Vuile mestbuik poetsen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Vuile mestbuik poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-02 23:24

IK weet niet of jullie ook zo'n paard/pony hebben, maar mijn new forester Nouska is een echte vuilepoets in haar stal Frusty
Daarbij komt dan nog dat ze elke nacht in het vuil stro en de mest gaat liggen Extreme duivel
Nu is mijn vraagje: hoe krijgen jullie de buik van jullie pony dan proper???
Die mest koekt erg aan en gaat er niet zo af als bijvoorbeeld modder.
De haren onder haar buik klitten helemaal samen, en ja als je dan borstelt is het natuurlijk erg pijnlijk ... Verdrietig
Hebben jullie één of andere truc om haar proper te krijgen/ en daarna te houden???

groetjes,
Marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 23:37

Ik gebruik altijd zo'n rubberen poetshandschoen, met van die kleine nopjes. Kun je overal goed bij en is niet te hard.
Geen idee hoe je het schoon kunt houden, je kunt moeilijk voorkomen dat je pony gaat liggen. Misschien een deken met een buikflap?

Nulla tenaci invia est via

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 23:39

Als de mest te erg aankoekt en het pijnlijk is om je pony schoon te krijgen is je box te vuil. Goed uitmesten en daarna goed opstrooien helpt al een heleboel...

De bedoeling is niet dat er hele korsten aan blijven zitten, een plekje is niet zo erg, maar hele korsten zijn heel pijnlijk om te verwijderen.
Een deken op in de winter helpt ook om je paard of pony schoon te houden. Dan blijven de plekken beperkt tot hals en hoofd. En ook dan moet je goed blijven uitmesten...

Als je een hood gebruikt, kun je de haren op de hals heel kort houden, en hoef je niet zo hard te schrobben. Maar goed uitmesten is het begin....

Je suis Charlie.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 11:30

Bij die van mij is het netzo. Zij vreet eerst al het stro op en dan gaat ze liggen slapen (op de kale vloer, waar toch altijd wat mestafval ligt). Ik hou het altijd zolang mogelijk bij, maar nu wordt het ook weer moeilijker. Dan laat ik het maar zitten, en hoop dat de verhaar-periode snel komt (ze verhaart al heel lichtjes).
Ik heb wel in de gaten dat het zonder winterdeken (heeft ze dit jaar voor het eerst NIET op) veel schoner blijft (niet op de rug ed, maar wel op de buik)....

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-02 18:24

Tja ik laat nouska het liefst zonder deken op in de winter, want bij haar is dat toch niet nodig en das zo'n gedoe altijd.
Voor de rest wordt de stal 's morgens proper gemaakt en 's avonds gaat ook al het vuile eruit.
Maar met die rubber handschoen is misschien wel een idee, we hebben der denk ik nog wel eentje liggen, ff zoeken. *LOL*

gr. marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 19:39

Dit is een gevecht dat vlg mij nooit gewonnen gaat worden door de mens Knipoog
Die met dat leuke koppie links van hier kan er ook wat van. Als ik die schoon wil houden moet ik er de marechaussee bij zetten om elke drol op te vangen. Geen beginnen aan dus.
Ik heb echter ook andere pony's die echt vrijwel nooit vies zijn. Boreas Ubbo bijvoorbeeld. Die zal er niet aan denken om te rollen in viezigheid. (Ja gewoon zand, dat wel) en parkeert alles ook altijd mooi op een hoopje achter in de stal.
Het verschilt dus erg per pony, en naar mijn weten is er weinig aan te doen, de oorzaak dan bedoel ik. Er zijn natuurlijk wel middeltjes.. anti klit b.v. zodat het niet zo vast gaat zitten.
Bertus.
Laatst bijgewerkt door lageveld op 27-01-02 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:01

De buik inspraien met anti-klit, inlaten trekken en dan voorzichtig gaan poetsen.
Ik doe dit altijd op de sokken zo kan ik het vieze er makkelijk afpoetsen.
Zorg er wel voor dat de anti-klit goed is ingetrokken anders heeft het nog geen nut.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-02 20:05

Ja misschiend at ik wat antiklit op een spons ofzo kan sprayen, want rechtstreeks op har buik ......... Noooooootttt Haha!
Ze is een "beetje" schrikachtig van spuitbussen namelijk Frusty
T probleem is wel dat die bussen altijd zo snel leeg zijn (bij mij toch...)

marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

FlyGirl

Berichten: 225
Geregistreerd: 19-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:06

De stal goed schoonmaken en elke dag heel voorzichtig de plekken eraf borstelen. Mysty was ook altijd heel smerig toen ze nog op stro stond. Eerst at ze de stal leeg en dan ging ze liggen. Nu staat ze op zaagsel en heb ik eigenlijk nergen meer last van

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 21:29

wij hebben bij een aantal paarden rubber matten op de vloer liggen, daar overheen stro - veeeel str0 Haha! - een laagje houden en het natte weghalen. misschien helpt het.......(maar och het paard links van hier kan er ook wat van hoor Boos! moet ook regelmatig in bad!)
succes

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park


bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Vuile mestbuik poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 15:34

[quote="marijke*"]
ik spuit altyd euqstar op even in laten trekken borstellen en klaar .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celebi, Suzysuze en 132 bezoekers