als je het een keer proberen, wat is er op tegen? Weet je gelijk aan welke onderdelen je in de proef nog moet werken!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-04 22:05

Citaat:
Mijn advies: zoek een goede instructrice die zelf actief rijd in de wedstrijd sport (geen Grand prix ofzo maar M of Z misschien) die je een beetje kan begeleiden en je kan helpen met het galop probleem.
Hoeft niet super duur te zijn en je kan het eventueel 1 x in de 2 weken doen. Ik heb nu elke donderdag een half uur priveles en ben er enorm mee vooruit gegaan.

Ik krijg al elke week priveles van een M2 wedstrijdruiter Lachen

Citaat:
Op wedstrijd is het altijd moelijker, het gaat daarom ook bijna nooit beter dan thuis, dit door spanningen, enge flaggen, tussen de bordjes

Ze loopt op concoursen zelfs fijner dan thuis, en ze is 100% mak, dus van rare en enge dingen schrikt ze nooit.

Citaat:
Wat ik alleen niet snap, waarom zou ze moeite met haar evenwicht moeten hebben omdat ze een tinker is? En dat ze altijd links aangaloppeert heeft ook niets met het ras te maken.
Ieder normaal gebouwd paard zonder gebreken zou in evenwicht moeten kunnen lopen

Klopt absoluut hoor, maar het is wel zo dat een Tinker van nature niet zo soepel en netjes loopt als een Ferro gefokt dressuurpaardje Lachen Helaas heeft Lowara erg veel moeite met bv bochten en wendingen, en haar galop is nogal onbeholpen af en toe. We trainen wel ervoor, en het gaat steeds beter, maar ze zal nooit zo soepel een volte kunnen galloperen als bv m'n pony. Dit hoeft ook niet voor mij, maar wilde gewoon eens een keertje L1 starten, omdat ik gewoon iets verder wil en kan, en m'n Tinker ook, op 2 dingen na, die er niet binnen bv een jaar inzitten. Ik heb trouwens geen startkaart he, dus het is niet zo dat als ik eenmaal L1 rij, ik erin moet blijven, ik kan zelf m'n niveau uitzoeken.

En het geeft mij wel de motivatie om ergens voor te trainen, dat vond ik ook een belangrijke. Nou zullen sommigen natuurlijk zeggen van "je motivatie is om je paard verder te krijgen, niet dat ze L1 kan" klopt, maar ik MOET gewoon altijd een soort stok achter de deur hebben, anders train ik gewoonweg niet genoeg.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Babette1
Berichten: 110
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 07:02

Je rijdt nu B zonder startkaart ? Als je dan L1 wil gaan starten, moet je toch eerst tien winstpunten in de B hebben volgens mij. Of vergis ik me ?

--

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:14

gaat om recreatiewedstrijden. Ik nam aan dat dat onderlinge wedstrijden waren omdat ze er geen startkaart voor nodig heeft. Onderling gelden vaak andere regels om te voorkomen dat iemand heel lang in dezelfde klasse moet rijden. Wij mogen bij onze vereniging zelf kiezen, maar moeten over na 3 winstpunten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers

cron