overnemen van stalgebrek???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
boemel

Berichten: 8358
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

overnemen van stalgebrek???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-02 22:42

Mijn 5 jarige merrie is pas ziek geweest. Omdat ze nog steeds hoest, mag ze niet werken en ook niet de wei in. Ik ga iedere dag zo'n 20 minuten met haar stappen. Met het uitmesten en borstelen erbij is ze nu maar een uur per dag van de stal af. Sinds vandaag heeft ze een nieuw paard naast haar staan, die behoorlijk luchtzuigt. Ik ben hier niet echt blij mee. Hoe groot is de kans dat ze het overneemt??

Ze staat wel een grote stal, ze heeft een open (binnen)stal en ze wordt 3x per dag gevoerd.


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:49

luchtzuigen weet ik niet, maar paarden nemen wel degelijk (slechte) dingen van elkaar over.
Zo zijn En Pinky En Mysty kribbebijters. Knarsetanden doet Mysty regelmatig en Pinky heel af en toe. Voornijd hebben ze ook allebij een beetje en sinds kort slaat Pinky met zijn achter benen (Thanx Mysty, die dat al lang deed Haha!).

Eigenlijk zijn het wel 2 schatjes he Schijnheilig Verward

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:55

helaas nemen paarden stalondeugden erg snel van elkaar over Boos! vooral luchtzuigen, weven etc. !! kan het luchtzuigende paard niet ergens apart staan? of voerbak, drinkbak en randen etc, uit de box? ik zou zo'n paard niet graag naast mijn paard hebben, zeker niet als die veel op stal moet staan! Overleg eens met de eigenaar of er een ander plekje is voor de luchtzuiger of voor jouw paard! een luchtzuiger is minder waard bij eventuele verkoop, heeft een grotere kans op koliek etc.

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park


janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 00:34

s
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

-

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 00:38

janna schreef:
Ik ken iemand die heel lang een luchtzuiger op stal had. Niet een van de ongeveer 12 paarden die er bij hebben gestaan, nam dit over. Nu staat er een wever, en ook dat neemt een ander paard niet over.
over het algemeen hoor je wel dat paarden het overnemen van elkaar.

Hebben die eigenaren even geluk. Stalontdeugden worden vaak overgenomen. Luchtzuigen is daar een goed voorbeeld van. Als ik jou was zou ik inderdaad vragen voor een andere plaatje voor het luchtzuigende paard of voor jouw paard.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 01:08

Ik heb gelukkig geen ervaring met echte stalondeugden zoals luchtzuigen en weven. Voerernijd laat ik even buiten beschouwing omdat dat naar mijn mening geen echte stalondeugd is.

Ik hoor voor wat betreft het overnemen van ploblemen van verschillende kanten verschillende verhalen die erg tegengesteld zijn.

Zoals als gezegd, ik heb geen last maar wat niet is kan komen Knipoog Ik ben dan ook erg benieuwd naar reacties van mensen die hier werkelijk echt zelf ervaring mee hebben. (daadwerkelijk overnemen).

Ik heb me dan ook geabonneerd op dit topic Haha! Haha!

Bertus

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 08:25

mijn luchtzuiger staat tegenover een wever in een stal met nog 15 andere paarden maar er is geen enkel paard dat 1 van beide gewoontes over heeft genomen. Ligt er maar helemaal aan hoe die andere paarden zelf zijn en in wat voor situatie ze gehouden worden. Die bij ons op stal hebben het veels te druk met slapen en vreten om op de 2 met een "afwijking" te letten. Wat ik me wel eens afvraag is of er ook mensen zijn die zo fel reageren op verslavingen van mensen. Help mijn overbuurvrouw rookt Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 08:43

Ik heb ook altijd gehoord dat paarden slechte gewoontes JUIST NIET van elkaar overnemen.
Helaas heb ik er zelf geen ervaringen mee. Wij hebben bij ons op stal gelukkig geen paarden met stalondeugden.

