welke deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 09:09

Misschien dat sommige van jullie dit een hele stomme vraag vinden, maar ik ben helemaal niet thuis in de dekens. Bloos

Mijn merrie staat altijd buiten, zomer en winter en heeft dus nooit een deken om. Nu komt het soms wel voor dat ik stevig getraind heb, ze is dan bezweet en het laatste stukje van mijn rit gaat het regenen. Ze koelt dan veel te snel af door de regen. Ik denk dat het dan prettig zou zijn, als ik haar even warm kan houden en zo snel mogelijk het vocht op kan nemen met een deken. Het gaat er dus om dat ze na een rit, binnen even onder een deken op moet drogen en warm gehouden wordt, zodat haar spieren niet te snel afkoelen in de regen buiten.
In de Divoza gids heb ik fleece dekens zien staan, zweetdekens, coolers en ik weet werkelijk waar niet welke deken nu het meest geschikt is voor dit doel?
Kan iemand mij zeggen welke deken het meest geschikt is?
Het gaat dus niet om een deken waarmee ze de wei op moet na het rijden.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 09:13

Ik denk een zweetdeken, want die neemt vocht op

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 10:55

Ik heb een fleecedeken. Daar ben ik heel tevreden mee Lachen

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 11:01

Ik heb een fleecedeken met hals. Voor de andere pony heb ik een wollen zweetdeken ook met hals, over alletwee ben ik heel tevreden. Bij hun hals zweten ze het meest daarom heb ik voor beide een deken met hals.

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 11:02

zweetdeken denk ik ja en ik vind dit zelf niet zo'n stomme vraag hoor Knipoog

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 11:56

en wat is nu precies het verschil in zweetopname tussen een fleece en een zweet deken?

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 11:59

Ik heb een fleecedeken én een wolle zweetdeken. Die fleecedeken ben ik erg blij mee, omdat al het vocht zeer makkelijk opneemt.

Verder zal ik als ik jou was in de winter het paard niet tot zweetens aan toe rijden. Paarden met een dikke vacht krijg je gewoon moeilijk droog en met die kou is het niet erg bevordelijk voor hun gezondheid.

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 13:00

nee, misschien had ik er even bij moeten zeggen dat dat in het zweet rijden alleen van toepassing op de zomer is. ik heb inmiddels genoeg ervaring om te weten dat een bezweet paard in de winter buiten zetten geen strak plan is Knipoog

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 14:18

Ik dnek dat zowel een fleecedeken als een fleecedeken kunnen, het is maar net wat je zelf het liefst hebt.