Hoe kan ik mijn paard het beste bestraffen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Hoe kan ik mijn paard het beste bestraffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-02 17:23

Evita hoeft niet zo heel vaak bestraffen, maar hoe kan ik het het beste doen als het nogig is?
Moet ik haar een tik geven, of gewoon negeren?
Sommige mensen trappen het paard 10 keer achter elkaar, maar dat zou ik toc hniet graag doen.
Naar mijn idee wordt een pony daar alleen maar bang van.


Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 17:28

ligt er heel erg aan hoe het paard daar zelf op geareert.. als een paard heel gek doet en je negeert hem en dat helpt niet dan zal je ietrs anders moeten verzinnen.. natuurlijk ik met de stem het beste... (vind ik dan)

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 17:55

Sommige paarden zijn al onder de indruk als je je stem verheft. Anderen hebben de spreekwoordelijke schop onder hun kont nodig wil iets tot ze doordringen.

Het valt per e-mail niet echt uit te maken hoe gevoelig jouw paardje is. Maar een ding weet ik wel: als je moet bestraffen, wees consequent. Liever een keertje te hard ingrijpen zodat het kwartje valt, dan dat je bestraft zonder dat het enig effect heeft. En dan ligt het er nog aan wat ze doet.

Als mijn paard zuur kijkt bij het aansingelen dan mopper ik wat. Misschien krijgt ze een por met een vinger in d'r buik.
Maar zou ze dreigen om me de box uit te meppen als ik de box inloop, krijgt ze alle hoeken van de box te zien. (heeft ze nog nooit gedaan hoor, maar dat is het niveau van de straf die zou krijgen).

Belangrijk is dat je, als je moet straffen, dat ook meteen doet. Binnen de minuut. Niet na een half uur, dan weet het paard namelijk niet meer waar het om ging, en valt het eerder onder mishandeling en niet onder opvoeding.

Je suis Charlie.

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 19:01

persoonlijk hou ik er helemaal niet van om mijn paard te schoppen als hij iets doet wat ik niet leuk vind. En dat zou ik dus ook nooit doen.
Als hij nu iets doet wat ik niet leuk vind laat ik dat merken dmv mijn stem of een zwaai met mijn arm. Daar chrikt hij meestal al erg genoeg van.

Valerie

Berichten: 8604
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 20:02

ik zou als ie echt iets doet wat niet mag um een keiharde klap tegen ze smoelwerk geven Knipoog

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 20:17

Ik sla zelf bijna nooit op het gezicht. Heb dat vroeger eens gedaan en de pony werd heel erg kopschuw. Doe ik dus nooit meer want dat is erg vervelen.
Bij Robin moest ik hem echt een harde tik geven anders had het geen effect.
Bij Riona was echter stem verheffing al genoeg.
Dus dat is bij ieder paard verschillend.
Ikzelf gebruik natuurlijk het liefst mijn stem (is gewoon de vriendelijkste manier) maar als het geen effect heeftop je pony moeten er toch wat 'hulpen' aan te pas komen. En bij de een is een klein tikje op de schouder al genoeg, bij de ander gewoon een harde klap op de kont.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 20:54

Hangt er van af wat hij doet. Soms ik een waarschuwende kreet al genoeg. Soms is een mep nodig.
Als ze mij proberen te bijten of trappen ben ik best hard. Als er gebeten word krijgen ze meteen een knal en een trap(hoeft niet raakt te zijn) is direct een trap of hele harde mep terug.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 11:08

*LOL* Als je een keer met je pony vlak achter een jonge pony schiet en vervolgens bijna je benen breekt en dan ook nog eens een auto zeeeeer dichtbij ziet komen krijgen ze bij mij toch wel een flinke afstraffing. Een flinke schop en touw in de mond (als je geen bit bij de hand hebt) en flink kort houden. Ik spreek hier uit ervaring, want dat bovenste heb ik dus ook allemaal mee gemaakt, en dan vergeet ik nog de vrachtwagen die ik van zeer dichtbij gezien heb Verdrietig Nou ja ik heb het overleeft, anders zat ik hier niet Haha! ) Afstraffen met een zweep heb ik een grote hekel aan, en gebruik dat ding dan ook nooit. Ja met longeren, maar anders ook niet.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-02 16:27

