welke hengst op mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

welke hengst op mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 12:45

wij willen(als het lukt) graag een veulen uit merel fokken.
die willen we dan in de opfok zetten zodat het ons nieuwe paardje wordt over een paar jaar.

maar we hebben helemaal geen kaas gegeten van goeie hengsten en welke goed op onze merrie past e.d

onze merrie is een kwpner van 1.63 groot.
foto van haar bouw

Afbeelding

foto van haar koppie
Afbeelding

haar vader is beaujolais(opa lucky boy)
moeder is alma(komt weer uit nimmerdor)

ons veulen zou in de springsport moeten gaan lopen. het zou ook fijn zijn als het dressuur nog wel wat kan(springen is het hoofdzakelijkst)

de kleur is niet belangrijk, aftekeningen e.d ook niet.
wel zouden we een graag wat groter paard hebben(cm of 3 groter). maar de hengst kan natuurlijk niet te zwaar zijn, omdat merel zo klein is.

ik heb dus echt geen idee welke hengst enzo, het is niet de bedoeling dat er inteelt komt ofzo Haha! wolfgang is een favo van mijn vriend.. zowel springenals dressuur een lekker beesie, maar die is indirect familie, dus dat zou niet verstandig zijn lijkt mij.

maar kan iemand mij hierbij helpen?
dn kunnen we naar keuringen en dat soort dingen
of misschien dat iemand me kan vertellen waar ik op moet letten of iets..

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:45

Ik ben niet thuis in de springsport maar ik vind het wel een mooie merrie!! Mooie bovenlijn!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 16:36

Wolfgang zou ik niet voor kiezen, die wil wel eens een wat lui achterbeen met springen doorfokken.

Er zijn al verschillende topics over welke hengst voor mijn merrie, mss dat daar ook wel wat geschikts voor die van jou tussenzit.

Vind zelf Stedinger en Sterntanzer erg leuke hengsten, fokken ook wat maat door en leuke allroundveulens.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 21:08

Wil je KWPN fokken of maakt dat niet uit?

hANKY
Berichten: 120
Geregistreerd: 25-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 21:39

ik zou hem bij Undigo dekken (Sandro Hit x Jazz

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:08

En waarom dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:11

Ze wil toch een springhengst erop? Heb nog geen een advies gelezen waarbij een springer naar voren is gekomen.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:12

Ja, Undigo dan. Dat is een echte springhengst: allemaal voldoendes op het VO! Maar welke springhengst adviseer jij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:16

GertJan schreef:
Ja, Undigo dan. Dat is een echte springhengst: allemaal voldoendes op het VO! Maar welke springhengst adviseer jij dan?



Dat is geen springhengst!

Wat ik springhengsten vind:

Quite Easy, Oklund, Nimmerdor, Voltaire, Numero Uno, Chinchin, For pleasure

En ga zo door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:18

Kijk hier eens: www.zwartjens.nl
Zij hebben een paar goede springhengsten staan en zullen altijd advies willen geven.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:19

Het was ironisch bedoelt... Ik bedoel welke hengst jij voor deze merrie zou adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:27

GertJan schreef:
Het was ironisch bedoelt... Ik bedoel welke hengst jij voor deze merrie zou adviseren.



Sorry had het verkeerd gelezen Haha!

Ik adviseer geen hengst, ken de merrie niet.

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:29

Dat is nog eens een diplomatiek antwoord... Haha!

Maar wat zijn de eisen wat betreft dekgeld, stamboek etc.?

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 11:01

Even wat achtergrond informatie.

Merel is nu een 10 jarige merrie. Ze is 1.63 groot en heeft veel aanleg voor springen. Ze is een merrie met veel temperament.

Wat ik zoek is een hengst die ervoor kan zorgen dat er een veulen met schofthoogte 166 a 168 als eindresultaat heeft.

Dekgeld maakt niet uit. Hoogte ook niet. Voorkeur geniet kwpn maar is zeker geen eis.

Op die site ga ik even kijken.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 11:04

zoals ik al gezegd had Haha! we hebben er helemaal geen kaas van gegeten. het dekgeld e.d en dat soort dingen maakt niet uit. het is de bedoeling dat het volgend jaar plaats gaat vinden, dus we zijn al bezig met een spaarpotje Knipoog
het maakt ook niet uit of de hengst kwpn is of van eenander ras.
als het maar wel springers vererfd.

maar we willen wel goed voorbereid zijn, zodat we haar de beste verzorging kunnen geven en we er niet een te zware hengst op laten gaan of iets.
het wordt haar eerste veulen, dus magniet al te groot zijn. wil geen uitgescheurde merrie.. dus met dat soort dingen willen we wel rekening houden.

de hengst moet trouwens wel een relaxt karakter hebben. heel nuchter. werkwillig moetie zeker zijn.

onze merrie heeft ook eenkoel karakter, schrikt nergens van, is werkwillig, heeft vrijwel geen last van merriegedrag. is lief en vraagt wel eens om aandacht, maar is geen merrie waar je de hele dag mee moet tutten. laat merken wanneer ze het niet eens is met de manier vanrijden of iets dergelijks, maar accepteerd straf wel als het gegrond is. als je ongegrond straft laat ze dat merken.
zo ongeveer is onze merrie en dat zouden we graag ongeveer terug zien in het veulen.

