Abortus

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Abortus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 17:12

Na aanleiding van het topic van Nonnie over vroeg aan kindern beginnen zou ik wel eens willen weten hoe jullie over abortus denken.

Stel je bent onder de 20 en je raakt (ongewenst) zwanger. >Wat dan? Kind houden? Afstaan? Of weg laten halen?

Dit vind ik echt een heel moeilijk onderwerp en kan ook nu niet zeggen wat ik zou kiezen. Ik denk er best vaak over. Lijkt me verschrikkelijk, die keuze...
Van de ene kant vind ik abortus moord. En vind ik dat ik ook het gevolg moet dragen. Maar ik ben nog zo jong? Dus van de andere kant denk ik weer dat ik abortus zou plegen...
bah, ben blij dat ik niet voor de keuze sta...
Wat zouden jullie doen?

puma

Berichten: 2275
Geregistreerd: 21-08-01
Woonplaats: Lobith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:17

Hmm, ik heb hier wel een mening over, maar dat vind ik te prive om op een forum te plaatsen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:19

Als ik zo oud was als jij en ik moest de keuze maken? Dan had ik het weg laten halen. Tuurlijk is het je eigen stomme schuld als het gebeurt maar om je kind daar voor te laten boeten omdat je er nog helemaal niet klaar voor bent? Nee dat vind ik ook te ver gaan. Vandaar die keuze hoewel het echt niet makkelijk zal zijn.
Er zijn mensen die dan zeggen: dan moet je ook maar de consequenties dragen. Maar die zijn niet voor jou, maar vooral voor het kind namelijk, en die heeft er niet voor gekozen om een foutje te zijn.

Als het nu zou gebeuren zou ik het houden. Ik heb mijn studie nog niet klaar maar vind nu dus wel dat ik het niet kan maken om het weg te laten halen. Ben nu oud en wijs genoeg om voor de consequenties op te draaien zonder dat het kindje er de dupe van wordt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:20

Ik zou het niet weten wat ik moest doen. Ik wist het toen niet, en ik zou het nu nog niet weten. Het is te moeilijk. Abortus is een hele stap, kinderen krijgen ook. Het is misschien kiezen voor het minste kwaad. MAar wat is het minste kwaad?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:25

Je zegt het al: ongewenst!
Ik hoef geen kinderen, ben ik nog lang niet aan toe, moet er echt niet aan denken! Bovendien zal het verrekte lastig worden om mijn studie af te kunnen maken met een kind erbij, als ik mijn studie niet af kan maken dan heb ik later dus een minder goede baan, minder geld etc. etc. En dat wil ik helemaal niet!!! (Ja, ik vind een goede baan met een goed salaris later belangrijk en daar hoef ik geen preek over!)
Stel dat het zover komt dan kies ik op dit moment toch echt even voor mezelf en niet voor een kindje. Dat trouwens nog helemaal geen kindje is als je er op tijd bij bent, een klompje cellen heeft echt nog geen gevoel, denk niet dat ik me daar schuldig over zou voelen als ik dat weg laat halen.
Bovendien lijkt het me voor zo'n kind ook niet prettig om terecht te komen bij een moeder die hele andere dingen aan haar hoofd en hele ander prioriteiten heeft dan de zorg voor een ongewenst kind. Beide 'partijen' worden er dus geen haar beter op. Op dit moment zou een kind echt niets toevoegen aan mijn leven, alleen maar last veroorzaken en dat lijkt me geen goede basis! Misschien dat ik daar later heel anders over denk, maar ik wil eerst m'n eigen dingetjes goed op de rails hebben voordat ik de verantwoordelijkheid van de zorg voor een kind aan wil gaan.

Maar: voorkomen is nog altijd beter dan genezen! En er zijn tegenwoordig zoveel methodes om een zwangerschap te voorkomen dus je bent wel verrekte onhandig bezig geweest als je toch zwanger raakt! Foutje kan gebeuren, maar daar bestaat ook nog de moring after pil voor, dus ècht zwanger raken terwijl dat niet de bedoeling is vind ik eigenlijk behoorlijk stom.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 29-01-02 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:29

Ik ben FEL tegen abortus! vanwege mn geloof, maar ook omdat ik ge k ben op kinderen! Als je zwanger raakt moet je ook de consequenties verantwoorden, dat is eht risico! Het klinkt heel hard, maar zo denk ik erover! Ik heb 3 jaar geleden een werkstuk over abortus gemaakt en als je al die info gelezen heb die ik toen heb moeten lezen/bestuderen dan wil je het gewoon niet meer! De manier hoe ze er mee omgaan en hoe het gebeurt!

Maar stel dat ik zwanger zou raken dan hou ik het kind! En ik zie wel hoe ik het regel, maar het kind blijft bij mij!
Mn viendin is op haar 16e zwanger geraakt, ze is getrouwd en heb het gewoon ontzettend goed getroffen en ze heeft een heel lief dochterje van 1,5 en een lieve man! Ze heeft pas een huis gekocht en het gaat super!
Daarnaast heeft een meid bij mij uit de klas een abortus gehad waar ze ontzettend veel spijt van heeft! En het wasontzettend pijnlijk, en ze heeft er nog verdriet van en eht is 7 jaar geleden of zo!

Maar buiten dit alles!!!
ABORTUS NEE!!!!! Nooit!!!! wat er ook gebeurt het kind blijft bij mij!!!!

Sorry maar ik benhier heel standvastig in!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 17:30

Als je het voor je wil houden moet je dat doen hoor Puma! Lachen Je bent niet verplicht het te vertellen (zou wat zijn haha). Mocht je het willen pb'en mag dat (natuurlijk) ook altijd Lachen

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:32

Dit is een heel moeilijk onderwerp. Voor degene die voor deze keuze gestaan hebben een heel gevoelig onderwerp. Het is dan ook moeilijk om mijn mening openlijk zo neer te zetten, want ik denk dat ik daarmensen mee kwets en dat vind ik niet nodig. Toch is abortus een keuze die alleen de persoon kan maken die ervoor staat, ongeacht wat een ander denkt en er van vind. Je kan nu van alles bedenken, maar als het zo ver is dat je die keuze moet maken heb je kans dat je er anders over denkt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:33

Nou, dat is heel goed van je dat je zo standvastig bent. Ik veroordeel zelf abortus niet in veel gevallen. Soms zijn mensen er echt nog niet aan toe en dan is zo'n kindje ook de dupe als het geboren wordt. En je hebt veel kinderen die beter niet geboren hadden kunnen worden en dat vind ik heel erg. Je hebt mensen die kiezen voor hun eigen ontwikkeling zoals Magreet en dat is hun goed recht. Er zijn echter ook mensen die voor hun eigen ontwikkeling kiezen en ook aan kinderen beginnen. Je ziet dan vaak dat die kinderen veel tekort komen omdat de ouders zich helemaal niets willen ontzeggen: vele vakanties, carriere, mooie auto, dus veel werken en dan maar minder tijd voor de opvoeding en kind 5 dagen naar de creche. Dat zijn eigenlijk nog eens egoistische mensen. Je kunt namelijk niet altijd alles willen, het is vaak of/of. En als je zelf de dupe wordt van je eigen keuze is dat jammer, maar als een ander (het kind het wordt) is dat zeer triest. Maar er mag zeker niet te gemakkelijk over abortus worden gedacht. Je moet leven toch respecteren en zwanger kunnen worden is ergens ook een voorrecht t.o.v. al die mensen die geen kinderen kunnen krijgen en er alles aan doen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:34

Esmee, dan heb ik een vraag voor jou: hou denk jij over abortus als het leven van de moeder in gevaar wordt gebracht door de ongeboren vrucht. Bijvoorbeeld bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 17:35

Zo was ik ook Esmee (voordat ik een vaste vriend had). De laatste tijd denk ik er steeds vaker over.. Ik denk (ik zeg denk!!!) dat ik het kind ook wel zou houden.. Al ben ik bang voor de toekomst... Ik kan zoiezo mijn studie niet afmaken dan. Mijn vriend waarscheinlijk wel. alhoewel, er moet iemand geld in het laatje brengen... Met mijn 2/3 avondjes haal ik het niet..
En dan? een huisje? das al helemaal niet te betalen... thuis wonen? Kind apart van de vader? Bah nee... En bij mn schoon ouders al helmaal niet! Tong uitsteken

Nee, ik wete het nog zo net niet...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:36

Yep, kindertjes kosten wel geld, en je moet ze wel kunnen onderhouden wil je ze dat later mee kunnen met de rest. Dus inderdaad, opleiding is heel belangrijk en die moet je gewoon afmaken.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:39

Ik ook maar eventjes, aangezien dit n.a.v. "mijn"topic is.

Persoonlijk zou ik het kindje houden, als ik hem/haar (om van een "het"te spreken vind ik niet toepasselijk). Ik kan me wel voorstellen dat er omstandigheden zijn waar het gewoon echt niet kan. Dan pas vind ik het een goede keuze om het kindje weg te laten halen.
Maar mensen zoals Margreet kan ik ook goed begrijpen. Ik heb veel respect voor die keuze, al is het niet de mijne Haha!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:41

Margreet schreef:
Esmee, dan heb ik een vraag voor jou: hou denk jij over abortus als het leven van de moeder in gevaar wordt gebracht door de ongeboren vrucht. Bijvoorbeeld bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.


Magreet: das anders...... je kan het natuurlijk net zo anders maken als je zelf wil, maar bij dit ga je voor het kind, dan wil je een kind! Bij de gemiddelde abortus is de abortus wegens tijdgebrek, geen verantwoordelijkheid kunnen/willen nemen enz. Dat zou ik moeten afwegen en overleggen met partner. Het is ook pijnlijk, maar dit is niet te vergelijken met een abortus bij een ongeplande zwangerschap!

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:42

IK ZORG GEWOON DAT IK NIET ZWANGER RAAK Haha! Haha!

Dan maar zoveel pillen,voorbehoedsmiddellen, maar ik weet NU al dat ik geen kinderen wil! Ik ben daar het type niet voor. Ik zou er daarom ook alles aan doen om niet zwanger te worden. En als het wel zou gebeuren, abortus. De bevalling ten eerste, als ik dat zo op tv zie,ga ik nog liever dood,en als je eenmaal dat kindje ziet, wil je het houden, terwijl je het waarschijnlijk al afgestaan hebt.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:43

Ik zou het wel weg laten halen. Een kind past absoluut niet in mijn leven op dit moment. Ik studeer, zit op kamers. Dat kan gewoon niet. Daar zou zoals al eerder gezegd het kind voor moeten boeten en dat vind ik niet eerlijk.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:43

Pinky_girl schreef:
Zo was ik ook Esmee (voordat ik een vaste vriend had). De laatste tijd denk ik er steeds vaker over.. Ik denk (ik zeg denk!!!) dat ik het kind ook wel zou houden.. Al ben ik bang voor de toekomst... Ik kan zoiezo mijn studie niet afmaken dan. Mijn vriend waarscheinlijk wel. alhoewel, er moet iemand geld in het laatje brengen... Met mijn 2/3 avondjes haal ik het niet..
En dan? een huisje? das al helemaal niet te betalen... thuis wonen? Kind apart van de vader? Bah nee... En bij mn schoon ouders al helmaal niet! Tong uitsteken

Nee, ik wete het nog zo net niet...


Tja ieder zn mening, je moet het gewoon treffen ook de manier van reageren van je ouders/schoonouders, vriend enz. Die vriendin heeft het getroffen, maar er zijn er ook zat die het niet treffen. Ik heb zoiets van je neemt het risico dan meot je ook voor de gevolgen in staan, tis misschien heel ouderwets, maar ja..... wat zal ik er verder nog opzeggen!

Stel dat je moeder zoiets had van nee dit kind wil ik niet, dan had jij nu niet zitten bokken hoor over die onderwerp!!! Tis hard, maar wel de waarheid!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:44

Was dat niet Sinead O Connor die 3 x abortus heeft gepleegd? Ja sorry hoor, maar dan ben je inderdaad een achterlijk wijf.

RSN

Berichten: 11
Geregistreerd: 31-12-01
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:48

Ik vind dat abortus plegen een stap is die je niet één twee drie kunt nemen.

Je hebt het hier namelijk wel over een leven van iemand (ook al is het nog maar een baby) waar je over beslist! Ik denk ook dat wanneer je het zou laten weghalen, dat je er dan later er een ongeloofelijke spijt van zult krijgen.

Even op een paar meningen inspringen. Ik wil jullie echt niet aanvallen, maar mijn mening is hier anders over! Wanneer jullie zeggen dat je er nog niet klaar voor bent omdat je anders geen carriére kunt maken, dan vraag ik mij af of een eigen kind of je carriére belangrijker is! Op dit moment zul je misschien wel denken dat je toekomst hierdoor in duigen valt, maar onthoud wel goed dat je hiervoor heel veel liefde terugkrijgt.

Ik denk persoonlijk zelf dat ik liever een slechte baan heb en dat ik het gevoel heb dat ik alles voor mijn kinderen over heb gehad, dan ten koste van mijn kinderen een topbaan!

Ook een mening van mensen die zeggen dat ze er niet voor kunnen zorgen kan ik zelf niet helemaal begrijpen. We wonen hier in een goed ontwikkeld land en overal valt een uitkering voor te krijgen.

Ik begrijp ook best dat wanneer je jong bent, dan heb je helemaal geen zin om bijvoorbeeld op zaterdagavond op te passen, dat zou ik zelf ook niet hebben.

Ook vind ik dat wanneer je absoluut nog niet klaar bent voor kinderen, neem dan gewoon de nodige maatregelen. (natuurlijk blijft er dan nog een kans, maar die moet je dan maar voor lief nemen)

Wanneer mensen het niet eens zijn met mijn meningen, dan mogen ze gerust hierop reageren, want ik heb ook niet de wijsheid om over zulke zware beslissingen te oordelen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 17:49

Clautje schreef:
IK ZORG GEWOON DAT IK NIET ZWANGER RAAK Haha! Haha!


Dit roep je nu heel hard. Maar bedenk dat het niet altijd door JOU schuld fout gaat.
Stel je hebt een te lichte pil en raakt daardoor zwanger? Voordat je erachter komt ben je een maand verder (niet ongesteld).
Dat zou dus buiten jou schuld omzijn. Vind ik tenminste...

Of een verkrachting? .....

Renate1970
Berichten: 1100
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:54

je kunt nooit voor een ander beslissen wat goed of slecht is in dit geval er zijn omstandigheden die er voor kunnen zorgen dat je een abortus laat doen.
maar mijn persoonlijke mening is absoluut NIET dit komt door de omstandigheden waar in wij persoonlijk verkeren ik kan niet spontaan zwanger worden en gaan nu beginnen met de eerste ivf poging.

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:54

Daar heb je wel helemaal gelijk in.
Ik denk dat ik op dit moment ff zou instorten.
Maar als het een verkrachting was, zou ik al helemaal een abortus doen, als het kind verwekt is, weet je niet wie de vader is, en dat kindje zn vader heeft zn moeder pijn gedaan!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:56

Sorry ik kon het niet laten hier neer te zette:

Ik ben een ongeboren kind,
maar wordt door mijn moeder niet bemind.
Ik dacht hier veilig en wamr te zijn,
wnat ik ben o zo klein
en o zo teer......

