Nu opeens maandagziekte?!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
linda_lekuri

Berichten: 937
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: In 't Oosten van NL

Nu opeens maandagziekte?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 23:14

Hallo,

Ik heb een nieuw 'probleem'!
Lekuri's vagina is dus vorige week woensdag dichtgenaaid i.v.m. het luchtzuigen van achteren (zie verslag van de dag: vandaag lekuri's vagina dicht laten naaien) en ze hadden gezegd dat ik alles mocht doen, gewoon rijden enzo....
Nou Lekuri liep er helemaal niet lekker mee Huilen , maar ja, moet je het zelf voorstellen dat je moet lopen, rennen, springen met hechtingen in je k*t! Bloos!
2e pinksterdag had ik dus wedstrijd (B-springen) en normaal is Lekuri heel erg fanatiek en wil ze heel graag springen, maar nu moest ik haar bijna erover schoppen....Bij hindernis 7 vertikte ze het ook verder, stopte en tja daar lag ik aan de andere kant v/d hindernis Huilen
dinsdag had ik dressuurles en daar draafde ik aan en wist genoeg, ze liep helemaal met een gespannen en fijn geknepen 'kontje'! Ik ben maar gestopt en naar huis gegaan. Daarna heb ik nog niet weer gereden!

Nu was alles van achteren ook helemaal opgezwollen en dat leek me niet goed, daarom heb ik vandaag maar weer gebeld en ben ik weer bij de arts geweest!
Ze heeft de hechten er al vast uitgehaald (eigenlijk stond dat pas voor vrijdag gepland).
Maar omdat ze toen ook al had gezegd dat ik gewoon met Lekuri mocht rijden, dacht ze nu ook dat Lekuri's slechte lopen niet van de hechten kwam...?! Verward Ze dacht nu dat Lekuri maandagziekte heeft, ze heeft dus bloed afgenomen! Nu moet Lekuri 3 dagen op stal blijven (voledige rust) en mag alleen maar hooi hebben en geen krachtvoer of weidegang.
Het is nu afwachten op de bloeduitslag en hopen dat ze geen maandagsziekte heeft.... .
Maar stel nou voor dat ze dat wel heeft, WAT MOET IK DAN DOEN?
Ze zei dat dat nog wel eens een lange periode van herstel kan gaan worden..?! omdat Lekuri er waarschijnlijk (volgens haar) al heel erg lang mee heeft rondgelopen en dat het zich nu openbaart Verward
Ik snap er niks meer van, ik hoop gewoon dat Lekuri niet lekker liep van de trekkende hechtingen! Ze is namelijk wel een heel gevoelig typje!
En dan zou ze nu opeens maandagsziekte hebben...?! Verward Ik snap er helemaal niks meer van?
Wie kan mij meer over maandagziekte vertellen?!


muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:37

de maandag ziekte, kwam volgens mij vroeger voor bij boeren met trekpaarden.. ik weet alleen maar hoe de ziekte aan zijn naam komt,
simpel weg omdat zondag de trekpaarden rust kregen maar nogsteeds dezelfde portie eten, en dan waren ze de maandag ziek..
vaag, maargoed,.. het lijkt me sterk dat een paardje waar je regelmatig op rijd, en ook gecontroleerd (hoop ik) voert, de maandag ziekte heeft..??
ik weet ook niet precies wat het is, maar dit is alles wat ik weet
heel veel succes
(trouwens nog nooit van "van achteren luchzuigen"gehoord:P)

start paardensport Zie profiel voor meer info

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:44

Van de volgende site geplukt: http://www.paardenvoeders.nl/page28.html

"SPIERBEVANGENHEID (MAANDAGZIEKTE / TYING-UP)

Spierverzuring (ook wel maandag ziekte of tying-up), berust op een te grote vorming van melkzuur als afbraakprodukt in de spieren, dat niet meer voldoende met het bloed kan worden afgevoerd.
De spier 'verzuurd' en gaat minder efficient werken (prestatieverlies).
Zorg dat het paard nooit overbelast wordt tijdens trainingen of wedstrijden. Zorg er verder voor dat u altijd een rantsoen verstrekt dat in relatie staat tot de prestatie die het dier moet verrichten.
De belangrijkste fout die vanuit voeding gemaakt wordt in deze is dat het paard tijdens rustdagen (vaak op maandag, vandaar "maandags-ziekte") dezelfde hoeveelheid voer krijgt als tijdens zware inspanning.

