Pompidou & de wei...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Pompidou & de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 12:04

Ik hou er dus van om mn paarden de hele dag buiten te zetten. Voor Pompidou heb ik ook speciaal een lekker dikke waterdichte deken gekocht, zodat ze ook buiten kan staan.
Maar volgens mij is ze het niet gewend want ze wordt er vreselijk zenuwachtig van!! Op stal vind ze het veel fijner, en is ze ook heerlijk rustig.
Ik dacht dus dat paarden veel liever buiten lopen?
Zij vind haar stal veel fijner...

Kan hier een oorzaak voor te vinden zijn? Heeft iemand anders hier een paard die het ook heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 12:07

Ozep kon de 1e drie weken ook niet aarden, die moest ik toen onder een heel dun dekentje zetten \(ivm met zweten) en hij heeft ook de eerste weken alleen met peesbeschermers buiten gelopen (ter bescherming)
Hij was continue aan het rennen terwijl de andere paarden lekker in het zonnetje aan het suffen waren.

Inmiddels is hij niet anders in zijn 'paddock-gedrag' als de anderen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 12:19

Kaminka stond ook altijd liever binnen, op het moment dat ik haar staldeur openzetten en zij de bak inliep, draaide ze zich meteen weer om en ging haar box weer in. Nu staat ze graag buiten.

Toon staat nog steeds niet zo heel graag buiten, hij staat gewoon het liefst op stal. Pech voor hem: hij staat de hele dag in een paddock! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 12:27

Je moet het zo zien: de stal is veilig en vertrouwd. Buiten zou er er zomaar een wolf of een leeuw om de hoek van de stal kunnen komen springen. Helemaal als Pompidou op dit moment alleen staat (hoe is het trouwens met Chester? ) zal ze geen steun hebben aan haar stalgenootjes, en zal zij altijd op haar tellen moeten passen. In de kudde zijn er altijd andere paarden die de rol van bewaker overnemen (altijd als er een groep paarden staat of ligt te slapen, staat er altijd wel één op de uitkijk, is je dat wel eens opgevallen? )

Pompidou is ook nog jong, ze zal haar zelfvertrouwen nog even moeten vinden. Het kan natuurlijk zijn dat ze zich nooit prettig zal gaan voelen buiten, maar hoe lang heb je haar nu? Volgens mij is ze nog druk bezig zich te acclimatiseren...

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 12:28

Dus het gaat op den duur wel over?
Het nadeel is nu ook nog ff dat ze niet samen met Chester kan. Die was hengst, en als hij terug komt van de kliniek, gecastreerd en wel, blijft hij nog een tijdje vruchtbaar. Dus moeten ze nog steeds uit elkaar.

Nu staat voorlopig het paard van een vriendin in Chesters stal, zodat Pompidou niet alleen staat.
Maar aangezien dat paard Pompidou laatst bijna kreupel geslagen heeft (dik pijnlijk achterbeen + wond) zet ik ze liever niet meer samen.
Nu staat Pompidou dan in de bak, en dat paard in een weiland ernaast. Hij graast dan gewoon lekker, maar Pompidou blijft maar rennen en zenuwen... Frusty

Er liggen genoeg spullen voor dr, hooi, een jollybal, etc. Dus ze heeft in principe genoeg te doen... Verward

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 12:32

Ja Cassidy, je hebt gelijk, ze staat er nog maar 2,5 week, dus ze moet nog ontzettend wennen. Maar ik merk heel duidelijk dat ze haar stal veel veiliger en fijner vind.
Gisteren haalde ik haar uit de bak, en ze had helemaal een beetje bloeddoorlopen ogen en heel grote neusgaten!!
Dus ik had echt zoiets van, ik laat jou voortaan maar niet zo lang meer buiten.

Maar ja, dan staat ze weer op stal...

