Hij wordt scheef!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
loutje
Berichten: 200
Geregistreerd: 04-07-03

Hij wordt scheef!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 12:11

hey!
ik ga binnenkort m1 dressuur startten. Ik heb alleen nogal wat moeite met rechte lijnen rijden...
Bijvoorbeeld als ik op g moet aanspringen in galop, dan zeg hij zn kont heel erg naar binnen terwijl hij recht moet rijden.
Ook als ik gewoon binnen kom rijden (a-c) wordt hij gauw scheef en zet hij zn kont naar binnen...
dit doet hij vooral op links.
Wie kan me helpen Verward


Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 12:18

les

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 12:23

Die van mij deed dit ook heel erg. Ik heb dit gecorrigeerd door en heel erg vaak op de binnenhoefslag te rijden en door iedere keer als ik voelde dat hij zijn achterhand naar binnengooide even contrastelling te vragen.
Zo moet je paard zich wel recht maken.

En inderdaad neem les.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

loutje
Berichten: 200
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 13:04

euhm...ik heb al 5 jaar priveles....kan ook niet anders tog als je bijna m1 start :S

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 13:10

toch schort er iets aan je priveles als je nu met een scheef paard zit.

Overleg met je lesgever en ga je richten op het rechtrijden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 13:54

idd

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:00

ja dat denk ik ook het is zeker iets wat opgelost moet worden zij kan je als het goed is er bij helpen. en veel lijnen rijden oevenen oevenen ja en nog veel oevenen OK dan!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:02

het is oefenen met een f.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:05

ja kan gebeuren he maar ik hoef niet te schrijven als ik rij ben dyslectisch

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:19

Maakt ook niks uit, dacht zeg het even

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:26

Het kan ook helpen om zelf goed op te letten of je wel goed recht zit. Anders kan het zijn dat jouw paard scheef gaat lopen omdat hij op jou reageert.
Zeker omdat hij het bij bepaalde oefeningen doet, zou het kunnen zijn dat jij dan een beetje gespannen raakt en onbewust scheef gaat zitten,
Je zou zelf ook eens kunnen oefenen, bijvoorbeeld met een skippybal. Of nog beter, ken je die dingen die ook wel gebruikt worden voor een slanke taille enzo? Zo'n rond platje met een halve bal onderaan, waarop je dan met beide voeten in evenwicht moet gaan staan.
Dat moet je eens proberen in een verlichte zit houding, met teugels (of een touw) vastgeknoopt aan een punt voor je. En dan gaan bewegen en kijken hoe goed jouw eigen balans is. Als dat nog niet zo goed is, of je merkt dat je bijvoorbeeld regelmatig steun zoekt bij de teugels (touw), dan zou ik daar eerst aan gaan werken voor je je paard probeert te corrigeren!
Vaak reageren paarden tenslotte alleen maar op wat de ruiter aangeeft.

*Het leven is te kort om moeilijk te doen!*

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 15:55

Te veel travers geoefend?

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

loutje
Berichten: 200
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 17:03

haha travers oefen ik nog niet Tong uitsteken
ik heb zelf een lange tijd gehad dat ik niet goed rechtzat :S dat probleem is ondertussen alweer bijna weg...
volgens mijn instructrice moet ik als ik bijv. bij a kom binnenrijden (en ik zit op de linkerhand) .........dan wend ik dus af...en moet ik volgens haar mijn rechterhand iets meer van de manen af doen...zodat hij zn kont niet scheef naar rechts zit ...
dit vind ik opzig wel goeie oplossing...niet?

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 17:13


' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Texan

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:26

Let vooral op je houding in wendingen blijf recht boven je paard en ondersteun hem in bochten dmv je binnenschouder iets meer op te trekken zodat je meer druk op je buitenbeen/bil krijgt zo blijft je paard altijd recht onder je. Als je door hebt hoe je je paard het beste ondersteund in wendingen kun je gaan oefenen op de rechte lijnen en hou rekening dat je ten alle tijd op je kont blijft zitten, probeer het anders eens zonder zadel op die manier kom je er heel gemakkelijk achter hoe je paard onder jou beweegt.
Veel succes

JBijl
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:48

Voor de zekerheid kun je ook je zadel (laten) nakijken. Ongelijk opgevulde, kromme en/of niet op juiste wijze op de rug van je paard afgestemde zadels kunnen een behoorlijke (nadelige) uitwerking op het gaan van je paard hebben... ook wanneer jij rijtechnisch je zaakjes nog zo goed voor elkaar hebt...

Eefje1987
Berichten: 167
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:41

Ik heb hetzelfde probleem met een paardje dat ik af en toe rij. Wat ik dan van mijn instruteur moet doen is op de linkerhand eigenlijk constant een beetje schouderbinnenwaarts rijden. op deze manier komt haar voorhand dr weer goed voor. Erg vermoeiend af en toe maar werpt wel z'n vruchten af Lachen

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:44

Hem gewoon steeds schoudervoor zetten zodra je het voelt. En als hij dat met het galop aanspringen doet, ook van tevoren schoudervoor zetten en hem dan zo aan laten springen.

loutje
Berichten: 200
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 20:58

hey!
eefje +lenn.......wat jullie zeggen klopt ook wel! moet hem ook altijd een beetje schoudervoor rijden..mjah daar denk ik niet altijd aan Tong uitsteken...en idd met aanspringen in galop doet hij het ook....
af en toe geef ik hem een tik met de zweep op zn kont...hij weet namelijk dondersgoed dat hij dit niet mag.....hij heeft niet voor niets Z2 gelopen met zn vorige berijdster....
mjah ik kan natuurlijk ook iets fout hebben gedaan...en dan slijt dat scheef worden er langzaam in Tong uitsteken

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:02

Waarschijnlijk niet genoeg op twee teugels gehad waardoor hij tegen de bak ging plakken en aangezien hij voor smaller is dan achter is hij niet meer recht. Je moet hem niet tikken, alleen als hij niet luistert op je verbetering. Jij hebt zelf waarschijnlijk ook ingeslopen fouten, wil je toch ook niet telkens op getikt worden als je het uit automatisme doet?


Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:57

Ookal willen veel mensen 't niet horen, de meeste fouten worden nog altijd veroorzaakt door de persoon die erop zit. Ik raad je dus aan om eerst even naar jezelf te kijken als iets niet goed gaat. *duikt alvast weg* Nagelbijten / Gniffelen

Dat hij in het verleden Z2 gelopen heeft hoeft niets te zeggen over zijn prestaties nu. Als ik op Z2 paard stap, krijg ik 't er ook niet uit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers