Inslapen. Welk middel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 17:07

IK heb even lopen zoeken, maar kan het niet vinden. Op Bokt heeft iets gestaan over de verschillende middelen die gebruikt worden bij inslapen. Bij een van de middelen was er veel meer kans op het "vechten" van het paard.
Naar alle waarschijnlijkheid zal ik toch afscheid moeten nemen van een van mijn paarden en ben me dus een beetje aan het inlezen. Wie weet hoe de middelen heten en hoe het zat? Ik kan me herinneren dat het ene middel beter en veiliger was dan het andere middel.

Langzaam zie ik hen gaan die ik nog bij mij had,
de bocht om van het pad.
Wat gouddoorschenen stof, dan wordt het in de hof nog stiller dan voorheen.
De liefsten, mijn liefsten - Eén voor één.


Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:24

Volgens mij heeft het vooral te maken met de mate van sederen vooraf maar ik ben geen dierenarts dus durf dat niet met zekerheid te zeggen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:25

Even een stipje.

IK heb pas geleden gehoord dat er een nieuwe stof is, die direct werkt, dus die niet na een sedatie pas in het hart word gestoken.

Of dit waar is weet ik niet,via een collega hoorde ik dit, die had het van een dierenarts,
maar dit was overigens wel met varkens.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 17:26

Ik kan me herinneren, dat er met naam en toenaam 2 middelen genoemd werden. Grrrrr had ik het toen maar even genoteerd.

Langzaam zie ik hen gaan die ik nog bij mij had,
de bocht om van het pad.
Wat gouddoorschenen stof, dan wordt het in de hof nog stiller dan voorheen.
De liefsten, mijn liefsten - Eén voor één.

Anoniem

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 17:40

Ik denk dat je dit bedoelt:
Citaat:
1.a. T61 van Intervet (Akzo Nobel)

T61 is een veel gebruikt middel om varkens, runderen en paarden te euthanaseren, maar ook kleinere huisdieren. T61 heeft als werkzame stoffen Mebezonium en Tetracain. Het preparaat behoort eerst het centrale zenuwstelsel lam te leggen wat leidt tot een diepe bewusteloosheid. Daarna stopt het de hartfunctie en ten slotte verlamt het de overige spieren. Althans, dat is wat de leverancier aangeeft.
In het buitenland is in 2004 grote weerstand gekomen tegen het gebruik van T61. Meer dan 100 gekwalificeerde diermedici waaronder kliniekartsen, professoren op universiteiten en chirurgen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hebben hun gezamenlijke bevindingen naar buiten gebracht. Het belangrijkste tegenargument was dat de leverancier beweerde dat het T61 middel ook een narcosewerking had. Dat is niet zo gek, want ogenschijnlijk valt je paard neer en reageert genarcotiseerd. Dat blijkt niet waar te zijn. Er zijn geen narcosewerkende stoffen in het middel aangetroffen en door de verlammende werking lijkt het middel visueel snel narcotiserend te werken. Hierdoor wordt minimaal aanbevolen om vooraf een narcose middel toe te dienen. Nerveuze paarden die bijvoorbeeld ook sterk reageren op de DA kunnen vooraf ook in muesli een versuffings- of kalmeringsmiddel (bijvoorbeeld Sedalin of Domosan) krijgen, waarna de echte narcose en het T61. Let goed op dat de werkingstijd van het narcosemiddel goed wordt aangehouden (dit kan enkele minuten duren). Te snel toedienen van het T61 verminderd het effect van het narcosemiddel. Ook het bedrijf Intervet dat het product T61 op de markt brengt adviseert na toediening van Domosan eerst nog een inductie anesthesie (verdoving) toe te dienen met een combinatie van midazolam (niet geregistreerd in Nederland) en ketamine voor het toedienen van T61.
Het gebruik van T61 blijft echter discutabel, omdat velen denken dat zelfs dan het paard enkele minuten flink kan lijden, maar dit niet meer kan uiten omdat alles is lam gelegd. Om die reden vinden vele buitenlandse artsen dat het middel verboden moet worden en alleen nog maar mag worden toegepast als het paard al in diepe slaap is gebracht. T61 wordt veel toegepast omdat het een relatief goedkoop middel is en snel werkt. De dosering bij paarden moet zijn 4-6 ml per 50 kg lichaamsgewicht, een te lage dosering zal het sterven vertragen en het lijden vergroten.
Frappant blijft dat binnen Nederland niemand bezig is met bezwaren tegen T61 terwijl in het buitenland diverse dierenorganisaties en artsorganisatie actief voorlichting geven en proberen de wet te laten aanpassen.