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 12:33

mijn pony staat als ze samen met andere paarden buiten staat heel lief en rustig. Als ze alleen buiten staat doet ze ook raar, alleen maar rennen en gek doen. Ze vind t gewoon een beetje eng buiten alleen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 12:39

Anneke schreef:
Ja Cassidy, je hebt gelijk, ze staat er nog maar 2,5 week, dus ze moet nog ontzettend wennen. Maar ik merk heel duidelijk dat ze haar stal veel veiliger en fijner vind.
Gisteren haalde ik haar uit de bak, en ze had helemaal een beetje bloeddoorlopen ogen en heel grote neusgaten!!
Dus ik had echt zoiets van, ik laat jou voortaan maar niet zo lang meer buiten.

Maar ja, dan staat ze weer op stal...


Ik zou haar dan inderdaad buiten niet meer zo lang alleen laten staan. Of zelf erbij blijven zodat ze jouw als veilig rustpunt ziet (kan dus ook alleen maar als je haar vertrouwen hebt gewonnen) En als ze duidelijk aangeeft dat ze het binnen veiliger vindt en voor de rest voldoende beweging krijgt, dan zou ik nog even wachten tot Chester terug en uit zijn vruchtbare periode is, en ze samen losgooien. Maar verstijf je nu niet te snel op het feit dat Pompidou en Chester samen buiten kunnen, misschien klikt het tussen die twee ook niet. Weet je of Pompidou wel sociaal is naar andere paarden? Hoe is ze opgevoed?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 13:27

Ik merkte dat Pompidou het niet snapte waarom dat paard zo naar haar trapte.
Hij gaf een paar flinke meppen, maar toch kwam ze weer naar m terug, gevolg dat ze weer een paar flinke meppen kreeg. Frusty
Is dit michien het gevolg van als je paard als jong ding nooit in een kudde gelopen heeft?

Ze barst van de energie, en dat mag er wat mij betreft wel wat uit. *LOL*
Ik denk dat ze haar rust hier gewoon nog moet vinden.
Mij vertrouwd ze trouwens heel goed. Dat is al weer een groot voordeel... Knipoog

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 13:30

Anneke schreef:
Ik merkte dat Pompidou het niet snapte waarom dat paard zo naar haar trapte.
Hij gaf een paar flinke meppen, maar toch kwam ze weer naar m terug, gevolg dat ze weer een paar flinke meppen kreeg. Frusty
Is dit michien het gevolg van als je paard als jong ding nooit in een kudde gelopen heeft?


Als ik dit gedrag zo hoor, zou het best kunnen dat ze geen andere paarden gewend is en geen paardentaal begrijpt. De vraag is of ze het ooit zal leren. Ik hoop alleen dat ze de leerperiode zonder al te grote brokken doorstaat. Ik wil je niet bang maken hoor, maar sommigen leren het nooit....

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 13:32

Mijn paarden staan allebei graag op stal op het moment. buiten is het rotweer en binnen is er eten.....
Dat zal straks in de zomer wel weer anders om zijn overigens...

ik denk dat je paard nog wel een en ander moet leren in de omgang met andere paarden, maar ze leert het nooit als jij haar die omgang slechts heel beperkt gunt. Het is eigenlijk helemaal niet zo erg dat ze een trap krijgt van de gote chester, daar leert ze van. En als ze de boodschap niet begrijpt, en krijgt nog een klap, daar leert ze ook van. voro haar ontwikkeliing is het dus best wel nuttig. Tuurlijk, je loopt wel een risico, maar je wilt toch wel dat ze die lessen leert.....

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 13:38

Die klap kreeg ze niet van Chester hoor, hihi.

Maar toen ze die klap kreeg (ze had er al meer gehad) liep ze hinkend weg...
Ja sorry, maar ik laat mn nieuwe paardje echt niet verrot trappen omdat het een goede les is...Dat vind ik doodzonde.
Ze had een heel dik been, en liep er echt beroerd op. Ook een flinke schaafwond.
Dat paard trapt dus echt hard en gericht, die loopt al trappend in zn achteruit naar haar toe.
Echt gemeen trappen.

Nou ik vind niet dat ze daar iets van leert, ja behalve dat t pijn doet!! *LOL*

Met Chester zal t wel gaan, das zo'n grote sul, die zal haar wel lief vinden. Lovers