Rontchenologisch keuren maakt veel uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Rontchenologisch keuren maakt veel uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 12:39

Ik vraag me iets af.
Als een paard klinisch helemaal is goedgekeurd, is er dan veel kans dat er nog iets mis is dat je alleen op de foto's ziet?
Een paard dat ik ken, leek niet zo'n fantastische foto's te hebben maar het viel nog mee. Op de buigproef zag je het paard erg kreupel lopen..

Arnty
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:44

Ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb een paardje op het oog dat van de
renbaan komt, hij loopt nu ook nog coursen, dus van de buitenkant is er
niks aan hem te zien en hij is supergezond. Maar ik ben dus bang dat het misschien toch niet helemaal goed zit met zijn benen, bijvoorbeeld door slijtage. Alleen is het maken van foto's zo duur. Heeft iemand advies voor me?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:48

Dat ligt aan de kosten van het paard, om het maar even bot te zeggen. Heb je een 'goedkoop' dier, dan loont het vaak de moeite niet om er foto's van te laten trekken. Koop je daarentegen een prijzig dier, wat potentieel heeft om het in de sport te gaan maken, zou ik wél foto's laten maken.

Indien een gemiddeld paard normaal door de klinische keuring komt, is er geen reden tot het maken van foto's. (tenzij het een toekomstige fokmerrie betreft)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:50

En het ligt er natuurlijk aan hoever je hem verzekerd wil hebben..Want voor sommige verzekeringen moet algehele keuring. Maar ik ben het er mee eens wat imker zegt!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:54

Tuurlijk kan er op de foto's iets tot het licht komen wat er met het klinisch keuren niet gezien wordt! Wij doen alle paarden door de klinische keuring en de (fok) merries en paarden boven de 5000 euro, meestal ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:01

Ik zoek nu zelf een nieuw maatje voor Kawa.
en die gaat ook op de foto, ook als het geen dure is, dadelijk word het een dure door kosten die je had kunnen voorkomen.
En daar heb ik geen zin in.
Want op de foto zien ze idd heel wat meer dan alleen met de buigproef.
ken er genoeg die klinisch goed waren, maar wel een bemerking hadden op de foto's

Arnty
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:10

Dat is ook mij angst, ik heb geen zin dat ik dadelijk heel veel kosten krijg. Maar aan de andere kant is het wel een groot bedrag wat je betaalt voor die keuring. En voor zijn prijs is het in het algemeen niet gebruikelijk dat er foto's worden gemaakt. Ik weet dus echt niet wat ik moet doen. Kan je ook een goede verzekering krijgen tegen DA kosten zonder een rontchenologische keuring?

kimmie261

Berichten: 19216
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:14

maar ik ken ook paarden die rontgenologisch heel goed door de keuring kwamen, en een jaar later artose hadden, het geeft alleen garantie op dat moment....
en voor jezelf geeft het wat meer zekerheid, maar het geeft geen zekerheid dat het paard jaren goed blijft...(een trap van een ander paard kan al een botsplinter geven)...

er wordt bij verzekeringen voor een paard boven een bepaald bedrag , een rontgenologisch rapport gevraagd,anders verzekeren ze bepaalde beenproblemen niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:24

Natuurlijk een levend dier houden geeft altijd risico's.
Maar ik heb geen zin om risico's aan te gaan die bij aankoop al zichtbaar zijn.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 17:14

Hm Bij ons op stal heb ik ook een keertje gezien dat het paard goedwas gekeurd op de klinische keuring maar er was een beetje twijfel, zodus hebben ze alleen van dat ene been een foto gemaakt en het was in orde..
Maar soms kan dus een DA dit helemaal niet achterhalen?

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:15

Heb 1 jaar geleden een 3 jarige gekocht en klinisch laten keuren.Prijs was laag daarom geen foto laten maken.Klinisch goed gekeurd.

Over 2 weken krijgt hij een operatie aan 2 knieen ivm meerdere ocd fragmenten.

Dit is iets wat ik op de foto had kunnen zien.Voor mij geen paard meer zonder klinische keuring en op de foto.Goedkoop kan duurkoop zijn!!

Juist als je niet veel geld hebt voor een paard moet hij gezond zijn, omdat je anders ook de dierenarts/operatie kosten niet kan betalen.

Als je een goedkoop paard koopt moet je juist rijk zijn Haha!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:20

mijn paardje is klinisch goedgekeurd maar op de röntchenfoto's is wel te zien dat ze een ocd heeft links achter. toch loopt ze hier op de buigproef niet kreupel op. dus klinisch wil niet alles zeggen.