Hulp met overgang draf/galop...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-01 21:17

Op 't moment dat ik in draf zit en ga doorzitten om de overgang naar galop te maken, gebeurt 't heel vaak dat 't paardje hard gaat racen (in de draf) maar niet de overgang maakt.

't probleem hierbij is, dat ik m'n grip op m'n zit verlies en een beetje begin te stuiteren, waardoor ik m'n been niet goed genoeg kan verleggen achter de singel om een goede aansprong te maken voor de galop. Hoe kan ik dit verhelpen?

Ok, ik ben maar een manegeruiter, maar ik vind dit toch zeer irritant en wil dit probleem graag verhelpen. Alle tips zijn welkom.

Thanx alvast,

Pling Knuf Mayo Pling


Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 21:28

1) voorkomen dat ie gaat racen, dus proberen de overgang sneller te maken..is bij manege paarden natuurlijk moeilijk omdat die niet altijd even goed voor het been zijn.. dus misschien tegelijk met je galop hulp een tikkie met de zweep dr bij ?!

2) zodra hij/zij gaat racen, terug pakken, rustig aan opnieuw beginnen..

dit is denk ik de beste manier, het is wel moeilijk, vind ik ook, jino doet het namelijk ook, ik moest trouwens wel door drijven van mijn instructrice, maar dat lag aan de situatie (geen zin om uit te leggen)
suc6

"Some memories are best forgotten"

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-01 21:32

Da's 't probleem, als ik ga doorzitten en in de hoek galophulpen geef, rent t' paardje daar dwars doorheen. Gaat dan dus racen. Iedere keer als ik 't paardje terugneem en 't opnieuw probeer gebeurt er weer 't zelfde. Ik word daar zo moe van. Het ligt waarschijnlijk aan mij dat ik iets niet goed doe, maar daar wil ik dus heel graag verandering in brengen.

Pling Knuf Mayo Pling

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 21:43

ik ben ook "maar" een manegeruiter...
maar ik merk het ook bij sommige paarden.
mijn instructrice zegt meestal dan dak die overgang vanuit stap moet maken (want natuurlijk nie bij elk paard kan)

als je van jezelf weet dat je binnenbeen op de plaats houdt en buitenbeen iets verlegt naar 8r doe je nix fout naar mijn mening....

maarja het kan zijn dak alles verkeerd zie hoor!!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 22:28

Niet alle paarden kunnen vanuit stap aangalopperen, jonge paarden bijvoorbeeld zijn nog niet zover. Daarbij moet een paard kunnen aangalopperen in de gang die jij wenst.

Tip voor het makkelijker aanspringen in de galop bij paard dat hard wil gaan draven ipv.
Neem paard terug in rustige draf, desnoods beneden arbeidstempo en probeer het dan.
Werkt dat niet dan kun je eerst een volte rustige draf rijden waarbij je met je binnenbeen 2x drijft (dus niet 1 staan en 1 zit, maar 1-2 ... 1-2....vraag respons) en desnoods met schopjes zodat het paard geattendeerd wordt op het binnenbeen en dat er iets gaat komen.
Soms wil bij hele hardnekkige paardjes ook een klein tikje op de schouder voor het aanspringen ook weleens helpen.

Overigens krijg je er een handigheid in,
als je eenmaal met zo'n paard netjes kunt galopperen (vooral ook het aangalopperen) dan zijn de meeste paarden met hetzelfde trucje geen probleem.
Wees echter gerust daarna hebben de paarden wel weer een nieuwe truc die je mag leren beheersen....*LOL*

Maak de galop ook leuk voor het paard, zorg ervoor dat je bij het aangelopperen niet de binnenhand verstrakt en hem zijn schouderruimte ontneemt om aan te kunnen springen.

Hoop dat je hier wat aan hebt ik heb een paardje die graag lekker hard draven wilde een hele tijd gereden (10 wk 3x weeks)....maar is echt te overkomen hoor *LOL* Goede bekkenoefening om die draf uit te zitten en paard nog harder een paar hoefslagen te laten draven....zou die wensen dat ie in de galop zat *lol*

Groetjes,
Manon

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-01 22:47

Thanx voor deze tips. Ik ga ze de volgende keer uitproberen. Verdere tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Pling Knuf Mayo Pling

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 15:14

op een kleine volte kan een paard niet racen, dus ga op de kleine volte. Laat het paard inderdaad meteen aanspringen m.b.v.een tik. laat hem voor ook niet weglopen, sluit hem op met je hand en hou hem op de volte. Tegen stuiteren: goed lang maken en i.p.v. jezelf strak houden jezelf loslaten. Meebewegen in de bekken, ook al gaat het paard te snel. Hou je hand LAAG bij de hals, en leun ietswat achterover.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 18:08

Klinkt misschien stom maare houd 'm tegen van voren! als je heel graag in galop wilt gaat je bovenlichaam vaak naar voren en drijf je onbewust meer aan met je zit blijf dus goed zitten op je kont en houd contact van voren dus niet weggooien die teugels. Ik maak de fout soms ook geef ik een galop hulp en ik strek de bak door eigenschuld want ik liet 'm teveel los...
wat desiree zei helpt vaak ook vanuit de kleine volte. ene een tokje op de schouder.. Ik vind dit zelf 10 x niets een zweep is of om te straffen (op z'n kont hij moet altijd naar voren weg kunnen)of als aanwijzing achter je kuit Moonlight ging recht de lucht in als je die op d'r schouder tikte want ik deed het ook wel eens omdat ze geen kant uitkon voor haar idee.
en Lot gaat dus vol op de rem in de proef ook nooit doen, mijn nichtje kreeg -2 elke keer als ze dat deed...

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-01 18:25

Ha perfect nog meer tips. Ik ga ze allemaal uitproberen. Wanneer ik weer gereden heb (weet nog ff niet wanneer) dan geef ik wel ff verslag hoe 't gegaan is.

Thank you!!!!! (all)

Pling Knuf Mayo Pling

Tim
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 20:31

Nimber, sorry dat ik het zeg, maar een zweep is niet om te straffen, maar het is een HULPMIDDEL. Ik zou het als volgende doen.

Spring zowiezo in een hoek aan!
Dit is makkelijker omdat het in een wending is. Geef je pony ongeveer 20 meter van tevoren kleine tikjes. Nu ben je hem aan het attenderen. Maak voor ophoudinkjes, nu hoef je in de hoek waarschijnlijk maar een beetje been te gebruiken en nu zal hij aanspringen.

Als hij gaat racen, probeer hem dan op zo een klein mogelijke volte te zetten. Dan moet hij wel rustiger gaan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 10:09

Dit soort 'problemen'gaat alleen over door er veel aan te werken. Hoe vaker je het doet hoe beter het zal gaan. Je paard heeft misschien ook wat moeite met galop en juist het galopperen kan dat beter maken. Eigenlijk is dit voor jou algemene info he, want het paard is niet van jou, jammer hoor.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 11:39

Ik zou hem in draf in een hoek op de volte zetten, en hem daarvandaan laten aanspringen, lukt het de eerste keer niet, dan op de kleine volte houden en weer proberen. Op de manege reed ik veel op een paard dat vertikte in de linker galop aan te springen, op deze manier hebben we dat ook voor elkaar gekregen. Het is een lapmiddeltje, maar als iedereen het paard zo zal rijden, zal ie zijn spiren sterker maken, en makkelijker gaan galopperen...

Carla
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 18:12

Ik denk dat je voor het aanspringen eerts je draf tempo moet verlegen. Als hij langzaam genoeg draaft geef je de hulp voor galop. Als hij dan weer gaat racen, ga je hem eerst weer terug rijden naar dat rustige draf tempo en herhaal je het hele zooitje nog eens.
succes
Carla

carmen_oud
Berichten: 2
Geregistreerd: 10-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 18:28

halo..
lastig probleem he?
ik heb er ook wel eens last van( ben zelf sinds kort ook weer een manege amazone)
wat ik ook wel eens doe als het paard echt onder je uit loopt is van stilstaan meteen naar de galop.
ik ga dan op de binnenhoefslag stilstaan en druk 'm dan meteen de galop in.( sla de draf dus over en dan kan het paard ook niet gaan hardlopen)
ok kun je natuurlijk op de volte aangaloperen, door op de volte te gaan kan het paard niet onder je uitrennen..doet hij/zij dat toch dan ga je je rondjes kleiner maken.

tip! als je begint te stuiteren pak dan in 1 hand de teugels en met je andere hand het zadel vast( stuiter je niet zo en kun je je been beter aandrukken)
groetjes Carmen enne suc6

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-01 12:48

Thanx again voor al de tips. Ze hebben allemaal een plekje in m'n hoofd gekregen en ik ga 't uitproberen.

