Wanneer ben je eraan toe om te gaan starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Wanneer ben je eraan toe om te gaan starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 15:04

Dat tijdstip ligt voor iedereen anders, wanneer besluiten jullie dat je er met je paard klaar voorbent?

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 15:16

Als ik vind dat mijn paardje lekker goed loopt, en als ik vind van mijn eigen dat ik er maar eens voor moet gaan Knipoog

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 15:26

Mijn probleem is dat ik té onzeker ben. Gelukkig heb ik een lieve juf die zegt dat ik eraan toe ben. En dit jaar is echt in een sneltreinvaart gegaan. In een jaar tijd ben ik nu L2+4 met nog een lange tijd van blessures. En ook; ik rij niet ieder weekend een wedstrijd...

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 15:50

Tja wanneer ben je klaar voor de wedstrijden (ga even uit van B dress paarden) Verward Dat is voor iedereen wel verschillend denk ik en hangt ook wel van je doelstelling af.

Algemeen: Als je thuis een B-proefje netjes nageeflijk en zonder grote problemen of fouten kunt rondsturen, kun je gerust een poging wagen en gaan starten!

Met een paard dat bijv in de overgangen steeds tegen de hand komt (of tijdens het hele rijden tegen de hand is.. Bloos! ) of bijv moeite heeft met aanspringen in de goede galop, dat soort dingen, daarmee zou ik persoonlijk nog even thuis blijven doortrainen. Dat zijn gewoon dingen die je absoluut elke proef punten gaan kosten.
Voorwaarts zijn en ontspannen en nageeflijk zijn, zijn in de B van groot belang. Is dat voor elkaar, dan kun je gerust starten en kun je je ook best eens een foutje permitteren Knipoog .

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 15:52

@ Sall, gaat het om die Cocktail-merrie in je profiel Haha! ??
Ik weet niet in welke klasse je er mee wilt gaan starten, maar als het de B is zou ik zeggen, gaan met die banaan !

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 15:53

Als ik mijn paard op een normale manier door een (B) proefje kan sturen in de training en ook het inrijden op vreemd terrein geen drama hoeft te zijn Haha!
Met andere woorden het paard wel redelijk goed onder controle heb.

Mocht je het willen weten: denk dat jij (jullie, want Padaula natuurlijk ook) wel klaar bent voor wat wedstrijdjes hoor Knipoog

Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 12:17

grandeur schreef:
@ Sall, gaat het om die Cocktail-merrie in je profiel Haha! ??
Ik weet niet in welke klasse je er mee wilt gaan starten, maar als het de B is zou ik zeggen, gaan met die banaan !



Daar gaat het idd om... en idd in de B, kan altijd nog versneld promoveren als het lekker gaat naar de L1.

Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 12:18

Antoinette schreef:
Als ik mijn paard op een normale manier door een (B) proefje kan sturen in de training en ook het inrijden op vreemd terrein geen drama hoeft te zijn Haha!
Met andere woorden het paard wel redelijk goed onder controle heb.

Mocht je het willen weten: denk dat jij (jullie, want Padaula natuurlijk ook) wel klaar bent voor wat wedstrijdjes hoor Knipoog


thanks.. ben zelf een vreselijke twijffel muts... eerst maar opzoek naar een leuke, betaalbare vereniging!

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:16

Dat verschilt voor iedereen! Ik ben zelf iemand die liever iets langer wacht, dan te vroeg op wedstrijd gaat. De basis moet zoieso natuurlijk goed zijn. Hij moet los en ontspannen over de rug lopen, en een lichte aanleuning hebben, een lekker lengtebuiging etc. Ook het losrijden moet voor mij geen probleem zijn voor ik op concours ga. Ik moet erop kunnen stappen en gelijk lekker mee wegrijden. Dit vind ik het belangrijkste, en natuurlijk moet je dan nog ervaring krijgen in alle onderdelen achter elkaar etc etc. (nou valt dat in de b wel mee). Als jeje paard lekker voor elkaar hebt, dn kun je lekker aan je onderdeeltjes gaan rijden, in plaats van de hele proef bezig te zijn je paard voor elkaar te krijgen. Wat ik ook belangrijk vind voor ik met een paard ga starten is dat hij opgevoed is! Daar mee bedoel ik meer dat hij tijdens het rijden gewoon respect voor mij heeft, en niet de hele tijd spooky loopt te doen. Natuurlijk zijn ze op concours altijd wat gestresster, maar in de gewone training moet dat iig wel voor elkaar zijn, anders kun je het in de ring helemaal schudden.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 16:45

Gewoon een oud-NBVR vereniging nemen Kost weinig en geen gezeur eromheen Knipoog Op concours kom ik toch al teveel bekenden tegen, daar hoef ik niet meer voor bij een traditionele vereniging te zitten Knipoog

Ik betaal nu iets van 35 euro per jaar ipv 150 en heb geen verplichtingen meer met oud papier, kantinediensten etc....
En als ik op de eigen club start krijg ik nog een euro per proef/parcours korting ook *LOL*


En om niet teveel af te dwalen...Volgens mij kunnen jullie de B wel in *LOL*

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:31

Je bent er klaar voor wanneer je er zin in hebt! Als het niet goed gaat met rijden dan heb je er vaak ook minder zin in. Je paard hoeft in de B nog helemaal niet nageeflijk te zijn, het gaat er om, dat je goed kunt sturen en de figuren kunt rijden! Als je goed figuren kunt rijden en je hebt er zin in dan kun je het best gaan proberen! Je moet het altijd doen, ik had de eerste 3x ook geen winst en daar heb ik van geleerd, waardoor ik het nu beter doe! Als je het niet probeert, kun je ook nooit een winstpunt halen! Ga ervoor en doe je best!

letsgo

Berichten: 680
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:17

Ik ben het eens met Passionato...er wordt ook in de B om nagevelijkheid gevraagd (hoeft niet bolletje rond) maar met een sterrekijker kom je nu eenmaal niet zo lekker de ring door! Iedereen moet het natuurlijk zelf weten wanneer hij denkt klaar te zijn maar ik persoonlijk vind het een leukere binnenkomer als het paardje lekker met aanleunig loopt en je er zelf ontspannen op zit ( niet zo'n gestrest hoofd met zo'n uitdrukking"vind ik dit eigelijk wel leuk") En tuurlijk gaat het niet alleen om de winst maar zeg nou zelf...een puntje pakken is wél heel leuk toch???
Dus veel suc6 met wat je ook gaat doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:26

Sall, als je zelf het idee hebt dat je zonder horten en stoten een proefje kunt rijden en als je denkt dat je alle onderdelen genoeg beheerst om ze in een paar minuten tijd netjes te laten zien. Misschien rij je tussendoor een oefenwedstrijdje om eens te kijken hoe het gaat.
Zodra jij je wedstrijdjas hebt afgerekend bij de kassa, kun je rustig een keer inschrijven en meedoen.
De SPA is wel een leuke en betaalbare vereniging Tong uitsteken.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 15:47

als je paard betrouwbaar genoeg is om normaal de ring rond te komen, zou ik het gewoon proberen. Wedstrijdervaring kun je niet vroeg genoeg opdoen en zeker als je in de B mag starten, gewoon doen! Dan kun je er nog om lachen als er iets verkeerd gaat, als je wacht totdat je M klaar bent en je gaat dan starten in de B of L1 kan ik me voorstellen dat je er zelf ook veel meer van verwacht, waardoor de druk op je paard/pony veel hoger wordt.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:58

Ik rij 3 paarden en 2 ervan start ik. De ander is er naar mijn mening nog niet klaar voor.

Mijn eigen paard (Jolina) was al 8 toen we haar aanschaften en had ook al de nodige wedstrijden gelopen en ik had met m'n oude paard ook al behoorlijk veel wedstrijden gereden, dus ik ben meteen gaan starten met haar. Pakte goed uit ook, we reden de ene winstpunt na de ander.

Het handelspaardje dat ik rijd (Tom) start ik ook, is nog een jong ding maar vanaf dat ik er op zit zo stabiel en zo leergierig, dat het ook geen kwaad kon hem al uit te brengen. Hij is soepel in z'n lijf, loopt altijd lekker en gaat met sprongen vooruit, dus ja, die vond ik er wel klaar voor. Hij beleeft er ook ontzettend veel lol aan, kijkt z'n ogen uit op wedstrijden.

Mijn verzorgpaard (Opulent) daarentegen is een ander verhaal. Die is een lange tijd ontzettend slecht gereden en heeft nu de buigzaamheid van een surfplank (voor meer duidelijkheid zie ook mijn profiel). Sinds ik hem weer rijd is hij wel weer stukken vooruit gegaan, maar echt klaar om te starten vind ik hem nog niet. Het begint wel te komen, maar alles moet nog net iets soepeler en makkelijker dan dat het nu gaat. Maar met hard trainen komen we er uiteindelijk wel denk ik, misschien nog een maandje of 2 en wie weet verschijnen we dan ook in de ring Haha!

