Warme benen door beenscherming, kan dat kwaad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Warme benen door beenscherming, kan dat kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 09:50

Dat vroeg ik me namelijk af.
Na het rijden zie ik namelijk vaak dat als ik de beenbescherming af doe dat de (voor)benen daaronder heel erg bezweet en warm zijn. Dat lijkt me eigenlijk niet goed maar om nu helemaal zonder bescherming te gaan rijden lijkt me ook niet helemaal geweldig (hij tikt heel soms zichzelf aan en ik spring echt niet zonder bescherming).

Ik heb meestal deze dingen om:
Hampa protector
Bieden extra bescherming onder de bandages, voorgevormd en luchtdoorlatend

Afbeelding
(Het lukt me niet om het plaatje te uploaden, zijn een soort grijs schuimrubber peesbeschermers met gaatjes, zonder gespjes)

(ik gebruik deze dingen omdat Pablo van elke peesbeschermer plekjes krijgt als hij die een paar dagen achter elkaar om krijgt, en van deze protctors krijgt hij geen plekjes en toch niet de steun die een normale bandage geeft, hij heeft geen peesproblemen dus ik wil niet met bandages gaan rijden).

Met longeren of loslaten krijgt hij andere peeskappen om, dat zijn van die ouderwetse dingen van Gera (gladde buitenkant, binnen zachet voering met gaatjes, 3 gespjes). Daar krijgt hij ook bezwete benen van.
En daarvoor had ik van die harde Eskadron kappen, daar zweet hij ook onder.

Maar goed weet iemand of de pezen overhit kunnen worden?

groompje
Berichten: 11
Geregistreerd: 07-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 10:19

Absoluut!! Pezen kunnen oververhit raken en dat brengt veel schade toe.

Zelf rijden wij de paarden nooit zonder beenbescherming en ik moet eerlijk zeggen dat meeste paarden zweten onder de beschermers...helaas niets aan te doen.

Na het rijden de benen goed afspoelen is een must.

O ja, je hoeft niet alleen paarden met peesproblemen te bandageren. Onze dressuurpaarden worden altijd met bandages gereden en hebben geen peesblessures. Veel mensen denken dat bandages veel steun geven...tuurlijk geven ze wat steun....maar ze kunnen absoluut niet zoveel steun geven dat ze de kracht van een paardebeen aan kunnen.

Onze springpaarden krijgen altijd met rijden peesbeschermers om van hard materiaal ivm het springen...dat spreekt voor zich lijkt me.
Bandages bieden dan niet genoeg bescherming bij aantikken.

Maar......hitte brengt schade toe aan pezen maar het is niet zo dramatisch.
Lekker goed afspoelen die benen en evt. inmasseren met coolingsgel

Succes

GWEN

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 10:57

Ik was laatst bij een clinic van de heer Oostra, dierenarts uit Drenthe. Die stelde dat het omleggen van bandages de temperatuur van de pezen doet verhogen. immers, de lucht kan de pezen niet meer koelen.
Door te trainen met bandages stel je de pezen dus bloot aan hogere temperaturen dan wanneer je ze niet gebruikt.

Of dat goed of kwaad is, hangt af van wat je ermee wil bereiken. Als bescherming op de arbeid op dit moment is het dus onzinnig, je laat de pezen warmer worden dan strikt nodzakelijk en verhoogt dus de kans op blessures.
Maar, wil je de pezen voorbereiden op nog zwaardere belasting en de hogere temperatuur die daarmee gepaard zal gaan, dan is het trainen met bandages juist weer zinnig. Aldus Oostra.

HEt rijden met bandages voor steun is onzin. Als jij je hand alleen maar gebruikt met een rekverbandje om je pols wordt jouw pols daar eerder slapper van dan sterker. dat geldt ook voor paardenpezen.
Bandages beschermen veel minder dan 'plastic' beschermers tegen een klap van buitenaf.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 12:19

Pezen kunnen oververhit raken. Zelf tot het punt dat de eiwitten stollen en de elasticiteit van de pees daardoor niet meer gegeven is. Gevolg is dat de pezen scheuren.

Als ik met een paard zou moeten werken die zichzelf aantikt, zal ik altijd peeskappen gebruiken. Voor de rest zo weinig mogelijk om de benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 12:29

Cassidy schreef:
Als ik met een paard zou moeten werken die zichzelf aantikt, zal ik altijd peeskappen gebruiken. Voor de rest zo weinig mogelijk om de benen.


Dat zou ik ook het liefst doen maar als ik meerdere keren per week kappen omdoe krijgt hij daar al kale plekken van (echt al superveel soorten geprobeerd maar hij heeft echt een supergevoelig huidje). Vandaar dat ik nu dus meestal met die losse kappen die ik met een bandage vastzet rij.

Hij tikt zich niet zo vaak aan maar je ziet op de kappen altijd wel wat beschadigingen dus ik vind het eng om zonder te gaan rijden maar ja die hitte lijkt mij ook echt niet fijn.

Moeilijk hoor. Die hitte is slecht maar ik ben ook bang voor andere beschadigingen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 13:25

Ik heb een paard dat zichzelf nooit raakt, maar zodra ik de beschermdingen erom doe, dan staan daar na het rijden wel allemaal strepen op....
Dat komt omdat het been van mijn paard door die kappen gewoon per been dikker worden. Dus de benen + kappen komen dichter bij elkaar te staan. In feite raken die kappen elkaar dus, er is eigenlijk tussen de benen geen ruimte voor twee keer een halve beenbeschermer. Zonder beschermers is er niets aan het handje....

Raakt je paard zich en heb je wondjes na beweging zonder beschermers, tja, dan heb je geen keus....maar puur uit de krasjes op de beschermers kan je niet zien of het paard zich ook zou raken zonder die dingen.....
Logisch dat je geen risico wilt nemen, maar misschien kan je paard wel prima zonder, en dan ben je ook van die nare plekjes af....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 13:32

Dees schreef:
Logisch dat je geen risico wilt nemen, maar misschien kan je paard wel prima zonder, en dan ben je ook van die nare plekjes af....


Ik zit er nu ook serieus over te denken om zonder bescherming te gaan rijden. Hij heeft tenslote goede pootjes. Sommigen zeggen dat je vanaf de M aan de gang gaat je wel met bescherming moet rijden vanwege de verzameling en zijgangen maar in de proef rij je toch ook zonder denk ik dan.
met sopringen blijf ik maar wel bescvherming omdooen want ej wil nietweten wat hij dan af en toe uithaalt Haha!

Na ja, straks ook nog eens met mijn instructeur overleggen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 14:24

Cassidy schreef:
Zelf tot het punt dat de eiwitten stollen en de elasticiteit van de pees daardoor niet meer gegeven is.


Denatureren heet dat. Is iets anders dan stollen (het is geen gekookt eitje Haha! ), maar het effect is hetzelfde, niet best in ieder geval!