1.b. Eutha 77 van Essex

Het middel Eutha 77 is een slaapmiddel wat sterk overgedoseerd wordt toegediend. Het middel heeft het werkzame stof Pentobarbital. Het vooraf versuffen mag hierbij niet worden toegepast met Sedativa, omdat hierdoor het narcosemiddel langzamer het centrale zenuwstelsel bereikt en zodoende stress kan optreden.
Eutha 77 wordt alom gezien als het beste medicament om het paard te laten inslapen. In Duitsland (en misschien ook in Nederland?) heeft de dierenarts een probleem om dit middel als euthanasiemiddel toe te passen omdat het officieel een verdovingsmiddel is. De injectie levert snel een diepe slaap op.
De werkwijze is als volgt: het niet vooraf verdoofde paard krijgt een injectie met Eutha 77 (soms een kleine voorinjectie met Eutha 77). Bij een paard met normale omvang zal na 30 tot 45 seconden het paard door zijn benen gaan. Er kunnen op dit moment nog wel spierreflexen optreden. Zware paarden (>600 kg) en paarden die zich in een shocktoestand bevonden dienen nu opnieuw een dosis te krijgen. De hartslag kan nog enige minuten doorgaan, ook de hersenactiviteit blijkt nog tot 10 minuten doorlopen (gemeten met een EEG). De Kornealreflex is al na 60 seconden weg (zie later dit verslag). Het paard is in diepe slaap op het moment dat het overlijd. Het gevaar van te lage dosis en het bijgeven van Eutha 77 is bij dit middel geen probleem, het paard slaapt en een nieuwe injectie kan worden bijgezet. Een afspuitinjectie bevat 1 ml per 5 kg lichaamsgewicht.


Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 17:42

Ja bedankt!

Langzaam zie ik hen gaan die ik nog bij mij had,
de bocht om van het pad.
Wat gouddoorschenen stof, dan wordt het in de hof nog stiller dan voorheen.
De liefsten, mijn liefsten - Eén voor één.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 18:57

Geef mij de paardenslager maar.
Eën klap op het voorhoofd met het schietmasker en het is over.

Mannen zijn wat duidelijker en korter van gespreksstof.
Ook de paardentrailer moet wel eens een Bovag keuring ondergaan.
Cochise de eerste goedgekeurde en oudste hengst van het ICS Nederland.
Elina, K4 & K6 zoeken een goed tehuis.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 19:04

Ariebren schreef:
Geef mij de paardenslager maar.
Eën klap op het voorhoofd met het schietmasker en het is over.


Goh dat is nu echt wat ik wilde weten Doei, doei

Langzaam zie ik hen gaan die ik nog bij mij had,
de bocht om van het pad.
Wat gouddoorschenen stof, dan wordt het in de hof nog stiller dan voorheen.
De liefsten, mijn liefsten - Eén voor één.

Bellasdodo
Berichten: 57
Geregistreerd: 26-11-08

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:17

het wel iets heel anders maarre toen wij onze hond lieten inslapen toen werd het in een ader ingespoten en was net als bij ons als je onder narcose, gaat, je bent gelijk weg.. denk dat de hond toen een overdosis heeft gehad, hij was ook echt direct weg.. had ook vaak de verhalen gehoord over paarden die vechten, dus had idd verwacht dat het lang zou duren..
Volgens mij doen ze bij paarden die tijdens een operatie niet meer wakker mogen worden ook de narcosevloeistof zo opvoeren dat ze er aan overlijden..

Ik wens je heel veel sterkte !!