Pling Knuf Mayo Pling

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-01 13:04

Tim ik vraag me af waar ik neer zet dat een zweep geen hulp middel is???
alles wat je nodig hebt om te rijden is in feite een hulpmiddel ook een zadel en een hoofdstel.
een zweep gebruik je als aanwijzing of om te straffen of om een hulp duidelijker te maken/verfijnen.
Voorbeeld: als jouw paard slaat naar een ander paard of terijl jij aan het rijden bent een ander paard aanvalt dan straf ik 'm door een lel met die zweep over z'n reet net zoals als ie stil gaat staan en geen pas meer wil verzetten omdat ie geen zin meer heeft ga jij 'm aaien dan?
Ik straf 'm dan door 'm een lel te geven.
Tuurlijk kun je 'm vooruitschoppen maar ik denk dat je beter niet kunt doen vanwege het afstompen op been/sporen.

De zweep als aanwijzing kent iedereen natuurlijk wel niet reageren op een kuitdruk tik met de zweep(of spoortje ligt eraan wat je zelf fijner vind)
door het binnenbeen heel vallen en niet reageren op de binnenkuit tikje achter de kuit etc.
groetjes
Kim

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 09:26

Zorg dat je zekers de goede hulp geeft. Ik ga er nl. vanuit dat manegepaarden in principe netjes aanspringen.

Dus: als je in de hoef wilt aan springen, halverwege de lange zijde doorzitten, gewoon rustig tempo houden.
Net voor de hoek buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel (wel rechtop blijven zitten) en dan druk je hem zo met je binnenbeen in galop.
Succes! Rieja

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-01 18:20

Huh? Ik moet dus met de galophulp met m'n binnenbeen druk geven om 't paard aan te sporen? Ik dacht altijd met m'n buitenbeen, zo is mij dat geleerd. Dus mij is aangeleerd: binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en dan met het buitenbeen aansporen. Maar ik moet dus met m'n binnenbeen aansporen???

Pling Knuf Mayo Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 18:42

Volgens mij wel ja. Zo heb ik het altijd geleerd, binnenkuit doorsluiten en buitenbeen tegen de achterkant van de singel. Hierdoor draait het paard een heel klein beetje om je binnenbeen zodat hij makkelijk in de goede galop aanspringt. Door met je buitenbeen aan te sporen verpest je dat effect eigenlijk een beetje.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-01 21:35

Aha, daardoor ging 't misschien wel steeds verkeerd. Wat raar zeg, dat heb ik toentertijd echt geleerd van m'n instructrice. Maar goed, dan gaan we dat vanaf nu dus anders doen.

Thanxxx

Pling Knuf Mayo Pling


bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 20:13

geburt bij mij ook vaak probeer of met zweepje of spoortje te rijden is tog net iets meer dan aleen het been

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 20:42

ik heb ook geleerd, binnenbeen op de plaats, buitenbeen 8er de singel... en dan niet bepaald met 1 been drijven, met allebij. en verder is mij verteld dat als je met je binnenbeen drijft, het paard makkelijker aanspringt.

Ook nog een tip is, als je de bak hebt ( neem hem voor je in je hoofd) je in de éérste hoek van de korte zijde aanspringt (dus als je vanaf de lange zijde komt, de eerste hoek die je tegenkomt) want op de korte zijde kunnen ze niet zo hard rennen, en kan je hem voor de 2e hoek terugnemen... en verder, miss kan je vragen of je een keer prive les kan krijgen, dat je aan de longeerlijn gaat om dán aan te springen, klinkt miss kinderachtig, maar kan helpen!!! en dan heeft de instructrice de tijd om te zien wat je fout zou doen, en om je te helpen je paard in galop te zetten.

Effe denken, wat tegen rennen... In ieder geval altijd zitten!!! zitten, zitten, zitten!!!!!!!! en als je gaat stuiteren kan je altijd nog in verlichte zit gaan, ja paard kan dan nog harder rennen, maar laat hem dan lekker rennen is mijn tip, is hij díé energie in elk geval alvast kwijt. Je kan ook vragen of je hem van tevoren (voor de les) in het weiland/paddock/overdekte rijbaan (waar hij niet kan ontsnappen) alvast wat op te jagen, zodat hij alvast weer wat energie kwijt is... Ligt eraan of dat mag, bij ons niet!!! ligt gewoon aan de manege/stal waar je rijdt...

Iig heeeeel veel succes, en ik hoop dat het lukt, en dat je wat aan mijn tips hebt gehad!!!

Ilse

Live your dreams

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:21

Euhhhh.... dit topic is ongeveer drie jaar oud....
Beetje overdreven om dat weer naar boven te halen.
Slotje dus.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 6 bezoekers