Topsport: goed voor je ontwikkeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Topsport: goed voor je ontwikkeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 10:26

Onlangs was er een documentaire optv over ex- topsporters, zoals voetballers en turnsters, die na hun sport in een diep gat vielen.

Die mensen LEEFDEN voor de sport. Zonder de sport betekenden ze in hun ogen niets meer.

Met name jonge mensen die van kleins af aan hier mee te maken hebben, komen toch in een soort van sociaal en persoonlijk isolement te zitten, aangezien hun wereldje maar klein is en om 1 ding draait: PRESTEREN.

Jaar in jaar uit hebben ze maar 1 ding voor ogen: trainen, geselekteerd worden en beter worden in de sport.

Eenmaal uit deze sport gestapt, kan het zijn dat deze persoon niet goed begeleid wordt naar een baan of andere uitdagingen, waardoor deze in een sociaal en persoonlijk gat beland. Kijk bv maar eens naar die Italiaanse wielrenner die zelfmoord had gepleegt. Dit is natuurlijk wel een uiterste, maar het probleem is er wel degelijk.

Ik heb dit zelf min of meer ook ondergaan: eenmaal ouder dan 21 jaar kwam ik op "eigen benen" te staan. Alles waar je naar toe traint (selektiewedstrijden, EK's, etc.) is er niet meer. Natuurlijk heb je de andere wedstrijden en kan je als doel voor ogen hebben om een stapje hoger te gaan. Maar bij onze sport ben je sowieso afhankelijk van je peerd.

Ik ben er 2 jaar uitgestapt en ik kan het van harte aanbevelen. Pas toen ik "gewoon" ging werken, zag ik in hoe naief en onpersoonlijk ik was.

Nu zie ik de talentjes steeds sneller ontdekt worden en dat is natuurlijk goed voor de sport Lachen

Maar toch wil ik hier eens ruchtbaarheid aan geven voor deze mensen, dat er meer is dan alleen paardrijden. Probeer een goede studie te hebben en werk desnoods parttime als je niet meer op school zit. Kan nooit kwaad om eens buiten dat paardrijden om een leventje te hebben.

Onze sport is natuurlijk toch ook een verhoogd risico gezien onze gezondheid: voor je het weet kan je carriere voorbij zijn vanwege een ongeval. En wat moet je dan? Daarom is het goed op tijd erbij te zijn om een CV in orde te hebben. Bv met wielrenners: die zijn als ze uit de sport stappen toch tussen de 30 en 40 jaar en hebben behalve hun sport nog totaal geen CV. Tja, en een bedrijf neemt niet gauw een "onervaren" ouder persoon op in zijn bedrijf.

Ik ben benieuwd naar jullie mening...


smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 11:19

Ik ben het eens dat je niet al je kruit moet verschieten op een onderdeel van je leven.
Paarden zijn geweldig, het is een ziekte een passie waar je mee besmet wordt. En als je met paarden bezig bent op wat voor niveau dan ook, moet dit goed gebeuren.

Maar het is ook een eenzijdig gebeuren. Je intellect wordt niet gestimuleerd. Ik ben er een voorstander van om je in verschillende gebieden te ontwikkelen. Haal goede diploma's zodat je, je in de maatschappij kunt redden. In de topsport is het moeilijk om aan die top te blijven. Het is niet voor iedereen weggelegd, al heb je talent, dit wil niet zeggen dat het eeuwigdurend is. Uit ervaring weet ik dat je meerdere talenten kunt hebben, en het zou zonde zijn die niet allemaal een kans te geven.
Je blik verruimen, geeft meer inzichten en je leervermogen wordt gestimuleerd. En het blijven leren in wat voor opzicht dan ook is een uitdaging op zich.

leef je droom, droom niet je leven.

Sall

Berichten: 6654
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 13:00

Helemaal mee eens.
Zie aanmijn nichtje, zij hockeyd ( ? hoe schrijf je dat ook al weer..) op hoog niveau, maar is ook druk bezig met school en vrienden ed.
Het vergt een hoop planning, maar ik heb bewondering voor haar hoe ze het allemaal bolwerkt.
Ze heeft een beurs aangeboden gekregen in Amerika, en in overleg hebben ze besloten om dat ná haar eindexamen te gaan doen.
Heeft ze iig haar diploma, en dat jaar studeren/hockeyen in Amerika is natuurlijk een mooie ervaring!

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 13:08

thea schreef:
Ik ben er een voorstander van om je in verschillende gebieden te ontwikkelen.


Dat is ook mijn mening. Ik vind bijvoorbeeld ook dat je veel mist als je al je tijd alleen maar in je studie steekt om zo hoog mogelijke cijfers te behalen. Er is meer in het leven dan alleen je studie, en er is ook meer in het leven dan alleen je sport. Probeer verder te kijken dan alleen dat ene waar je op dit moment goed in bent, dan val je later niet in een gat als 'dat ene' er niet meer is en word je ook niet 'wereldvreemd'. Ik snap wel dat er veel tijd in topsport gaat zitten en dat er dan weinig tijd overblijft voor andere dingen, maar waar een wil is... Knipoog

Aan de andere kant vind ik wel dat topsport bijdraagt aan je ontwikkeling als het gaat om discipline, doorzettingsvermogen, prioriteiten stellen, je tijd goed indelen, leren incasseren, leren omgaan met successen (en evt. met de media) en je ziet wat van de wereld. Zo negatief als sommigen denken is topsport IMO dus niet. Alleen: er is meer dan alleen die sport. Wat dat betreft kan ik me wel vinden in jouw verhaal, Tyrza. En ik denk dat het helemaal niet verkeerd is dat jij er twee jaar uit bent geweest om je ergens anders mee bezig te houden. Ook goed voor een frisse blik op het wereldje waar je tot die tijd steeds in hebt gezeten!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 13:20

Ik ben het ook met je eens, Tyrza
Nu ben ik helemaal niet zo professioneel met de psort bezig, maar wie weet komt het er ooit van...
Ik vind dat je ook altijd een diploma in je achterzak moet hebben! Of in elk geval iets achter de hand, mocht het niks worden met je sport.
Ik ben er wel vrij nuchter in: Lukt het niet, jammer dan! Lukt het wel, dat is heel leuk dan en mooi meegenomen! Maar altijd in je achterhoofd houden dat het waarschijnlijk een tijdje minder gaat, of helemaal gaat mislukken.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 13:30

Ik kan niet vertellen hoe mee eens ik het er wel niet mee ben Haha!! En vooral meiden met meer capaciteiten (Havo --> of hoger) raad ik aan om er eens heel goed over na te gaan denken, dan gelijk de paarden in te gaan. Het leven heeft zo ontzettend veel te bieden!
Ik doe het als hobby en wil het als hobby blijven doen! Daarnaast wil ik me ook ontwikkelen als mens, ik wil met anderen om kunnen gaan en niet helemaal afhankelijk van de paarden zijn!

Daarnaast moet je altijd verfrissen om weer een heldere kijk te nemen! Een ruiter/amazone op top niveau heeft ook niet tig jaren achtereen les van een zelfde persoon! Je moet je ontwikkelen en je moet een mening/visie krijgen! Anders ben je nergens in de wereld naast de paarden.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 15:06

Klopt wel wat je zegt,Mijn droom was altijd om in de paarden aan het werk te gaan.Nu ben ik toch parttime ernaast blijven werken.Niet alleen omdat ik dan ziekenfonds verzekerd kan blijven maar ook om er soms even tussenuit te zijn.
Mijn collega's weten op 1 na niets van paarden dus ik hoef het 3 dagen in de week niet over paarden te hebben.
Als ik vakantie heb gehad vind ik het echt leuk om weer andere mensen te spreken.
Ook al zou ik het liefste het 24/7 over paarden hebben,het is ook wel goed om op de hoogte te blijven van andere dingen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 15:29

Ik doe dit jaar examenen VWO (en weet bijna zeker dat ik geslaagd ben), maar geen haar op mn hoofd die erover denkt bijvoorbeeld naar Deurne te gaan. Natuurlijk wil ik later graag wat met paarden gaan doen (wie niet van de mensen die met het virus besmet zijn), maar ik heb besloten fysiotherapie te gaan doen. Eerst mensen, daarna misschien paarden. Ik wil eerst een goed vast inkomen voordat ik mijn geld aan de paarden ga besteden. Ik rijd nu bij een fokker, daarvoor bij een dressuurstal, maar ik zou op dit moment nog geen eigen paard willen.

En met het bericht van Tyrza ben ik het helemaal eens (trouwens met iedereen wel!), het kan gewoon té veel van je leven in beslag nemen, je leeft voor de sport, wil continu verbeteren, nog beter presteren enz.
Ik heb een tijdje gehad dat ik ook veel te fanatiek bezig was, niet met topsport uiteraard, maar wel met de paarden. Er gingen veel te veel uren in zitten, cijfers op school achteruit, als ik zaterdag mee uit ging moest ik in een kwartiertje douchen omdat ik net thuis was. Het is toen ook helemaal fout gelopen op de stal waar ik kwam, ben daar weggegaan en heb even flink in de put gezeten (burn-out??), wilde een tijd helemaal niks meer met paarden te maken hebben. Heb het nu weer keurig op een rij, een goede balans tussen paarden en de rest van mn leven en geloof me, ik heb ervan geleerd!

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 16:39

Helemaal mee eens! Ik ben echt gek op mijn paardje, maar ik moet er niet aan denken om een paardenopleiding te gaan doen.
Het is trouwens niet alleen met topsport, neem nou Jim. Hij heeft Havo-4 niet eens afgemaakt. Nu is er nog geen probleem, hij is succesvol en blabla. Maar over 5,6 misschien 10 jaar? (als hij het al zolang volhoudt)
Onze school is een LOOT school, daar kan je dus topsport en school combineren, dat is echt een uitkomst voor ambitieuze kinderen!

“Riding a horse is not a gentle hobby, to be picked up and laid down like a game of Solitaire. It is a grand passion.”

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 17:56

Ik heb soms wel het idee dat die dressuurwedstrijden (rijd gewoon basis hoor) juist goed voor je is. Ik merk soms dat ik makkelijker met "tegenslagen" omga, doordat je met die dressuurwedstrijden toch nog wel eens een teleurstelling te verwerken krijgt. Ik stap er sneller overheen. Het gekke is dat ik een collega heb die ook dressuurws rijd en die denk over heel veel dingen net zo makkelijk als ik.

Nu ff over de topsport kinderen. Ik denk dat deze kinderen idd teveel op zichzelf leven. Weinig tijd voor andere dingen behalve school en paardrijden. Hierdoor denk ik dat het niet de meest sociale mensen worden en zijn! Dat ben ik dus met Tyrza eens!

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 17:58

Tyrza,

Als ik zie dat uit de vroegere JR en YR teams, waar jij ook ingezeten heb, en waarvan ik iedereen heel goed heb leren kennen, eigenlijk alleen maar de meiden zoals Marlies, Imke, en misschien in mindere mate nog een aantal anderen het min of meer gemaakt hebben, dan zet mij dat aan het denken. Nog elke dag zie ik hoe je bevoordeeld ben wanneer je een familie heb die je elk uur van de dag kan bijstaan, zowel rijtechnisch als met hun ervaringen. Er zijn er maar weinig die kunnen zeggen pa of ma rij jij vandaag even xxxxxx, want ik ga met vriendinnen winkelen, of ik moet huiswerk maken etc.. De meeste missen dit, en hebben een enorme moeilijke en zware weg te gaan. Een weg die vele niet kunnen volhouden, en dan komt hun initiële opleiding om de hoek kijken, maar dan is het vaak ook al te laat. Vele zullen sneuvelen op het moment dat ze de overstap maken van Lichte toer of YR naar de Zware toer, kortom op een leeftijd waarbij het leren allemaal wat moeizamer gaat. En dan rest alleen nog maar de keuze "vakken vullen" of op een "manege ponyrijles gaan geven". Om je betoog te ondersteunen, ik zie veel te veel jonge mensen, die dag en nacht (vaak doelloos) op de manege (of op Bokt. Haha! )rondhangen, terwijl ze deze tijd zoveel beter zouden kunnen besteden aan een leuke studie. Om dicht bij huis te blijven Brussel vraagt momenteel duizenden vertalers, dus waarom geen taalcursus volgen ?, Spreek je talen en je kan elke kant op, maar zo zijn er natuurlijk veel meer voorbeelden te noemen.

Theo

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 18:05

groot gelijk tyrza

wou ook altijd 'in de paarden' gaan.

m'n ouders zeiden: doe eerst maar iets anders.
en nou ben ik in juni afgestudeerd.
ondertussen heb ik nog wel kunnen rijden ( weliswaar veel minder )
maar dat halen we wel in.

nou ik afgestudeerd ben ( bijna Haha! ) mag ik dan ook kiezen of ik voortstudeer, en dat mag eventueel iets richting de paarden zijn.

Suzanne F.

Berichten: 48953
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 18:31

Tja ik ben blij dat ik de dingen die ik meegemaakt heb, heb mogen ervaren (hoewel dat niks voorstelde volgens bepaald persoon), en ik ben blij dat ik de Masterclass heb gedaan en mijn instructeurspapiertje op zak. Ik heb daar veel theorie maar ook praktijkervaring opgedaan.

Nu staat alles op een laag pitje (door zoals jij al aangaf onfortuinlijke omstandigheden) en dan weet je het even niet meer. Inmiddels vind ik de fokkerij ook erg leuk en kan ik ook genieten van een buitenritje op een zonnige zondagmorgen en gewoon lekker hobbelen in de bak.
Daar ben ik me nu wel bewuster van en geniet daar ook van en waardeer zulke dingen nu echt.

Ik ben wel van plan om verder te studeren, ik heb mijn Havo en wil graag HBO Rechten gaan doen maar dit is nogal moeilijk te combineren met de lesklantjes, ik ga iig verder informeren.

Ik geloof wel dat de echt topsport zoals EK-teams je wel vormt, maar op de positieve maar ook negatieve manier zoals je zelf al aangaf.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Maericken
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 19:32

Gjilke schreef:
Helemaal mee eens! Ik ben echt gek op mijn paardje, maar ik moet er niet aan denken om een paardenopleiding te gaan doen.
Het is trouwens niet alleen met topsport, neem nou Jim. Hij heeft Havo-4 niet eens afgemaakt. Nu is er nog geen probleem, hij is succesvol en blabla. Maar over 5,6 misschien 10 jaar? (als hij het al zolang volhoudt)
Onze school is een LOOT school, daar kan je dus topsport en school combineren, dat is echt een uitkomst voor ambitieuze kinderen!


Ik zit ook op een LOOT-school. Speciaal voor paardrijden, en het is echt een uitkomst!
Nu kan ik paardrijden en school (6vwo waarschijnlijk gehaald Lachen ) makkelijk combineren. Ik weet dat er meer in het leven is dan paardrijden of school. En ik ga later absoluut niet de paarden in (even afgezien van het feit dat ik het zeer waarschijnlijk niet eens zal halen)

Maar er zitten ook kinderen bij mij op school die alleen maar leven voor hun sport. Ze gaan nooit uit, als ze een tussenuur hebben gaan ze niet gezellig mee naar de stad maar alvast huiswerk maken en ze hebben ook nooit tijd om af te spreken met vrienden.
De enige verstandige keuze is dat ze dankzij de LOOTstatus hun diploma makkelijker kunnen halen. Maar of ze er wat mee doen? Vooral de 'domme'(vmbo) voetballers verwaarlozen hun school echt.
Gelukkig zijn de meeste topsporters op de havo en het vwo wel serieus met school bezig, want het is echt heel zwaar om alleen maar voor je sport te leven.

Het verkeerde paard is er ook heus niet zo gelukkig mee als er op hem gewed wordt...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 19:43

tjee, t'is in nederland wel echt beter geregeld dan in belgie.
er zijn ook meer opleidingen in de paarden.

bij ons kun je dat bvb in avondcursus doen of dagopleiding ( is 2 dagen in de week ).

horsedances, er zijn wel meerdere ruiters die mss minder bekend zijn , maar ook hun brood moeten verdienen met enkel de paarden hoor, uit de tijd van YR en JR van tyrza.

en er zijn ook mensen zonder enig papierken die leven van de paarden.

maar hou echt liever iets achter de hand waar je steeds op terugvallen kan!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 09:28

Het "voordeel" als je jong bent en stopt met je sport, is dat je eventueel nog een opleiding kunt volgen, waarbij je aantrekkelijker wordt voor de werknemer. Bovendien is een jonger persoon, hoe hard het ook klinkt, sneller aangenomen dan een ouder persoon, die duurder is.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 10:15

Ik wilde ook altijd een paardenopleiding doen en dat wil ik nog steeds Haha! Maja me ouders zegge dan er in de paardensport weinig geld te verdienen is. Wil ook graag verder in de paardensport komen. maja heb wel een diploma, je moet natuurlijk wel wat achter te hand hebbe mocht je het niet gaan redden.

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:05

Ik ben vanaf me twaalde heel hard aan het trainen,en train sinds die tijd ook al bij Coby van Baalen.Heb toen ook al de keus gemaakt VMBO te gaan doen en niet de HAVO,omdat ik toen die tijd elke dag een uur heen en uur terug moest voor te trainen,(lees van amsterdam naar brakel)en anders te weinig tijd zou hebben voor me school.Vanaf de pony's en met de paarden ook,zat ik in het A-kader tot en met April 2003 ben ik heel actief geweest in de dressuur sport,en heb na het VMBO de Masterclass gedaan aan het NHB te deurne en ben juni 2003 geslaagd. Lachen

Door de sport ben ik sneller volwassen geworden in mijn denken,en ben hier door met talen beter ontwikkeld omdat ik vaak in het buitenland was voor wedstrijden,shows of trainen.Ook maakt het je zelfstandiger vind ik,je moet weten wat je wel en niet kan doen,je heb de verandwoordelijkheid over het paard.

Voor zo jong als ik ben (19) heb ik al heel veel bereikt,(mede door het sterke team wat achter mij stond en mij steunde,Me Opa en Oma en Coby van Baalen.)zonder hun was ik nooit zo ver gekomen.Hun hebben me altijd geleerd met beide benen op de grond te blijven,het was 7 dagen in de week hard trainen,en moest er heel veel dingen voor laten.Ik kon het weekend niet uit,of winkellen met vriendinnen wat ik had wedstrijden.Ik kon na school tijd niet gezellig met vrienden wat doen,want ik moest trainen.Ik ging niet schaatsen of skieen,stel dat ik geblesseerd zou raken,enz enz.Maar toch zou ik het niet terug willen draaien,want de sport is mijn leven en dat zal altijd zo blijven,de sport heeft me gemaakt tot wie ik nu ben.

Helaas ben ik sinds april 2003 niet meer actief geweest in de sport,doordat twee paarden van mij zijn overleden in drie maanden tijd.Ik heb een tijdje gedacht te stoppen met dressuur sport en heb een half jaar bij Vincent Voorn gewoond,van zijn moeder Mevrouw Voorn heb ik heel veel geleerd buiten het rijden om,van zijn vader Meneer Voorn heb ik de basis van het springen geleerd.Ik ben vaak met Vincent mee geweest op wedstrijd om te groomen,en begon zo toch de dressuur weer te missen.In Januarie dit jaar ben ik weer begonnen en zie hoe belangrijk de sport voor me is,en dat ik er alles aan zal doen om weer terug te komen in de wedstrijd sport.Ik train nu ook weer bij Coby van Baalen en zie wat de toekomst me brengt. Lachen

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:07

DaniellevA schreef:
Ik ben vanaf me twaalde heel hard aan het trainen,en train sinds die tijd ook al bij Coby van Baalen.Heb toen ook al de keus gemaakt VMBO te gaan doen en niet de HAVO,omdat ik toen die tijd elke dag een uur heen en uur terug moest voor te trainen,(lees van amsterdam naar brakel)en anders te weinig tijd zou hebben voor me school.Vanaf de pony's en met de paarden ook,zat ik in het A-kader tot en met April 2003 ben ik heel actief geweest in de dressuur sport,en heb na het VMBO de Masterclass gedaan aan het NHB te deurne en ben juni 2003 geslaagd. Lachen

Door de sport ben ik sneller volwassen geworden in mijn denken,en ben hier door met talen beter ontwikkeld omdat ik vaak in het buitenland was voor wedstrijden,shows of trainen.Ook maakt het je zelfstandiger vind ik,je moet weten wat je wel en niet kan doen,je heb de verandwoordelijkheid over het paard.

Voor zo jong als ik ben (19) heb ik al heel veel bereikt,(mede door het sterke team wat achter mij stond en mij steunde,Me Opa en Oma en Coby van Baalen.)zonder hun was ik nooit zo ver gekomen.Hun hebben me altijd geleerd met beide benen op de grond te blijven,het was 7 dagen in de week hard trainen,en moest er heel veel dingen voor laten.Ik kon het weekend niet uit,of winkellen met vriendinnen wat ik had wedstrijden.Ik kon na school tijd niet gezellig met vrienden wat doen,want ik moest trainen.Ik ging niet schaatsen of skieen,stel dat ik geblesseerd zou raken,enz enz.Maar toch zou ik het niet terug willen draaien,want de sport is mijn leven en dat zal altijd zo blijven,de sport heeft me gemaakt tot wie ik nu ben.

