Reagan overleden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Reagan overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 23:00

Nu op CNN nieuws. Ronald Reagan is overleden op 93 jarige leeftijd. Hij had al 10 jaar alzheimer.

-


_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:01

wie is dat dan???

ze zeggen liefde kent geen haat..maar ze zullen zich vergissen....want als je er niet bent haat ik het om je te missen

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:02

lovergirl schreef:
wie is dat dan???

Dat meen je niet?


Hoorde het net idd ook op het nieuws...

pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:03

Ach , jee.

Nouja mooie leeftijd toch

Jeemig Lovergirl *LOL* Vroegere president van Amerika Lachen

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:04

Ronald Reagan was president van Amerika toch? in de 60 er jaren?


MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:05

Jaren 80 Sundancer, anders ga ik me wel heel oud voelen...

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:06

Ow haha Haha!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:06

lovergirl schreef:
wie is dat dan???


Het is toch wat met die jeugd van tegenwoordig.. Afbeelding

Goh, nou een mooie leeftijd.

זכור

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:07

pmarena schreef:
Vroegere president van Amerika Lachen

Én een filmster! (maar dat was voordat hij president werd)

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:09

President?? Dat was toch een western acteur Schijnheilig

Hij was mede verantwoordelijk voor de val van de muur en was ook bekend als StarWars president.

Goh jah, ik ben al zo oud Haha!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:12

Ronald Wilson Reagan (6 februari 1911) is een Republikeins politicus uit de Verenigde Staten, oud-filmacteur, oud-gouverneur van de staat Californië. Hij werd, als opvolger van de Democraat Jimmy Carter, de 40e President van de Verenigde Staten en diende twee ambtstermijnen uit, van 1981 - 1989. Hij werd vooral bekend als The Great Communicator, de grote communicator. Deze bijnaam dankte hij aan zijn directe redevoeringen, die vol zaten met one-liners, hetgeen het publiek toen erg aansprak. In veel westerse landen zijn Politici later dat voorbeeld gevolgd.

Reagan werd geboren op 6 februari 1911 in Tampico, Illinois. Hij begon zijn carriere bij een regionaal radiostation als sportverslaggever. De Hollywoodse filmmaatschappij Warner Bros bood hem in 1937 een contract aan en tot begin jaren '50 speelde hij in 53 films in totaal. Hij was vooral te zien in tweede-rangs Westerns, die het grote publiek niet geweldig wisten te boeien. In die tijd was hij aanhanger van de Democratische Partij.

In 1950 verrruilde hij zijn acteursbestaan voor een baan in dienst van General Electric, als reizende vertegenwoordiger van huishoudelijke apparaten. In die tijd ging hij over naar de Republikeinen en begon zich te interesseren voor de politiek. In 1966 werd hij gekozen tot gouverneur van Californië, wat hij bleef tot 1974.

Reagan wordt in de Verenigde Staten zo hoog ingeschat, dat velen hem tot een van de drie beste presidenten van de 20e eeuw rekenen, naast Franklin D. Roosevelt en John F. Kennedy. Hij werd getypeerd als 'onorthodox', een 'romanticus' en 'idealist', 'radicaal' en een 'nucleaire abolutionist'. Dat laatste sloeg op zijn diepe weerzin tegen atoomwapens. In plaats daarvan liet hij het defensieve 'ruimteschild' SDI ontwikkelen, tegen nucleaire raketaanvallen van 'buiten' de Verenigde Staten. Overigens lieten de twee presidenten na hem het project voor wat het was en trok George W. Bush pas begin 21e eeuw het plan weer uit het stof. Voor Reagan was het ruimteschild een belangrijke factor in zijn onderhandelingen over wederzijdse nucleaire ontwapening met de toenmalige Sovjet-Russische president Michail Gorbatsjov, in Reykjavik (IJsland) (1986).

Reagan's economische beleid wordt ook wel Reaganomics genoemd, de supply side economics. Bij zijn aantreden lag de economie in het slop; met zijn maatregelen van belastingverlaging en bestedingsverhoging wist hij de crisis te bezweren. Ook erfde hij een hoge staatsschuld. De drie pilaren van zijn beleid: sanering, de genoemde belastingverlaging en enorme verhoging van de defensie-uitgaven, maakten van de hoge staatsschuld een torenhoge schuld. Toch wist hij door zijn leiderschapsgaven zijn land op te zwepen tot grote vaderlandsliefde en optimisme. Na de verloren Vietnamoorlog, het Watergateschandaal en het gijzelingsdrama in de ambassade in het Teheran van Khomeini wist Reagan zijn landgenoten eindelijk weer trots op hun land te maken.

President Reagan stond niet bepaald bekend om zijn leeshonger. Ook lag het hem niet zich veel te verdiepen in de mensen om hem heen. Maar hij vertelde als president wel graag anekdotes en grappen en met zijn humor, zijn lange gestalte en wonderlijke zachte stem maakte hij indruk op zijn publiek. Zijn vrouw Nancy Reagan was als First Lady een grote steun; vooral in de laatste jaren van zijn presidentsschap leek zij op de achtergrond wel eens zijn rol over te nemen, danwel veel te souffleren.

