Druivenbladeren gevuld met rijst - recept gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131954
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Druivenbladeren gevuld met rijst - recept gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 16:35

Bij Griekse en Turkse restaurants worden vaak gevulde druivenbladeren met een gekruide rijst geserveerd.
Die dingen zijn lekker..... Vingers aflikken
Weet iemand hoe je dat zelf kunt maken ?
En waar kun je druivenbladeren kopen ?
Ik ben de naam van het gerechtje even vergeten, maar volgens mij is het iets van Dolmades / Dolma's oid.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***


Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:06

Klopt, of Dolmadakia (zo heetten ze tenminste bij "onze" Griek). Niks op internet te vinden? Druivenbladeren koop je iig gewoon in een beter gesorteerde supermarché (AH of Jumbo). Ze zitten in blik.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 18:12

Gepikt van lifeandcooking.nl :


Voor 4 personen

- 20 wijnbladeren (pot)
- 2 tomaten
- 1 bosje peterselie
- 1/2 bosje munt
- 1 ui
- 1 teentje knoflook
- 200 g rijst
- 5 eetlepels olijfolie
- sap van 1 citroen
- 1 theelepel suiker

Doe de wijnbladeren in een pan water en kook ze ca. 10 minuten. Laat ze uitlekken. Snijd de tomaten kruislings in en dompel ze een paar seconden in kokend water. Spoel ze koud, trek de velletjes eraf en snijd ze in stukjes.
Hak de kruiden. Pel en snipper de ui en knoflook. Meng in een kom de rijst met de kruiden, ui en knoflook en breng het op smaak met zout en peper.

Leg de wijnbladeren met de nerf naar boven op het werkblad en schep op elk wijnblad een eetlepel rijstvulling, vouw de zijkanten naar het midden en rol het wijnblad om de vulling dicht.

Leg ze in een pan en besprenkel ze met olijfolie en citroensap. Vul de schaal met water zodat de rolletjes net onder staan, dek ze af met een bord (zodat ze niet gaan drijven. Kook ze op laag vuur afgedekt in ca. 30 minuten gaar.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131954
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 20:47

Geweldig Elles, hartstikke bedankt !
Ik had al een beetje gezocht, maar ik wist niet precies hoe het heette..... dan wordt het lastig zoeken Knipoog
'k Wist trouwens ook niet dat je druivenbladeren in de supermarkt kunt kopen, blijkbaar altijd overheen gekeken.
Nogmaals bedankt, en u hoort nog van ons (want uiteraard wordt het recept uitgeprobeerd Vingers aflikken)

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 21:42

De dolmas kun je ook gewoon kopen bij de Turkse slagerij Lachen, of op de markt Lachen.


Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 14:10

Ik dacht dat ze grieks waren Verward

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 18:30

Dolmas, Dolmadakia endergelijke zie je zowel in Griekenland als in Turkije (en vergelijkbare varianten in meerdere landen rond de middellandse zee).

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:43

Lekker hoor, krijg er gelijk weer zin in.
Ik denk dat ik ze van de week ook maar weer eens ga maken.

Qweeny

Berichten: 558
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: (leidschenveen) Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 20:42

Dat kan je ook met gehakt erin ik vind het ook erg lekker. Mijn moeder maakt het af en toe. *LOL* ik kan wel de recept vragen bij mijn moeder

_______.·:*´¨`*:·.YaLNiZKuRT.·:*´¨`*:·._________

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:00

van de AH.nl:
Gevulde wijnbladeren
hapje, 25 personen
· 30 wijnbladeren op zout water (1/2 pot a ca. 630 g)
· 30 g verse peterselie
· 15 g verse basilicum
· 1 ui
· 250 g lamsgehakt
· 75 g rijst
· 1 teentje knoflook
· 1/2 theelepel zout
· peper
· 3 eetlepels citroensap
· 3 eetlepels olijfolie
· 1 groentebouillontablet


50 minuten voorbereidingstijd
30 minuten bereidingstijd

Voorbereiden
Wijnbladeren voorzichtig van elkaar losmaken en in pan met ruim water leggen. Aan de kook brengen en ca. 10 minuten laten koken. Bladeren afgieten en laten uitlekken. Peterselie en basilicum fijn hakken. Ui pellen en fijnsnipperen. Gehakt, rijst, ui, peterselie en basilicum in kom doen. Knoflook erboven uitpersen, zout erover strooien. Door elkaar mengen en op smaak brengen met peper. Wijnblad met nerf naar boven op werkblad leggen. Van gehaktmengsel ca. 1 volle eetlepel in breedte op blad leggen. Vanaf onderkant blad 1 slag oprollen, zijkanten om vulling naar binnen vouwen en blad verder stevig oprollen. Rolletje in pan leggen met naad naar beneden. Zo doorgaan tot alle bladeren gevuld zijn.
Bereiden
Citroensap en olie over rolletjes schenken, zoveel water toevoegen tot rolletjes net onder water staan, bouillontablet erboven verkruimelen. Hittebestendig bord op rolletjes leggen en iets aandrukken. Op laag vuur in ca. 30 minuten rolletjes gaar koken. In kookvocht (iets) laten afkoelen. Naar wens warm, lauwwarm of koud serveren.
Bevat per eenpersoonsportie
energie 45 kCal - eiwit 2 g
vet 2 g - koolhydraten 5 g
Bron
Griekenland

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131954
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 19:54

Dat klinkt ook hartstikke lekker !
Bedankt voor de tip, ook deze variant ga ik zeker proberen Vingers aflikken

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers