in de draf/galop nagevelijk?~ ontspannen in draf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

in de draf/galop nagevelijk?~ ontspannen in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:46

Zoals de meeste weten rij ik een fjordenmerrie, die loopt zodra je erop zit vanzelf negevelijk. Dus in de stap loopt ze mooi ontspannen voorwaarts neerwaarts. Maar nu is het probleem dat ik in draf dit helemaal niet voorelkaar krijg (ja alleen via zagen maar dit wil ik dus absoluut niet!) en in de galop idem dito krijg ik haar ook alleen achter de teugel of in de krul inplaats van nagevlijk te lopen. Help? iemand die dit probleem ook heeft gehad en het op een keurige manier heeft opgelost?
Ze is namelijk "perfect' aan de been dus ze is voorwaarts als wat maar kan ook wel verkort lopen dus dat gaat allemaal goed en ze is ook ontspannen behalve de eerste 5 min in de draf is ze onzeker.maar daarna loopt ze ook normaal maar niet totaak ontspannen en ik denk zelf ook dat het probleem daar aan ligt alleen ik krijg haar met geen mogelijkheid ontspannen in de draf en galop. dus ja moet ik eerst maar dit probleem oplossen maar ook nu weer hoe? (het liefst zonder bijzet of wat dan ook wil kijken hoe haar reactie is en hoe snel ze het dan oppikt en het lijkt mij ook iets "vriendelijker") Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 23:46

Ik zou het naar de teugel rijden niet proberen door een vlotter tempo te nemen, maar juist door dat tempo terug te nemen. Rijd veel overgangen natuurlijk, maar ook veel in verkorte draf. En dan niet op zo'n manier dat je die verlaging van het tempo alleen krijgt door steeds meer druk op de teugels te leggen, maar juist door met fijne teugelsignalen te werken (in de trant van los-vast, een kneepje in de teugels als het te hard gaat). In een langzaam tempo zijn paarden eerder geneigd tot ontspannen en bovendien heb je zo meer controle over de achterhand. Want zoals het goed mogelijk is om een paard door hogere tempo's op de voorhand te krijgen is het voor een paard bijna vanzelfsprekend om in lagere tempo's het gewicht op de achterhand te nemen, vooral als je dat lage draftempo combineert met veel overgangen naar stap/ho/achterwaarts en zijgangen (vooral schouderbinnen/buitenwaarts!!). En bij een geactiveerde en dragende achterhand zal je pony al snel je hand opzoeken.

mssX
Berichten: 254
Geregistreerd: 18-12-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 21:10

Vooral overgangen waarin je bijna terug nd stap gaat vanuit draf en op het laatste moment aandrijft en toch verderdraaft zijn hier heen handig voor. Heeft bij mij (ondanks een beetje lui paardje) goed effect gehad. En zo krijg je ook de achterhand er gelijk netjes onder, doordat je m toch een soort van verzamelt. Niet dat alles altijd meteen perfect gaat, maar oefening baart kunst. Laat ik het zo zeggen: het is een goeie oefening om de achterhand er netjes onder te krijgen. Zo loopt je paard ook soepeler door zn lijf heen, waardoor dat nageven weer makkelijker gaat zonder dat je hoeft te zagen oid.