Uitgangspunten bij omgaan met paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Uitgangspunten bij omgaan met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-02 12:31

Nav het topic van fsoudan.

Ik denk dat er algemene uitgangspunten zijn die je ieder paard toepast. waarvan de invulling kan varieren (daar gaat het topic van fsoudan over IMO).

Belangrijkste uitgangspunten bij mij zijn:

Primair: "ik ben de baas". Dat geeft voor je paard duidelijkheid en veiligheid. Net als in de natuur heeft het paard een leider waar hij naar luistert, maar die hem ook 'beschermt'. Als die er niet is, zal het paard zelf
de gevaren moeten ontdekken.

- consequentie: wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet. En als dat betekent dat je je paard tien keer moet corrigeren omdat hij niet stil staat dan is dat zo.
- begrip: als je paard anders is dan anders, denk eens of er een reden voor is.
- doelmatig boos worden: als hij iets doet wat niet mag, gericht optreden en corrigeren. Als dat over is, is de boosheid ook weg.
- geduld: als hij iets nieuws moet leren, steeds weer op dezelfde manier je commando (of hulpen) geven, zodat hij de kans krijgt om ze te begrijpen
- liefde: veel aandacht en warmte, in de vorm die dat paard wil.


Reacties?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 12:44

Ik kan daar wel achter staan wat jij zegt. Maar consequent zijn is de mens niet gegeven. Er gaat namelijk veel energie in zitten: een paard opnieuw corrigeren iedere keer als hij de fout in gaat, dat een stuk of tig keer volhouden. Meestal slaan mensen een keertje over. DAarnaast heb je ook al niet altijd in de gaten dat je de fout in gaat en zul je dus ook niet ingrijpen. En dan ben je dus ook al inconsequent. Maar dit zijn dus van die punten waar mensen ongewild en onwetend de fout in gaan.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 14:04

ja ben ik helemaal met je eens al zou ik wel bij doelmatig boos worden ook het belonen willen toevoegen.
Als je paard (bv) niet stil wil staan je geeft 'm op z'n donder en hij staat dan wel stil is het niet meer booszijn niet genoeg vind ik.
het paard moet dan beloont worden dat hij naar je luisterde

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-02 14:10

Nimber,

ja maar daarbij wil ik opmerken dat voor mij belonen vooral met de stem en de houding is. Ik ben geen voorstander van eindeloos snoepjes voeren.

Desiree,

tja de geest is gewillig maar het vlees is zwak zullen we maar denken. Het klopt idd dat het niet makkelijk is om consequent te zijn, maar ik probeer daar wel naar te streven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 14:37

Helemaal mee eens.
Ik heb doordat ik op handelstallen heb gereden heel verschillede paarden meegemaakt in de omgang.
En wat je dan allemaal tegenkomt Frusty
Veel zijn er dan verkocht omdat ze gevaarlijk en onhandelbaar waren Verward
Echter was het alleen maar zo dat ze baas konden zijn en de eigenaar het nakijken had.
Op zulke plaatsen leer je consequent te zijn. Doe je dat niet dan verongeluk je eer daags.
Belonen vind ik idd nog belangrijker dan straffen al ontkom je er niet aan om sommige paarden eens een hele oplawaai te verkopen.
Ik heb hierbij een stelling: Paard lief ikke lief, paard niet lief ikke ook niet.
Snoepjes heb ik wel vaak gebruikt.
Bij paarden die b.v heel bang zijn.
Beetje omkopen Knipoog Maar dit bouw ik dan weer af door dan een keer wat lekkers en dan weer een keer alleen belonen. Tot alleen het belonen overblijft.
Verder ben ik iemand die vooral bij jonge paarden de oren van de kop af l*lt.
Zowel belonend als streng.
Ze moeten immers toch gaan snappen wat je graag hebt en wat niet.
Maar wat je ook doet je moet gewoon altijd boven je paard staan.
Soms makkelijker gezegt dan gedaan maar het lukt altijd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 14:39

tja, zoals Runningkawa met paarden omgaat, zo doe ik het eigenlijk ook min of meer. Zie niet veel verschillen. Ik denk wel dat het goed zo is, ik heb er namelijk altijd nog goede resultaten mee geboekt.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

methodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 17:07

ben het helemaal eens met wat hierboven staat, maar ik denk ook dat er methodes zijn die bij geen enkel paard werken, en die helaas toch nog in gebruik zijn Frusty
groetjes Jade

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 17:17

runningkawa schreef:
Helemaal mee eens.
Ik heb doordat ik op handelstallen heb gereden heel verschillede paarden meegemaakt in de omgang.
En wat je dan allemaal tegenkomt Frusty
Veel zijn er dan verkocht omdat ze gevaarlijk en onhandelbaar waren Verward
Echter was het alleen maar zo dat ze baas konden zijn en de eigenaar het nakijken had.
Op zulke plaatsen leer je consequent te zijn. Doe je dat niet dan verongeluk je eer daags.
Belonen vind ik idd nog belangrijker dan straffen al ontkom je er niet aan om sommige paarden eens een hele oplawaai te verkopen.
Ik heb hierbij een stelling: Paard lief ikke lief, paard niet lief ikke ook niet.
Snoepjes heb ik wel vaak gebruikt.
Bij paarden die b.v heel bang zijn.
Beetje omkopen Knipoog Maar dit bouw ik dan weer af door dan een keer wat lekkers en dan weer een keer alleen belonen. Tot alleen het belonen overblijft.
Verder ben ik iemand die vooral bij jonge paarden de oren van de kop af l*lt.
Zowel belonend als streng.
Ze moeten immers toch gaan snappen wat je graag hebt en wat niet.
Maar wat je ook doet je moet gewoon altijd boven je paard staan.
Soms makkelijker gezegt dan gedaan maar het lukt altijd.


ik heb ook zo´n "onhandelbare pony" gereden. loopt nu braaf in de manege lesjes mee *LOL* Pling

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 17:18

Ik kan mij hier ook wel in vinden.

Ik moet er even bij zeggen dat eindeloos snoepjes geven dus GEEN oplossing is.

Je paard word er happerig van,en gaat op den duur bijten.
Belonen dmv een schouderklopje is dan beter en effectiever.

Straffen dmv van stem vind ik zelf de beste oplossing.
Ik reed goof altijd met zweep,hij werd daar op het laatst kribbig van,toen ben ik zonder zweep gaan rijden en op eens was hij een stuk braver.

Guus rij ik op mn stem,af en toe helpt dat niet,dan neem ik een zweep in de hand en hij gehoorzaamt zonder hem maar één tik te geven.

Die uitgangspunten kunnen er wel zijn,maar niet elk paard heft het nodig.
Bij Guus hoef ik niet conseqeunt te zijn,want er valt niets conseqeunt te zijn.

Maar zelfs met die uitgangs punten kun je alle kanten uit!!!!

De één is op zo´n manier conseqeunt en de ander doet het op een totaal andere manier.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 18:05

Mijn hoofdregel:

Een paard is een dier, geen machine!


Dus:

- veel beweging en weidegang
- natuurlijk voer
- en vooral ook: natuurlijk omgaan met je paard. IK ben de 'leider' van de kudde, daardoor weet m'n paard waar ie aan toe is.
- enz.... Maar alles is af te leiden op die hoofdregel van mij.