weer een vraag over wassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

weer een vraag over wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-02 07:30

KAN je binnen *in een tochtvrije ruimte dus* met stromend koud water wassen? Is dat niet te erg voor het paardje? *heeft geen teddyvacht!*
En daarna? buiten *dus in de wind* droogstappen of lekker tochtvrij stil op stal zetten?
Wat is het beste?

*trouwens nou spoel ik zijn benen en zijn staart met warm water, maar dan moet ik met emmers werken en dan staat meneer alleen maar langer nat te zijn!*

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 08:07

Ik zou met dit weer alleen benen en staart wassen met koud water. Maar als je persé moet wassen, zou ik het met emmers warm water doen, en dan goed droogmaken (ik doe dat gewoon met een zweetmes en dan met een grote badhanddoek) en dan met 1 of 2 wollen dekens op stal laten opdrogen. Ook als je alleen maar zijn benen wast, zou ik hem daarna op stal zetten tot ze droog zijn.

Toos paardloos


Ineke2

Berichten: 33042
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 09:27

Liever niet wassen, maar als het toch moet, alleen de benen en staart met koud water en dan op stal laten drogen (wel met handoek zo droog mogelijk maken!)
Absoluut niet in de wind droogstappen!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

groompje
Berichten: 11
Geregistreerd: 07-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 09:27

KAN je binnen *in een tochtvrije ruimte dus* met stromend koud water wassen?

** Nee dit zou ik absoluut niet doen, misschien op een warme zomerdag maar dan nog.
Er zitten veel spieren op de rug van het paard en als je deze met steenkoud water wast/afspoelt kan je paard spierbevangen raken.
Nooit doen dus en helemaal niet met dit weer.

En daarna? buiten *dus in de wind* droogstappen of lekker tochtvrij stil op stal zetten?

** Als je je paard wast, dus met lauw water, dan kun je hem in de zomer rustig in het zonnetje laten drogen, maar dan moet het echt warm zijn.
In de winter kun je hem dan het beste een zeer dikke wollen deken op doen die de vocht opneemt. Als hij droog is doe je hem zijn andere dekens op.

trouwens nou spoel ik zijn benen en zijn staart met warm water, maar dan moet ik met emmers werken en dan staat meneer alleen maar langer nat te zijn!

** Waarom spoel je de benen met warm water? Gewoon om het schoon te maken of om het af te spoelen na het rijden?
Na het rijden gebruik dan koudwater anders heeft het geen functie. Geen koud water als het friest by the way.

Een natte staart is geen probleem.


Mijn advies: in de winter, herfst, voorjaar NOOIT wassen met koud water!!

Gr. GWEN

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 10:48

Inderdaad. Ik zou je paardje ook niet wassen. Ook in een tochtvrije ruimte kan het koud zijn. Zou jij met koud water ondergespoten willen worden in een tochtvrije ruimte waar het net zo koud is als hoe het nu buiten is? Denk het niet. Ik zou het ook niet met warm water doen. Warm water wordt ook koud. De benen en staart kun je makkelijk doen. Die zijn met een zweetmes en een handdoek heel makkelijk droog te maken.

Maar met het wassen van de rug zou ik zeker nog even wachten tot het een graad of 18 is buiten. Hoe voel jij je als je een koude douche genomen hebt? Precies, al je spieren zitten vast. Zo werkt dat bij paarden ook. En in de wind droog stappen moet je al nooooit doen!!!

Succes

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-02 15:34

Maar meneer rolt nogal graag in de blub, en om nou met een zand kleurig paardje aan te komen wat een lichte vos met witte maantjes is...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers