Waarom kan een paard niet ehm.. kotsen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Waarom kan een paard niet ehm.. kotsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 13:32

Goh, ik zat gewoon eens te denken.. onze hond kotst, onze kat ook, wij ook, maar mijn paarden kunnen het niet. Waarom eigenlijk niet? Wie weet het?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 13:37

Omdat de slokdarm erg schuin staat ingeplant in de maag en het voer dus ahw een scherpe bocht om moet. Ook is de toegang nogal nauw. Er zijn trouwens paarden die wel overgeven, dan moet de maag wel heel erg overladen zijn en moet er dus als de donder een veearts bij komen. Meestal scheurt de maag voordat ie vol genoeg is om over te geven.

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:23

inderdaad mooi gezegd.

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 18:00

thanks Bloos

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 18:01


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 18:02

Nu kwam de kotssmiley toch wel van pas Knipoog


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 18:21

hihi was gewoon benieuwd waarom het ene dier(soort) het wel kan, en de ander niet.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Cezanne

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:00

Lieve zuster van me,

Je meest naaste famielielid en bovendien je lievelingszus studeert diergeneeskunde en dan vraag je dit op internet?? Ik weet ook wel dat het nog niet zo soepeltjes gaat maar je moet me toch minstens een kans geven! Oh jee, waar moet dat heen met jou!!! Maar mag ik er dan wel antwoord op geven? Ik doe het maar gewoon, anders vraag je me nooit meer wat want dan denk je dat ik het toch niet weet!
Goed, er zijn 4 redenen waarom paarden niet kunnen braken!
1) De slokdarm bestaat uit harde en dikke gladde spiervezels (die staan niet onder invloed van de wil, zoals wel bijv. de spieren in je mond)
2) De cardiasfincter (dat is een soort spierige afsluitende ring aan het einde van je maag) zorgt voor een volledige afsluiting
3) Er zit een soort 'knik' in de maag van het paard die ervoor zorgt dat het voedsle niet terug kan van waar het vandaan kwam
4) De maag van het paard is zeer klein en raakt nergens de lichaamswand

Zo!!! Nu weet je dat ik hier in Gent toch nog wat opsteek!!!

Daaaaaaaag

paars

Berichten: 5485
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 21:04

Haha! ha ha dit is grappig, familie communiceert met elkaar via......een publiek site Haha! !

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:13

en een een paard heeft geen antiperistaltische beweging in de slokdarm zoals mensen en andere dieren wel hebben
dat is de tegenovergestelde beweging als slikken

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:18

Da's toch ook zo door de natuur gemaakt, omdat paarden vluchtdieren zijn en honden & katten zijn roofdieren. Dus dat als ze op de vlucht moeten, dat ze dan hun eten binnen houden. (Goh, wat klinkt dat stom. Maar ik weet bijna zeker dat ik dat ooit ergens gelezen heb)

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 07:50

Citaat:
ha ha dit is grappig, familie communiceert met elkaar via......een publiek site !


Tja, moet je maar naar Utrecht gaan ipv Gent Knipoog Haha!

Moet tot mijn schaamte bekennen dat ik dat van nergens in contact staan met de lichaamswand nog nooit had gehoord als oorzaak voor het niet kunnen braken Bloos!

Misschien moet ik toch maar naar Gent dan Bloos

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:34

interessant
ik dacht altijd dat het kwam doordat de 'klep'die de slokdarm afsluit bij het ademen enzo, en op de momenten dat de slokdarm niet gebruikt wordt, maar een kant op kan, als een soort ventiel werking.
nou ja, Slim je bent nooit uitgeleerd..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 20:48

Citaat:
Tja, moet je maar naar Utrecht gaan ipv Gent
het arme schaap is 3X uitgeloot in nederland,vandaar dat ze tussen de patatekes zit Lachen

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Cezanne

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 09:03

Ja want in Utrecht willen ze me kennelijk niet hebben...
Maar hier is het ook best leuk hoor! Alleen examens zijn niet zo leuk...maar dat zal overal wel het geavl zijn gok ik zo!

marlo
Berichten: 1356
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:19

het komt idd door die afsluitende klep die er zit hoor!!! dat het voedsel niet terug kan. en ook als de maag overvol zit komt het eten niet door de mond naar buiten maar via de neus, omdat het door de mond echt niet kan!!! die klep sluit dit af en in nood gaat hen dan de luchtwegen in om een uitweg te zoeken.

momenteel paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Charaz, Jokonootje, MallyBelly, Mediatoolkitbot, tengeltje11, vierhoef, WendyKtH en 25 bezoekers