toch maar wel zo jong laten castreren(snik)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

toch maar wel zo jong laten castreren(snik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-02 20:22

hallo,
sinds vanmiddag ben ik er toch sterk aan gaan denken om mijn kleine dreumes te laten castreren. op zich is hij wel braaf loopt netjes mee zolang hij weet waar hij heen gaat.poetsen enz. hij luisterd goed als je voetje vraagd of als hij om moet. het probleem zit hem als ik met hem op de weg wil stappen. gisteren ging ik met felix(van cowgirl) lopen en een ander van stal met wodan(die van mij dus). heen ging het erg braaf dat is ook nooit een probleem geweest,maar als hij eenmaal weet dat hij naar huis toe gaat dan is hij haast niet meer te houden.hij wil steeds draven, gekke bewegingen maken met z'n hoofd.allemaal irritant dus. nou zet ik hem steeds stil als hij sneller wilt lopen of ik draai hem om.dit werkt wel,maar zelf heb ik geen zin om steeds weer met hem te moeten vechten wie er nou eigenlijk de baas is.Het is allemaal puur machts vertoon wat hij doet. hij is ook al lekker aan het showen als hij aan het rennen is in de bak/land.Hij was als veulen altijd heel rustig,maar nu niet meer.Hij is nu 9 maanden oud.Ik heb eigenlijk altijd gezegd met 2 jaar pas castreren voor z'n groei,maar nu pooh ik vind het een moeilijke beslissing om te nemen.

Nou is mijn vraag aan jullie waar hebben jullie je paard laten castreren en wat was je ervaring ermee.
Ook wil ik graag weten wat ongeveer de kosten hiervan zijn. En is het verstandig om je paard daar een week te laten staan voor het geval er infecties mogen optreden.misschien hebben jullie nog andere tips of ervaringen waar ik wat aan heb.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 20:28

Mijn hengstje van 2 heeft precies hetzelfde als jouw hengstje. Bij die van mij is het echter zo dat het pure angst is, omdat ij niet de steun heeft van andere paarden. Veel oefenen dus. Misschien is dat bij jou ook het geval?Zodra Sefin met andere paarden is, is het geen enkel probleem, maar alleen vind ie nog reuze eng. We gaan wel telkens een stukje verder.

Ekstul
Berichten: 1180
Geregistreerd: 21-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 20:28

ummm sorry hoor maar castreer jij hem alleen maar omdat ie op de terugweg gaat draven en gek doet met z'n hoofd? en hij is nog maar 9 maanden? ik zou het nooit doen!!!!! weet je dan wel hoe iel enzo hij is!!!!

dit is mijn mening misschien heb ik het wel helemaal verkeerd Schijnheilig

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 20:34

Mijn shetje is gecastreerd toen hij al hengstenneigingen kreeg. Was dat maar eerder gedaan, hij was echt strontvervelend happen en stijgeren enz. Je moet gewoon constant opletten anders flikte hij weer iets. toen hij ruin was kon je hem tenminsten weer kuffelen enz. echt heerlijk, hij kwam helemaal tot rust.

Als jij je paardje vervelend vind worden moet je hem gewoon casteren, die spieren kun je er ook wel op trainen.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-02 20:39

ummm sorry hoor maar castreer jij hem alleen maar omdat ie op de terugweg gaat draven en gek doet met z'n hoofd? en hij is nog maar 9 maanden? ik zou het nooit doen!!!!! weet je dan wel hoe iel enzo hij is!!!!

hoi lutske,
ik castreer hem ook niet met 9 maanden,want dat mag nog niet,maar hij doet niet alleen vervelend op de terug wel,maar het is dan wel 2 keer zo erg al heen.Het maakt voor hem niet uit of hij nou alleen loopt of met andere paarden.Ook staat hij overdag op het land zodat hij z'n energie kwijt kan,want daar ligt het ook wel een klein beetje aan.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 20:39

Hoi,
Als ik jou was zou ik eerst eens heel goed nadenken over zo'n castratie. Negen maanden is nog wel erg jong, hoor. En niet alle gedragsproblemen worden opgelost door een castratie.
Eerlijk gezegd vind ik het zeer onverstandig om op deze leeftijd al te castreren. Dat zal grote invloed hebben op zijn groei omdat de mannelijke geslachtshormonen zorgen voor spierontwikkeling. Zoals Lutske hiervoor ook al zei heb je een grote kans dat je paardje ook als volwassen dier altijd wat ondermaats blijft.
En wat dacht je van het emotionele aspect. Het is nogal wat voor zo'n peuter om een dergelijke operatie te ondergaan. Dat moet je niet onderschatten, hoor.
Ik zou zelf zeker niet castreren voordat hij minimaal 2 jaar oud is. Maar het is natuurlijk jouw beslissing. Probeer hem eerst zo wat manieren te leren. Vergeet niet dat paarden ook hun lastige perioden kunnen hebben, net als mensenkinderen.
Succes!
Groetjes,
Linda

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 20:50

ik zou het echt niet doen.
gewoon nog even doorzetten, later word hij dan heel mager enz.
omdat je hem NU niet aankan gaat het misshcien ten koste van zn toekomst? ik zou er nog goed over nadenken ik denk dat je er later spijt van krijgt

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-02 21:00

daarom vraag ik ook meerder meningen hier en ik zeg het nog maar even voor de 3de keer ik laat hem NU ook nog niet castreren,want dat mag nog helemaal niet zo jong.Graag wel goed lezen voor je wat neer zet.Ik kan hem ook nog wel aan,maar alleen niet meer met hem de weg op zeker niet als ik hem alleen vast heb.Op het erf is het wel te doen,maar hij wil toch ook wel eens wat anders zien dan zo'n boeren erf?
tja misschien moet ik het ook maar uit m'n hoofd zetten om fijn een stukje met hem te wandelen,want daar heeft hij blijkbaar geen zin in.Toch maar weer in de bak met hem oefenen en verder maar laten staat tot hij 2 jaar is ofzo.he wat is dit een moeilijk onderwerp zeg. bah ik vond er zelf helemaal naar van als ik eraan denk om hem te castreren.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 21:11

Ben het helemaal eens met Linda250.
Pinky heb/ken ik ook vanaf zijn geboorte en weet dus precies waar je over praat... Ik weet ook dat die hengstjes zeker niet gemakkelijk zijn.
Pinky heb ik ook tot 2 hengst gehouden. Liver nog wat langer, maar het ging ECHT niet meer. Hij brak uit en heeft mij een antal linke klappen verkocht. Het was voort zo ver dat ik bang van hem werd (en dan moet er VEEL gebeuren).

Denk er nog maar eens goed overna. Is dat dribbelen en showen het vroeg casteren wel waard? Als je het kan uitstellen, doe het dan!

Succes!

miekehw
Berichten: 17
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 21:34

ik heb mijn fjord op 1jarige leeftijd laten castreren. hij is absoluut niet iel gebleven! hij is nu 4 jaar en mooi gespierd geworden. ik moest hem wel castreren want hij kwam op een gegeven moment over zijn staldeur heen, en ik kon hem ook niet in de wei zetten omdat hij overal uit brak. hij was ook nog eens strontvervelend in de omgang. na de castratie is hij na 2 weken al rustig geworden. hij is ook niet in de groei achtergebleven of zo. zo zie je maar dat het echt niet altijd slecht is.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 21:52

Er zullen ook altijd wel uitzonderingen zijn. Maar feit blijft dat je paard die groeihormonen wel nodig heeft en daarom ben ik ervoor om een dier zolang mogelijk hengst te laten.
Ik ontken ook niet dat het soms moeilijk is, maar veel problemen zijn gedragsproblemen en daar kun je op trainen. En dat zou ik eerst proberen voordat ik zou laten castreren.
En wodan: Mijn kritiek is niet bedoeld voor jou persoonlijk, maar ik ken voorbeelden van (te) vroege castratie en daarvan wordt ik niet vrolijk. Mijn eigen paard valt hier ook onder. Hij heeft heel lang gekwakkeld met zijn gezondheid als gevolg van een vroege castratie. Hij heeft er zware bloedarmoede aan over gehouden en ik was hem bijna kwijt geweest.
Echt sterk zal hij nooit worden, maar het laatste jaar gaat het beter met hem.
Vandaar mijn stanpunt. Wees voorzichtig en denk er heeel goed over na.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:35

Ik heb mijn pony ook al als jaarling laten castreren.

Hij is zeker niet iel gebleven. Moet ik er wel bij zeggen dat hij al aardig aan de maat was.

Die van mij kreeg ook echte hengstenneigingen: zoals voor je staan en dan ineens omhoog komen. Toen hij ook nog met zijn voorbenen begon te slaan was de beslissing gauw genomen.

Ik heb gewoon de veearts laten komen. Ze kwamen met zijn tweeen en het kon gewoon in de wei gebeuren. Kwartier/twintig minuten later stond hij alweer in zijn eigen weitje.

Succes met je beslissing. Ik heb er in ieder geval geen spijt van gehad.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:39

Boogie*Girl schreef:
ik zou het echt niet doen.
gewoon nog even doorzetten, later word hij dan heel mager enz.



ja Huilen dit is waarschijnlijk ook met expensive gebeurd, te vroeg gecastereerd en je zal wel denken wat een dun paardje, ach gut. ja daardoor.. ik zou dus heeel erg goed na denken

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:44

Ja sommige kunnen niet lezen hier Haha!
We hebben het er vanmiddag ook over gehad.
Er stond ook enorm veel wind. en Felix liep een stuk harder.
Het is eenmaal een jong dier.
Als je hem aan het eind van de zomer laat castreren is vroeg genoeg dan is ie 1,5.
Danno is ook met 1,5 gecastreerd en je ziet hoe hij geworden is.
Bespiering is gewoon een fabeltje. Belangrijker is dat je plezier hebt van je paard we zitten niet op ongelukken te wachten.
Danno was op een gegeven moment echt een etterbak, hij steigerde om het minste geringste en ik durfde al niet meer langs de weg te lopen met hem.
Hij steigerde dus een keer en tikte mijn arm aan en mede omdat mijn stalgenoten er ook niet verstandig mee omgingen heb ik dus diezelfde dag nog de veearts gebeld.
Ik wou nog naar de hengsten keuring maar dat ging toen niet en op de dag van de keuring is Danno gecastreerd.
Ik had er tijdens de castratie nog wel een beetje spijt van , maar als ik nu zie wat voor paard ik nu heb vind ik het ideaal.
Ik zei het onlangs nog tegen mijn DA die er naar vroeg.
Hij kan lekker tussen de anderen, ik hoef me geen zorgen te maken om eventule merries in de buurt hij is gewoon supermak hij si dol op kinderen en de kinderen op hem Haha!
Als je volgende keer gaat lopen moet je 1 halster om doen(die groene) een lang touw en een zweepje.
Als hij stil gaat staan een klein tikkie achter je rug om op zijn kont en niet te veel aan het touw trekken want dan gaan ze automatisch terug trekken.
en heel belangrijk 1 commando geven Halt is halt en vooruit is stappen.
En als ie gaat draven hou je hem iets tegen en zeg je stap.
het is moeilijk ik weet het en ik zag het ook vanmiddag, we moeten maar een keertje oefenen zonder Felix. Haha!
Veder is ie heel braaf enzo, hij is alleen een echt fjorden hengstje Haha!

ps danno''s castratie kostte toen 350,- gulden en is gewoon in het land gedaan.
Hij heeft 1 dag een licht gezwollen zaakie gehad en verder: de volgende dag ging hij als een gek te keer in dat land, ik vroeg me toen ook echt af wat die DA he gegeven had Haha!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 22:57

Nou wij hebben onze fjord ook vorig jaar laten casteren op 1 jarige leeftijd.
Hij begon op een gegeven van achter aan te vallen.......als je niet opletten dan hing die in je nek!!!!
Dus besloten om hem te laten casteren .......ook omdat hij bij merries kwam te staan.
Vigo was op 1 jarige leeftijd al een echte hengst Bloos in doen en laten Haha!
Hij is in het land gecastereerd en het is allemaal heel goed verlopen.......
Hij groeit nog steeds heel goed en in mijn profiel staat een foto van hem........dat was een maand of 4 naar zijn casteratie.........nou echt iel is hij daar niet Lovers
Succes met je beslissing hoor.......
Doe wat je denkt wat je moet doen *LOL*

Vigo zijn cateratie koste ongeveer 150 gulden ..........ook gewoon in het land .......ik denk dat dat ook per regio afhangt Verward
Een shet kost hier ook minder dan een fjord en een paard is weer duurder Verward

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 23:29

hmm je heb al een paar keer gezeg dat je hem nu niet laat castreren, maar wanneer ben je het dan van plan?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 23:40

Ik zou hem laten castreren, je hebt zelf al vaak genoeg aangegeven dat het er nog te vroeg voor is, dus daar zal ik je niet mee om de oren slaan. Ik zou wachten tot hij ongeveer 2 jaar is. Dan is hij al een heel stuk gegroeid en de meeste spieren zitten er ook al op. Als de situatie het toelaat, zou ik zo lang mogelijk wachten. Dit is alleen maar in verband met de groei en de spieren. Het gedrag zal er bij Wodan inderdaad niet beter op worden.

Sommige hengsten moeten met een wat hardere hand worden opgevoed. Laat Wodan nu al weten dat JIJ de baas bent! Nu is dat veel makkelijk omdat hij nog zo klein is, als dat groter wordt wordt het gevecht ook moeilijker en zwaarder. Dus daar zou ik eerst mee beginnen. Ook drukke hengsten zijn best onder de duim te houden hoor.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 00:35

De problemen die jij nu met je negen maanden oude hengst hebt heb ik met mijn negen maanden oude merrie ook gehad. Ze probeerde gewoon flink uit.
Ik denk niet dat het daar iets voor zal uitmaken.

Mijn Appaloosa heb ik wel met 1,5 jaar laten castreren. Hij stond de hele dag met zijn penis tegen zijn buik aan te slaan. Hij werd er gewoon mager van. Volgens de veearts maakte het voor de groei niets uit, zou hij juist groter worden wanneer hij gecastreerd was. Na de castratie werd hij een veel gelukkiger paard. Mijn Welsh K is gecastreerd toen hij ruim twee was. Mijn veeartsen zeggen dat tussen de 1,5 en 2 de beste leeftijd is. Ik weet niet wat de algemeen geldende mening hierover is.
Mijn paarden zijn onder algehele verdoving liggend gecastreerd en ik was rond de 200,- gulden kwijt (weet het niet meer precies, de shetlander was in elk geval het goedkoopst). Beide castraties zijn zonder complicaties verlopen en ze konden direct de wei weer in. Meest ideale tijdstip is in principe het voorjaar i.vm. de temperatuur en het niet aanwezig zijn van vliegjes. Tijdens een mooi najaar kan het ook. Ze zijn allemaal thuis gecastreerd.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 12:08

Ik sluit me aan bij Cowgirl.

Mocht je Wodan toch liever op latere leeftijd castreren, kun je hem dan niet beter in een groep hengsten laten inscharen? Die brengen elkaar wel wat manieren bij! Jij hebt de basis nu aangebracht, dat raakt hij zomaar niet kwijt hoor.

Kwestie van keuze maken. Wil je leuk met hem bezig blijven dan kun je het castreren niet al te lang meer uitstellen (heel veel paarden worden met 1 jaar gecastreerd hoor), wil je later een ruin met wat meer hengstenuitdrukking dan zou ik hem inscharen.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 18:34

Ik denk dat ik er nu wel een beetje uit ben. Ik heb jullie reacties gelezen en kom tot de conclusie dat ik hem wel met 1 jaar kan laten castreren,maar hij heeft bij mij nog niet met m'n voeten in m'n nek gesprongen wel als hij 8er me aanloopt een vreugde sprongetje,maar dan kwam hij naast mij weer neer.Hij wordt voordat hij 1 jaar is niet gecastreerd.Ik heb dat hier ook al duidelijk gemaakt. Ik ga ook NIET meer alleen met hem op de weg stappen,maar er moet iemand bij zijn om mee te lopen en om hem aan te pakken waar het nodig is. Verder nog veel oefenen met stil staan in de bak(zonder me naar drollen toe te trekken).En dan in het najaar als het nog aardig mooi weer is laten castreren of het moet zo zijn dat hij uitgaat breken en overal doorheen walst dan wat eerder.Hij staat nu overdag op het land met nog 3 spelend vriendjes en daar kan hij ook best nog wat van leren.
Wel bedankt voor jullie reacties en ik heb besloten de midden weg te kiezen niet 1 jaar of 2 jaar maar 1.5 jaar oud.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 21:11

Goed zo, wat Mieke zegt is ook wel een idee dat inscharen.
Maar je hebt hem het liefst bij huis natuurlijk, en ik zou hem zelf niet inscharen omdat hij bij ons genoeg anderen heeft om mee te spelen en de oudjes voeden hem wel op.
Straks wordt het zomer, kan hij weer 24 uur het land op en zal hij vast en zeker iets beter in omgang worden.
Voorlopig niet meer langs de weg, we hebben nu eenmaal een gevaarlijke weg bij stal en dat maakt het niet makkelijk om eens een uitstapje te maken.
Lekker oefenen in de bak.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 22:52

Hoi,
Rivjenn is gecastreerd toen hij 3 jaar was.
Hij heeft dan ook tot vlak voor zijn derde jaar in een natuurgebied gelopen, is ook voor de hengstenkeuring geweest.
Maar hij was niet goed genoeg dus toen is hij gecastreerd.
Opzich vind ik hengsten en paarden die later gecastreerd zijn wel mooier, waar dat door komt weet ik ook niet precies.
Vroeger hebben wij een Fries gehad vanaf veulen af, die is toen ook met 1.5 jaar gecastreerd, ook gewoon op het land.
Zulke beslissingen zijn altijd lastig, maar je moet doen wat voor jou en Wodan het beste is, en dat is denk ik wel castreren, voor hem toch ook veel relaxter...

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 12:04

Hoi!
Ik zou t gewoon even afwachten....
Toen mijn pony 9 maanden was was ie ook echt een krengetje. Altijd stijgeren en vooral niet luisteren. Vooral met buiten wandelen was het erg.
Maar zo'n kleintje snapt nog niet alles en heeft nog weinig ervaring. Ik merkte vanzelf met mijn hengst dat ie op een gegeven moment dacht toen we buiten liepen: "hee, als ik normaal doe doet mijn baasje ook lief tegen mij en is het veel gezelliger", en nu is ie dus zo mak als een lammetje (Nou ja, meestal dan....)
Hiermee wil ik zeggen dat je hengst nog heel veel kan veranderen (kan ook negatief natuurlijk) doordat hij (en z'n hersens) gewoon nog niet volgroeit zijn. Jij gedroeg je waarschijnlijk ook heel ander toen je 4 was... Verward Hoop ik.
Wel streng (maar consequent natuurlijk) blijven hoor, met zo'n hengstje. Als hij eenmaal doorhebt dat jij de baas bent zal je merken dat ie beter z'n best doet.
Wat jij nu wilt doen is een probleem uit de weg gaan die je misschien ook op een andere manier (die iets meer moeite kost) zou kunnen oplossen....
Als het echt niet gaat kun je hem altijd nog castreren, maar over een jaar gedraagt hij zich waarschijnlijk al heel anders....