Vier weken ben ik nu pas oud
Ik leeft en ben al zó vertrouwd
met de warme moederschoot
waar ze me later uitstoot
op een zekere keer.....

Acht weken en dan al compleet
een wezen dat nog geen kindje heet
zoals ik later zou kunnen zijn
dat ben ik nu maar dan in''t klein
Een mini-mens......

Twaalf weken nog maar klein
toch ben ik instaat het voelen van pijn
Moeder zit nu met de dokter te spreken
hoe zij mijn leven kon verbreken.
Het is haar wens......

Ik heb oogjes om te zien...
voetjes om op te staan.....
handjes om ze te vouwen
zal dit mijn moeder berouwen ?
Als zij dit zag......

Mijn leven is verloren gegaan
ik zal nooit op die voetjes staan
ik zal nooit worden geboren
nooit meer haar lieve stem meer horen
geen lieve lach.....

Maar ach......!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:57

Ik kan met Margreet meegaan in dat er een heleboel manieren zijn voor anticonceptie en ook de morning after pil. Dus zwanger hoef je tegenwoordig niet te raken.

Voor de rest zou ik het heel erg van de situatie en de leeftijd van de moeder af laten hangen. Hoe is de situatie thuis, is er een vangnet. Kunnen de ouders van de moeder of de vader overdag voor het kind zorgen zodat de school afgemaakt kan worden. Hoe oud is de persoon in kwestie. Accepteerd de vader het kind of is hij met de noorderzon vertrokken. Twaalf en dertienjarigen horen niet met een kind te zitten (en ook dat gebeurt).

Persoonlijk zou ik niet op een later stadium in de zwangerschap aborteren, ook niet in het geval van een kind met syndroom van Down, omdat in mijn familie zulke gevallen voorkomen. Maar ik ken zelf ook een familie die 4 kinderen heeft en alle vier hebben ze een zeer zware erfelijke lichamelijke en geestelijk handicap. Het zijn stuk voor stuk kasplantjes. De ouders gaan eraan onderdoor, zowel geestelijk, lichamelijk als financieel. Voordat ik in zo'n situatie zou belanden, zou ik voor mezelf kiezen...

Ik ken ook een geval waar een vrouw (moeder van drie kinderen thuis) die in verwachting was op het moment dat er kanker bij haar werd gediagnosticeerd. De keus was: chemo/bestraling en goede overlevingskans voor haarzelf, of geen chemo, kind levend ter wereld en zij dood. De vader zou met 4 kinderen waarvan één een zuigeling alleen achter blijven. Zij heeft gekozen voor haar man en de kinderen. Het kind waarvan ze in verwachting was werd op 7 maanden oude leeftijd dood geboren, omdat zij het zo wilde. Het had ook operatief verwijdert kunnen worden. De vrouw leeft nog steeds...

Een van de situaties waar ik persoonlijk wel zou aborteren is als het kind zou zijn ontstaan door een verkrachting. Maar ook in dit geval bestaat er de morning after pil, en hoeft het niet tot een zwangerschap te komen. Het verwerken van de verkrachting is al moeilijk genoeg.

Het is en blijft een heel moeilijke beslissing, die van geval tot geval anders is. Je kunt niet generaliseren. Ik vind dat iedereen de beslissing van een ander moet respecteren en de zijne moet maken. Degenen die ervoor kiezen een zwangerschap af te laten breken hebben daar hun redenen voor en het er achteraf vaak genoeg erg moeilijk mee. Degenen die beslissen voor het kind, zullen ook nog wel eens bij zichzelf het scenario doorspelen hoe het gegaan zou zijn als ze de zwangerschap hadden laten onderbreken. En degenen die kiezen voor het kind, gaan beslist niet de makkelijkste weg....