Hoe vang ik een paard.. Help!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Hoe vang ik een paard.. Help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 20:01

Het paard van mijn vriendin staat sinds 1 maand op het land voor dag en nacht.
Hij was altijd heel goed te vangen/pakken allemaal geen probleem.

Nu is hij 3 weken geleden in de sloot terecht gekomen en stond dus aan de andere kant van het land.
We hebben hem kunnen pakken en naar zijn eigen land kunnen brengen en vanaf dat moment is het dus fout gegaan.

We waren er afgelopen zaterdag omdat de hoefsmit a.s. zaterdag komt om alvast zijn halster om te doen.

Ja dat dachten we... gewoon dus niet te pakken te krijgen. Snoepjes, peentje, touwtje .... we hebben alles geprobeert maar het lukt dus echt niet.
Hij draait zich weg en je mag niet eens aan hem komen, nou zo kennen we hem dus helemaal niet.

We zaten al te bedenken dat mocht ie zich laten poetsen en bij hoge uitzondering zijn hoeven krabben we zijn been omhoog houden en snel zijn halster om doen.
Maarja... nu nog hem zo gek zien te krijgen dat we hem mogen poetsen.

Hebben jullie nog ideeen?????

Ik dacht ook, het zal wel loslopen die hebben we zo... ja shake it babe.... hij laat je gewoon voor banketstaaf lopen......

Hoe staan jullie tegenover het insluiten met een touw.... en zou hij daar niet "doorheen" rennen... (zodat ik geen vel meer op mijn handen heb zitten)

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **


Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:18

Ik zou het rustig opbouwen.
Eerst een paar keer gewoon naar de wei gaan en m iets lekkers geven, daarna weer weggaan. Als dat goed is een beetje knuffelen in de wei en steeds meer opbouwen.
Als dat goed gaat kan je proberen het halster om te doen, maar dan niet meteen meenemen. Als dat goed gaat kan je proberen om hem mee te nemen.
Dit alleen als je zeker weet dat hij niet met je speelt en echt bang is geworden.
Als hij het gewoon leuk vind om met de te spelen zou ik het toch minder subtiel aanpakken en duidelijk laten merken wie de baas is, en laten merken dat het leuk is als hij mee mag

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:21

ja, zo zou ik het ook doen. niet erachteraan gaan lopen hoor want dan maakt hij er een spelletje van

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 07:52

Vangen??
Mijn man bedacht een methode en die werkt.
Hij ging elke dag bij mijn verzorgshetjes zitten.
Op een gegeven moment kwamen ze naar hem toe en kon hij ze aaien.
Toen gingen we dat samen doen en na een paar dagen kwamen ze al naar ons toe als we aan kwamen lopen.
Let wel, wij borstelde en wandelden alleen maar.
En soms lieten we ze gewoon rondlopen, zonder iets van ze te willen.
Misschien heeft jouw paard wel helemaal geen zin in rijden en loopt hij daarom steeds weg. Misschien een idee om het af te wisselen.
Soms rijden , soms gewoon wandelen en een andere keer vangen en gewoon weer los laten. Zo blijft het interresant Knipoog

Watch out !!!
Shetties about !!!

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:19

een lasso..... Tong uitsteken nee sorry, maar wat dacht je van een schepje voer meenemen de wei in? zodra hij zich laat vangen geef je hem een handje en na een paar x komen de meeste vanzelf.... sorry als je dit al had geprobeerd maar had niet zo'n zin om je hele verhaal te lezen Bloos Schijnheilig

suc-6!

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:11

Dit deed mijn shet ook.
Zodra ze op het land gaat is ze een weekje gemeen tegen je.
Ik ben die keren met een handje voer er heen gelopen en dan dr halster omgedaan en dan op laten eten.
En nu kan ik haar zonder iets gewoon pakken.

Insluiten ben ik tegen! Zo voelt ie zich alleen maar bedreigd en verziek je het dus nog meer voor jezelf.

Je moet zn vertrouwen zien te winne Haha! SucceS!!

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:16

ik zou toch voor insluiten gaan ... waarom kwam hij eerst wel en nu niet meer.. misschien zit hij je gewoon te dollen denk ik dan ik zou hem dus wel met touw insluiten en als je hem hebt iets lekkers geven en leuke dingen doen en daarna weer de wei in zetten

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:43

Met insluiten lijkt mij tog dattie bang wordt Verward Dan ben je nog wel ff bezig.
En je moet doorzetten! Niet opgeven

* Little Joy * : Ik mis je kleine meid :+:
* Anne Reseda * : B + 18 // L1 + 10 // L2 + 13 // M1 + 2 :list: *\o/* Kampioen B dressuur Haflingerdag Ermelo 2011 *\o/*

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:52

Ik ga voor laten lopen tot ie graag meewil (alleen als je paard in zijn uppie in het land staat). Als ie niet wil komen en wegdraait hem opjagen en laten lopen, haal de longeerzweep erbij en laat hem maar draven en galopperen door het land. Hij moet dan werken ipv spelen / eten en dat is zo ongeveer de grootste straf die je hem kunt geven, het is iets wat ie snapt. Het kan best zijn dat je dan nog een uur als een idioot achter hem aanrent, maar er komt een moment dat ie het opgeeft. Dan uiteraard niet belonen met voer en lekkers, want echt braaf is ie niet geweest hè!
Als ie de volgende keer netjes blijft staan of zelf naar je toekomt kun je hem eventueel een snoepje geven of een klopje. En wil ie niet, nou dan zet je hem weer aan het lopen.

Cuddle

Berichten: 625
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:10

Ik denk dat het verstandig is om heel veel geduld te hebben met jouw paard. Ik had vroeger een fries en die liet zich ook niet pakken. Het beste is denk ik om op een dag ( als je toch niets te doen hebt ) en tijd zat hebt om gewoon in de wei te gaan zitten en wachten tot dat hij nieuwsgierig wordt en vanzelf naar je toe komt... komt ie dan moet je natuurlijk niet meteen proberen te pakken maar een aai geven en weer met rust laten of des noods een snoepie geven of iets anders iets wat hij/ zij echt heel erg lekker vind! Dit gewoon een paar keer herhalen en hij wordt vast een stuk makkelijker!

Kon ik je maar bij me houden, gekke Abraatje.. Ik zal je ZO ontzettend missen!!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:16

Veel geduld hebben en het rustig opbouwen. Ga iedere dag in de wei zitten, zonder het paard aandacht te geven. Als hij komt doe je iets leuks, dus geeft hem een worteltjes oid. Zorg dat het voor hem de moeite waard is om te komen. Je bouwt het langzaam uit. Als hij komt (na een paar dagen) doe je hem zijn halster om en na enkele minuutjes weer af en weer geef je hem iets lekkers. Daarna doe je het halster om en loop je een klein stukje enz enz enz. Veel succes ermee.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 10:28

We hebben het allemaal geprobeert.... we snappen het dus zelf ook niet wat er aan de hand is met hem.
Dus mijnheer loopt nog vrolijk rond... enne... werken mag ie niet omdat hij last heeft van zijn pezen en dus minimaal een half jaar het land op moet....
We blijven vertrouwen hebben.... komt wel een keertje goed.

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 11:44

Of je doet gewoon net alsof je iets interresants in je handen heb en elke keer als hij wil komen kijken,loop jij weg of keer je hem je rug toe zodat hij het niet kan zien. Daar worden ze nog nieuwsgieriger van dan ze al zijn. Knipoog

Watch out !!!
Shetties about !!!

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 11:56

Ididit schreef:
een lasso.....



Vorig jaar dacht ik ook bij onze 2-jarige dame dat ik die wel ff zou pakken... Na een week alles proberen heb ik haar een emmer slobber met hele spuit sedalin gegeven, toen dat ingewerkt was hebben een vriendin en ik een emmer bix gepakt, een lasso eromheen (heel ruim, van longeertouw) en toen ze aan het eten was (wij stonden tegenover elkaar met allebei de handen aan de grond met het touw vast) wierpen we het touw om haar nek (1x mis, ze was nog te snel...) en zijn we met zijn 2en gaan hangen tot ze zichzelf bijna ophing en zich overgaf... Toen konden we eindelijk een halster omdoen.... Ik was/ben er altijd van overtuigd dat je met voer, NH, rust, geduld en weet ik het wat niet meer vanzelf zo'n beessie wel te pakken krijgt, maar dit was echt een uitzondering....

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig


Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 13:18

Monday schreef:
Ik ga voor laten lopen tot ie graag meewil (alleen als je paard in zijn uppie in het land staat). Als ie niet wil komen en wegdraait hem opjagen en laten lopen, haal de longeerzweep erbij en laat hem maar draven en galopperen door het land. Hij moet dan werken ipv spelen / eten en dat is zo ongeveer de grootste straf die je hem kunt geven, het is iets wat ie snapt. Het kan best zijn dat je dan nog een uur als een idioot achter hem aanrent, maar er komt een moment dat ie het opgeeft. Dan uiteraard niet belonen met voer en lekkers, want echt braaf is ie niet geweest hè!
Als ie de volgende keer netjes blijft staan of zelf naar je toekomt kun je hem eventueel een snoepje geven of een klopje. En wil ie niet, nou dan zet je hem weer aan het lopen.


Dit is de manier die ik ook altijd gebruik, alleen gebruik ik niet altijd de longeerzweep, vaak is er alleen maar achteraanlopen en geen hap gras gunnen al voldoende. De echte volhouders die moeten van mij rennen.

Het langst dat ik achter een paard aan heb gelopen was anderhalf uur, maar die had zijn lesje ook gelijk geleerd.

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 13:31

Monday schreef:
Ik ga voor laten lopen tot ie graag meewil (alleen als je paard in zijn uppie in het land staat). Als ie niet wil komen en wegdraait hem opjagen en laten lopen, haal de longeerzweep erbij en laat hem maar draven en galopperen door het land. Hij moet dan werken ipv spelen / eten en dat is zo ongeveer de grootste straf die je hem kunt geven, het is iets wat ie snapt. Het kan best zijn dat je dan nog een uur als een idioot achter hem aanrent, maar er komt een moment dat ie het opgeeft. Dan uiteraard niet belonen met voer en lekkers, want echt braaf is ie niet geweest hè!
Als ie de volgende keer netjes blijft staan of zelf naar je toekomt kun je hem eventueel een snoepje geven of een klopje. En wil ie niet, nou dan zet je hem weer aan het lopen.



Lijkt me dat je het probleem alleen nog maar groter maakt op deze manier, nl dat je paard uiteindelijk geen enkel vertrouwen meer in je heeft Verward

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:24

Ikkem schreef:
Ik zou het rustig opbouwen.
Eerst een paar keer gewoon naar de wei gaan en m iets lekkers geven, daarna weer weggaan. Als dat goed is een beetje knuffelen in de wei en steeds meer opbouwen.
Als dat goed gaat kan je proberen het halster om te doen, maar dan niet meteen meenemen. Als dat goed gaat kan je proberen om hem mee te nemen.
Dit alleen als je zeker weet dat hij niet met je speelt en echt bang is geworden.
Als hij het gewoon leuk vind om met de te spelen zou ik het toch minder subtiel aanpakken en duidelijk laten merken wie de baas is, en laten merken dat het leuk is als hij mee mag


Mijn pony is ook zo'n ettertje en door deze manier te doen gaat het heel goed! Ik doe het al 2 jaar zo en zelfs als ik niets lekkers heb gaat het goed.
Maar als ik het een tijdje niet doe dan trapt ze er niet in.
Je moet ook niet met een halster ofzo in de wei gaan lopen dat hebben ze ook wel door hoor! Slim

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:26

Ophelia schreef:
Lijkt me dat je het probleem alleen nog maar groter maakt op deze manier, nl dat je paard uiteindelijk geen enkel vertrouwen meer in je heeft Verward


Dat is het domste wat je kunt doen!
Ik heb het ook eens geprobeerd maar ik ben uuuuuuuuuuuuuuren bezig geweest zonder resultaat.
Ik raad het je niet aan.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:27

Nee hoor, ik denk ook niet dat Monday ze gelijk opjaagt, zelf doe ik dat zelden. Maar stel dat een paard echt naar binnen moet en je kunt er uren achteraan blijven wandelen dan kan het best helpen om ze even goed moe te maken.

Wat is er anders aan dan losgooien of longeren waarbij je ze soms ook met behulp van een longeerzweep aan het werk zet. Dat is dat ook slecht voor het vertrouwen. Het gaat niet om de zweep, het gaat er wel om hoe je 'm hanteert.

Ik loop er gewoon rustig achteraan(dus zonder zweep!), paard naar links jij naar links enz, gewoon constant er achteraan lopen. Tot nu toe bij meerdere paarden gedaan en werkt prima. Ze willen namelijk grazen, en als ze dat niet meer kunnen omdat er constant zo'n mens achter ze aan loopt te wandelen die dat niet toestaat, is op een gegeven de lol over. De tijd die je erover doet wordt steeds minder, en uiteindelijk kun je ze gewoon pakken. Al zul je altijd grapjassen houden die het blijven proberen. Maar meestal duurt dat echt niet langer dan 5 minuten.