Als een paard mij de stal uitwerkt, de kont toedraait of zelfs maar dreigt te schoppen krijgtie een hele grote muil. Wil hij daarna alsnog schoppen, bijten, duwen of wat dan ook, dan krijgtie een harde knal op zijn reet, en alstie dán nog irritant doet...knietje in de buik...sja...wie niet horen wil moet voelen denk ik altijd maar. Dus slaan is bij mij het uiterste. Ik sla nooit op het hoofd omdat de meeste paarden daar snel kopschuw van worden. Als ik sla, schop of een knietje geef, is dat elders op het lichaam. Een klap op de schouder wil ook goed helpen. Het gaat er meer om dat je paar zich lens schrikt, dan dat je hem pijn doet.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 15:39

Een paardje dat mij tijdens het hoeven uitkrabben zomaar een bloeduitstorting in mijn rug beet, heb ik teruggebeten in haar oor. Heel gemeen en hard, maar het was een reflex van mijn kant. (ik kon achteraf wel janken dat ik zo bruut was tegen d'r Verdrietig ) Maar ze wist daarna wel dondersgoed dat ze dit nooit meer hoefde te proberen.
Afstraffen moet heel consequent gebeuren, da's duidelijk.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 15:47

lein schreef:
persoonlijk hou ik er helemaal niet van om mijn paard te schoppen als hij iets doet wat ik niet leuk vind. En dat zou ik dus ook nooit doen.
Als hij nu iets doet wat ik niet leuk vind laat ik dat merken dmv mijn stem of een zwaai met mijn arm. Daar chrikt hij meestal al erg genoeg van.


en wat dan als je paard richting jou uithaalt??? zeg je dan heel hard Foei?? en een zwaai met je arm??
daar voedt je m IMO echt niet mee op. ik hou er ook niet van om een paard een tik te geven of een trap maar je moet gewoon duidelijk zijn. als zij iets doen wat niet mag, mag je best hard terug zijn. kijk eens naar een stel paarden in de wei, die doen ook niet zacht hoor!!
Een paard kan je niet opvoeden door alleen maar lief tegen m te zijn en nooit eens te straffen. tuurlijk is t bij sommige paarden voldoende om streng te praten tegen ze maar van een tik gaan ze echt niet dood hoor

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 17:00

Als mijn paard mij opzettelijk pijn wilt doen dan krijgt ze hem dubbel en dwars terug meteen BOEM!
En dat weet ze ook!

kilancatje
Berichten: 360
Geregistreerd: 02-12-01
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 23:04

ik negeer het het meestal want ze is heel bang als je dr slaat of als je dr met een zweepje slaat
dus meestal negeer ik het (dat werkt super trouwens) of als ik het echt even zal ben dan geeft ik haar een harde klap of tik met ene zweep
ze is daar zo bang voor dat ze gelijk de komende paarweken weer lief is
maar ik houd er echt niet van een paard te slaan dus doe ik het maar zo
want als ze het echt te bond maakt moet ze toch een keer op dr donder krijgen

Killy Hoop Dat ut daar beter met je zal gaan Boos! (K)

Illusionlover2002
Berichten: 52
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 23:17

Nou
Wij ginnen naar Claus Hempfling voor een cursus
Weet je wat diet zegt 1 keer goed en hard op de oren meppen
Heeft me moeder is gedaan toen haar nu dode paard bokte hij heeft het erna nooit meer gedaan Cool Lachen

Illusion lover

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-02 23:24

Bij Dikke varieeren de straffen Lachen ; aan z´n halstertouw eten tijdens het poetsen: geef ik een brul. Niet stilstaan tijdens het poetsen en daarbij op m´n tenen terecht komen en/of been naar beneden drukken tijdens hoef uitkrabben: een dreun met m´n elleboog in z´n ribben. Mij de box intrekken omdat meneer wil eten: hem bij z´n eten verjagen, IK EET EERST! (is bij ons een belangrijke regel Lachen , "ik chef, jij wachten"!) Trekken, terwijl we naar de wei lopen of niet op mijn "Staaaan" meteen! stilstaan: meteen een paar passen terug laten lopen, zolang totdat ik zie dat het hém ergert!
Ik heb dus verschillende straffen. Naar mijn mening is trouwens straffen "binnen de minuut", te laat! Als een straf nodig is, dan meteen! (actie/reactie!), je paard zal anders niet meer weten voor wat de straf eigenlijk was!!
Het paard van mijn vriendin, probeert altijd te trappen bij het hoeven uitkrabben , als ze hengstig is. Dáár gebruik ik dan wél de zweep, daar gaat m´n eigen veiligheid toch echt voor!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 00:22

Cassidy schreef:
Belangrijk is dat je, als je moet straffen, dat ook meteen doet. Binnen de minuut. Niet na een half uur, dan weet het paard namelijk niet meer waar het om ging, en valt het eerder onder mishandeling en niet onder opvoeding.


Na een minuut ben je echt al VEEL te laat ! Zoals iemand al opmerkte: Het moet in een reflex gebeuren en dan nog het liefst alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

De manier waarop is op zich eigenlijk minder belangrijk, als de boodschap maar over komt.

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 16:55

Klopt!!!


Ben ik het helemaal mee eens, als je het na een minuut doet weet het paardje er ook niets meer van. Dan snapt het er niks meer van. Je moet het als een reflex laten komen. Doet ze iets niet nadenken maar meteen een tik verkopen en er natuurlijk ook iets bij "zeggen" beter schreeuwen zodat je paard ook denkt oh, ik doe iets verkeerds!

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 16:00

Bij mijn pony is de stem al genoeg.... Ik zal nooit een tik op het hoofd geven daar worden paarden hoofdschuw van en dat is heel erg vervelend, wat mijn pony is geworden (niet door mij maar door de vorige eigenaar Boos! )

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 21:50

en wat doe je dan wanneer je paard iets doet wat hij niet mag als je rijdt? ik heb altijd geleerd dat je dan je zweep moet gebruiken maar soinds ik prive les heb hoor ik dat je zweep[ alleen dient om je paard voorwaarts te krijgen en dus niet moet slaan wanneer hij er vandoor gaat. het paard gaat immers al vooruit....

Onderschriftloos :Y)

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:57

Dan zal je hem toch moeten straffen.
Anders gaat hij denken dat het leuk is en dat is toch ook niet de bedoeling of wel? ik zou het niet leuk vinden als mijn paard er zo maar met me vandoor gaat!

Wij (Anke) leert onze paarden eigenlijk aan dat aansporen (zonder sporen!!!) al genoeg is om van stap naar draf te gaan bijv. Als hij/zij echt niet zou reageren mag je hem natuurlijk aanpakken en laten zien dat hij naar je moet luisteren.

Groetjes René

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 23:17

ja tuurlijk rene dat is de bedoeling ook... Maar dat kaniet bij ieder paard. Fred reageert bijvoorbeeld heel slecht op je been... Maar als je hem in het begin van de les een tik geeft, en hij luisterd niet, geef je hem nog een tik reageert hij de rest van het uur wel op mijn been.. Maar zodra hij ervan door gaat, kan ik hem niet bestraffen door hem een tik te geven, want hij gata immers al vooruit?

Onderschriftloos :Y)


Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 23:28

Ligt natuurlijk aan wat hij doet en voor de hoeveelste x...
maar ik zal hem nooit zomaar pijn doen of met opzet VEEL pijn doen!
Bij het rijden ben ik gewoon consequent, wat niet mag is fout en niet op de benen reageren is een tikje met de zweep, ... een bok is een mep op de kont en zo...
Maar op stal bv en hij wil gewoon een beetje spelen, dan geef ik hem een tik zodra hij te ver gaat maar een beetje spelen *dus in somige ogen: vervelen* straf ik niet af...
Wel als hij bv geen voetje wilt geven, dan krijgt hij een tik...

Maar ik zal nooit ff in zijn buik gaan staan trappen! Wie weet wat je aanricht en je pony wordt alleen maar bang!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 23:39

ik geloof niet dat er hietr iemand is die dat wel doet, in zijn buik trappen, dat valt dan ook niet onder straffen, maar onder mishandeling...

Onderschriftloos :Y)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GrapeshotBot en 80 bezoekers