ontwormen, niet alles binnen gekregen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

ontwormen, niet alles binnen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-02 22:07

vandaag heb ik hon en jamaica ontwormt met eqvalan.
Bij Hon ging het niet helemaal goed, ze schrok ergens van, en trok haar hoofd weg. Hierdoor viel een gedeelte van de pasta ernaast.
Ik ontworm hon voor 200kg. Wat kan ik nu het beste doen? Opnieuw de normale dosis geven? Of voor 100kg ofzo? Of gewoon zo laten?

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:42

Ja, dat probleem hebben denk ik meerdere mensen wel eens!
Bij mijn paarden wil er ook nog wel eens wat naast vallen of aan de lippen blijven hangen. Meestal laat ik het zo.
Tenzij het dramatisch veel is natuurlijk Lachen Dan zou ik idd proberen in te schatten voor hoeveel er verloren is gegaan en dat opnieuw geven. Maar zeker niet de hele dosering, zoals je zelf al zei, ongeveer de helft ofzo.
Maar als het niet te veel is, is het niet zo heel erg. Als je regelmatig ontwormt kan dat geen kwaad als er een x wat minder gegeven is.
Ik ken mensen die het maar 1 x per jaar doen ofzo Frusty En bij hun gaat het natuurlijk altijd goed......

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 10:03

Bij ontwormen kan het wel degelijk kwaad als ze te weinig binnenkrijgen. De wormen kunnen dan resistent worden.
Ik ontworm altijd boven de voerbak, als hij dan wat uitspuugt, maak ik daar een overheerlijk slobbertje van, zodat hij toch alles binnen krijgt.
Ik zou Hon dus nog wel wat bijgeven, hoewel je wel wat laat bent nu, dus misschien de DA even bellen voor advies?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 13:07

Jasmijn hele handige tip om het boven de voerbak te doen. En ja er schuilt meer gevaar in te weinig als iets teveel. Bij mij krijgen ze vaak teveel, het laatste ritst me er vaak uit. Ach dan zijn ze de volgende dag wat aan de dunne. Maar overal waar TE voorstaat is dus niet goed.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 20:25

Jasmijn schreef:
Bij ontwormen kan het wel degelijk kwaad als ze te weinig binnenkrijgen. De wormen kunnen dan resistent worden.


Ik neem aan dat je dit zegt naar aanleiding van mijn reactie??
Ik bedoel natuurlijk ook niet dat ze nix bij moeten hebben als er veel verloren is gegaan maar een druppeltje of een veegje scheelt natuurlijk ook niet zo veel.

De tip van boven de voerbak is wel een goeie trouwens! Lachen