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:29

Freggel schreef:
Nee hoor, ik denk ook niet dat Monday ze gelijk opjaagt, zelf doe ik dat zelden. Maar stel dat een paard echt naar binnen moet en je kunt er uren achteraan blijven wandelen dan kan het best helpen om ze even goed moe te maken.

Wat is er anders aan dan losgooien of longeren waarbij je ze soms ook met behulp van een longeerzweep aan het werk zet. Dat is dat ook slecht voor het vertrouwen. Het gaat niet om de zweep, het gaat er wel om hoe je 'm hanteert.

Ik loop er gewoon rustig achteraan(dus zonder zweep!), paard naar links jij naar links enz, gewoon constant er achteraan lopen. Tot nu toe bij meerdere paarden gedaan en werkt prima. Ze willen namelijk grazen, en als ze dat niet meer kunnen omdat er constant zo'n mens achter ze aan loopt te wandelen die dat niet toestaat, is op een gegeven de lol over. De tijd die je erover doet wordt steeds minder, en uiteindelijk kun je ze gewoon pakken. Al zul je altijd grapjassen houden die het blijven proberen. Maar meestal duurt dat echt niet langer dan 5 minuten.

hm ja, maar bij die van mij heeft dat ook niet altijd zin.
soms wel, soms niet

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:30

.Ik zeg altijd maar zo: de aanhouder wint.

Al geloof ik best dat je bij sommige paarden aardig wat uurtjes bezig kunt zijn in het begin Haha!

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:35

Ik heb het grote geluk dat mijn paarden zo jaloers zijn als maar kan. Dus als de ene een keer niet wil komen(dat is al zeldzaam meestal komen ze als ik ze roep) doe ik net of ik niet naar hem toe wil en geef ik aandacht aan een ander paardje. Dan wordt die ene jaloers omdat ik aandacht geef aan een ander paarden komen ze alledrie bij me staan. Dus dan kan ik hem gewoon pakken.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:38

Freggel schreef:
Nee hoor, ik denk ook niet dat Monday ze gelijk opjaagt, zelf doe ik dat zelden. Maar stel dat een paard echt naar binnen moet en je kunt er uren achteraan blijven wandelen dan kan het best helpen om ze even goed moe te maken.

Wat is er anders aan dan losgooien of longeren waarbij je ze soms ook met behulp van een longeerzweep aan het werk zet. Dat is dat ook slecht voor het vertrouwen. Het gaat niet om de zweep, het gaat er wel om hoe je 'm hanteert.

Ik loop er gewoon rustig achteraan(dus zonder zweep!), paard naar links jij naar links enz, gewoon constant er achteraan lopen. Tot nu toe bij meerdere paarden gedaan en werkt prima. Ze willen namelijk grazen, en als ze dat niet meer kunnen omdat er constant zo'n mens achter ze aan loopt te wandelen die dat niet toestaat, is op een gegeven de lol over. De tijd die je erover doet wordt steeds minder, en uiteindelijk kun je ze gewoon pakken. Al zul je altijd grapjassen houden die het blijven proberen. Maar meestal duurt dat echt niet langer dan 5 minuten.


Ik krijg de indruk dat Marloez denkt dat ik als een dolle met een longerzweep door de wei ren Verward Ik probeer mijn paard eerst gewoon te pakken, maar als ze continue de kont naar me toedraait en wegloopt, dan probeer ik haar met een armgebaar of een zwiepje van het halstertouw in beweging te krijgen. Als ze weer gaat staan eten, dan zeg ik nee... doorlopen jij, waarbij ik een draf en als mevrouw echt opstandig wordt een galopje niet uitsluit.
Het voordeel van een longeerzweep is dat je het paard op iets meer afstand kan aansporen om in beweging te blijven. Ik heb vorig jaar zelf een trap gehad op de wei en ben dus juist erg voorzichtig.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:43

En idd was ik nog vergeten in mijn betoog werkt een longeerzweep ook beter dan dat je erachter moet blijven rennen Knipoog .

Dat is namelijk erg vermoeiend Haha! .

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:45

Dat vinden ze alleen maar leuk als je erachter aan gaat hollen, danmaken ze er een spelletje van.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: J_emma, OleJon en 13 bezoekers