bronchitus: wat is beter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

bronchitus: wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 20:29

Mijn paard heeft waarschijnlijk chronische bronchitus. Ze is in de zomer best wel benauwd. Nu is mijn vraag als je paard bronchitus heeft, is eht dan beter of slechter om hem op zaagsel te zetten?? of op stro?? of vlasstro?? en wie heeft er goede ervaringen mee??

Groetjes Ilona

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:43

het beste is om je paard gewoon buiten te zetten in de zomer, anders inderdaad iets wat goed stofvrij is zoals vlas.
mijn pony heeft ook chronische bronchitis (ze hoest niet, maar is snel benauwd), ze staat nu dag en nacht buiten en ik merk wel een klein beetje verschil. ze snottert nu niet meer, maar helaas blijft ze wel wat snel benauwd.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:08

Net wat Ireentjuh zegt zoveel mogelijk buiten. Frisse, stofvrije lucht is het beste: dus in de wei. Na het rijden zorgen dat hij niet bezweet is en kou kan vatten als je hem terug zet.
Het hele jaar door geldt: zo min mogelijk stof: dus voordroog (beter dan kuil), stofvrije vloerbedekking (sommige soorten 'vlas' zijn dit, sommige soorten zaagsel ook - niet allemaal!).

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 00:15

nou veel buiten inderdaad mijnpaard heeft ook chronische bronchites en heb ze op wel op stro maar maak het vochtig werkt prima zaagsel is niks veel stoffer..succes

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 01:46

Onze pony heeft het ook, ze heeft eerst twee weken in de sauna in de kliniek in Utrecht gestaan, daar knapte ze al aardig van op.
Toen hebben we een dubbel plafond in haar stal getimmerd, zodat er geen stof van de zolder naar beneden kan dwarrelen.
Vervolgens alle hooi en stro van de zolder gehaald.
Deur door de midden, zodat ze lekker met haar hoofd in de frisse lucht staat.
Houtkrullen in de stal, en de stal alleen doen als ze er niet in staat, en daarna even goed laten doorluchten.
Nat hooi helpt super, goed laten uitlekken, anders wordt het zo'n natte bende in de box.
Ze heeft een paar weken medicijnen door haar voer gekregen, ze was namelijk bijna dampig, maar we waren er net op tijd bij.
Daarna hebben we zelden meer last gehad, het is al jaren geleden.
In de zomer, als de boeren hooien, en de bak droog en een beetje stoffig is, kucht ze af en toe een keertje, dan stoppen we met rijden en gaan lekker naar buiten als het door de bak komt.
Maar het stof in de lucht van het hooien, daar kun je niks tegen doen.
Hoest ze daarvan, zet haar dan lekker koel op stal, totdat de hooitijd over is.
Er zijn ook etherische olieen of zoiets, voor over het stalstrooisel, ook tegen stof volgens mij.

Succes, met een beetje geduld en wijsheid kunnen paard en ruiter er aardig mee leven.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:27

Mijn paardje heeft het ook, maar je kan er weinig aan doen hoor.
MIj is gezegt dat ik niet in de regen actief moet gaan rijden want door de kou van de regen en dan weer het zweet is ook niet bevoordelijk.
Pb me anders maar....

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:10

Als het idd chronisch is en je wil je paard per se binnen hebben staan dan kun je eens overwegen om rubber matten in de stal te leggen. Absoluut stofvrij en ook nog eens makkelijk te onderhouden. De urine loopt gewoon weg, dus het blijft niet nat. Alleen mest er uit en klaar... Veel mensen vinden het zielig, want het 'staat niet zo gezellig' oid, maar de paarden die ik ken die op matten staan gaan ook gewoon liggen. Het is ook niet koud oid.

Verder zou ik echt overwegen het paard gewoon buiten te laten staan zo veel als mogelijk omdat dat nu eenmaal veel beter is voor de longen!

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 22:20

ok bedankt allemaal voor de reactie's!!!
Ik ga iig zoeken naar een andere stal met land... daar hoor ik goede dinge over..

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:19

Citaat:
Veel mensen vinden het zielig, want het 'staat niet zo gezellig' oid, maar de paarden die ik ken die op matten staan gaan ook gewoon liggen.


Mijn pony heeft ook een vorm van bronchitis, en die rubber matten zijn ONMISBAAR!!!
Achterin ligt wel wat stooisel, kan niet op de naam komen Verward
Mijn pony heeft er geen moeite mee dat er geen stro, zaagsel oid ligt. Daar had ze tog alleen mar last van Verward

Een buitenstal is ook een goede oplossing, zolang die maar genoeg frisse lucht heeft.

En ik heb kruiden voor der luchtwegen, Easy Breathing van www.paardendrogist.nl
Dat helpt ook heel goed! Zeker aan te raden OK dan! *LOL*

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 15:20

ok bedankt!!! ja ze staat gelukkig al lekker in een buiten stalletje...Lachen