Alleen Fitz kan weven als hij enorm gestresst is, maar dat gebeurt eigenlijk zelden. Op zijn vorige stal stond hij wel te weven maar geen paard die het van hem overnam.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 08:48

Er is nog steeds nooit wetenschappelijk bewezen dat paarden stalondeugden overnemen. Dat iemand meerdere paarden met een bepaalde ondeugd op stal heeft staan, berust dus wetenschappelijk gezien op toeval.

Wij hebben geen paarden met stalgebreken op stal; die worden geweigerd.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 09:34

Sonja heeft gelijk. Mijn instructrice zei laatst nog dat het een fabel is dat paarden stalondeugden van elkaar overnemen. Mijn paard staat al twee jaar met een luchtzuiger op stal, maar hij heeft dat echt niet overgenomen hoor. En de jaarling die er ook nog staat doet het ook niet. Dus volgens mij valt het met dat overnemen wel mee. Maar als je bang bent dat je paard zich verveelt, kun je wel iets van een skippybal of voetbal ofzo in de stal ophangen. Dan heeft ie wat te doen en is de kans kleiner dat ie zichzelf iets aanleert waar jij niet blij mee bent.

groompje
Berichten: 11
Geregistreerd: 07-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 10:22

Hoe snel jouw paard iets van een ander paard over zal nemen (of niet) ligt helemaal aan het paard.
Zelf zou ik er geen risico mee lopen en kijken of het andere paard of jouw paard een ander plaatsje kan krijgen.

Je schrijft niet wat je paard heeft gehad maar een paard dat normaal gesproken hoest heeft juist veel frisse lucht nodig.
Rijden kan inderdaad niet zo goed zijn, misschien een stappend bosritje??
Ligt er gewoon aan wat je paard heeft gehad.

Maar op de wei is bijna voor elk paard goed. Vooral als je de stal schoonmaakt komen er veel schimmels vrij en die zijn heel slecht voor een hoestend paard.

Gr. Gwen

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 10:52

Of een paard een gewoonte van een ander pard overneemt, hangt af van eht karakter van je paard. Een jong en onzeker paard zal eerder gedrag kopieren dan een ouder paard wat al zijn eigen gewoontes heeft. Jonge dieren leren immers door het nadoen van de oudere paarden. Op een pension stal heeft dat niet zo heel veel meer met leeftijd te maken, maar in de oorspronkelijke kudde was zoiets wel leeftijdsbepaald. Stalpaarden kunnen ook op latere leeftijd nog heel onzeker zijn en 'erbij willen horen'.

Maar de kans dat een paard 'fout' gedrag zal kopieren van een buurpaard, is net zo groot als dat het paard 'goed' gedrag zal overnemen. En dat gebeurt immers ook niet zo gauw.
Kortom, zit je paard volwassen en lekker in zijn vel, zal hij waarschijnlijk niet gaan kopieren. is je paard erg onderdanig, dan is de kans groter.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 11:28

Sonja schreef:
Er is nog steeds nooit wetenschappelijk bewezen dat paarden stalondeugden overnemen. Dat iemand meerdere paarden met een bepaalde ondeugd op stal heeft staan, berust dus wetenschappelijk gezien op toeval.

Wij hebben geen paarden met stalgebreken op stal; die worden geweigerd.


waarom worden die paarden dan geweigerd bij jullie op stal Schijnheilig
oke het zal per paard verschillen of ze het overnemen, maar waarom zou je het risico lopen dat jouw paard het nou net WEL overneemt, wetenschappelijk bewezen of niet.........

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 11:40

Ik vind het niet eerlijk dat paarden met een stalontdeugd wordt geweigerd bij een stal. Als iedereen dat zou doen, dan zit je als eigenaar mooi met de handen in het haar! Jij kunt er tenslotte ook niets aan doen, en ik heb nog nooit gehoord dat bijvoorbeeld luchtzuigen kan worden afgeleerd! Weven is een onschuldige stalontdeugd...dus ik zie dan al helemaal het nut er niet van in om iemand met een wevend paard te weigeren. Leg eens uit? Verward

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 12:16

Ik heb zelf een luchtzuiger gehad die ook nog weefde, geen enkel paard wat bij haar in de buurt stond heeft dit van haar overgenomen.

Isard van Christa weeft als hij in de stress zit of als er eten aankomt, dus niet constant. Zowel Kaminka als Toon hebben naast en tegenover hem gestaan, open tralieboxen, beiden hebben dit niet van hem overgenomen.

Over het algemeen vind ik dat er behoorlijk hysterisch over stalondeugden wordt gedaan, zoals er zoveel vooroordelen in de paardenwereld zijn. Zucht.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 14:03

Ben het met de meerderheid eens, wij hebben op stal ook meerdere luchtzuigers, oa die van mij. En staat veel paarden in de buurt, zelfs af en toe bij elkaar in de box, maar nog geen een paard heeft het over genomen. Ze deden het trouwens allemaal al toen ze bij ons kwamen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 14:11

XoNo schreef:
Weven is een onschuldige stalontdeugd...dus ik zie dan al helemaal het nut er niet van in om iemand met een wevend paard te weigeren. Leg eens uit? Verward



Weven is helemaal niet zo'n onschuldige stalondeugd, het is heel slecht voor de benen (hangt er natuurlijk ook van af in welke mate het paard het doet).

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 14:15

Mieke schreef:
Over het algemeen vind ik dat er behoorlijk hysterisch over stalondeugden wordt gedaan, zoals er zoveel vooroordelen in de paardenwereld zijn. Zucht.


Ik denk dat het een groot woord is om dit hysterisch te noemen. Het is maar net wat je zelf mee maakt. Wij hebben het dus meegemaakt dat een ander (ouder) paard het luchtzuigen van een ander paard overnam. En dit paard stond echt niet hele dagen zielig alleen in zijn stal.

Misschien oordeel je zelf wel te snel........

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 14:43

hellas heb ik zelf al een sondrvonden dat stalondeugden zeer makkelijk worden overgenomen.
Mijn kwpn merrie was een zeer makkelijk paard op stal, nooit problemen mee gehad. totdat er een merrie op stal kwam die voernijd had. Voor die tijd konden we de paarden rustig 1 voor 1 voeren, maar met die nieuwe erbij niet meer. Zij mepte bijna de stalwand kapot en vloog de tussenwand aan met haar tanden. mijn merrie stond daarnaast en binnen een week vertoonde zij ook voernijd. De andere merrie is nu al bijna twee jaar van stal af en het voernijd gedrag van mijn merrie is een stuk minder geworden, maar nog steeds aanwezig.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 15:43

Chantal1: misschien was dat andere paard zowiezo wel gaan luchtzuigen door omstandigheden op stal. Mijn ervaring is dat alleen hele jonge dieren andere paarden nadoen, oudere dieren doen dat echt niet zo snel. Ik heb bij diverse stallen gestaan, dus ervaring heb ik daar wel mee. Haha!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 16:36

Mieke schreef:
Chantal1: misschien was dat andere paard zowiezo wel gaan luchtzuigen door omstandigheden op stal. Mijn ervaring is dat alleen hele jonge dieren andere paarden nadoen, oudere dieren doen dat echt niet zo snel. Ik heb bij diverse stallen gestaan, dus ervaring heb ik daar wel mee. Haha!


Die is goed........nee waarschijnlijk niet, de paarden krijgen bij ons voldoende uitloop, beweging en afwisseling. (het is wel zo dat opgefokte,gestresste paarden sneller zullen gaan luchtzuigen)Tevens heb ik ook al meerdere stallen, fokkerijen enz. mogen bewonderen. Dus ik weet echt wel waar ik over praat. Maarre je gaat het lot toch niet tarten of wel.......Waarom risico's nemen als ze niet nodig zijn.......of zie ik dat verkeerd? Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 17:35

Nou dat is dan leuk: als je een wever hebt, kun je nergens terecht met je paard omdat iedereen bang is dat zijn paard dat ook gaat doen. Bekende dierenartsen hebben hier al eens over gepubliceerd en menen ook dat paarden dit gedrag zelden overnemen. Er zijn zoveel studies over dit onderwerp gedaan, maar echt een oorzaak voor bijv. weven en luchtzuigen is nog steeds niet aangetoond.