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 11:13

Hee

Wij hebben een voltaire x beaujolais x willow cratic, ik vind het een mooie merrie, ze is niet super groot (1.64) maar fokt goeie beesten. Ze komt uit de molga stam (ken je denk ik niet). Dus misschien is voltaire wat voor je??

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 11:18

lupicor, fijne hengst met vermogen,kan ook goed lopen, super karakter.
ik heb gisteren nog wat nakomelingen gezien oa luna van Ben schroder.

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:06

Indoctro(keur) heeft ook goede nafok. Goed springen maar ook goed bewegen en chique uitstraling. De dekprijs is er wel naar E1600,-
www.vdlstud.com

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:17

Pipo schreef:
Ze wil toch een springhengst erop? Heb nog geen een advies gelezen waarbij een springer naar voren is gekomen.


Om een goed springveulen te fokken hoef je ook niet persé te fokken met een legendarische of bewezen springhengst.

Een kennis van mij zit al jaren in de fokkerij, fokt alleen maar springpaarden, en fokt toch met hengsten als Sterntanzer e.d.
Ze heeft van deze hengst nu 2 nakomelingen, die beide echt toppers lijken te worden op het gebied van springen.

Een springpaard moet wel fijn blijven te rijden, wat naar mijn mening bij erg veel springpaarden mist, dus als de merrie goed kan springen, waarom dan niet met een (springgefokte) dressuurhengst dekken?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:36

ik denk dat Chin Chin voor haar toch te duur zal zijn. Dekgeld is meer dan 3000 euro. Ziek

Cantos fokt van de nakomelingen die ik heb gezien rond een schofthoogte van 1.65 - 167m.

Royal Bravour?

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 19:03

molga is de moeder van beaujolais toch?
op die site van ilindra hebben we solitair gezien,die vonden wij gaaf Haha!

maar het maakt in principe niet uit welke kleur hengst of iets.
karakter van de hengst is wel belangrijk en het veulen moet gewoon spring gericht zijn. maar een goede dressuurkant is zeker niet verkeerd(merel kan ook erg goed dressuur, alleen mijn vriend is een echte springen Haha! )

bij sommige hengsten krijg je geld terug als ze gust blijft.. is dat altijd zo? (dat je niet met lege handen staat) of toevallig bij die fokker
dat is ook erg belangrijk.

we gaan trouwens eerst een vruchtbaarheids test doen, wie weet kan ze wel niet.

maar bestaat er ook een persoon die aan de hand van jouw merrie er een passende combi bij kan plaatsen?
ik bedoel die bij je langskomt en de boel eens bekijkt en dan adviezen geeft.. net als een hypotheekadviseur zeg maar Haha!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:08

Solitair is een bloedmooie hengst, maar prestaties blijven tot nu toe nog een beetje uit..

We zijn zelf ook wezen kijken bij een Solitair-veulen, super sjouwen een prachtig diertje, maar het blijft qua springen allemaal nog een beetje twijfel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:18

Mariek87 schreef:
Solitair is een bloedmooie hengst, maar prestaties blijven tot nu toe nog een beetje uit..

We zijn zelf ook wezen kijken bij een Solitair-veulen, super sjouwen een prachtig diertje, maar het blijft qua springen allemaal nog een beetje twijfel...


Lijkt me gevaarlijk om van een veulen te zeggen of hij wel of niet kan springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:19

Mariek87 schreef:
Om een goed springveulen te fokken hoef je ook niet persé te fokken met een legendarische of bewezen springhengst.

Een kennis van mij zit al jaren in de fokkerij, fokt alleen maar springpaarden, en fokt toch met hengsten als Sterntanzer e.d.
Ze heeft van deze hengst nu 2 nakomelingen, die beide echt toppers lijken te worden op het gebied van springen.

Een springpaard moet wel fijn blijven te rijden, wat naar mijn mening bij erg veel springpaarden mist, dus als de merrie goed kan springen, waarom dan niet met een (springgefokte) dressuurhengst dekken?


Noem jij eens een rijtje springtoppers die van dressuurhengsten komen dan?

Toppers in de dressuur die van springhengsten komen zijn er veel, maar andersom zie ik dat niet snel gebeuren.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:29

Ik zei ook niet van een veulen dat die wel of niet kon springen, ik heb alleen gezegd dat wij nog twijfelen over dat veulen, omdat de springprestaties VAN DE HENGST ZELF uitblijven.

Ik zei volgens mij zonet al, dat een kennis van mij twee toppers van Sterntanzer had staan, maar dat zijn nog jonkies.

Bedankt voor het lezen Scheve mond