sloom!!!Help wie herkend dit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monkey

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: westerlee GN

sloom!!!Help wie herkend dit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 20:45

Mijn Raiza is 5 jaar oud en is een arabier, super braaf!
Tijdens het rijden is ze niet erg voorwaarts, ook door middel van overgangen rijden is ze niet heel voorwaarts te krijgen.
Ik heb iedere week privéles. Mijn instructeur zei dat is het eens moest proberen met een zweepje, maar daar reageert ze zo fel op dat ze weg stuift en ik haar weer terug moet nemen. Dat rijdt dus alles behalve prettig. Dus de oplossing zijn sporen, in begin vond ze dat ook vreemd, maar reageerde daar niet overdreven op en was ze lekker voorwaarts en fijn aan de hulpen.

Ze kreeg van mij 2 keer per dag 1 kg Derby Compact en ½ kg kruiden reform muesli van Havens. Tot ze begon te stuiteren en daarna kreeg ze ¼ kg Derby compact en ¼ muesli. Daar deed ze het heel goed op. Ik weet het als ze het goed doet niet veranderen, maar toch gedaan.

Haar vacht zag er al niet zo lekker uit toen ik haar kocht. Ik had als tip gekregen dat ik de muesli vervangen moest door Herbasan, daar reageren jonge paarden goed op en paarden met vachtproblemen. Maar heb haar ook gewassen met imaverol en de vacht is nu stukken beter.

Maar nu ik over was op de Herbasan en het buiten steeds warmer wordt, wordt Raiza verschrikkelijk sloom???

Heb haar sinds een week van de Herbasan (heeft ze in totaal 2 weken gehad) afgehaald en de Derby Compact en kruiden reformmuesli omhoog gegooid. Ze heeft nergens fut voor. Iemand ideeën??? Wat is hier de oorzaak van. Verder ziet ze er goed uit en geeft geen tekenen van dat ze ziek is.
Ooooh ja vergeten ze goot sinds deze week ook met draven haar hoofd omhoog tijdens het rijden, met longeren echter niet.

Charissa
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:53

ik zou haar eens na laten kijken voor de zekerheid, want volgens mij is er iets aan de hand.
Als je haar echt voorwaarts wilt hebben, moet je haar zwarte haver voeren, dat helpt echt!
Sterkte!!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:58

teveel veranderen van voer is niet goed, ze moet wennen aan nieuw voer, dus pas daar ajb een beetje mee op (niet betweterig bedoelt). En je kunt altijd doen wat Charissa zegd. Maar mijn ervaring is dat er paarden zijn die in het voorjaar los gaan, maar er zijn ook paarden die sloom worden. En er zijn paarden die in de winter juist heel fris worden, en andere die dan rustiger zijn dan in de zomer...... Dus misschien is het niets bijzonders....

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 21:47

Ik bedoelde in het andere topic met even het zadel nakijken vanwege het hoofd omhoog gooien opeens, terwijl ze dat aan de longe niet doet.

nobility

Berichten: 1030
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Musselkanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 22:42

wormenkuur doet ook wonderen!

monkey

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: westerlee GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 23:39

Ze moet idd net een wormenkuur hebben die andere is 7 weken geleden. En ik heb even een vitaminespuit gekocht, met het oog op dat ze toch nog extra dingen nodig heeft. Want ze is van heel ver gekomen en we zijn al heel ver, maar nog niet waar we zijn moeten.

monkey

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: westerlee GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 19:50

"schopje" iemand nog meer ideeën?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 21:45

Dat hoofd omhoog gooien kan komen van het zadel, maar ook van een onrustige ruiterhand en ook een gevolg zijn van het niet voorwaarts zijn.
Aan de sporen gaat ze ook wel wennen, en dan ben je terug bij af (tenzij je ze heel goed weet toe te passen en ze alleen gebruikt als je ze WIL gebruiken en voor de rest van d'r af weet te houden). Zweepje is voor de meeste mensen beter te doseren en blijkbaar heeft ze er respect voor Knipoog
Ook ik zal voer niet te veel wijzigen. Hoe is ze verder in de omgang? Ook sloom? En aan de longe?
Hoe is d'r conditie: Is ze eerder te dun, te dik, of "precies goed"?
Staat ze op gras?

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 21:55

mijn paard is ook erg sloom en gooit ze hoofd omhoog
maar nu hij op de wei staat en wat dikker begint te worden
loopt hij vrij snel en begint wat levendiger te worden

monkey

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: westerlee GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 10:22

Mijn sporen weet ik goed toe te passen, dus dat is het probleem niet. Het probleem van sloom was er ook ineens. Maar gisteren toen ik haar buiten zette was er ineens 1 kuchje. Dus heb nu het vage vermoeden dat ze toch iets onder de leden heeft. Mijn andere is net verkouden geweest. Ben bang dat zij daar nu last van gaat krijgen.
Haar gewicht is goed, ze was al wel iets dikker.
In de omgang is ze ook sloom en aan de longe ook slomer dan normaal. En ze staat niet altijd op gras ook vaak in de bak en ze krijgt dan hooi bij.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:08

sloomheid zit gewoon in de aard van het beestje.... na een half uur op my way in de bak ben ik kapot! maar als ik veel overgangen maak (echt steeds 4 of 5 passen) dan wordtie allert en loopt hij ook beter door! misschien moet je dat eens proberen... aan het eind kan my zelfs van stap in 1 keer in galop (normaal is het al moeilijk om van stilstaan in stap te gaan, flink knap dus!) suc-6!

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:09

maar als ze normaal niet sloom is (zoals ik nu pas lees Bloos ) dan zou ik haar meteen na laten kijken!!!!

JBijl
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:13

Waarschijnlijk doe je er inderdaad het verstandigste aan de dierenarts het probleem voor te leggen. Bloedonderzoek kan het e.e.a. uitwijzen (ordinaire bloedarmoede zou zomaar kunnen, wormbesmetting), een analyse van haar mest...
Daarnaast is je paardje natuurlijk nog erg jong. Arabieren hebben nu eenmaal wat meer tijd nodig om uit te groeien. Uiterlijk verandert er nog het een en ander, maar ook in het lijf... Je zou nog kunnen overwegen haar een vakantie (tenminste 4 weken) te gunnen...
Sterkte ermee.

horpie
Berichten: 12
Geregistreerd: 31-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:27

schopje !! ben het eens met monkey

monkey

Berichten: 302
Geregistreerd: 02-07-02
Woonplaats: westerlee GN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 23:59

Ging vanmiddag al veel beter. Sloom is ze altijd al geweest sinds ik haar heb sinds februari, maar ze is nu gewoon nog slomer. Vakantie is niet nodig, want we zijn sinds 1 april pas begonnen met rijden, dus vakantie genoeg gehad.

JBijl
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:42

Okay, hopelijk had je pony gewoon een 'dipje', en komt ze daar nu gewoon bovenop... Ik weet niet of het paardje toen ze in februari de jouwe werd ook van stal is veranderd..? Dit kan een behoorlijke impact hebben. Paarden zijn gewoontedieren. Sommigen hebben wel een jaar nodig om te wennen aan de nieuwe situatie.
Tja, en dan wordt het nu ook nog eens heel warm. Wordt ze waarschijnlijk ook weer loom van...
Rij lekker!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:10

Amadeo schreef:
teveel veranderen van voer is niet goed, ze moet wennen aan nieuw voer, dus pas daar ajb een beetje mee op (niet betweterig bedoelt). En je kunt altijd doen wat Charissa zegd. Maar mijn ervaring is dat er paarden zijn die in het voorjaar los gaan, maar er zijn ook paarden die sloom worden. En er zijn paarden die in de winter juist heel fris worden, en andere die dan rustiger zijn dan in de zomer...... Dus misschien is het niets bijzonders....


inderdaad , die van mij is oo kniet zo vlot en nu van de zomer is het een stuk minder!
maar geef ze eens ongelijk, met die hitte moeten trainen. Als jij moet trimmen met benauwd of volle zon op je koppie ben je ook niet zo snel toch?
dus als ik moet trainen omdat ik wedstrijd heb (die heb ik maar 1 keer in de maand Haha!) doen we dat wel eventjes maar heel rustig aan, maar anders gaan we lekker naar buiten of staan ze lekker een paar daagjes achter elkaar alleen maar op het land

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:23

Misschien heeft ze toch ergens last van bv van haar rug ofzo....
Of het is gewoon haar karacter dat ze zomers gewoon met dat warme weer heel erg sloom is zou kunnen of ze heeft gewoon moeite met het los laten van haar wintervacht???
Ik zou er voor de zekerheid toch een dierenarts bij laten komen.
Groetjes en sterkte.....

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:39

Mies2 schreef:
Misschien heeft ze toch ergens last van bv van haar rug ofzo....
Of het is gewoon haar karacter dat ze zomers gewoon met dat warme weer heel erg sloom is zou kunnen of ze heeft gewoon moeite met het los laten van haar wintervacht???
Ik zou er voor de zekerheid toch een dierenarts bij laten komen.
Groetjes en sterkte.....


je kan inderdaad, voor bevestiging en zekerheid een dierenarts laten kijken, en voor je eigen gevoel!

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:27

Paaden zijn van nature niet sloom. Of ze zijn in het verleden verkeerd gereden waardoor ze even niet meer beter weten, of mankeren iets. Laat je paard eens door een homeopaat bekijken en ook testen of het het juiste voer is voor je paard. Maakt een wereld van verschil als je daar uit bent. Succes.

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:57

Insider schreef:
Paaden zijn van nature niet sloom. Of ze zijn in het verleden verkeerd gereden waardoor ze even niet meer beter weten, of mankeren iets. Laat je paard eens door een homeopaat bekijken en ook testen of het het juiste voer is voor je paard. Maakt een wereld van verschil als je daar uit bent. Succes.


Nou dat is niet helemaal waar wat je zegt wij rijden veel paarden in bij ons op stal en daar zitten ook paarden tussen die vanaf het gbegin al sloom en niet vooruit te branden zijn.

En als je er een homeopaat bij gaat halen zou ik eerst maar eens met een dierenarts gaan praten want die mensen weten meer dan zo'n homeopaat!!

Groetjes

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 00:04

Insider schreef:
Paaden zijn van nature niet sloom. Of ze zijn in het verleden verkeerd gereden waardoor ze even niet meer beter weten, of mankeren iets. Laat je paard eens door een homeopaat bekijken en ook testen of het het juiste voer is voor je paard. Maakt een wereld van verschil als je daar uit bent. Succes.


dat is niet waar hoor, je hebt ook flegmatieke paarden!
en dat heeft niks te maken met verkeerd gereden (oke soms misschien wel)
maar ik heb die van ons met hulp zelf ingereden, en dat ging harstikke goed, en ik heb totaal geen rare dingen gedaan maar hij is gewoon wat flegmatiek, en dat heeft niks te maken met dat ie verkeerd gereden is ofzo!

elk paar dheeft zijn eigen ik, en is elk mens dan ook even actief?
je hebt toch ook slome en zeer sportieve mensen Haha!

penny4evaH
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:21

Ik herken dit probleem, ik ben zelf ook heel sloom
en derby compact vind ik niet zo lekker, nu ben ik dus overgegaan op 3 potten stroop per dag. Hierdoor heb ik een stuk meer energie gekregen

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:19

penny4evaH schreef:
Ik herken dit probleem, ik ben zelf ook heel sloom
en derby compact vind ik niet zo lekker, nu ben ik dus overgegaan op 3 potten stroop per dag. Hierdoor heb ik een stuk meer energie gekregen

toevallig pennymeisje? Scheve mond

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 22:24

whoehoeee..wat een opmerking..geweldig die penny meisjes die je helpen je buikspieren te trainen..super

gr esther