In het Witte Huis werd hij in latere jaren vaak gemist; de volgende presidenten waren qua persoonlijkheid wat vlakker en zeker niet zulke goede redenaars. Buiten de Verenigde Staten leek zijn conservatieve beleid minder goed te vallen. Een uitzondering hierop was de toenmalige Britse premier, Margaret Thatcher, die het erg goed met hem kon vinden. Haar Tatcherisme wordt nog altijd met zijn 'Reaganomics' vergeleken.

Op 30 maart 1981 werd een aanslag op zijn leven gepleegd. Reagan werd voor de ingang van het Washingtonse Hilton Hotel neergeschoten door een student. Hij raakte zwaargewond en men vreesde voor zijn leven, maar hij herstelde weer. De student verklaarde met zijn actie indruk te willen maken op de actrice Jodie Foster.

Reagan lijdt thans aan de ziekte van Alzheimer en woont in het zuiden van Californië. In 1995 overleed zijn dochter Maureen op 60-jarige leeftijd, maar daar heeft hij niet veel van gemerkt. Reeds in 1993 begon zijn ziekte op te spelen en anderhalf jaar later nam hij per brief afscheid van de wereld. Die brief was noodzakelijk nadat de pers hem telefonisch had gesproken en hij niet herrinerde wie de net gestorven Nixon was. Ronald Reagan schreef in zijn brief onder meer de woorden "Ik begin nu de reis naar de zonsondergang van mijn bestaan".

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:17

Buiten dat hij thans niet meer lijdt, een mooi verslag. Hij was een populaire man die meer met Amerika ophad en minder met de eigen belangen (voor zover dat mogelijk is) dan de Bush familie.
En hij kon veel beter acteren dan George

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:39

ik hoorde het ook net.. het was wel een goede president! en iedere president is beter dan BUSH! dat een *** is dat zeg!! ..

'Moonlight Holly'

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:42

Jeetje.. 10 jaar Alzheimer, dat moet toch wel heel erg zijn Scheve mond

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:44

Sypheron schreef:
Jeetje.. 10 jaar Alzheimer, dat moet toch wel heel erg zijn Scheve mond


Nog nooit in een verpleegkliniek / bejaardenhuis geweest? Knipoog

Maarre.. hij was laatst (vorige week ofzo) nog ergens mee in het nieuws, komt even niet meer in me op waarmee ook weer.. Boos!

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:46

Ik vond het een bijzondere man!
Daar kan Bush nog wat van leren.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 23:47

adriana schreef:
Daar kan Bush nog wat van leren.


Zeg dat wel! *zoekt kotssmiley*

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 09:55

adriana schreef:
Ik vond het een bijzondere man!
Daar kan Bush nog wat van leren.


Daar ben ik het met je mee eens.

Goh ik keek er toch wel even van op toen ik dit las.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 10:25

Ik vind het ook wel een mooie leeftijd hoor. Met Alzheimer zit je waarschijnlijk ook niet echt te wachten op nog heel veel jaren.
Ik ben alleen niet zo'n fan van hem (van Bush ook niet hoor). Ik weet dat hij aardig wat mensen flink teleurgesteld heeft toen hij bij de 40-jarige herdenking van WO2 even langs een begraafplaats met SS'rs is geweest.
Maar ja, daar studeer ik waarschijnlijk geschiedenis voor. Zijn regering op zich daar kan ik niets over zeggen, heb het niet echt bewust meegmaakt Knipoog
Hij is pas nog in het nieuws geweest omdat er een film over zijn leven is gemaakt, maar die werd in de VS niet uitgezonden, want zijn familie vind dat hij daar slecht in werd afgeschilderd (ik weet niet meer precies waarom, maar volgens mij had het ook met die Alzheimer te maken).

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 12:35

Ja en zo is weer een stukje geschiedenis afgesloten.

2 jaar terug was ik op Ijsland bij die huizen waar hij en Gorbatsjov dat gesprek hebben gehad. Dat kon ik me nog goed herinneren dat dat op tv was.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 12:39

Citaat:
O , was dat niet dat geweldige stukje TV , dat die 2 presidenten samen heel aanstekelijk stonden te hikken van de lach ? *LOL*


Onee wacht effe ... dat waren Clinton en Yeltsin Bloos

Was echt schitterend , komisch duo die 2 *LOL*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-06-04 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:01

Ohh daar vraag je me wat? Verward

Ik was destijds 11 jaar ofzo dus ik zou dat niet meer weten.

Waarom ik die ontmoeting op Ijsland heb onthouden weet ik ook geen eens.
Misschien wel een voorteken dat ikzelf daar ooit eens zou komen te staan Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:06

May he rest in peace...
Was trouwens ook een ruiter...ik kan me nog herinneren foto's van hem te hebben gezien dat hij te paard zat.

Je suis Charlie.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:08

Hij heeft nogal wat cowboy films op zijn naam staan Knipoog

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:19

Och, is hij al overleden? Nou ja, hij heeft een lang leven gehad en leed aan Alzheimer.

Ik vond hem als president helemaal niet zo slecht als men hem nu vaak toedicht, eigenlijk.

Hij is een paar jaar terug ook nog heel naar van zijn paard gesmakt, arme man.

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Animal, belindaap88, Contemplate, DieL_Zor, Es_ther, Exorcizamus, Googlebot, kouwene, Liseef, MarJon, Marleen_L, miezelke, Milow2018, Poety, Rensjee, Schuur_, shadowstar, Sourire, Steppe, Suliko, Theseus, Ubermetrics, Vavane, Xyris, Yontheke en 163 bezoekers