Hoog in het bloed staande dieren vertonen vaker stalgebreken dan de wat koelere types, daarin heb je groot gelijk. Bovendien hebben deze paarden vaak een soort engtevrees en daardoor behoefte aan veel ruimte om hun heen, wat ze helaas vaak niet krijgen. Kan een oorzaak zijn voor stress wat weer stalgebreken in de hand werkt. Kan... hoeft niet....

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:23

het is idd nog niet bezweze dat het word overgenomen. maar er zijn paarden die het heel snel makkelijk overnemen. Ik zou persoonlijk het risico niet willen lopen en ik zal mijn paard ook niet langs een luchtzuiger of een wever willen hebben staan. De keuze is aan jou. De kans dat hij het overneemt is aanwezig, maar het hoeft natuurlijk bij jou niet het geval te zijn.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 18:25

Ik heb wel gehoord dat paarden stalondeugden van elkaar overnemen, maar heb het nog nooit meegemaakt. Op de manege stond een ruin altijd te bonken/slaan tegen zijn deur, een enorm kabaal, maar geen van de andere paarden heeft het overgenomen.
Wel heb ik iets anders ontdekt dat vrij veel paarden daar doen en blijkbaar dus zien (horen) van elkaar: kom ik een keer op een middag ipv avond, ligt ze languit op haar zijkant met gestrekte benen te snurken. Kijk ik in de omringende boxen: jawel de buurvrouwen ook op de zijkant en snurken. Toen ben ik dus maar gaan koffiedrinken en na een kwartiertje was mevrouw weer wakker (daarna had ze nog wel enige tijd nodig om de slaap uit haar ogen te wrijven).

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 20:46

rhijnauwen schreef:
helaas nemen paarden stalondeugden erg snel van elkaar over Boos! vooral luchtzuigen, weven etc. !! kan het luchtzuigende paard niet ergens apart staan? of voerbak, drinkbak en randen etc, uit de box? ik zou zo'n paard niet graag naast mijn paard hebben, zeker niet als die veel op stal moet staan! Overleg eens met de eigenaar of er een ander plekje is voor de luchtzuiger of voor jouw paard! een luchtzuiger is minder waard bij eventuele verkoop, heeft een grotere kans op koliek etc.



Mmmmm, ik ga denk ik maar 1 keer reageren op dit topic Boos! Mijn paard is een luchtzuiger, en het is maar net hoe je er mee omgaat! Een keer in de zoveel tijd teer ik de boxranden, en hij staat altijd met zijn luchtzuigband om. Hij probeert wel te zuigen met die band, maar hij zuigt er niet doorheen. In de 1,5 jaar dat ie nu hier op stal staat heeft geen 1 van de 30 paarden het overgenomen. Gelukkig hoeft hij ook niet apart te staan zoals hier wordt geopperd...... En over dat paarden minder waard worden, mijn paard heeft een hoop centen gekost terwijl ik wist dat ie een luchtzuiger is! Oja, ik heb hem nu 2 jaar en guess what! hij heeft nog nooit koliek gehad Lachen

Ik vindt dat je luchtzuigers per "geval" moet bekijken, en niet zomaar in het wilde weg moet gaan schreeuwen dat ze allemaal hetzelfde zijn Frusty
Mijn ervaring is dat paarden snel bijten en trappen overnemen van elkaar, en dan het liefs als je langs loopt en je er niet op voorbereid bent. Dat vindt ik een erge stalondeugd Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 159 bezoekers