Aan de teugel, hoe??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Aan de teugel, hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 21:44

Ik rij nu al 4 1/2 jaar paard, naar mijn idee rijd ik wel goed (tenminste ik blijf zitten Haha!) Ik heb aan mijn vriendinnen gevraagd hoe ik nou eigenlijk rij, ze zeggen allemaal zelfde de paard waarop je rijd moet aan teugel lopen, nou dat is dan even een probleem, ik kan het NIET, ik heb het ook nooit geleerd. Nou er was wel een instructeur die me het wel leerde maar die ging nogal snel weer weg.

Dus hoe moet ik het nou, moet ik nou prive lessen nemen (ik begin zelf er al over na te denken ) *rij trouwens in groepslessen* of leren jullie me in bokt stijl aan teugel te lopen.

( ben trouwens doof)
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 03-06-04 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 21:47

Dit hoort bij rijtechnisch en is al 1000 keer in topics gevraagd. Denk dat je met de zoekfunctie al je informarie vind. Maar het si niet zomaar een houding ofzo, het is een manier van rijden. (nou niet aan gaan vallen van dat het niet zo ois dat je je paard wel of niet aan de teugel t=rijd, maar ik bedoel dus dat het voort moet komen uuit een goede manier van rijden)

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 21:47

Zorgen dat je paard goed voorwaarts is, aan je been, en zorg dat hij goed op je zithulpen reageert.
Laat hem soepel lopen, zodat hij zijn lichaam goed buigt.
Vraag dan eens van hem door met je teugels te gaan spelen.
Niet gaan zagen, ook niet trekken, maar geef eens zachte kneepjes in je teugels.
Als je paard met zijn bit gaat spelen moet je even doorzetten, en op het moment dat hij nageeflijk is, ontspan je je handen weer.
Ook steeds goed je been eraan houden!
Als hij weer omhoog dreigt te komen, herhaal je dit, totdat hij soepel en ontspannen blijft lopen.
Succes!

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 21:48

Over bokt kun je denk ik niet vertellen hoe je een paard aan de teugel rijd!
Mijn tip aan jou is iig om les te krijgen en dan gaat het op een gegeven moment vanzelf!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 21:51

Waarom wil je perse aan de teugel rijden? Alleen omdat je vriendinnen dat willen?

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 21:55

@ fellor, ik snap die zoek functie niet Lachen en ik weet wel wat het is.

@margon, ik heb al les *dat lees je toch Verward *

@ Kim, ik zou het graag wel eens kunnen Lachen

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:01

Je leert dat niet in een dag. Het is niet een trucje dat je je paard even laat doen.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:42

Ik denk dat je dat vanzelf wel leer naarmate je langer les hebt, maar ik snap dat het lastiger is als je doof bent. Hoe doe je dat nu in de groepslessen dan?
Mischien kan je privelessen nemen van iemand die gebaren taal kan, dan krijg je iig al beter les en komt de rest vanzelf wel Lachen

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 00:11

Zodra je er aan toe bent zal je instructeur het wel leren.
Maar privelessen kan zeker geen kwaad, want des te sneller zul je vooruit gaan, zeker als je doof bent is privebegeleiding erg handig.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 09:45

Ik rij nu dus al iets van half jaar van een instructeur maar ze is heel erg onzeker, dus durft ze ook niet veel zeggen tegen mij, dus ja nu weet ik het zeker ik ga prive les nemen

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:07

Dat lijkt me ook een goed idee maar ik denk dat je wel moet zorgen dat je niet geobsedeerd raakt door het aan de teugel rijden, ik bedoel dat er is niks mis mee is als een paard gewoon mooi loopt maar niet aan de teugel dat zie ik liever dan van die paardjes die in de krul zijn getrokken.

feyona
Berichten: 49
Geregistreerd: 11-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:18

het ene paard gaat makelijker dan een ander paard!
wat veel mensen doen is dat ze hem niet voorwaards houden!
je moet een pony/paard voor het been houden!!
let daar wel op!!!! wil je me het vertellen als het is gelukt!??