Mijn besluit of een paard er klaar voor is ligt dus gewoon aan hoe het dier loopt en of ik denk dat hij/zij het al aankan. Ik weet bijv. zeker dat als ik Opulent nu al begin te starten, dat we op een gegeven moment vastlopen. Die andere 2 lopen namelijk een klasse hoger in training dan dat ik ze uitbreng. Opulent loopt nu op B-niveau, maar ik wil hem dus eerst op L-niveau hebben voordat ik begin. En soepel, voorwaarts en buigzaam moeten ze allemaal zijn!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:00

Ineke2 haar moeder start zondag haar eerste A proef en rijd nu 4 maanden Haha! Haha! oja en is 60+ OK dan!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:02

gijsenkim schreef:
Ineke2 haar moeder start zondag haar eerste A proef en rijd nu 4 maanden Haha! Haha! oja en is 60+ OK dan!


Maar ik neem aan dat dat onderling is en dat vind ik niet vergelijkbaar met landelijk.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:05

tuurlijk onderling, is ook niet te vergelijken........ maar het is wel de aanzet Haha! Haha!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 18:08

Das n goede vraag.

Aangezien ik van iedereen om me heen hoor dat k moet starten. Incl mijn instructrice en zelfs onbekende mensen (dwz dat ze t niet zeggen om aardig te zijn Haha! )
Maar zelf ben k daar nog niet klaar voor.. Mijn paard zeer zeker wel. Ik ga eerst is een onderlinge starten. Als dat goed gaat zien we wel verder..

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 08:39

grandeur schreef:
@ Sall, gaat het om die Cocktail-merrie in je profiel Haha! ??
Ik weet niet in welke klasse je er mee wilt gaan starten, maar als het de B is zou ik zeggen, gaan met die banaan !


Niets meer aan toe te voegen! Doen! OK dan!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:04

Passionato schreef:
Daar mee bedoel ik meer dat hij tijdens het rijden gewoon respect voor mij heeft, en niet de hele tijd spooky loopt te doen.


Sommige paarden zijn nou eenmaal kijkerig! En je bent welkom om een praktijkvoorbeeld uit te proberen... Schijnheilig

Ik ben gewoon gegaan, en ik kom in het indoorseizoen de bak niet eens rond. Nu outdoor gaat het al iets beter, maar er hoeft weinig te gebeuren om Silly te laten omdraaien. Dat komt alleen goed door heel veel weg te gaan, en veel ervaring op te laten doen.

En toch heb ik in 4 wedstrijden 12 winstpunten gehaald (L) en een lading oranje strikken... ook als ik de bak bijna niet rondkwam. Cool

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:13

Ik ben gestart toen 'mijn' paard en ik thuis netjes door een B proefje konden rijden. Eerst heb ik 2 keer onderling gestart, om eens van het erf te zijn en de zenuwen te ervaren. Toen dat goed ging ben ik gewoon gestart.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:14

Liane van Henk springt in de bomen als de stoel waar ze dagelijks langs moet even anders staat dan gisteren Haha! Haha! maar op vreemd terrein kijkt ze helemaal nergens naar

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 09:20

G&K:

JALOERS!!!!!!!!!!!!!!!!!! Haha! Haha!

Ik viel er gisteren bijna af omdat de zijdeur van de bak open stond. Een rondje later was-ie dicht, viel ik er wéér bijna af! Schijnheilig
En dat is op vreemd terrein niet anders... 5 meter na X is de standaard omdraai Haha! en als de deuren van de jury-auto open staan komt er vast een paardenetende krokodil uit... zucht.

Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 13:31

Daar heeft Padaula thuis ook heel erg last van..
Bootje op z'n kant langs het water.. Dóódeng! Ligt dat bootje een maand later op dezelfde plek maar dan op z'n kop!!! Weer doodeng!!
Hetzelfde met de eb en vloed pomp.. blijft eng want soms staat ie in ene aan... Moet je als paard toch op je hoede blijven!!
Gisteren was het heel warm en benauwd, ben toch even gaan rijden. Helaas waren ze aan de overkant van de sloot, hooi aan het inpakken en op een ander land aan het schudden, idd ook dat bootje erbij en nog die veradelijke bakpomp... Ik heb een bigsmile opgezet en ben stug blijven kijken naar de kant waar ik opwilde, heb redelijk kunnen rijden, maar na 20 minuten stond het schuim tussen d'r billen en onder het hoofdstel.
om het helemaal eng te maken heb ik haar onder het zadel van het erf af uitgestapt.. langs een visserstentje en óver een bruggetje, ik heb haar de hemel in geprezen toen ze daar bijna in passage (ja ik weet dat het nog niet gevraagd wordt in de B) langsging, voelde haar helemaal rillen onder me.

Maar met de clinic bij Judith, was ze eigenlijk super braaf, voelde haar wel af en toe een beetje schrikken, maar ik denk dat ze een beetje overdonderd was en blij was dat ze iig mij kende!

Ik ga met trainen nu wat vaker proefgerichte dingetjes erbij pakken en na mijn vakantie zie ik wel verder.
Waarschijnlijk ga ik het indoor seizoen starten en zie wel hoe het loopt!