heeft iemand tips?!?? hoop het wel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dewilover

Berichten: 144
Geregistreerd: 12-12-03
Woonplaats: hoogezand

heeft iemand tips?!?? hoop het wel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 19:27

ik rij nu ong een half jaar op dewi(halve fries half nog wat) eerst ging het heel goed maar ik heb het idee dat het nu alleen maar slechter gaat...ze bokt nu alleen maar en steigert ook laag wat nu ook steeds hoger word ze is nu helemaal niet meer normaal te rijden en gister ging ze er ook van door en toen stopte begon ze te bokken en beetje te steigeren....ik weet het egt niet meer ze is niet voorwaarst aan je been en met zweep bokt ze alleen maar....ik heb haar zelf niet ingereden maar ze kon niet veel toen ik haar op haar begon te rijden..
heeft iemand tips of heeft iemand het zelf ook met zijn/haar paard gehad!? ik weet het nu egt niet meer.... Huilen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:33

Als dit zomaar vanuit het niets komt zou ik eerst medische reden uitsluiten, zadel en gebit na laten kijken etc.

Misschien dat er ergens een wondje zit die pijn doet als jij rijdt?

Ben jij de enige die haar rijdt?
Zo niet doet ze dit ook bij andere en hoe rijden hun er doorheen.

Het kan een heleboel redenen hebben, maar het lijkt op protest en dat komt vaak voort uit pijn.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:41

Weet je nog wat je deed of gedaan hebt toen ze voor de eerste keer begon te bokken? Misschien kan je daar iets uithalen omde rede te vinden...

dewilover

Berichten: 144
Geregistreerd: 12-12-03
Woonplaats: hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 19:56

de eerst keer meer been geven er is geen medische reden dat weet ik cker....buiten bokt of steigert ze namelijk niet...en ja ik ben de enigste die erop rijd maar ik heb de laatste tijd gewn geen zin meer om op haar te rijden zo vervelend is ze en ik kan niet alleen rijden want dan gaat ze ervan door....

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:03

ik denk dat het paard je aan het uitproberenis, misschien ben je niet consequent genoeg, dat is erg belangrijk bij jonge paarden. Ik zou ook les nemen. en heel consequent zijn. wat vandaag niet mag mag morgen, overmogen nooit niet. en probeer er echt eens door te rijden. je zou BeNGeL eens kunnen pben die weet je er wel haar ervaring over te vertelle, met mijn paard.

dewilover

Berichten: 144
Geregistreerd: 12-12-03
Woonplaats: hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 20:10

ik heb les....en ze is me dan waarschijnlijk al heel lang aan het uitproberen,maar als ze doet het nu al een paar weken/maanden achter elkaar als ik les heb gaat het wel goed maar dan rij ik met 6 andere paarden in de bak en buiten de les met niet meer dan drie/vier....ik weet het egt niet meer....

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 21:47

En tijdens de les is er dus helemaal niets aan de hand?
En tijdens het buiten rijden ook niet?

Het is wel logisch dat als het wat moeilijker wordt voor een paard dat ze gaan etteren, doen wel meer jonge paarden incl. mijne.

Bij die van mij was het alleen keihard wegrennen en het hek inrennen, gelukkig tot nu toe nooit steigeren en bokken.
Misschien dat je in de tijden dat je wel normaal kan rijden veel oefent op vooruit is vooruit, steigeren en bokken doen ze meestal als ze langzamer gaan of stilstaan, dus als jij er voor zorgt dat ze lekker naar voren loopt kan dat dus niet.

Is het vanaf dat je erop stapt of halverwege?

Misschien is het anders een idee alleen in de lessen te rijden zodat ze iig niet gaat leren dat als jij alleen bent zij kan doen en laten wat ze wilt, dat hebben ze vrij snel door.
Zou het verder ook niet weten, bij die van mij zijn we doorgereden, laten rennen en doen, en als ze dan moe werd alsnog vragen, toen ahd ze vrij snel door dat dat dus niet werkte...maar bij een steigerend en bokkend paard ligt dat denk wat moeilijker.

Succes.

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:16

Doet die het ook als je hem bv met losse teugel rijdt.
Het zou kunnen zijn dat ze gewoon in verzet komt, als dat het geval is zou ik weer ff helemaal bij het begin beginnen.

Cuddle

Berichten: 625
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:35

Misschien heeft ze last van haar rug!!! Daardoor staken de meeste paarden, laat een veearts er naar kijken! Zo krijg je het beste advies!

Cuddle

Berichten: 625
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:36

Het kan ook zijn dat ze spierpijn heeft van de vorige dag maar dat is natuurlijk als je zwaar getraind hebt of opeens flink hebt gesprongen...

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 21:49

hoi, je hebt wel kans dat je paard je aan het uitproberen wat je ook nog wel eens ziet is dat wanneer je rijd en je paard gwoon geen zin heeft dat ie dan van alles gaat proberen en dat ie het de eerste keer gwoon deed zonder gestraft te worden en nu zoiets heeft van we hoeven lekker tog niet te werken je moet het maar eens grondig aanpakken bokt ze naar de zweep? ook als je hem niet gebruikt net zolang aaien(op stal ) tot ze er niks meer om geeft je kan ook een paar spoortjes omdoen en als ze dan steigert ze er heel gemeen indrukken 1 misschien 2 keer en ze heeft door als ik omhoog kom doet het pijn.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:14

Als het medische en het zadel zijn uitgesloten, zit het probleem waarschijnlijk in een te weinig voorwaarts zijn. Is ie bij een buitenrit wel goed voorwaarts? Zo ja, dan is dat het meest waarschijnlijke probleem. Met goede les werken aan het goed aan het been krijgen (alert op weinig druk, niet bang voor bijv. een spoor), zal dan je oplossing zijn...

Anneclaire
Berichten: 85
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: krimpen aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:19

ik zou het paard heel erg voorwaarts rijden
en zorgen dat het paard geen tijd heeft om te bokken en te steigeren dus ervoor zorgen dat het paard zich niet gaat vervelen veel voltes bveel stelling alle kanten op Pling
En ik hoop dat dat dan werkt ik heb het zelf ook een tijd gehad en dat hij anderhalf jaar geduurt voordat ik het eruit heb gekregen maar het lukt uiteindelijk echt wel hor! OK dan!

MSDH

Berichten: 209
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:23

dit paard moet je vooral voorwaarts rijden lijkt mij. en wat anderen ookal zeggen hij is je denk ik aan het uitproberen! vooral niet de moed opgeven want als ze dat eenmaal doorhebben, dan blijft ie dit gedrag vertonen! op t moment dat ie omhoog komt echt naar voren toe 'schoppen' dat lijkt mij de beste manier! en absoluut niet bang worden!!

Charissa
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 10:35

heb je haar al eens laten nakijken door een dierenarts, en met nakijken bedoel ik een bloedonderzoek, daar komt het meeste uit, want dit gedrag is in mijn ogen niet normaal. Mijn paard begon ook ineens met steigeren en hield niet meer op, iedereen zei, dat ik haar moest slaan, totdat ze ophield, maar dat heb ik niet gedaan, want ik kon niet geloven, dat ze dit zomaar deed, ik heb haar laten checken door een dierenarts, die zei dat er niks aan de hand was, maar ze hield niet op,dus weer terug gegaan, we zijn tientallen keren naar hem toegegaan, zodat ze ziek vamn ons werden, maar ze konden steeds niks vinden. Ik heb toen op een bloedonderzoek aangedrongen, daar kwam uit, dat ze ontsteking in haar buik had, hier kwamen ze pas naar een half jaar achter, toen ze erachter kwamen, was ze zo ziek, dat ze amper nog op haar benen kon staan. Ze hebben haar de zwaarste kuur gegeven die ze hadden, omdat ze het nog niet konden vinden, alleen uit het bloed bleek dat er een ontsteking zat, en ze werd steeds zieker en zwakker, dus ze moesten wel wat doen.
Nu gaat het steeds beter met haar, ik kan er weer oprijden, en ookal dreigt ze af en toe nog, tot nu toe heeft ze niet meer gesteigerd, en dat dreigen komt, doordat ze er een beetje een trauma aan over heeft gehouden, de dierenarts zegt, dat dat met de tijd wel over gaat!


