Vraag aan jury-leden....B-proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Vraag aan jury-leden....B-proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 20:12

Oke ik zat mezelf dus af te vragen dat als je in de B rijdt of je verplicht bent om je paard nageeflijk te laten lopen??????


Het is wel netter dat geef ik toe maar als hij ontspannen loopt is dat dan ook goed of wordt er in de B ook al heel erg op gelet dat hij nageeflijk loopt????????

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:20

Zo ver ik heb kunnen lezen hier op bokt is het wel verplicht.
Ik had het op een site opgezocht en daar stond ook dat het min of meer verplicht is. Bij de L zou je je paard van voorwaarts nageeflijk moeten lopen Verward Snap het verschil niet zo.

Ik snap eigenlijk niet dat als je een superproef neer zet, zonder nageeflijk te rijden, dat je dan volgens sommige juryleden geen wp krijgt. Dat vind ik het jammere van zo een sport.
Geef mij dan maar liever springen

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 20:30

Ja ik spring ook liever maarja... met Almelo voor de deur was ik dus de klos hahaha en met 1 wp mag ik nu wel opengesteld springen.

Ig loopt bij mij dus altijd ontspannen en redelijk nageeflijk maar niet tegen de hand.
Dus bij mijn eerste proefjes had ik 155 en 159 punten, niet slecht voor de eerste keer. (ik hielp de jury eraan herinneren dat ze eieren moesten kopen met mijn voltes Haha! )

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:39

Kusia schreef:
Zo ver ik heb kunnen lezen hier op bokt is het wel verplicht.
Ik had het op een site opgezocht en daar stond ook dat het min of meer verplicht is. Bij de L zou je je paard van voorwaarts nageeflijk moeten lopen Verward Snap het verschil niet zo.

het is idd 'verplicht'. Leg me eens uit hoe je een nette volte met stelling en buiging kunt rijden met een niet-naggeeflijk paard (en ik bedoel dus niet niet 'in de krul').

Citaat:
Ik snap eigenlijk niet dat als je een superproef neer zet, zonder nageeflijk te rijden, dat je dan volgens sommige juryleden geen wp krijgt. Dat vind ik het jammere van zo een sport.


heel simpel, je KUNT geen superproef rijden (ook niet in het B) als je paard niet nageeflijk is.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:47

Verplaatst naar WD.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:56

Je bent in de B verplicht om met je paard een nette proef af te rijden, waarbij je duidelijk laat zien dat je paard zich niet verzet tegen de hand en dat gaat niet als het paard niet nageeflijk is Knipoog. Je moet hem alleen nog niet kunne oprichten en dergelijke
Vanaf de L wordt er meer 'kadans' gevraagd. In de B is het goed als je een 'braaf' rustig nageeflijk proefje kunt laten zien, in de L moet het er niet meer braaf uitzien maar moet het paard meer de achterhand gebruiken en meer voorwaarts durven gaan Knipoog

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:06

nagefelijk is toch in de krul rijden Verward in de stelling rijden is toch het rond rijden van een paard of heb ik t weer verkeerd begrepen Verward

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:11

Er wordt verwacht dat je je paard aan de teugel rijdt, maar let op: aan de teugel is iets anders dan in de krul!!!
Je paard moet dus wel nageeflijk zijn, want als je paard niet nageeflijk is, drukt hij meestal zijn rug weg, en dat wordt als een (grote) fout gezien.

Maar nogmaals: Het is niet de bedoeling dat je je paard in de krul gaat trekken/dwingen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:15

udinae schreef:
nagefelijk is toch in de krul rijden Verward in de stelling rijden is toch het rond rijden van een paard of heb ik t weer verkeerd begrepen Verward

in de krul = *zaag zaag sleur trek schop trek zaag schop trek*
nageefelijk: *been aandrijven, zachte hand en goede instructrice Haha! *

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:08

Tja, VERPLICHT is het niet. In geen enkele proef. Je mag zelfs in het Z een paard compleet tegen de hand rijden. Haha!

Maar ik snap niet dat er jury's zijn die iemand een wp geven wie zijn/haar paard niet nageeflijk heeft lopen (in geen enkele klasse).

Annash
Blogger

Berichten: 26477
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:14

xKatleentjex"]
[quote="udinae schreef:
nagefelijk is toch in de krul rijden Verward in de stelling rijden is toch het rond rijden van een paard of heb ik t weer verkeerd begrepen Verward

in de krul = *zaag zaag sleur trek schop trek zaag schop trek*
nageefelijk: *been aandrijven, zachte hand en goede instructrice Haha! *
[/quote]

Whuahhaha Haha! Mooie vergelijking Katleen. Ik had nog niet gezien dat ie van jou was, maar zon vermoeden had ik al wel Knipoog

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:51

volgens mij denken jullie dat nagevelijk aan de teugel is, in het krulletje....

niet dus. je moet een ontspannen paard hebben met een contstante mooie aanleuning. In de B hoef je geen "krul" te hebben maar wel mooi nagevelijk, ontspannen kunnen rijden.

