verkouden, iets aan doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
laurake

Berichten: 81
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: wetteren city!!! Belgiƫ

verkouden, iets aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 16:48

Hoi!

gisterenavond gingen mijn vader en ik langs bij mijn paardje om haar nog wat aan de longe te nemen. Maar na nog geen 5 minuutjes begon ze aardig te hoesten en zwaar te ademen. Ook kwam er snot uit haar neus. Ik denk het begin van een verkoudheid. Ze hoestte al een dagje of 2-3 maar met dit droge weer dachten we dat het door het stof kwam, alleen kon dit niet want gisteren was de lucht erg vochtig. We hebben haar dan maar op stal laten staan zodat ze 'snachts niet in de regen zou lopen, maar wat ik eigenlijk wil weten, moet ik er iets speciaal aan doen of moet ik het gewoon laten uitzieken? Kan ik ook gewoon verder blijven rijden zoals we gewoon zijn of moet ik haar een weekje laten lopen?

groetjes!

Het prachtige sterrenlicht, daar op je gezicht, is als het kersje op de taart, perfectie....

Love you Quincy


Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:56

Ik zou voor de zekerheid even een DA laten kijken, want een verwaarloosd verkoudheid is niet fijn!

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:32

Zeker niet verwaarlozen, idd. Zorgen dat ze niet op de tocht staat, maar toch genoeg frisse lucht kan krijgen, even een DA naar laten kijken. Je kunt het evt. nog een dagje aanzien.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:26

In ieder geval NIET rijden. Longen van een paard zijn erg kwetsbaar en je hebt snel schade. Zou de dierenarts toch even laten komen. Hoesten en snot is niet goed. Dan weet je of het iets verkoudheid is of toch wat erger (zonder te luisteren/kijken kom je hier zelf niet achter). buitenlucht is sowieso goed, zorg dat ze niet heel lang in de regen staat en laat haar niet werken, zodat ze gaat zweten enz. alleen stap is het beste.

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:58

Beweging(licht werk maar niet in het zweet) en buitenlucht zijn idd heel goed, komt het slijm los!. Geen stof en hooi tijdelijk natmaken (weken) is ook aan te raden. Knoflook met foenegriek wil ook wel helpen.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:12

Ik zou meteen de dierenarts bellen!!! Flink hoesten, zwaar ademen en snot lijkt mij een flinke verkoudheid. Met alleen frisse lucht en foenegriek (of knoflook etc.), wordt je paardje volgens mij niet beter.

Hou je ons op de hoogte hoe `t gaat?
Veel beterschap!!!

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:20

foene griek, denneknopensiroop ( kruidvat)
als ze geen koorts heeft hoeft de dierenarts niet direct te komen IMO
als ze koorts heeft zeer zeker wel
maar een verkoudheid komt vaak voor hoor
ik snap niet waarom iedereen meteen de dierenarts belt bij elk akkefietje !
verse knoflook is ook goed tegen verkoudheid
iig niet in het zweet rijden
lekker wandelen in de buitenlucht is zeer bevoordelijk
zolang t paard goed eet, fris uit zijn ogen kijkt en geen koorts heeft, kun je het beste gewoon een paar dagen aan kijken, word het slechter, bel je de dierenarts, maar meestal is een verkoudheidje zo over ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:36

De tip die ik ooit kreeg, als je denkt dat ze herstelt is, nog niet belasten.

Heel rustig aan beginnen en vooral niet in het zweet werken.

Paarden zijn niet sterker dan mensen en in het lijf kan er nog wat na woekeren, waardoor je ze minstens een week na herstel alleen moet stappen en een klein drafje.

Zorg dat het niet chronisch wordt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:49

dat zowiezo russel, maar dat is met alle ziektes bij paarden
als mok over is, dan stoppen mensen ook met smeren van mokzalf, terwijl ze juist dan nog een week door moeten smeren , anders komt het geheid terug
rotstraal idem dito Knipoog

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:27

crossmonster"]
ik snap niet waarom iedereen meteen de dierenarts belt bij elk akkefietje
[/quote]

Ik bel de da ook niet voor "elke scheet Tong uitsteken ", maar ik vind dat je bij een verkoudheid voorzichtig moet zijn en niet zelf gaan aanmodderen met dingen als knoflook etc. Als mijn paard 3 dagen flink zou hoesten, met snot, zou ik zeker de da bellen.
Maar ik ben gewoon met verkoudheden erg voorzichtig, mijn vorige pony had aan een flinke verkoudheid stofallergie overgehouden, waardoor hij de rest van z`n leven een lagere weerstand had Scheve mond . Daardoor ben ik niet zo dol op verkoudheidjes .

[quote="crossmonster schreef:
maar een verkoudheid komt vaak voor hoor
Wat bedoel je hier precies mee? Dat het niet zo erg is, omdat het bij veel paarden voorkomt? Want daar ben ik het dus niet mee eens(als je dat bedoelde, anders heb ik niks gezegd Knipoog )..

https://www.petpictures-andmore.nl/ : Een ander licht op je mooiste foto`s

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:42

paarden zijn ook vaak verkouden net als mensen hoor!
bij weersveranderingen ed!
alleen vaak merk je er niets van
de klieren in de nek zijn dan wat opgezet maar hoesten en snot blijven vaak uit
het hangt er ook vanaf in welke mate het paard hoest en snotterd, komt er wat groenig snot uit bij het rijden , dan niet meteen de veearts
staat ie op stal met een vreselijk groene neus, okej dan is het al een graadje erger
maar als een paard fit is, gezond uit zijn ogen kijkt en geen koorts heeft... dan is IMO de veearts nog echt niet nodig...

laurake

Berichten: 81
Geregistreerd: 18-08-03
Woonplaats: wetteren city!!! Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 18:27

Hoi, bedankt voor de reacties. Ze is bijna genezen hoor. Ik had mijn instructrice die avond nog verwittigd (Quincy staat bij haar op stal) of ze haar wat in het oog wou houden, en ondertussen krijgt ze bij haar eten een schepje antibioticapoeder. De dag erop was het al een stuk beter.
Dus, het komt wel goed.

groetjes!

Het prachtige sterrenlicht, daar op je gezicht, is als het kersje op de taart, perfectie....

Love you Quincy

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:45

antibiotica zonder voorschrift van de veearts is wel gevaarlijk...
te vroeg stoppen kan een nog ergere terugslag veroorzaken
let wel goed op dus !

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:02

Het is idd niet verstandig om op eigen houtje anti bioticapoeder te geven . Nu de verkoudheid bijna over is zal het wel een virusje geweest zijn en AB werkt niet tegen virussen.


vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 23:38

Soms is een penicilline kuurtje al vold. en worden ze er net iets door geholpen als de verkoudheid aanhoud. Lachen

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:56

Ik heb verlede zomer een hengst gekocht van Spanje, sinds hij hier is in Belgie, is hij al zeker 3 4 x verkoud geweest !! Het stopt niet ( het weer is hier veel vochtiger dan ginder) Hij hefet het moelijk met het klimaat hier.
En idd crossmonter heeft gelijk ik denk net hetzelfde erover.
Bij mijn hengst is het ook verbeterd zonder DA . Wat ik wel geef is regelmatig om de 6 maanden een kuur Sedochol.

Wil je een Duitse Dog ? Kijk hier eens http://doguesecours.skynetblogs.be/
AQUA (v.Gribaldi)nieuwe aanwinst : [ITP] AQUA (Gribaldi x Holland ) mijn nieuwe aanwinst


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jossie, nien81, pamelap en 121 bezoekers