VOERADVIES:
Zet het rantsoen (m.n. de energie-gift) op rustdagen terug. Geef krachtvoer met weinig eiwit zoals Reform-Kruiden-Muesli, Derby-Compactbrok of Power-Plus Mix.

Vooral de Reform-Kruiden-Muesli wordt aangeraden; :
door de specifieke samenstelling met kruiden, aetherische oliën en de extra Vitamine E. ("de spiervitamine") wordt de "afvoer" van de melkzuren beter gereguleerd;
door de muesli-vorm wordt uiteindelijk door het paard minder (snel) gegeten, waardoor pieken in het tot beschikking komen van zetmeel in het bloed wordt verminderd;
door het verlaagde eiwit-gehalte worden de spiercellen bovendien zo min mogelijk belast.

Indien om redenen liever gekozen wordt voor een produkt in brok-vorm, neem dan de Derby-Compactbrok, deze heeft ook een verlaagd eiwit-gehalte, gecombineerd met een hoog Vit. E.-gehalte".


MEER WETEN?
Bel de Helpdesk paardenvoeding: Tel. +31 (0)478 638 238

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

kimmie261

Berichten: 19202
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:45

hoi linda,

jaren geleden heeft mijn paard ook ineens maandag ziekte gekregen,terwijl ik iedere dag reed.

er is toen ook bloed getapt en het was heel slecht met hem, ik moest toen 6 weken alleen maar stappen en elke 2 weken werd er bloed afgenomen...

na die 6 weken was alles weer goed....en dan weer langzaam opbouwen...

en het kwam dus niet omdat hij ineens veel moest doen ofzo...hij kreeg het door los lopen in een paddock...maar het is een soort aanleg van het paard, heb ik toen der tijd begrepen..en het lag aan het voer, teveel suikers zou ook verzuring kunnen betekenen...

ik heb me er toen wel meer in verdiept, omdat hij er gevoelig op zou blijven...

als je meer wilt weten, mag je evt pben....

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:34

kimmie261 schreef:
hoi linda,


er is toen ook bloed getapt en het was heel slecht met hem, ik moest toen 6 weken alleen maar stappen en elke 2 weken werd er bloed afgenomen...


Vreemd, paard mag vaak geen stap doen als hij maandagziekte heeft Verward

Veel succes ermee en maar hopen dattiet het niet heeft.
Het verzorgpaard van een vriendin van mij heeft nu ook maandagziekte

22 Januari verwachten we ons kleintje

Stumpertje

Berichten: 371
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Bussum (NH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:57

Lekker dan!! Al die arme peerdjes/ponies met maandagsziekte, om eerlijk te zijn, ik heb er nog nóóit van gehoord!!

Haha! Nationale Jumper Sportdag, Ermelo Haha!
^^Hobbelende Vosjes Pester #27^^
Party!! Bokkende New Forest rijder #2 Party!! Jumper & Dion Lovers


paars

Berichten: 5545
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:10

Kan je een linkje zetten naar je andere verslag? Dan begrijp ik het verhaal misschien beter, maar ik kan het niet vinden Blond

kimmie261

Berichten: 19202
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:34

Haagsemeid schreef:
Vreemd, paard mag vaak geen stap doen als hij maandagziekte heeft Verward

Veel succes ermee en maar hopen dattiet het niet heeft.
Het verzorgpaard van een vriendin van mij heeft nu ook maandagziekte


de eerste dagen niet nee, daarna is het van zeer groot belang dat het paard gaat stappen!!

mijn paard is weer helemaal goed gekomen!!!dat is niet door stilstaan gekomen, het paard moet stappen omdat zijn spieren de afvalstoffen dus daardoor eerder in de bloedbaan kwijt kunnen.

ik heb 6 weken lang ,toen der tijd met deze ellende gezeten, en heb toen echt alles en iedereen geraadpleegd over maandag ziekte, er is zelfs een homeopaat langsgeweest(jan jonas), die ook hetzelfde vertelde, alleen die vertelde ook dat een paard dus nooit meer biks mag enz...alleen maar zwarte haver en dat 1 handje per dag...

dat heb ik een jaar gedaan , daarna is hij naar een pensionstal gegaan waar hij weer biks kreeg, dat krijgt hij nu nog en dat gaat goed...

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:21

hallo

mijn paardje heeft heel vaak last van maandagsziekte, maar ik kan mijn paardje prima rijden en alles laten doen, ik moet alleen wel oppassen met voeren etc. want tja een verzuring op de spieren is niet goed.

gewoon opletten met voeren en verder zal het echt wel goed komen met je paardje als ze het heeft trekt de verzuring wel weer weg, en als die weg is dan langzaamaan gaan opbouwen, en het voer aanpassen aan het werk wat ze doet en dan komt het wel weer goed
groetjes fabske

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:58

De mijne heeft een dikke maand geleden ook maandagziekte gehad.

[VvdD] DA bij paard gehad; acute maandagziekte

Die loopt gewoon weer in de wedstrijden inmiddels hoor. De bloedwaarden bij de mijne waren trouwens niet dramatisch. Gewoon lichte maandagziekte.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:08

Mijn paard heeft vorig jaar ook spierbevanging (maandag ziekte) gehad en hoe dat is gekomen is ook een raadsel.
Hij kijgt genoeg beweging en zijn voer schema was goed.
Ik kreeg ook het advies om alleen kleine stukjes te stappen en stoppen wanneer ie aan gaf dat ie niet meer wilde, maar absoluunt niet stil laten staan dat is nog slechter dan wordt alles nog strammer.
Ik heb toen ook nog een supliment (myoplast) gehad voor hem en dat heeft enorm goed geholpen.
Het heeft bij hem ook zeker wel 2 maanden geduurt voordat ik weer een beetje normaal kon rijden.
Nu is hij weer helemaal top en super fit.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:28

Ik weet waarom het maandagziekte heet.
op zondag was rustdag en ook voor de paarden, dan hadden ze dus een dag stil gestaan en kregen toch flink gevoerd...als ze dan maandag weer aan het werk moesten.....konden sommige paarden daar last van hebben, vandaar maandag-ziekte (na de rustdag)

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

linda_lekuri

Berichten: 937
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: In 't Oosten van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 23:26

paars schreef:
Kan je een linkje zetten naar je andere verslag? Dan begrijp ik het verhaal misschien beter, maar ik kan het niet vinden Blond


Hoi,
Ik wil best heel graag een linkje zetten, maar ik heb geen idee hoe dat moet.... Verward
dus: HELP?!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:06

muiszje schreef:
het lijkt me sterk dat een paardje waar je regelmatig op rijd, en ook gecontroleerd (hoop ik) voert, de maandag ziekte heeft..??


Die van mij heeft ook een lichte vorm van spierbevangenheid gehad. Je weet niet altijd waarom een paard het ontwikkeld. Ook die van mij werd regelmatig gereden, en kreeg voer zoals ze het jaren al gewend was.

In de praktijk leverde dat ook hetvolgende op: brok radicaal minderen (en overstappen op brok met lager eiwitgehalte, bv draversbrok), veel hooi, en rustig aan doen met de training.

In de praktijk betekende spierbevangenheid voor mijn paard dat ze tijdens een iets langere rit spontaan door de benen ging. Na er een poosje naast te hebben gelopen ging het weer. Voordat ze daadwerkelijk neerging zwalkte ze ietwat net als iemand die aangeschoten is.

Mijn paard is weer helemaal opgeknapt. Wel kan het een gevoelig punt blijven, dus steeds maar weer het voedingspatroon in de gaten blijven houden en evt bijstellen.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:58

Hey wat rot allemaal voor jullie Scheve mond
Mijn pony heeft ook weleens maandagziekte (ofwel lendevuur) gehad, het is een verzuring van de spieren, voor meer info kun je kijken op : www.keerhoeve.nl , daar staat het helemaal netjes uitgelegd OK dan!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:12


Navragen is beter dan afvragen.