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:29

Kijk eens hier: [RT] FAQ: veel voorkomende rijtechnische problemen
Omdat hier al veel vragen over gesteld zijn hebben ze een FAQ gemaakt. Misschien handig om dat eventjes door te lezen Lachen

Verder is het idee van prive les nemen helemaal nog niet zo'n slecht idee.
Ga op zoek naar een goede instructrice/instructeur en ga samen kijken wat jullie er uit kunnen halen.

Succes he!

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:36

Ik las in je profiel dat je op jullie manege ook paarden kan huren voor wat langere tijd. Probeer dat eens, misschien als je elke dag op hetzelfde paard rijdt, krijg je er wat eerder gevoel voor. Privé les is natuurlijk wel beter dan in de groep, omdat je meer aandacht krijgt. Als je eenmaal gevoeld hebt wat het inhoud, dan kan je het verder zelf wel oefenen.

Lastig voor sommige instructeurs dat je doof bent, ze zijn gewend om te praten tegen mensen die naar hun paard kijken, terwijl jij ze waarschijnlijk moet aankijken om te begrijpen wat ze bedoelen. Maar dat wil niet inhouden dat je maar minder aandacht krijgt. Bespreek dat eens, misschien kan zij of hij je dan af en toe apart nemen in de groepsles.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 11:26

ja dat is een goed idee Klien, maar dat van huren voor langere tijd zal niet lukken omdat ik doorweeks in Groningen naar school ga en ik in omg Hoorn woon, en daar ook rij. Maar ik kan tuurlijk wel proberen om elke week een zelfde paard/pony te krijgen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:33

Ik zou zeggen, kom een keer langs! Ik heb welliswaar alleen maar shetlanders staan, maar ze kunnen aardig lopen, ook aan de teugel dus.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 11:38

Graag Dennis, pb je nog wel even Lachen * erg bedankt voor de aanbod Lachen *

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:42

Lachen. Wacht ik je PBtje af. Je bent van harte welkom om een keer te proberen en te komen rijden Lachen.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:44

Krijg je toch nog privé les en misschien zelfs op een echte dekhengst. OK dan!

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 11:46

klien schreef:
Krijg je toch nog privé les en misschien zelfs op een echte dekhengst. OK dan!


ja lijkt me vet cool OK dan!

en Dennis, dat pbje kan nog wel even zich laten wachten want ik zit op school en moet nog wat dingen doen..
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 04-06-04 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:48

Dat zal zeker Dennis worden, want die is het verst. Hij is wel hengst, maar een verschrikkelijk lief doetje. Verder heb ik bijna enkel pony's staan die net een paar weekjes onder het zadel zijn Lachen. Al zijn die ook al zo braaf dat ik er andere op durf te zetten.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-04 11:53

Ja heb ik gelezen op je site..

nou heeft niemand adviezen ?? *anders maar een slotje Scheve mond*

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 14:52

probeer op je manege te regelen dat je iedere week op het zelfde paard mag rijden.. eentje die makkelijk nageeflijk te rijden is..
aan de teugel rijden leren lukt niet in een lesje.. maar geef gewoon door aan je instructeur dat je dat wilt leren.. komt vanzelf goed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 17:33

Goed teugel contact houden!
Je moet iig zorgen dat je het bit aan beide kanten in de mond voelt (iets anders dan hangen atuurlijk Knipoog )
en zorgen dat je teugels niet in een boogje hangen..
Dan heb je geen goed contact..
en goed voorwaarts rijden, achterhand eronder zetten..
Is zo moeilijk uit te leggen, is bij elk paard+ruiter weer anders he !
Maar dit is een advies, zo heb ik geleerd te rijden, en als je het zo een poosje volhoudt gaat het paard vanzelf aan de teugel!
en als dat gebeurt, weet je dat je het goed doet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 17:33

....toch?