hondje-beschadiging oog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

hondje-beschadiging oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 22:12

Hallo,

Deze morgen staan mijn ouders op en zien dat onze 8-jarige yorkshire iets aan zijn ogen heeft: het oog ettert wat maar de pupil ziet gelijk helemaal wit. Zag direct dat het niet goed was. Direct mee naar de veearts en die zag dat hij een klein wondje had in zijn oog en nu is dit helemaal beschadigd. Er is blijkbaar glucoom ofzoiets opgetreden. Met druppels en pillen proberen we het oog nog te redden. Maandag moeten we terug. Het zicht zal hij waarschijnlijk niet meer terugkrijgen maar misschien kan ze het oog nog redden, als hij er te veel last van overhoudt moet het eruitgehaald worden. Probleem is dat het een hele dominante hond is, die druppels is bijna onbegonnen werk, zelfs met muilband. De pilletjes eet hij flink op. Heeft iemand dit ook al meegemaakt bij zijn hond. Glucoom kan blijkbaar ook optreden zonder dat er een wondje is ?( schijnt dat bouviers hier gevoelig aan zijn). Ik zit er echt wel mee in.
Zou anders wel happy moeten zijn want vandaag heb ik sinds een paar maanden weer les gehad met ijn paardje en mijn instructrice zag eindelijk verbetering ( paardje heeft ondertussen 4 acupunctuursessies eropzitten waarvan de eerste 3 geen resultaat opleverden.

Hoop toch dat er iemand is die wat meer over glucoom kan vertellen want vindt er heel weinig van op het internet.

kimmie261

Berichten: 19215
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:20

hoi, ik heb 10 jaar gewerkt in het oogziekenhuis op de ok...

glaucoom is een te hoge oogbol druk,dat ontstaat langzaam, of accuut, dat zal het niet geweest zijn want dan had ie echt heel veel pijn aangegeven.

door de te hoge druk in het oog worden de zenuwen vernietigt, en de bloedvaatjes,alles wat vernietigt is, kan helaas niet meer herstellen.

Dus wat ze meestal proberen is met druppels en medicijnen de oogdruk lager te krijgen,bij mensen doen ze dan onderzoeken om te kijken hoeveel en wat er allemaal beschadigt is.

bij honden kan dit niet, als blijkt dat hij er erg veel last van blijft houden, en dat de medicijnen en druppels hun werk niet doen,dan wordt meestal het oogje eruit gehaald...let wel, hoge druk, kan enorm pijnlijk zijn of worden..soms is het dus beter om dan maar een oogje te verwijderen...

als je verder nog vragen hebt, kun je ze gerust stellen, of als er iets niet duidelijk is...

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:32

Jaren geleden heb ik een Bassethound gehad die op 8-jarige leeftijd last van glaucoom kreeg. Wij merkten dat doordat ze steeds donkere plekjes opzocht en blijbaar veel last had van hoofdpijn.
Met medicijnen is het helemaal goedgekomen en ze is 12 jaar oud geworden.

Vwb het druppelen van de oogjes. Toch even in de houdgreep zetten en doorzetten, het is erg belangrijk dat de hond deze druppels in het oog krijgt. Ik weet hoe moeilijk het is om zo'n kleine hond goed vast te houden (heb zelf nu o.a. 3 chihuahua's) het zijn net palingen maar als je een paar keer goed doorzet geven ze het verzet over het algemeen wel op is mijn ervaring.

Veel sterkte en succes!

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 22:34

oh thanks voor de reactie. Gisteren was er echt nog niets te zien aan dat oog ?( denken we toch niet, anders was het toch wel opgevallen). Nu voor de moment lijkt hij er ni te veel last van te hebben maar hij krijgt ook pijnstillers ( van vorige week al want vorige week zaten we ook al bij de veearts: verstuikt pootje).

Ok ik weet nu wel dat hij perfect nog met 1 oogje kan zien maar dan mag er natuurlijk niets gebeuren met het 2de oogje ? Daar ben ik nu bang voor. Bij die dame waar we de muilband zijn gaan kopen, die had vorige week hetzelfde voor met haar bouvier (ze zei dat die daar gevoelig aan zijn? Daar hebben ze onmiddellijk het oogje verwijderd omdat ze bang waren dat het ook aan het andere oog zou komen. Die hond had wel geen wonde in zijn oog. Maakt dit een verschil uit?

Hoe komt het dat heel dat proces zo ontzettend snel gaat zeg? Gisteren niks te zien en vandaag blind. Misschien was er wel al iets aan het broeden maar is het ons niet opgevallen?


Komt dit veel voor bij honden?
Groetjes
Cindy

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:39

Ik heb even snel voor je gezocht en het blijkt dat er verschillende soorten 'glaucoom' bestaan bij honden. Ook staat hierbij welke rassen waar gevoelig voor zijn.
Zie:
http://www.oog-dierenarts.be/Spoedgevallen/Glaucoom.htm

Onze Bassethound had geen wondje aan haar oog en had verder ook geen zichtbare last van haar oog. Ze was dus wel gevoelig voor licht en had duidelijk last van hoofdpijn. De DA heeft het ook nooit over het verwijderen van het oog gehad. Was dus duidelijk een ander soort glaucoom als bij jullie hond.

Hoop dat je hier alvast wat aan hebt, ik zoek verder.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:41

Helaas schijnt het dus wel degelijk veel voor te komen bij kleine Terriers, lees het volgende:

Lensloslating (lensluxatie)
De ooglens wordt binnen de oogbol op de goede plaats vastgehouden door een ophang­systeem, dat uit enkele honderden dunne draadjes bestaat. Door degeneratie kunnen deze ophangdraadjes verzwakken en breken. Bij een plotselinge beweging van de kop (bij een stoot of een wild spel) kan de lens dan gemakkelijk van zijn verankering losraken. Een losliggende lens functioneert natuurlijk niet meer goed bij de beeldvorming van het oog. Maar een belangrijker gevolg van een lensloslating is de hierbij bijna altijd optredende te hoge oogdruk (glaucoom). Het hierbij optredende glaucoom verloopt bij honden acuut en dramatisch. Glaucoom is bij de hond dan ook de belangrijkste oorzaak voor verlies van het oog, doordat deze oogziekte snel tot (blijvende) blindheid leidt en zeer pijnlijk is (hoofdpijn!). Lensloslatingen komen bij kleine en middenslag terriers tamelijk vaak voor.

Als lensluxatie optreedt is meestal een spoedoperatie nodig. Deze bestrijdt een te hoge oogdruk helaas niet in alle gevallen effectief.

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 22:41

Thanks voor de link, ga hem onmiddellijk bekijken. Kon natuurlijk eerst niks vinden want was op `glucoom` aan het zoeken Lachen

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:42

Tot slot nog dit stukje gevonden, afkomstig van de page van DA Westerhuis, een van de beste die ik ken:

GlAUCOOM
Glaucoom is een verhoogde oogboldruk. Het ontstaat doordat het kamerwater (dat is het oogvocht dat de oogbol op spanning houdt) niet in voldoende mate wordt afgevoerd in een speciale structuur aan de basis van de iris. Deze afvoer kan stagneren door een erfelijke afwijking aan deze structuur, maar bijvoorbeeld ook door een ontsteking van de inwendige delen van het oog.
De symptomen van de acute vorm van glaucoom zijn: een plotseling pijnlijk en te bol, uipuilend oog. Vaatinjectie (roodheid) in het wit van de oogbol, een vergrote pupil en een blauwige/groenige waas over het hoornvlies. We zien verder lichtschuwheid. Bij de chronische vorm is de pijnlijkheid meestal niet aanwezig; wel is het oog te bol en wazig en is de pupil vergroot. Het zicht is slecht tot afwezig.
Behandeling bestaat uit een medicijnen die de productie van het kamerwater verminderen. Soms is het oog niet meer te redden met medicijnen en moet mede vanwege de enorme pijnlijkheid worden besloten tot verwijderen van de oogbol.
Glaucoom komt meer voor bij honden dan bij katten. Bij katten is een plotselinge blindheid met vergrote pupillen meestal het gevolg van een te hoge bloeddruk (zie de oude kat).

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 22:53

Nogmaals bedankt. Intussen ben ik toch al iets wijzer geworden.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:54

Graag gedaan, ik hoop dat het helemaal goedkomt met jullie Yorkie!