Weer jong paard opgesloten.. tegenwoordig nomaal?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

Anoniem

Weer jong paard opgesloten.. tegenwoordig nomaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 22:31

Spreek vandaag ook weer iemand met een 4-jarig paard die haar schatje niet buiten wil zetten omdat ie dan te veel "uit zn dak gaat" omdat ie zoveel temperament heeft .
Sorry, maar dan wordt je dus als jong kuddedier dat vol zit met energie de rest van je leven in een hokje gestopt om er af en toe uit te worden getrokken met rijden Boos! . Sommige mensen vergeten gewoon even dat een paard ook een leven heeft en er niet alleen is om jou te plezieren. Ik heb vandaag lekker mn paardje in de wei gegooid en kan er dan echt van genieten als ie weer een dagje kan spelen rennen en eten en dan geniet ik echt met hem mee als ie hinnikend door de wei draaft. Bovendien vind ik het onzin dat een paard te temperamentvol zou zijn (en te goed springt en dus over een 2 meter hoog hek gaat denkt ze) want als je hem dan zn energie laat wegrennen in de bak zou er niks gaan geberuen tewrijl hij op de wei geen energie ophoping krijgt (oke, misschien paar minuutjes maar dan is dat gras echt wel belangrijker). Echt sommige mensen....


ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 22:54

Tja Fellor, ik snap je frustratie. Ik kan me ook altijd erg druk maken om dat soort dingen. Maar komt dat paard dan helemaal niet buiten? Want morgen zal ie nog steeds zoveel 'temperament' hebben, toch? Knipoog

There is no reality, only perception.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:02

ellenlouise schreef:
Tja Fellor, ik snap je frustratie. Ik kan me ook altijd erg druk maken om dat soort dingen. Maar komt dat paard dan helemaal niet buiten? Want morgen zal ie nog steeds zoveel 'temperament' hebben, toch? Knipoog


Nou hij komt met ridjen en longeren buiten en af en toe een half uurtje in de bak Scheve mond maar goed, moest het gewoon even kwijt hoor. Vind het echt belachelijk dat je zo'n jong beestje en zowiezo ieder paard zo zijn vrijheid ontneemt..

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:06

Zo hé een half uur maar liefst! Walgelijk dat mensen die zo'n instelling hebben paarden houden. Ik zou ook een slechte pensionhouder zijn, want zulke dingen zou ik niet tolereren Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:11

ellenlouise schreef:
Zo hé een half uur maar liefst! Walgelijk dat mensen die zo'n instelling hebben paarden houden. Ik zou ook een slechte pensionhouder zijn, want zulke dingen zou ik niet tolereren Clown


haha, inderdaad. gewoon dat soort mensen van je rf trappen en niks over maneges, maar daar gaat het in dit gevak over en omdat niemand zn paard buiten zet doet zij het ook maar niet. Denk toch dat die show en overvoorzichtigheidscultuur oop maneges het meeste voorkomt en waarom hou je in godsnaam inderdaad een jong paard als je niet weet hoe slecht dat voor je paard is!! nee ben blij dat mijne gewoon lekker paard kan zijn, dan is ie ook veel fijner met werken. je merkt gewoon tegen het wiedeseizoen aan dat die paarden gras nodig hebben.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:20

ja, je moet er zelf toch ook niet aan denken om zowat 24 uur per dag in een klein hokje te staan, dan zou ik ook uit m'n dak gaan als ik buiten kwam Tong uitsteken

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 00:04

Misschien moet dat meisje eens na gaan denken waarom die zo temperamentvol is....misschien omdat die de hele dag in een hokkie staat?

Vreemde mensen zeg...

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 04:57

Als ik Tiffany (ook 4 jaar oud) de hele dag in haar stal laat staan, word ze ook helemaal knettergek, ik gooi haar elke dag minstens 3 uur los, dan kan ze dr energie wel kwijt

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 06:47

Naar mijn idee is het weiland de geschiket plaats om zo'n jong paard los te 'gooien'. Als je dat in de bak zou doen is 'ie zo over belast door de korte boschten ed. en ik ga er vanuit dat het ook niet leuk is als zo'n jong ding ontzetted wild is als je wat met hem wilt doen.... In de wei ermee, maarja jij bent de eigenaar niet...

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 07:25

Helaas komt het nog erg veel voor dat mensen hun paard 23 uur per etmaal op stal laten, het paard mag er alleen uit om met baasje te werken.

Mensen met wedstrijdpaarden hebben er ook nogal eens een handje van, anders gaat ie "stuk".

Ben toch erg blij met 24/7 weidegang!

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 08:05

Denk eens aan alle pensionpaarden die bij maneges zonder weidegang gestald staan? Die komen er ook amper uit hoor, de eigenaren hebben daar nog nooit over nagedacht, want ze betalen zoveel pensiongeld, dan moet het dus wel goed zijn.

Ze komen 1 keer hooguit 2 keer per dag uit stal en ze moeten dan vaak nog gelijk werken ook.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 09:11

oke dit is misschien leuk maar wat ik nog erger vind

is dat "sommige mensen" een veulen van een half jaar kopen en die in een box planten !! (hij heeft toch een grote box ?>>> dan hebben ze dus 2 boxen , nou wat zal dat jonge ding gelukkig zijn)

Moet eerlijk zeggen dat ik daar meer moeite mee heb
als ik alle mensen die dat doen een staart haar van mijn paard zou moeten geven dan bleef er toch wel heeeeele erg weinig over van zijn staart!

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 10:02

Ik denk dat ik zowel met veulens als met een 3 jarige dieronvriendelijk vind dat deze worden opgesloten.
Het is triest dat men niet nadenkt dat een paard/veulen veel beweging nodig heeft en aandacht van soortgenoten.
Vaak is ook nog het probleem dat men het juist leuk vinden dat hun 3 of 4 jarige helemaal uit hun pan gaan, en dit dus alleen maar stimuleren.
Een paard hoort gewoon regelmatig vrijheid te hebben en inderdaad veulens in princpie tot hun 3e jaar lekker op het land, groot worden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 10:06

Een paard dat elke dag buiten komt, doet niet meer zo gek, als wanneer hij voor 1 keer buiten zou komen. Ik zou het toch proberen met zo'n paard en dat stukje mentale en fysieke gezondheid zomaar niet ontzeggen.

De hond is de betere mens

happyjoyce

Berichten: 4494
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 11:28

Ik snap dat soort mensen niet. Laat een paard toch lekker paard zijn. Mensen doen dat mischien om blessures te voorkomen maar volgens mij is je paard naar een paar jaar alleen maar op stal te hebben gestaan ook helemaal stuk.

Shettiefan
Berichten: 304
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 12:22

Ja dat ken ik.
Stel je voor dat je paard het naar zijn zin zal hebben Boos!
Sommige mensen denken dat een paard een tennisracket is, je zet hem zo in de stal en morgen staat hij nog precies zo.
En als zo'n beessie na 23 uur stil staan 1 uur mag lopen, dan mag hij blij zijn. Maar owee als hij bokt of kliert dan moet hij voor straf weer op stal.

Ik kan hier zo kwaad om worden, een paard hoort buiten te lopen met zijn maatjes en niet achter tralies te staan.
En als hij toch op stal moet voor de regen en de kou, dan zo kort mogelijk.

Watch out !!!
Shetties about !!!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 12:24

Ik vindt dat niet alleen jonge paarden maar alle paarden iedere dag in de wei horen te staan. Ik denk dat je veel meer problemen kan verwachting van een paard dat de hele dag op stal stat dan de hele dag buiten. Denk ook eens aan stalondeugden als luchtzuigen enz. Dit doet een paard allemaal omdat het in een ongeschikte omgeving wordt gezet. Ik bedoel een paard is gewend om de hele dag te lopen, een beetje te eten, hij is de hele dag bezig. Wij, mensen, zijn dan zo dom om ze in een hokje te zetten waar ze helemaal niks kunnen doen(het eten is binnen een uur op, een uurtje rijden per dag maar de overige 22 uur moet het paard zich maar vermaken). Ook ontnemen wij paarden het contact met andere paarden. En dat vinden we het nog raar ook dat paarden helemaal gek worden in zo'n stalletje? Ga zelf eens een hele dag in een hokje van 3 bij 3 zitten helemaal alleen en probeer jezelf eens te vermaken, volgens mij zou iedereen na een dag helemaal doordraaien! Mensen nemen paarden(die toch meestal de duurste spullen en de beste stal nodig hebben) het belangrijkste van ze af, de mogelijk om rond te lopen en het contact met andere paarden. Ik denk dat paarden daar veel blijer zijn als ze in de wei mogen ronddartelen dan dat ze e duurste en mooiste peesbeschermers enzo hebben dus zoals Happyjoyce zei: laat een paard paard wezen.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 12:36

Jeetje, en ik mij maar schuldig voelen toen onze paarden 1 maand lang niet in de wei konden, en ze 4 uur per dag op de bak stonden....
Ik ken trouwens ook zo'n paardje, ongeveer 1.5 jaar oud, en staat 24 uur per dag op stal.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Christah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Wolfsburg, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 12:50

vreeselijk zeg... ik moet er niet aan denken... zo'n paard kan niet eens fatsoenlijk zijn benen strekken, laat hem lekker dollen in de wei...

mijn paard staat 24 uur per dag in de wei... hij heeft een inloopstal, maar daar gaat hij nooit in... heel af en toe in de winter. Hij is geboren op een groot land met tinkers, opgegroeid in een wei... en nu staat hij weer in de wei, Duncan zou doordraaien als hij op stal moet staan. Hij staat dan wel een maar een paar uur in de volle wei... maar binnen staat hij nooit vast...
volgens mij hoor je hem ook niet klagen...

RIP Lieve Duncan. Het was een hemel op aarde om met jou te leven...

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 14:23

Citaat:
Sommige mensen denken dat een paard een tennisracket is, je zet hem zo in de stal en morgen staat hij nog precies zo.


en brommer met haar zeggen wij op stal.....

Ik weet het nog beroerder, ik ken een boer die zet de hele winter jonge paarden in een melkstal, die zien niet eens daglicht!

Aan manegepaarden wil ik niet eens denken, dan word ik depri Scheve mond
Ach, mijn zielige paard moet ook in de regen buiten staan zonder deken op Ach gut

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 15:18

Dat kan toch niet Smurf! Dan wordt ie nat Lips are sealed Schijnheilig

Ik vind idd dat niet alleen jonge paarden, maar alle paarden regelmatig buiten moeten komen. Over het algemeen zal weidegang een hoop problemen voorkomen.

Bij ons staan ze momenteel maar een halve dag op het land (omdat ze anders te dik worden), maar de andere helft van de dag staan ze lekker in de bak. Ze komen dus wel zomers en 's winters van 8 tot 8 buiten

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 15:41

En dan krijg ik van de rechter geen toestemming om mijn paard de hele week bij huis te stallen, hoewel ik wel ruimte heb voor (een kleine) paddock. nou ja, daar ben ik op zich ook niet rouwig om, aangezien ik het des ook niet aan zou willen doen om de hele dag op een stukje van ca 20 bij 7 te zetten. Ze heeft nu een groot weiland tot haar beschikking, en ik hoop volgend jaar een stukje wat van mijzelf is..... (gut in elk bericht dat ik plaats kom ik toch weer op mijn eigen stukje grond uit.... nou ja: waar het hart vol van is....)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 15:45

nickyu schreef:
oke dit is misschien leuk maar wat ik nog erger vind

is dat "sommige mensen" een veulen van een half jaar kopen en die in een box planten !! (hij heeft toch een grote box ?>>> dan hebben ze dus 2 boxen , nou wat zal dat jonge ding gelukkig zijn)

!


helemaal mee eens, DAT vind ik werkelijk het meest paardonvriendelijke wat er is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 17:06

Bij ons gaat vrijwel alles op de wei, ook de paarden die niet voor minder dan 75K wegmogen. ALs ze braaf zijn ook zonder beschermers...

Ander verhaal is het voor de (dek)hengsten, dat gaat soms echt niet, die lopen zichzelf kapot. En sommige paarden met een blessureverleden die echt moeten presteren. Daar wil je dan het risico gewoon niet nemen. Maar als een gezond paard dat zich normaal gedraagt stuk gaat van in de wei lopen, dan kan ie het werk ook niet aan!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 19:13

tjesus, wat kunnen mensen ich druk maken over blessures.....een paard heeft benen om op te lopen hoor...Ik las laatst ook in Bit (hét paardenblad...yeah right) een artikel over stalmoed, nou, dat was alle onzin bijelkaar. Paarden zijn nu eenmaal geen kasplantjes, hoe graag mensen dat ook willen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FCSA, manubres, Selina en 35 bezoekers