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:07

Nikka schreef:
Ariebren schreef:
Geef mij de paardenslager maar.
Eën klap op het voorhoofd met het schietmasker en het is over.


Goh dat is nu echt wat ik wilde weten Doei, doei


Kan best, maar als je twee keer meegemaakt hebt dat een paard door de sedatie heen kwam.
En uiteindelijk een 10 minuten heeft liggen vechten om in leven te willen blijven.
Dan zoek je naar een alternatief.

Mannen zijn wat duidelijker en korter van gespreksstof.
Ook de paardentrailer moet wel eens een Bovag keuring ondergaan.
Cochise de eerste goedgekeurde en oudste hengst van het ICS Nederland.
Elina, K4 & K6 zoeken een goed tehuis.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 20:08

Jouw alternatief en niet het mijne dus.

Langzaam zie ik hen gaan die ik nog bij mij had,
de bocht om van het pad.
Wat gouddoorschenen stof, dan wordt het in de hof nog stiller dan voorheen.
De liefsten, mijn liefsten - Eén voor één.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31228
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:14

Bij mijn paard is het op de tweede manier gedaan en dat ging idd zoals beschreven, binnen een minuut ging hij uit zichzelf liggen en zakte steeds meer weg.

De soms hevige reacties die vroeger konden volgen op de spuit bleven zo gelukkig uit. Ging heel rustig.

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 311 dgn / Nina x Vaderland 255 dgn (28-3)

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:18

Moderatoropmerking:
Het gaat hier niet om de vraag hoe een paard naar de eeuwige weides te brengen, maar het gaat hier om welke middelen men gebruikt bij het inslapen. Graag alleen daarover discussieren aub.

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:21

Ariebren schreef:
Geef mij de paardenslager maar.
Eën klap op het voorhoofd met het schietmasker en het is over.



en daarna worden er lekkere frikandellen van gemaakt Vork

Sjongejonge, ik snap echt niet dat iemand zijn paard naar de slager kan doen Nagelbijten / Gniffelen , dat gun je je paard toch niet?

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 20:22

@ Kris Bedankt!

Langzaam zie ik hen gaan die ik nog bij mij had,
de bocht om van het pad.
Wat gouddoorschenen stof, dan wordt het in de hof nog stiller dan voorheen.
De liefsten, mijn liefsten - Eén voor één.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:26

de dierenarts heeft z'on 10 jaar geleden,het middel t-61 gebruikt om mijn twee shet's in te laten slapen.
Eerst sedatie en daarna intraveneus t-61,en dat is heel mooi gegaan,geen gevecht niets,misschien de goede dosering ?

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:27

@ Shauni, kun je misschien de moderator opmerking boven je post lezen?

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:05

Als hier koeien worden ingeslapen wordt Euthasol gebruikt. Ook hier nog nooit een vechtend dier gezien, allemaal heel vredig gaan liggen en rustig weggezakt. Het hart stopt al heel snel na het toedienen van het middel in een bloedader.

SamCo

Berichten: 2340
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:24

Mijn ervaring is dat ze eerst sederen, dan narcose, paard zeigt neer en voorts de dodelijke injectie. Allen intra-veneus. Is al 2 x heel netjes en vreedzaam verlopen.
DA vertelde dat het inslaap-traject en de middelen die hierin gebruikt worden, de laatste 10 jaar een enorme vlucht hebben genomen... en tegenspartelen in absoluut niet meer het geval.

Mijn katje gisteren laten inslapen. Zij kreeg in de buikholte een overdosering slaapmiddel. Dat is ook weer nieuw en weer een stuk humaner dan de voorgaande manier.

Sterkte strakjes met het afscheid. Is zwaar...

Snel gaan de leiders, elk in zijn plaats;
Snuivend staren zij naar ons, verlegen en uitdagend,
En zijn weg in razendsnelle vaart. - Gilmore -

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:04

Mijn paard heeft zo ongeveer alles gehad en ging er toch doorheen..Desondanks ben ik blij hoe het gegaan is, ze is gegaan zoals bij haar paste. Laat je niet bang maken, doe wat je hart je ingeeft.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:08

bij ons op de praktijk werd altijd T61 gebruikt en ook op veelmeer praktijken. wel dan in combi met sedatiemiddel.
heb nog nooit een paard zien vechten ertegen.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:20

crossmonster schreef:
Even een stipje.