Guess001
Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:54

Mijn eerste (C) pony was ook een hele moeilijke pony qua nageeflijkheid, maar de aanleuning was wel constant. Ik kreeg ook altijd als commentaar dat ik zo 'eerlijk' reed. Maar ze liep het eerste halfjaar dat ik wedstrijden reed dus niet echt 'aan de teugel'.
Maar winstpunten en prijzen haalde ik genoeg!
Maar bij de pony's en dan zeker de kleintjes zijn jury's ook wel veel soepeler natuurlijk.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:25

in geen 1 proef is het verplicht maar je bent er van van afhankelijk,

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:54

ik ben geen juri maar als je logisch nadenkt dan kom je er niet ver mee..

Om te promoveren heb je winstpunten nodig, die winstpunten die krijg je (als het goed is) alleen wanneer de juri van mening is dat je er aan toe bent om te kúnnen promoveren.
En als je je paard niet aan de teugel krijgt... dan zul je ook niet snel een puntje krijgen!

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 12:56

Kyra schreef:
volgens mij denken jullie dat nagevelijk aan de teugel is, in het krulletje....

niet dus. je moet een ontspannen paard hebben met een contstante mooie aanleuning. In de B hoef je geen "krul" te hebben maar wel mooi nagevelijk, ontspannen kunnen rijden.


Dat doen wij dus..... en dat bedoel ik dus ook.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:30

Nistria schreef:
En als je je paard niet aan de teugel krijgt... dan zul je ook niet snel een puntje krijgen!


Mee eens . En toch zie ik soms combinaties in het L rijden waarvan ik denk... hoe ben jij het B uit gekomen? Verward Paarden die gewoon absoluut niet nageeflijk lopen en waarbij de ruiter ook niet eens een poging waagt.
Dan heb ik het niet over een misser. Ik heb ook wedstrijden waarbij het wat minder gaat. Maar gewoon over combinaties die ik regelmatig tegenkom.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:20

Nistria schreef:
En als je je paard niet aan de teugel krijgt... dan zul je ook niet snel een puntje krijgen!



en het kromme hieraan is: iedereen gaat zich op het krulletje concetreren. Of tewel, veel mensen gaan dan hangen, trekken, prutsen om maar een krul te krijgen: gevolg dat er veel van voor naar achter gereden wordt, ipv andersom

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:38

Nageeflijk is wel richting de loodlijn, kan er iets voor, op of er iets achter zijn. Kortom, je paard moet aan de teugel lopen in een B proef. een goed nageeflijk paard loopt aan de teugel.
Je kunt wel een constante aanleuning hebben zonder dat het paard nageeflijk is. En dat willen ze juist niet zien.
Wat je heel veel ziet zijn ruiters die zelf nageven, maar het paard moet het doen.
Het gewicht wat je in je hand hebt bij een goed gereden paard is afhankelijk van de africhting. Bij een groen paard dat je van achteren naar voren rijdt kan dat wel 10 kg zijn, het paard heeft z'n evenwicht nog niet. Je hebt dan een constante aanleuning, maar nog geen nageeflijkheid. Het paard loopt nog op de voorhand. Hoe meer gewicht het paard op de achterhand gaat dragen, hoe nageeflijker het paard wordt.

Veel juryleden kijken alleen naar het plaatje, de krul dus. HOe die verkregen is doet er niet toe. Komt er daarna een paard in de ring die wel eerlijk nageeflijk gereden wordt, maar nog niet altijd een helemaal constante aanleuning heeft (en dus af en toe minder nageeflijk is), dan wordt dat meteen gestraft. Terwijl deze ruiter veel beter met de basis bezig is dan iemand die alleen maar in de krul rijdt.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:50

Volgens mij is er wat verwarring over de termen nageeflijk, aan de teugel etc.

Wat ik als jury in de B wil zien is dat een paard het bit accepteert (gesloten mond, 'vriendelijke uitdrukking', liefst schuimen), zachte constante verbinding tussen hand-mond (geen doorhang-teugels en geen trekken-en-plukken), los door zijn lijf, gehoorzaam aan de hulpen. Het geheel moet er 'makkelijk' uit zien. De ruiter moet lekker (kunnen) zitten met een ontspannen schouder/arm/pols/hand.

Of het paard nu met zijn hoofd wat hoger of wat lager loopt, maakt mij in de B dan minder uit.

Charissa
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:05

Ja dat is wel verplicht, een meisje, die ik ken liet haar paard ook keer niet nageeflijk lopen, toen kreeg ze zelfs strafpunten, dus als ik jou was, zou ik toch proberen, om je paard mooi nageeflijk en rond te rijden.

Charissa
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:05

Ja dat is wel verplicht, een meisje, die ik ken liet haar paard ook keer niet nageeflijk lopen, toen kreeg ze zelfs strafpunten, dus als ik jou was, zou ik toch proberen, om je paard mooi nageeflijk en rond te rijden.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:09

Hoe kan je daar nou strafpunten voor krijgen? Het staat niet specifiek in een onderdeel. Verward

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:11

Ik denk dat ze gewoon minder punten heeft gekregen? Je kunt daar nl. geen strafpunten voor geven.

Charissa
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 21:27

toch is het zo, bij een paar onderdelen liep haar paard niet nageeflijk, daar stonden achter het punten aantal minpunten bij! Strafpunten dus, ik weet ook niet hoe het kan, maar het is echt zo!