paars

Berichten: 5545
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:18

aha de link is gelukt OK dan! ! Ik heb het gelezen. Als ik het verhaal zo lees, dan heb ik een ander ideetje..... doordat ze luchtzuigt van achter kunnen er bacterien naar binnen glippen en een ontsteking is dan zo opgelopen. Dit moet dan eerst worden verholpen (bv goed spoelen en dan antibiotica geven). Nu is ze meteen dichtgezet, en dan kan dat mogelijke ontstekingsvocht er ook niet meer makkelijk uit. Dan zouden de verschijnselen die je hebt gekregen met haar misschien kunnen wijzen op hoefbevangenheid? Tja ik probeer maar mee te denken hoor, kan de plank volledig misslaan. Maar omdat het zo duidelijk is opgetreden na het dichtzetten en de boel ook was gezollen, denk ik aan een onsteking en een daaropvolgende beginnende hoefbevangeheid. Weet je al iets meer?

linda_lekuri

Berichten: 937
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: In 't Oosten van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 22:23

paars schreef:
aha de link is gelukt OK dan! ! Ik heb het gelezen. Als ik het verhaal zo lees, dan heb ik een ander ideetje..... doordat ze luchtzuigt van achter kunnen er bacterien naar binnen glippen en een ontsteking is dan zo opgelopen. Dit moet dan eerst worden verholpen (bv goed spoelen en dan antibiotica geven). Nu is ze meteen dichtgezet, en dan kan dat mogelijke ontstekingsvocht er ook niet meer makkelijk uit. Dan zouden de verschijnselen die je hebt gekregen met haar misschien kunnen wijzen op hoefbevangenheid? Tja ik probeer maar mee te denken hoor, kan de plank volledig misslaan. Maar omdat het zo duidelijk is opgetreden na het dichtzetten en de boel ook was gezollen, denk ik aan een onsteking en een daaropvolgende beginnende hoefbevangeheid. Weet je al iets meer?


Hai,
Bedankt voor het meedenken, maar natuurlijk is er eerst een slijmmonster (van binnenuit) genomen en op kweek gezet! Daaruit bleek dat ze geen bacterien had! Dat was inderdaad wel een voorwaarde voordat ze dichtgezet werd! Maar alles was dus goed!

Ik heb vandaag de BLOEDUITSLAG gekregen en daaruit blijkt dat ze inderdaad een lichte vorm van maandag ziekte (spierverzuring) heeft Huilen !
Maar gelukkig heel minimaal, we zijn er optijd bij! Lekuri is ook niet 'geblokkeerd' geweest ofzo, zoals veel van jullie schrijven. Dat ze opeens geen pas meer kon zetten ofzo.... Ze liep gewoon niet helemaal lekker, maar ze liep wel! Ik dacht dus dat ze gewoon iets last had van trekkende hechten. En dat denk ik nog steeds wel hoor!
Ze heeft nu 3 dagen op stal gestaan en pijnstillers gehad en vandaag kreeg ik dus de uitslag, maar ik mocht meteen weer beginnen met langzaam op te bouwen. Ik mocht vandaag 10 minuten stappen, morgen 15 min. , overmorgen 20 min. waarvan 5 min. draven enz! Daarbij ook geleidelijk het voer weer aanpassen/ opbouwen. Of eventjes in de wei, of weer beginnen met een paar brokjes en hoemeer ik het 'rijden' weer opbouw, hoemeer ik het voer mag opbouwen!
Daarbij wilde ze wel weten wat de samenstelling van de brokken is, wat ik Lekuri voer, zodat ze het voerschema daarop aan kunnen passen. Ik heb dit vanavond aan ze doorgemaild en nu maar afwachten of mijn brokken goedgekeurd worden....of dat ik misschien speciaal aangepast voer moet gaan voeren!
Maar het valt in ieder geval nog reuze mee!

paars

Berichten: 5545
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:47

Ik kan me voorstellen dat je zelf ook een link blijft leggen met die hechtingen hoor. Ik las in het boek van prof.Breukink dat paarden die maandagsziekte hebben vaak baat hebben bij toevoeging van plantaardige vetten in het voer. Gelukkig ben je er op tijd bij geweest!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, _activeme, Cjuan, Em_, laura_estee, MDWStables, MerleSimone, nick_en_ik, pandour4evuh, Roosch, sterregoud, Zinzi_jewel en 141 bezoekers