wat doe je aan slechte hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

wat doe je aan slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 21:59

Hallo,

Ik heb een nieuw paard gekocht. Maar ze heeft best slechte hoeven. Ze zeggen nu dat ik haar biotine moet geven. Kan iemand mij vertellen wat dat precies is en doet. Wie weet er nog een ander middel voor slechte hoeven. Of dat ik er nog iets aan kan doen.

groetjes judith

zondag krinfinale rijden


Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 08:07

Misschien is de hoef- en huid van de paardendrogist iets voor jouw paard?
In de folder van de paardendrogist staat ook heel goed uitgelegd, welke middelen goed zijn voor mooie sterke hoeven (o.a. biotine).
Hun webadres is www.depaardendrogist.nl
Misschien niet zo'n geschikt antwoord, maar misschien kun je daar verder mee?
Succes

Wil je Australiƫ op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 09:25

mijn paard had ook hele slechte hoeven toen ik hem kocht. wat is precies het probleem, zijn ze droog en brokkelig of gewoon veel te kort en verkeerd bekapt. als ze droog zijn kan je het beste manenvet smeren, dit kan je zelf maken, wel een vies werkje.. ik koop het bij iemand die het maakt. je haalt een stuk vet uit de manenkam bij de paardenslager, ja echt vies, dat smelt je langzaam en laat je weer stollen.. het werkt super. je kan ook een pot creme kopen op basis van manenvet, volgens mij heet het iets van jolleycreme ofzo.. als de hoeven te kort zijn kan je kerabol geven. dit is een soort siroop dat je bij de veearts kan halen, moet door het voer. is niet goedkoop, zo'n 45 euro voor een fles, doe je 100 dagen mee. hiervan gaan de hoeven sneller groeien. hopelijk heb je wat aan deze info, succes..

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 09:32

Wij gaven altijd Hooffood door het eten, heb je de smid al om advies gevraagd? Onze pony heeft ook zeer slechte hoeven, we zijn speciaal van stalling verhuisd zodat hij niet meer over straat hoeft te lopen. Er blijft geen ijzer onder zitten (scheurt dan in tot de nagel). Wij hebben nu Fernand van Geenen als hoefsmid, is een holistische hoefsmid en nu gaat het zonder ijzers goed. Dit is zijn site: http://www.xs4all.nl/~hoefsmid//

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 10:10

De hoefsmid is pas geweeest en die zei dat ik ook biotine moet gebruiken. Maar ik wou weten of er ook nog iets anders was. Bij mijn paard brokkelt het heel erg. En dat krijgt ze die holle wanden allemaal. Dat heeft de hoefsmid nu geheeld met iets. Maar ik moest haar wel wat gaan geven voor die hoeven.

zondag krinfinale rijden


TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 10:19

biotine is inderdaad wel een goede optie.
bij mij heeft het best goed geholpen.
beslaan is natuurlijk ook een optie of zo vaak mogelijk laten bekappen
succes verder

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 10:22

Dat klopt maar ze moet perse op ronde ijzers voor en achter op gewone. Ze heeft al heel haar leven lang ijzers en dat moet ze houden want ze heeft iets gehad vroeger. (wat weet ik niet). Daarom moet ik haar goed verzorgen Haha!. Dus ik denk dat ik maar een pot biotine ga halen.

En is het vetten van hoeven dan ook belangrijk???

zondag krinfinale rijden

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 10:29

Invetten heeft niet veel zin. Beter is een modderbadje. Vet trekt nl. niet echt in de hoef.
Wat je ook nog kunt doen is een papje van lijnmeel maken en hier de hoeven mee 'inpakken'

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 10:45

ow ja. Ja ik vet ze toch altijd in Haha!.

zondag krinfinale rijden

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 11:13

Niet meer invetten dan!. Vet sluit de hoef af en daardoor droogt deze uit met als gevolg dus brokkel voeten.

Gewoon de waterbak overlaten lopen op het land zodat het een modderpoeltje wordt.
Verder zou je eens aan natuurlijk bekappen kunnen denken.

Rond ijzer? Peesblessure?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 11:26

Biotine en de kroonrand inmaseren met larierzalf werkt ook goed

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 12:40

Cowgirl schreef:

Rond ijzer? Peesblessure?


Ja ik weet niet precies wat ze vroeger heeft gehad. Maar ze zeiden wel dat er altijd een rond ijzer onder moest. Maar haar gangen zijn gewoon goed. En ze loopt prima. Haha!

zondag krinfinale rijden

Morrie

Berichten: 22298
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:24

als je iets op de hoeven wilt smeren, neem dan hoefvocht of rainmaker van de paardendrogist, dat is absoluut niet vet en het vocht trekt meteen in de hoeven, indien die dat nodig hebben.

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 09:08

Hoefvocht van de paardendrogist werkte bij ons vorige paard ook het beste. Daar hadden we ook betere resultaten met hoef en huid dan biotine. *LOL*

HaffieStef

Berichten: 33
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Gerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 10:41

Mijn haf had in het begin ook slechte hoeven. Hij moest op ijzers want alles brak af. Inderdaad op aanraden van de hoefsmid eerst een half jaar biotine gegeven. Het resultaat laat even op zich wachten, dat moet met de hoef uitgroeien. En zo vaak mogelijk nat maken. Nu zien zijn hoeven er een stuk beter uit! Ik smeer nu de kroonranden met baby-olie in en de rest van de hoef met zonnebloemolie. Dit sluit niet af maar trekt in de hoef! Succes met jouw paard maar het komt goed!

Wie goed doet, wie goed ontmoet

Linda86

Berichten: 532
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Altforst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 22:22

Ik geef mijn paard Kerabol, dat kan je bij de dierenarts kopen. Ik heb er erg goede ervaringen mee. Je krijgt er gezonde hoeven(groei) van.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 07:41

Ik smeer er hoefsmeer op van rapide daar zit ook laurier in.
Kimberly heeft ook slechte hoeven, de hoefsmid is een dikke week geleden, maar ik kan nog niet rijden.
Bij 1 hoef zitten er 2 scheuren bij als het flink doorscheurt bij elkaar kunnen komen en dan mist er een heel stuk uit.
Ik snap niet dat die hoefsmid dat niet heeft gezien.

Deze beste man heeft tegen mij gezegt dat ik er niks aan kan doen, geen biotine, geen zalfjes, niks!
En hier baal ik best van want ik weet dat het weer niet gaat opknappen dus dat die hoeven steeds verder afbrokkelen!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Morrie

Berichten: 22298
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 08:04

@Adriana als een speer biotine gaan voeren, het duurt een paar maanden voordat het werkt, maar dan zie je ook resultaat!

De hoeven worden elastischer, beter van kwaliteit en groeien harder!

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:25

Je moet de hoeven gewoon goed verzorgen.
Elke 6 weken naar de hoefsmit en jij moet ze goed schoon houden en ik zou als ik jou was in het begin elke week een keer haar hoeven teren en insmeren met hoefbalsum.
Dat spul kun je gewoon bij een paardenspeciaal zaak halen.
Suc 6 ermee

ik reageer omdat ik je graag help!!

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-04 07:07

Dat zal ik eens gaan doen Haha!

zondag krinfinale rijden

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 07:45

blensink schreef:
Biotine en de kroonrand inmaseren met larierzalf werkt ook goed


Ben het hier helemaal mee eens. Mijn merrie had ook last van brokkelige hoeven zo erg zelfs dat er bijna geen ijzer meer onder kon. De smid raadde me aan om laurierzalf te gebruiken en dat 1 of 2 keer in de week op de kroonrand te smeren, verder nergens op de hoef. Biotine had hij het ook over maar dat was best duur. Nu na een half jaar merkte ik echt duidelijk verschil. Haar hoeven zijn echt super door de laurierzalf. Wel duurt het ongeveer een half jaar voordat je het gaat merken.

Haar hoeven vetten zou ik niet doen. Mijn smid had het ook afgeraden. Door het vetten wordt de hoef week. Natuurlijk kan je wel eens vetten maar niet iedere week. Doe het om de drie weken.

Angelo

Berichten: 766
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 13:59

Ik heb van mijn hoefsmid Textura gekregen. Dit is ook een hele goede zalf. Je smeert het op de hoef en het kan ook aan de onderkant voor de straal. Het sluit niet af, maar regelt en stimuleert de vochthuishouding in de hoef. Ik merk goed resultaat.

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug,
dan klom ik hoog de hemel in, en haalde jullie gelijk terug:
Kaprice: M2 + 1 / Lars: Z1 + 5
klik: www.zara-van-de-roswaard.webklik.nl

Witvenhester

Berichten: 1107
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: den dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 18:05

Ik heb gisteren biotine en hoefvocht besteld bij de paardendrogist. Dus ik hoop dat het gaat werken want ik wil niet dat ze ziek word. Dus ben beniewd

zondag krinfinale rijden

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:11

Biotine is idd. goed spul. Het duurt wel een tijdje voordat je resultaat ziet, want de hoef moet eerst de kans krijgen zich geheel te hebben vernieuwd vanaf het moment dat je met de Biotine begonnen bent. Biotine maakt het hoorn van de hoef sterk en flexibel, dus deze wordt hard maar droogt niet uit, en gaat dus minder snel brokkelen.

Iniedergeval NIET INVETTEN met hoefvet of olie, hierdoor droogt het hoorn uit en brokkelt de hoef eerder af.
Gebruik dan liever speciale hoefverzorgingsproducten (zijn er meer dan genoeg) die gemaakt zijn voor droge hoeven, dit geeft wat sneller zichbaar resultaat dan Biotine.
Modder is idd. ook heel goed, geeft een beetje een zooi om te maken en op te smeren. Maar als je een modderpoelje ziet liggen is het prima om je paardje daar doorheen te laten lopen.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Fleur1977

Berichten: 1278
Geregistreerd: 23-03-04
Woonplaats: Het drentse landschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:48

Elke dag zonnebloemolie erop smeren


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, IASCrawler, nayla, SemrushBot en 17 bezoekers