Pas dus op en ga niet te ver, want dat kan jullie verstandshouding goed kapotmaken. maar ook je paard kan er iets aan overhouden als er echt iets is!
Heel veel succes ermee, als je me ooit nog iets wilt vragen, je kunt altijd mailen, ik weet hoe moeilijk zo'n situatie is!

heel veel succe en sterkte, ik hoop dat je een oplossing vind!!!!!

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 10:58

ik zou terug gaan naar de ontspanning als ik jou was. Als je paard zo vervelend is betekend dat hij niet ontspant, wat hij wel doet bij bijv. buitenrijden. Misschien even een poosje een stapje terug, dus veel met een langer teugeltje lekker voorwaarts rijden. Zoals je met een net zadel mak paard ook zou doen. Dan ga je met been en gewichtshulpen een beetje door de bak heen sturen en houd op tijd ook weer op. Maak het hem gewoon niet al te lastig. ALs jullie dan weer smane ontspannen kunnen zijn, kun je de draad weer oppakken. Dit heeft mij in iedergeval een grote stap voorwaarts gebracht.

robinbeekink

Berichten: 191
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Vinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:50

Laat hem eens nakijken door de tandarts! Mischien is er iets in zijn gebit niet in orde en probeerd hij onder de pijn uit te komen door te bokken enzo... Wij hebben ook een keer gehad dat er haken op zijn kiezen zaten die in het tandvlees staken ofzo... dit terwijl hij wel elk half jaar naar de tandarts gaat!!:S
succes in ieder geval
groetjes robin:))

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:09

Ik neem aan dat het een jong paard is? Want dan zie je wel vaker dat ze een tijdje nadat ze zijn ingereden gaan etteren. Paarden puberen ook, net als mensen Haha! Mijn vriendin haar paard kreeg ook kuren na een tijdje. Dan ging hij stilstaan en was met geen mogelijkheid meer in beweging te krijgen (en dán weet je echt niet meer wat je moet doen hoor!), of hij ging ook steigeren. Dit is hem niet afgeleerd met slaan e.d. maar inderdaad met flink voorwaarts rijden en zorgen dat hij voorwaarts bleef. En na een tijdje was het er weer uit, toen snapte hij dat dat niet mocht en dat als hij braaf aan het werk ging dat iedereen dan tevreden was Lachen

Ik neem trouwens aan dat je zeker weet dat het geen medische reden kan hebben omdat je dat al hebt laten onderzoeken? Want anders weet je het natuurlijk helemaal niet zeker! Knipoog

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:43

Omdat ze met les en buitenrijden dit gedrag niet vertoond, kan het liggen aan zich 'vervelen'. In de les word je (mogen we hopen) constant bezig en in de gaten gehouden door je instructeur. Buiten rijden vinden de meeste paarden ook leuker dan rondjes lopen in de bak. En als ze alleen met jou in de bak is zonder instructeur kan ze toch sneller streken maken. Ik heb het gehad met een arabiertje van ruim drie. Deed nooit iets, en in een keer begon ze te steigeren en was ze tegen been. Bij zweep bokte ze enz... Meisje dat dit paard toen had liet haar maar aankloten, dus werd met de week erger. Toen is er instructeur bij gekomen. Die kwam gewoon een keer kijken hoe ze reed als hij er niet bij was. Paard begon gewoon te kloten omdat ze daar de kans voor kreeg. Paardenpubertijd, lekker tegendraads zijn. Engiste wat hielp was paard flink aan het werk zetten. (daar mee bedoel ik niet paard helemaal kapot rijden)

Maar vraag eens aan je instructeur of hij gwn keer komt kijken, zonder les te geven. Zodat hij/zij ziet waar probleem ligt.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 19:59

heeft ze geen last van haar rug??? Misschien is het zadel niet goed en drukt ie op de rug. Ik zou er even iemand naar laten kijken en totdat iemand is wezen kijken haar longeren. Als blijkt dat medisch alles in orde is zou ik verder gaan kijken naar wat het probleem kan zijn.
Succes!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:44

ik zou haar laten nakijken voor de zekerheid, het zadel en verdere tuig, en het paard zelf. Beter een controle te veel dan te weinig.
Misschien is prive-les ook een optie.
Uit al het voorgaande lijkt het erop dat ze je aan het uitproberen is, Ik hoop dat je de oorzaak vind, succes.