IK heb pas geleden gehoord dat er een nieuwe stof is, die direct werkt, dus die niet na een sedatie pas in het hart word gestoken.

Of dit waar is weet ik niet,via een collega hoorde ik dit, die had het van een dierenarts,
maar dit was overigens wel met varkens.


Dit kan wel waar zijn, maar is niet eerlijk..
Die sedatie word ook gegeven tegen de pijn.. een prik ik je hart voelt namelijk niet echt lekker..

Ik werk zelf in een klein huisdierenkliniek, en wij prikken in het bloedvat, en bij katten in de nier, deze is het meest doorbloed, dus dat gaat snel.

Ik heb stage gelopen in een paarden kliniek, en ook ik heb ze zien vechten tegen de sedatie, het paard wilde niet vallen, en ik heb de tranen uit mn lijf gehuild. vond het zo zielig.

Daarna ben ik voormezelf wezen kijken bij een slachthuis, er zijn een hoop spook verhalen over een slager, en het klinkt ook niet fijn.
Maar het gaat ZOOO snel. ze merken het niet eens.

Als ik voor mijn paard moest kiezen, ging hij naar de slacht als dat dan kan.


Het is natuurlijk ieder zijn eigen keuze, maar ik oordeel voor mezelf naar wat ik heb gezien.

Over het middel:
wij gebruiken euthasaat en euthanasol
Is precies hetzelfde, alleen is de één wat sterker.

euthanasol is de roze, en die wordt gebruik bij paarden.
Vooraf krijgen ze een sterke sedatie met valium en nog een paar shotjes, waardoor ze moeten gaan liggen.
daarna wordt pas de definitieve spuit gegeven.


Hell veel succes en sterkte met je keuze.
Zulke dingen blijven altijd moeilijk

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 06:37

Ik omschrijf het wat verkeerd, maar die nieuwe stof gaat niet in het hard, maar in de nek, en zonder sedatie dus.
In het hart moet er idd altijd een sedatie aan vooraf gaan.

Hoe het op de slachterijen gaat weet ik meer van dan de gemiddelde bokker, ik heb jaren slachttransport gedaan,heb veel slachterijen van binnen gezien, en heb zelfs bijna 2 jaar op een grote slachtfabriek gewerkt Lachen

Dat vind ik persoonlijk ook een meer humane manier dan dat inslapen wat de veearts doet...

Een van mijn veeartsen heeft haar schietbrevet.
Ik heb gezegd dat als het bij mij zover komt,ik liever thuis een schietmasker wil dan een spuit.

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 08:50

Ik heb eerder 2 paarden op stal in moeten laten slapen, ik vind het een fijne manier , ik kies er ook voor om mijn eigen paardjes zo te laten gaan, thuis in hun eigen weitje, ze kregen eerste een narcose middel , waardoor ze netjes gingen liggen en daarna een overdosis ketamine volgens mij.
De slager is opzich ook niet verkeerd, heb ik ook al een aantal paardjes van andere heen gebracht,gaat snel en zeer zeker zonder pijn, maar ik kies om mijn eigen bonte vriendjes gewoon rustig thuis te laten gaan , hoop dat dat nog heel wat jaartjes uitgesteld blijft.

@ Nikka heel veel sterkte, het blijft moeilijk , maar een juiste DA zal jou echt goed begeleiden en precies vertellen als jij dat wil wat er gaat gebeuren, je kan het in de kliniek maar ook thuis laten doen.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Inslapen. Welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:56

ketamine is niet het middel.
Ketemine is een sedatie. dus daar gaan ze niet dood van.

de meeste euthanasie middelen vallen onder de groep barbituraten (70% van alle euthanasiemiddelen)

Als je goed wilt zoeken voor jezelf.. moet je op die stofnaam zoeken..

- fenobarbital
- methylfenobarbital
- primidon

succes

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers