sloom, zorgen maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

sloom, zorgen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 23:23

Indy is echt altijd sloom. Zo is ze altijd geweest, maar zo blijft ze ook. Zi is naar mijn mening net iets te rustig voor een 2 jarige Verward Ze schrikt nooit ergens van bijvoorbeeld. Nu staat ze op stal vanwege het weer, en als ik haar losgooi samen met Sefin (die wel gaat rennen enzo) doet zij nooit mee, maar sjokt er maar wat achteraan. ALs ze op de wei staat met leeftijdsgenootjes wil ze ook nooit spelen, al kan er misschien 1 keer per week een galopje af.
Ze is al helemaal nagekeken door de DA. Doordat ze als veulen alleen maar op stal stond had ze OC, maar na behandeling is het over (buigproeven waren helemaal goed, voor de rest kon de DA helemaal niets vinden). Ze heeft daar ook spierversterkers gekregen voor haar wat slappe achterhand en ook extra vitamines, dat heeft eventjes geholpen ze werd zowaar bijdehand, maar nu is dat effect weer helemaal weg, helaas.

Ik weet dus niet of het in haar karakter zit, of dat er toch iets aan de hand is Verward
Zou bloedonderzoek uitsluitsel kunnen geven?
Voor de rest eet ze goed, is wel vrolijk, en redelijk geinteresseerd.
Ze kijkt ook goed uit haar ogen, niet echt sloom ofzo...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 23:57

Ik denk dat het gewoon haar karakter is. Je hebt paarden die gefokt worden op het slome, ietwat duffe gedrag. Ik snap best dat je je zorgen maakt, en als je je echt zorgen maakt zou ik een bloedonderzoek aanvragen, gewoon om uit te sluiten dat het niets is.
Ik heb vaak genoeg 3, 4 jarige die ook sjokken en best wel een duf karakter hebben...en daar is ook niets mee aan de hand.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 08:32

Denk dat het gewoon in het paardje zit. Let erop dat je niet teveel voert, die fout heb ik gemaakt met mijn destijds 2-jarige. Mijnes had ook nooit lol in de paddock. Nu voer ik de helft minder en ze is zo levendig dat ik gister tijdens het wandelen langs de weg even dacht dat ik met een opgefokte hengst liep.
Succes en gebruik die braafheid door dr te wennen aan "enge" dingen, daar zal ze dan ook wel niet zo heftig op reageren.
Viv

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 10:41

Je paard eet goed, de vacht glanst, de groei is niet traag, als je met een plastic zakje wappert kijkt ze alert op?
Nou, dan heb je gewoon een slome. Sommige paarden zijn gewoon heel laconiek, en dat heeft af en toe ook echt wel voordelen!
Het is jammer dat het paard niet wil spelen/rennen, dat is wel heel erg goed voor zijn benen.....
Dit paard zou ik toch wat mee gaan doen, peotsen, wandelen, welllicht al longeren. Watn bewegen moet ze wel. Bovendien, als ze aan de lange lijn niet wil, kan je ook beter zien wat er aan zou mankeren....

laat er anders eens iemand naar kijken die vaker twenters heeft beoordeelt....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 12:21

Als je twijfelt, kun je altijd nog wat vitamines bijvoeren. Is nooit weg.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

sloom, zorgen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 15:21

[quote="Nonnie"
ik heb ook een jaarling gekent was sloom en nergens intresse in wy hebben bloed onderzoek gedaan en wat denk je bloed armoede kreeg staal drank en na 14 dagen een heel ander paard.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-02 20:42

Bedankt voor de reacties!
Ik zal haar minder gaan voeren...elke 4 maand krijgt ze een halve vitaminestoot, is dat voldoende?

Als ik haar opjaag in de bak, wat erg moeilijk is in het begin, moet ze eventjes op gang komen, en vaak gaat ze dan wel uitzich zelf doordraven.

Voor de rest kent ze alles al, dus daar maak ik me geen zorgen om Bloos
Tja dat ze sloom is vind ik niet erg, maar wel onnatuurlijk voor een 2 jarige....

Dees, zou het niet heel slecht zijn om haar nu al wat te longeren? Doordat ze zo weinig uit zichzelf doet heeft ze een slappe achterhand, misschien wordt dat dan ook beter?

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 00:39

Hai,
Ga veel leuke en nieuwe dingen met je paardje doen,hou het dier allert.
Goed ontwormen,goed voer(niet te veel inderdaad),goed enten.
Het kan een beetje het karakter zijn maar je maak mij niet wijs dat een dier van 2 niet eens speels en uitbundig is(dat hoort erbij)
Dan hoeft het wel niet extreem uitbundig te zijn maar het zal af en toe toch wel levendigheid moeten tonen,ik zou me anders ook zorgen maken.
Probeer het dier uit het isoloment te halen waar het zichzelf plaats momenteel.
Is er iets gebeurt waardoor dit gedrag is verergerd?
Een verdwenen stalmaatje(kan zelfs een kat of hond zijn).
Als verder het dier wel een gezonde indruk heeft,ga dan op een hele speelse manier met het dier om.
Als er echt niets veranderd en jij blijf een zorgelijk gevoel houden dan zou ik even contact opnemen met een da.
Of je gaat het internet langs en bij ieder waarvan jij denkt dat die misschien kan helpen leg je de vraag voor(niets aan laten praten verder,alleen luisteren naar het antwoord)
Misschien heeft het dier wel ergens pijn!
Is het ooit gevallen,of goed geblesseerd geraakt.
Is er vroeger voor jij het dier kreeg iets gebeurd met het beestje?
Het kunnen vele redenen zijn en ik vindt het altijd erg makkelijk om te zeggen,ach zo is het karakter(het zal toch maar iets anders zijn!!)
Het kan best wel hoor dat je een rustig dier heb maar het is en blijft een jong paard en die hoort toch echt met tijd en wijlen onstuimig te zijn.
Ik wens je veel succes met het zoeken naar het probleem!
Goed dat je jezelf zorgen maakt en er niet zomaar vanuit gaat dat het zo hoort en deze vraag dus ook voorleg aan anderen.
Je mag me een pb sturen dan kan ik je nog wat doorverwijzingen geven waar je met je vragen eventueel terecht kan.
Groetjes Smousje.

groompje
Berichten: 11
Geregistreerd: 07-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 10:39

Heeft ze de vitaminen in de vorm van een spuit in het bloed gekregen of via een spuit zoals bij een wormspuit?

Vaak zitten er in de spuiten die de DA inspuiten ook een soort oppepmiddel (te ingewikkeld om uitteleggen vandaar ik het zo noem) en dat verklaart haar opleving!!

Het is inderdaad wel een beetje vreemd dat een jong paard niet 'gek' doet als hij losgegooid wordt, vooral ook omdat je schrijft dat ze nu op stal staat. En dat je haar moeilijk op gang kan krijgen met opjagen.

De DA heeft haar nagekeken, maar zijn er ook foto's gemaakt?
Hoe is het geconcludeerd dat de OC verdwenen is?

Een vit.spuit (in de vorm zoals van een wormspuit) heeft weinig nut, er komt slecht een heel klein gedeelte in het bloed terecht.

Geef haar vit.rijk voer (kruidenmuesli ofzo) maar niet teveel eiwit.

Het is moeilijk advies te geven via het net maar toch vind ik het vreemd.
Uiteraad heb je paarden die slomer zijn dan andere paarden maar een 2 jarige hoort toch een beetje springerig te zijn vooral als ze van stal komt/

Gr. GWEN

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-02 10:41

Het kan geen kwaad een jong paard met een toch al watte slappe achterhand te gaan longeren. Gewoon rustig aan doen, grote cirkel, licht beginnen.
Want van in de wei te staan niksdoen wordt ze toch ook niet sterker. 1x in de 4 mnd een halve vitaminestoot vind ik persoonlijk onzin. Geef het dier dagelijks een geode brok met voldoende vitamine. Je zou Vitamine E en Seleen kunnen bijvoeren (met mate), wat de spieropbouw kan helpen. Bij jonge opgroeiende dieren hoef je niet bang te zijn voor een eiwit-overmaat. Bedenk: op twee jarige leeftijd hoort het paard veel meer voer te krijgen dan wanneer het volwassen is. Ze heeft heel veel voedingsstoffen nodig om flink in haarkracht te groeien. Misschien dat het verbeteren van het dieet haar karakter ook pittiger zal maken. Wat voer je haar nu dagelijks?

Het wordt wel vaker geadviseerd om toch jong te beginnen. Twee maanden geleden was er ook nog zo'n topic hier op bokt. Ook een slap jong dier, waarbij de dierenarts adviseerde om toch wat aan kracht te trainen.
Wellicht kan je vakkundig advies inwinnen bij een echte paardenarts. Die kan je ook goed adviseren over de voeding die je paard nodig heeft.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-02 17:19

Ze krijgt nu 1 kg per dag, daarnaast ongeveer 1,5 plak hooi. Ze staat op zaagsel. Buiten krijgt ze ook gras, als ze op de wei staan, anders is het wel minimaal.
Ik hoorde wel iets over betuigen, dat dat ook kon helpen? Ik ben daar zelf helemaal niet ervaren mee (lees: nooit gedaan) dus dat is geen oplossing eigenlijk...maar ja, ik zal toch eens de DA bellen Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 10:23

Ik vind persoonlijk dat je veel, maar dan ook echt veel te weinig voert. Daar kan toch geen paard op leven....

Je moet je echt wat meer gaan verdiepen in de voedingsbehoeften van jonge, opgroeiende paarden. Want die zijn erg groot! Een twenter heeft bijna het dubbele nodig dan een volwassen paard dat recreatief gebruikt wordt. En die heeft al meer nodig dan wat jij voert....

Wanneer jonge paarden tijdens de groei niet die voedingsstoffen krijgen die ze zo nodig hebben, zal hun lichaam niet zo groot en sterk worden als je graag wilt. ZE zullen blessure gevoelig zijn en de kans op involmaakt bot is erg groot (lees ocd en artrose gevoelig).

Het is dus heel belangrijk een jong opgroeiend paard adekwaat te voeren.
Ga naar een echte paardenarts, dus niet de dierenarts met een pony in de achtertuin, maar een echte paardenvakman, en laat je adviseren over wat je die twenter moet voeren. het zou mijn echt niet verbazen dat je hele paard zal opknappen....
Succes!