Singel voor zeer gevoelig paard: neopreen of leer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Singel voor zeer gevoelig paard: neopreen of leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 18:04

Mijn arab is echt heel erg gevoelig. Hij heeft nu een Kalvakade neopreen (dressuur) singel. Daar krijgt ie geen schuurplekjes van en het gaat prima.

Maar ik wil graag een prestige leren singel, met inkepingen bij de schouders. Hieraan zit een klein beetje elastiek, en dat lijkt me wel zo prettig voor een paard. Maar gaat dat niet eerder schuren?

Ik rijdt endurance, dus er wil wel eens wat zand oid. tussenkomen.... Als er nou zand tussen zit, wat gaat dan eerder schuren; neopreen of leer?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:11

Onze gevoelige Fries blijft alleen heel op neopreen,
zelfs om de singel van het tuig hebben we neoprene hoezen.

Het is niet zo mooi als zo'n leren singel, ben ook dolblij dat de mijne wel heel blijft op zijn leren BR singel! Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:18

ja, ik heb een leren singel met elastiek gehad en daar kreeg flair wondjes van, nu heb ik zo`n zachte wintecsingel met gaatjes. Daarmee blijft ze heel. Waarom zou je een leren singel nemen als het met je neopreen heel blijft, alleen om het mooie?

oh ja en leer moet je ook heeeeel goed schoonhouden en soepel houden anders gaat het schuren.

De singel die ik heb is volgens mij het makkelijkst schoon te houden, deze is nl afspoelbaar een handoekje erover en hij is weer droog er zitten ook elastische gespen aan een hele goede singel voor gevoelige paarden.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:25

ben zelf voorstander van Neopreen. Waag me niet niet meer aan leer.
Neopreen is tot nu toe nog het vriendelijkste geweest voor mijn paarden.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 18:26

flair schreef:
Waarom zou je een leren singel nemen als het met je neopreen heel blijft, alleen om het mooie?



Zoals ik al in m'n berichtje hierboven zei: daar zit elastiek aan, en dat lijkt me fijn voor mijn paard als ik lange tochten rijdt.....

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:47

je hebt tegenwoordig ook neoprene singels met elastiek. Ik ben al weken naar zo'n ding op zoek, ik ken iemand die ermee rijdt en die heeft hem uit het buitenland. Dat paard is ontzettend gevoelig, en heeft daar nopg geneen keer mee open gelegen.
Ik dacht dat ze iets van 135,- gulden waren.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:48

Volgens mij zijn er nu ook singel van Neopreen met elastiek te koop hoor,
ik heb ze nog niet al te lang geleden zien liggen bij de Ruitersportzaak hier in het dorp.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:49

Berber is ook mega-gevoelig op de plaats van de singel. Vandaar een neoprene singel.
Op zich heeft zij weinig schuurplekjes gehad, wel krijgt ze zwellingen van andere singels. (zelfs af en toe van de neoprene singel)

Als ik neopreen voel en ik voel leer, dan lijkt me neopreen veeeeel plezieriger voor een paard. Ik heb zelf ook wel een beetje het idee dat neopreen een beetje meegeeft. Niet echt elastisch, maar ook niet echt strak, zoals andere singels.
Zouden er geen neopreen singels zijn met elastiek? Nog nooit gezien eigelijk......

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:49

ik was je net ietsje voor! Haha!

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:57

Mijn pony reed ik eerst met een leren singel, totdat ze daar wondjes van kreeg (echt bloeden) Vanaf nu rijd ik met neporeen en dat gaat prima, ze heeft nog geen enkel wondje gehad. Naar mijn idee geeft het (zoals Jantina ook al zei) een klein beetje mee. Lijkt me ook fijner voor het paard om zoiets om te hebben als een leren singel.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 19:03

Ik heb net een Wintec Elastic singel gekocht. Ik heb geen flauw idee of dat neopreen is (hehehe) maar hij is iig gevuld met gel, en makkelijk schoon te maken met een sponsje. Er sit elastiek in, en niet aan het singeluiteinde zoals die leren, die vind ik echt vreselijk. Éen keertje te strak aantrekken en paard heeft borsten... en trust me i've seen it...
De Wintect singel heeft genoeg elastiek voor het 'veren'met de paardenbuik maar niet zodat je hem een drukking kan trekken.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 19:09

Laura, die wintec singel heb ik ook al gehad, maar daar kreeg ie ook schuurplekken van... Maar gezien de meningen denk ik maar dat ik van leer af ga zien, en ik ga hard op zoek naar een neopreen singel met elastiek!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 19:11

Laura schreef:
Ik heb net een Wintec Elastic singel gekocht. Ik heb geen flauw idee of dat neopreen is (hehehe) maar hij is iig gevuld met gel, en makkelijk schoon te maken met een sponsje. Er sit elastiek in, en niet aan het singeluiteinde zoals die leren, die vind ik echt vreselijk. Éen keertje te strak aantrekken en paard heeft borsten... en trust me i've seen it...
De Wintect singel heeft genoeg elastiek voor het 'veren'met de paardenbuik maar niet zodat je hem een drukking kan trekken.


hey die heb ik ook, het is geen neopreen maar wel heel zacht, en elastisch

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 20:06

ik heb de neopreme singel van kieffer. dies heel fijn. leer droogt sneller uit en schuurt meer. neopreme kun je makkelijk afnemen met water en droogt weer snel op. zeker met de endurance lijkt de neopreme meer geschikt.