Helaas ben ik sinds april 2003 niet meer actief geweest in de sport,doordat twee paarden van mij zijn overleden in drie maanden tijd.Ik heb een tijdje gedacht te stoppen met dressuur sport en heb een half jaar bij Vincent Voorn gewoond,van zijn moeder Mevrouw Voorn heb ik heel veel geleerd buiten het rijden om,van zijn vader Meneer Voorn heb ik de basis van het springen geleerd.Ik ben vaak met Vincent mee geweest op wedstrijd om te groomen,en begon zo toch de dressuur weer te missen.In Januarie dit jaar ben ik weer begonnen en zie hoe belangrijk de sport voor me is,en dat ik er alles aan zal doen om weer terug te komen in de wedstrijd sport.Ik train nu ook weer bij Coby van Baalen en zie wat de toekomst me brengt. Lachen


wow goed stuk man ! Mijn ouders blijven me elke keer vertellen, dat hun het nu allemaal wel voor mij kunnen betalen, maar dat ik het straks ook zelf moet doen, en zonder papiertje kun je wel achter de kassa van de AH gaan zitten, maar zo kom ik ook niet verder, ik wil straks een leuk gezinnetje, met huisje, en graag een paardje erbij blijven houden. Mijn school gaat dus voor, ik doe nu Havo en wil er ook graag voor slagen, en dan heb ik zowizo het papiertje, en dan kan ik nog kijken wat ik ga doen, maar paardrijden blijft voor mij een hobby, en dat wil ik ook zo houden, ik wil zowizo niet in de paarden, want ik ben van mening dat als je al een voorsprong hebt, je er misschien wel mee rond kan komen, maar anders ook bijna niet. Ik rijd nu nog in de basis sport mee maar wil natuurlijk wel graag zo hoog mogelijk komen, en probeer dat toch nog te combineren met school...

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:29

Mooi verhaal Danielle!

Ik denk wel dat er topsport en topsport is..
Ik rij zelf in het A-kader van de Junioren, het niveau is wel topsport maar ik wil mezelf niet zo snel een topsporter noemen omdat ik niet zeven dagen per week 10u per dag kei hard aan het trainen ben zoals velen 'profs'.

Nistria loopt op dit niveau; zíj is een topsporter!
Maar ik heb gelukkig ook nog een heel ander leven er naast, een leven met vrienden/vriendinnen, studie, uitgaan, shoppen.
Nistria gaat voor in alles, daarna komen mijn vriendinnen e.d. en daarna komen weer mijn jonge paardjes.

Ik zou mijn 'sportleven' en mijn 'jeugdige leven' allebei niet willen missen!

She's my lady Lovers

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 07:33

Ik ben het helemaal eens met je hoor, Tyrza!
Vroeger waarschuwde mijn moeder me al: Er is meer in het leven dan paarden... Als klein pennymeisje heb je dat dan niet door en dan ben je alleen maar met paarden bezig. Inmiddels heb ik dat wél door, en het is prima te combineren.
Ik hockey ook nog, en ook op een redelijk hoog niveau, waar dus ook veel tijd in gaat zitten. Hiervan ben ik me zeker bewust, en ik wil ook graag 5x in de week mijn pony rijden, dus het is goed plannen. Volgend jaar ga ik als het goed is naar 5 VWO, dus het wordt hard werken. Ik heb er inderdaad wel eens serieus over nagedacht om naar Deurne of zoiets dergelijks te gaan. Maar daar ben ik nu wel uit: Dat zou echt te zonde zijn. Ik doe niet voor niets VWO... Ook al haat ik leren, ik kan het nou eenmaal, dan moet je het ook gewoon doen.
Ik heb dus naast mijn paardensportleven, ook nog hockey, mijn vrienden en natuurlijk ook uitgaan. Ik moet er wel rekening mee houden en soms dingen afzeggen, maar met mate, zodat het allebei genoeg aandacht krijgt. Daarbij moet ik wel zeggen dat de paarden mij wel met 2 benen op de grond houden... Mede hierdoor denk ik dat ik niet zo puber.... Tong uitsteken Vinden mijn ouders wel fijn Haha!

Rosanna

Berichten: 323
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 08:22

Toen ik jong was Bloos hebben mijn ouders me er altijd van weerhouden om me teveel op de paarden en de sport te richten . Ik had wel een pony, waar ik natuurlijk ook wedstrijden mee reed, en ik wilde dolgraag naar Deurne toe *LOL* , maar omdat ik het kon, moest ik van mijn ouders VWO doen en daar een universitaire opleiding. "Heb je veel meer kans dat je later in ieder geval een eigen paard kan kopen" zeiden ze dan. Daar zat wat in op zich, want zeker in de jaren '80 was het erg moeilijk om werk te vinden, laat staan in de "paarden". Inmiddels hebben mijn ouders ruimschoots gelijk gekregen, want na 8 jaar hard te hebben gewerkt, heb ik toch mijn eigen paard kunnen kopen, en nu, zo'n 10 jaar verder, is het ook mogelijk om te stoppen met werken en me voornamelijk met paardrijden bezig te houden. Zo zou ik nu bijvoorbeeld graag met de ORUN beginnen. En ook heb ik nog steeds de ambitie om in een lange jas te mogen rijden Bloos . Dat bereik ik misschien nooit, maar het leuke van paardrijden is wel, dat je je ambities nog best na kunt streven als je ouder dan dertig bent. En dat is met turnen ofzo niet zo.

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:32

Nistria"]
Ik denk wel dat er topsport en topsport is..
Ik rij zelf in het A-kader van de Junioren, het niveau is wel topsport maar ik wil mezelf niet zo snel een topsporter noemen omdat ik niet zeven dagen per week 10u per dag kei hard aan het trainen ben zoals velen 'profs'.
[/quote]

Daar heb je gelijk in,maar niet voor iedere topsport hoeft er tien uur per dag getraind te worden.Topsport is niet alleen fysiek maar ook geestelijk.

[quote="Nistria"]
Nistria loopt op dit niveau; zíj is een topsporter!
[/quote]

Het paard is natuurlijk nog meer een sporter als wij,maar zonder ons zou het paard het niet doen.Voor ons is het de sport om het paard fusiek zo goed mogelijk te laten gaan,dat vraagt ook voor een grote geestelijke inspanning van de ruiter of amazone.

[quote="Nistria schreef:
Maar ik heb gelukkig ook nog een heel ander leven er naast, een leven met vrienden/vriendinnen, studie, uitgaan, shoppen.
Nistria gaat voor in alles, daarna komen mijn vriendinnen e.d. en daarna komen weer mijn jonge paardjes.


Ik heb ook mijn jeugd gehad,maar toch niet zo vrij als iemand die niet aan 'topsport' doet.Alles draait om de paardensport,maar das een Vrijwillige keus. Knipoog

DaniellevA

Berichten: 432
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:34

De meeste 'vrienden' die niet in de paarden zaten snapte het niet,dan was het,moet je alweer trainen,ga je al weer het weekend op wedstrijd,kan dat paard niet een dag stilstaan of een weekend niet op wedstrijd.Ik weet het dat zijn dan geen echte vrienden,maar ook mensen waarvan ik geen namen zal noemen die in de paarden zitten en ik jaren mee optrok,waren geen echte vrienden,door bepaalde situaties keren ze je de rug toe.En waarom?Jaloezie,afgunst,door de ouders of een andere mening?Ook heb je vaak dat mensen al een mening over je vormen,terwijl ze je helemaal niet kennen,dat kan af en toe pijn doen.Maar ook daar heb ik van geleerd,je family is het belangrijkste daarnaast heb ik een handje voel goede vrienden,de rest zijn kenissen.Dat is idd wel weer de keerzijde van de 'topsport',het heeft zijn voor en nadelen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:39

Ik heb een collega gehad die helemaal in de "Tae Kwon Do" zat. Hij heeft zelfs meegedaan aan de Olympische Spelen in Barcelona, won daar goud, en kon het over niets hebben dan over het verleden, over de tijd dat hij bezig was met de topsport. Hij had zijn school niet afgemaakt, verder geen opleiding genoten, en had gigantische problemen dat hij niet meer in het middelpunt stond, en de agressie die hij bij zich droeg niet meer in de sport kwijt kon. Hij had dan ook grote problemen om zich weer te integreren in de maatschappij, deed zich groot voor, blufte alles aan elkaar vast tot hij ineens bij ons op straat stond.

Ik heb groot respect voor de mensen die naast hun topsport nog een volwaardige studie volgen, en zich blijven voorbereiden op hun toekomst na de sport. Meestal kunnen ze in de sport terecht als trainer ( zie veel voetballers) maar daar zijn ook maar een bepaald aantal plekken voor.

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers