ortho-flex???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

ortho-flex???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 19:55

hallo,

ik wil een zadel gaan kopen voor mijn paard en nou heb ik een hele mooie gezien Lovers , het is een GVR, en er zit een ortho-flex boom in. weet iemand daar wat meer van, van dat ortho-flex???

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 21:09

Ik weet niet waar GVR voor staat, maar er is maar één Ortho-Flex van Les Brown en geen ander. Wel namaak of gepikte systemen, dus kijk uit met wat je koopt.

www.Ortho-Flex.com : de enige echte... Haha!

Overigens is het niet de boom die een OF 'anders' maakt maar het veersysteem aan de panelen, waardoor het zadel meegaat met de beweging van het paard.

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-02 14:50

thanx Haha!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 20:32

Sugarmiss schreef:
Overigens is het niet de boom die een OF 'anders' maakt maar het veersysteem aan de panelen, waardoor het zadel meegaat met de beweging van het paard.


Dat is niet alleen een feit, je mag er ook wel bijzeggen dat het zit als een huis. Hoewel niet iedereen dat met mij eens is, ik vindt het een heerlijk zadel. Ik houdt het zeker in mijn achterhoofd als er eens een volgend paard komt.

paintgek
Berichten: 174
Geregistreerd: 05-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 00:05

De zadels op de orthoflex site zien er prachtig uit ( vooral de oldtimers ),maar wat is nu eigenlijk een ortho-flex zadel precies ? Verward

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 18:27

Jammer dat hun site op dit moment under construction is, daar staat nl precies uitgelegd wat het systeem inhoudt.

Maar hier in het kort:
de boom (bars) zoals wij die kennen rust niet op de rug van het paard maar hangt er los boven. Op de rug liggen 2 losse 'skirts' die dmv veren aan de boom zijn vastgezet. Hierdoor bewegen die skirts dus mee met de bewegingen van het paard. Hierdoor past het zadel op een zeer veel paarden (niet alle) en zal nooit drukkingen geven. De paarden kunnen hun schouders vrijer bewegen wat de werklust van je paard ten goede komt. Hou hun site in de gaten en lees hun verhaal eens na op je gemak (als hij het weer doet).

http://www.ortho-flex.com/index.htm

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 10:40

nou weet ik het zeker....
ik ga hem kopen Kwijl
GVR is een westernzadel merk, nooit van gehoord Verward
Arthur's winkel ligt er vol mee Kwijl
zijn wat smaller dan bv een Billy Cook, als ik daarop ga zitten dan is het net alsof ik op een belg zit Clown in de spagaat dus.
ben maar een klein mensje Knipoog ...

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 11:28

als het ook het zitcomfort heeft van een OF is het zeker aan te raden. Moet natuurlijk ook wel lekker liggen op de rug van je paard en niet alleen onder je eigen kont Haha! . Ik heb nu zelf bijna een jaar een OF en ben er zeer tevreden mee. Alleen een beetje erg zwaar (15 kilo geloof ik).

karin e
Berichten: 120
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:32

Dan is het geen orthoflex systeem, maar een equiflex boom, een heel andere boom. Is ook wel flexible, maar niet zo als een orthoflex. Als het goed is heeft arthur een orthoflex zadel liggen. Moet maar eens kijken naar het verschil.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 13:49

Mijn OF is ook 15 kg en dat is zeker niet zwaar hoor. Ik ken ze ook van 20 kg Huilen

Inderdaad zijn er diverse merken die een ' flexibele' boom hebben. Hiervan zijn de flares gemaakt van een materiaal wat als het warm wordt zich enigszins vormt naar het lichaam van je paard. Maar deze 'vervorming' is veel kleiner dan wat een OF kan.

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-02 14:56

karin e schreef:
Dan is het geen orthoflex systeem, maar een equiflex boom, een heel andere boom. Is ook wel flexible, maar niet zo als een orthoflex. Als het goed is heeft arthur een orthoflex zadel liggen. Moet maar eens kijken naar het verschil.


dan heb ik zeker verkeerd gekeken... Schijnheilig
ik het zeker nog ff aan Arthur vragen, ik dacht nl. dat hij het over een OF had...

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 18:02

mmm nu ben ik nog meer geintresseerd in de orthoflex.
Misschien toch maar eens goed zoeken naar een 2e hands.
Het verhaal van sugarmiss deed me toch weer aan het denken .
Mijn paard is al zo lastig met zadels (elke 2,5 jaar moet ik een ander Boos! )
Nou ja volgende week naar de WE en eens informeren.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 20:22

jesdepes"]
GVR is een westernzadel merk, nooit van gehoord Verward
[/quote]
Ben benieuwd waar die afkorting voor staat, laat het eens weten.

[quote="jesdepes schreef:
zijn wat smaller dan bv een Billy Cook, als ik daarop ga zitten dan is het net alsof ik op een belg zit Clown in de spagaat dus.
ben maar een klein mensje Knipoog ...


De breedte van de boom heeft o.a. te maken met de breedte van de zit. Een smalle boom heeft natuurlijk een smallere zit dan een full boom.

Sommige zadelmerken hebben een bepaalde lijn waar wat meer rekening wordt gehouden met een 'vrouwenzit'.

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-02 19:40

GVR is dus zo'n merk.
ik had zelf eerst een Billy Cook en toen heb ik een tijdje voor iemand gereden en die had dus zo'n GVR, zit als een droom, eerlijk waar Lovers
deze zadels hebben bija allemaal een gel zitting en zijn dus wat smaller en aangezien ik ook niet zo fors ben Schijnheilig
de boom breedte maakt niet zo heel veel uit want ze hebben een wat hogere opbouw, het nl. een reining zadel Kwijl

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 18:58

Zadels, we krijgen er maar geen genoeg van.
Ook ik niet, maar dan meer vanuit kritisch oogpunt gezien.
Mag ik 2 dingen doen? (ik vraag het niet eens, maar doe het gewoon):
1) -Weer eens- verwijzen naar onze website www.sablou.com (even geduld loont) daar staat veel over zadels, ook over Ortho-Flex
2) Jullie vertellen dat ik binnenkort een cursus westernzadel maken ga volgen en vervolgens als "hobby" westernzadels wil gaan maken. Dit omdat ik zo moe wordt van al die rotzooi die te koop is en die ik dan voor mensen "modificeer". Overigens is Ortho-Flex een van de -weinige- goede, al strookt volgens mij het principe van Ortho-Flex niet met de natuur (lees : paard).
Zo dat wou ik even kwijt.....

LOUIS

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-02 20:49

sablou schreef:
Overigens is Ortho-Flex een van de -weinige- goede, al strookt volgens mij het principe van Ortho-Flex niet met de natuur (lees : paard).
Zo dat wou ik even kwijt.....
LOUIS


Ha Chief
Je schrijft hier veels te weinig Lachen
Maar dat niet stroken moet je toch eens uitleggen... Verward

Ben ook benieuwd waar je die cursus gaat volgen en bij wie?

jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-02 21:32

ik heb 'em!!! Lovers

ik heb toch gekozen voor de equi-flex en niet voor de OF.
ik heb 'em wel gezien maar ik vind 'em dus veel te groot voor mij...
bij de EF past de boom zich als het ware aan aan de rug van je paard, bovendien kreeg ik het idee dat je boven je paard zweeft op zo'n OF, maarja dat is voor iedereen persoonlijk...

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 17:29

Met dat "stroken" bedoel ik het navolgende:
De bars bij deze zadels zijn zo "opgehangen" (in rubbers) dat de hoek van de GEHELE bar zich t.o.v. de rug van het paard kan aanpassen.

Wat nu als de tordering van de bar(s) in jouw zadel niet overeenkomen met de tordering van de rug van je paard? Dan ligt die bar voor goed op de schoft, maar zal achter niet correct op de rug van het paard liggen.

Voor de juiste pasvorm zijn de navolgende punten van belang:
a) De ruimte tussen de bars voor op de schoft (bars width under fork)
b) De hoek van de bars op de hoogte van de schoft (bars angle under fork).
c) De lengte van de bars (bars length)
d) De torsie van de bars in graden gemeten tussen begin (fork) en einde (seat) (bars torsion).

Helaas geven zowel Ortho-Flex en alle andere alleen maar "antwoord" op punt b). De andere punten zijn echter zeker net zo belangrijk.

Bovendien zit je veel hoger en zweef je bij vrijwel al deze zadels op een set rubbers, hetgeen een "zee gevoel" geeft. Sommige merken zoeken het in "flexibele" bars. Weleens nagedacht welke krachten er op die bars komen? In galop 80kg door de bocht op een "wringende ondergrond" (de paardenrug)? En flexibel en sterk gaan hier echt niet samen. We zullen de eerste gebrokken bars wel tegenkomen zo over een jaar of 3.

Groetjes LOUIS

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-02 20:45

Hai Louis,

Ik moet toch even reageren hierop.

Bedoel je met bars het gedeelte wat op de rug van het paard ligt of bedoel je echt het houten gedeelte waar je op zit??

Je hebt gelijk als je zegt dat het zadel op 'veren' ligt. Maar de bars (dus het houten gedeelte) raakt nooit de rug van het paard. Wel de 'skirts'. En omdat deze op 4 punten onafhankelijk van elkaar met de beweging van het paard meebewegen, heb je m.i. weinig/geen last van torderen. Ik zal niet zeggen dat een OF op ALLE paarden past, want ook aan die flexibele skirts komt natuurlijk eens een eind, maar ik heb er nog geen één gevonden waar het niet op past.

Overigens heb ik tijdens het rijden niet het gevoel dat ik boven mijn paard zweef, je voelt juist de beweging onder je heel goed.
Al ben ik met mijn zadel nog wel steeds 'ín de wolken'... Haha!

Het OF achtergrond verhaal
The horse's back requires a large, flexible load-bearing surface to properly distribute weight. Clinical research indicates that pressures above 2.5 lbs. per square inch, over
extended periods, will painfully bruise and damage soft tissues and muscles. If you ride a lot, you'll see this bruising as swelling, dry spots under a sweaty saddle, or white hairs. If you ride less, you'll see it as head-tossing, inability to extend, bucking or resistance to being saddled and mounted.

Thin, flexible spring panels attached to a solid, wooden tree forever do away with the need for stuffed panels, as well as the maintenance and reflocking required. Never again must a saddle be "fitted" to a horse, because the cleverly concealed panels adapt to the moving shape below once weight is placed in the seat. Four pedestal mountings provide a ball-and-socket effect, allowing the skirts to flex in all planes - even at different angles from front to rear. When the horse turns, the panels flex in an arc on the side of the turn, and straighten on the opposite side in synchronization with the movements of the horse

Nog meer uit de 'engelse' hoek
Perfecting Panels: Ortho-Flex Saddles
By far the most extreme example of innovative saddle technology is found in the Ortho-Flex Saddle Company's line. Invented by American Len Brown, these saddles are built on traditional trees (some made in England, some in the United States, depending on the type of saddle you choose), but instead of having stuffed leather panels to act as the 'cushion' between the horse's back and the tree, Ortho-Flex saddles have a pair of patented, flexible panels underneath. These panels are made of layers of acetate covered in foam and neoprene and are mounted on the underside of the saddle with four specially designed pedestals that act like a ball and socket joint at each attachment point.

Brown says these mountings do not create pressure points because each panel is built on a progressive loading system that works like the leaf springs in a truck: there are several layers of panel at the mounting points so the rider's weight is spread in a radius outward.

He explains that the edge of the panel is very flexible to accommodate the horse's scapula (shoulder blade) rotation and muscle expansion. And because these panels sit just slightly over the scapula and can move, the horse's shoulder doesn't encounter the rigid arch (called the gullet plate) at the front of the saddle tree.

Brown designed the panels with a special sliding mount at both rear attachment points and this sliding action allows the panels to straighten or rise in the middle when the horse rounds his back to collect or jump. He says that because each panel can independently shift and change angle around the radius of each mounting, the horse will not feel restricted or suffer undue pressure when being ridden.

In addition, because of the range of flexibility of the panels, they fit a wide variety of horses with no special adjustments or pads.

For the rider, Brown explains that since there is no stuffing, only the flexible panels, you actually sit closer to your horse than in a traditional saddle. "The feel just can't be beat," he smiles. "But the downside is that since your horse will move differently-more freely-you might find it a bit bouncy at first.

Canadian dressage rider, Gary Vander Ploeg has been test riding an Ortho-Flex saddle for a month and calls it "extremely interesting". He concurs that his horses seem to have much freer movement thanks to the fit of the panel system. (He recently rode three horses in the same saddle at the eastern division of the Canadian National Dressage Championships.)

"I like that this saddle and girth are designed for a horse in motion which is not usually the case," he approved. Ortho-Flex makes a complete line of dressage, jumping and all-purpose saddles. While some of their stock is made ahead of time, most of their saddles are custom made and take several months for completion.

[/u]

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Ortho Flez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 21:12

De bars zijn de twee "planken" onder in de boom. Deze liggen, als onderdeel van de skirts, op de rug van je paard en dragen dus al het gewicht. Bij een traditioneel zadel zit tussen de bar en de paardenrug inderdaad een skirt. Deze is van leer en heeft bij de meeste zadels weinig tot geen dragend vermogen (leer geeft na, kan dus zeker niet het gewicgt van een ruiter "dragen"). Deze bars (en daarmee de skirts) zijn bij OrtheFlex "bewegend". Tot hier alles goed en wel. Maar de bars moeten van voor tot achter sluiten op de rug van het paard liggen anders krijg je druk punten (die witte vlekken in de vacht). Dus moeten die bars ook in lengte kunnen torderen willen ze bij ieder paard goed aansluiten. En juist daar wringt de schoen. Want als een bar (of wat er onder zit) enerzijds flexibel genoeg moet zijn om in de lengte te torderen (buigen) maar aan de andere kant op slechts vier kleine punten het gewicht van een ruiter (incl. hobbel en stoot) moet dragen, vraag je naar mijn mening om problemen. Bedenk dat een Westernzadel normaliter wordt gemaakt op een tree van hout en bullhide. Deze taaie combinatie heeft zijn sporen al meer dan 300 jaar verdient. Een engels zadel kent een boom van staal. Dat is niet voor niets zo. Natuurlijk vullen OrthoFlex en Co een gaatje in de markt. Maar veelal eigenlijk alleen maar omdat WIJ geen passend zadel kunnen "vinden".MVG Louis

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Ortho-Flex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 15:45

Hallo Louis,

Eindelijk een discussie waar ik me ik kan vinden en ook één die leerzaam is voor wie het vinden van een goed westerrnzadel nog genoeg problemen geeft.

Ik zal dmv van quotes aangeven op welke punten van je verhaal ik wat opmerkingen heb.

"De bars zijn de twee "planken" onder in de boom. Deze liggen, als onderdeel van de skirts, op de rug van je paard en dragen dus al het gewicht."
Ik zou het geen planken willen noemen, want dat zou duiden op een rigide iets en dat zijn ze juist niet.

"Deze bars (en daarmee de skirts) zijn bij OrtheFlex "bewegend". Tot hier alles goed en wel. Maar de bars moeten van voor tot achter sluiten op de rug van het paard liggen anders krijg je druk punten (die witte vlekken in de vacht). Dus moeten die bars ook in lengte kunnen torderen willen ze bij ieder paard goed aansluiten. En juist daar wringt de schoen. Want als een bar (of wat er onder zit) enerzijds flexibel genoeg moet zijn om in de lengte te torderen (buigen) maar aan de andere kant op slechts vier kleine punten het gewicht van een ruiter (incl. hobbel en stoot) moet dragen, vraag je naar mijn mening om problemen."

Je hebt gelijk als je nog uitgaat van het oudste OF-systeem (nl nr 1.) maar ook hier heeft de vooruitgang zijn werk gedaan en ondertussen bestaan er andere systemen die veel beter zijn.
Het gewicht rust niet op 4 kleine puntjes, maar heeft een veel groter dragend vlak.
Ik kan dat allemaal wel hier gaan uitleggen, maar lees liever deze site eens door:

http://www.american-saddles.de/dealer/s ... tions.html

die vertelt het allemaal (technisch) veel beter dan ik kan.

"Bedenk dat een Westernzadel normaliter wordt gemaakt op een tree van hout en bullhide. Deze taaie combinatie heeft zijn sporen al meer dan 300 jaar verdient."

Maar al even zo lang is men er niet tevreden mee, gezien de problemen die paarden al die jaren al ondervinden van datzelfde systeem. Hier is de mens zelf de oorzaak van door aan zijn eisen een hogere prioriteit te geven dan aan de noden van een paard. Bijv. door de zadels te lang te maken, hierdoor moeten ze hoger op de schoft gelegd worden omdat anders de nierstreek in de problemen komt. Het niet gebruiken van een backcinch, waardoor de drukverdeling gelijkmatiger is ipv strakker aansingelen om het zadel op zijn plaats te houden. Of geen gebruik willen maken van de 3-punts-gording.

"Natuurlijk vullen OrthoFlex en Co een gaatje in de markt. Maar veelal eigenlijk alleen maar omdat WIJ geen passend zadel kunnen "vinden".

Ik zal niet zeggen dat OF en Co het enig zaligmakende zijn, er zijn zeker goed passende zadels te koop en er is zeker een hoop onbegrip/onbekendheid bij het zadelkopend publiek. Maar wel is gebleken dat een modernere aanpak van een in principe traditioneel item heus geen kwaad kan. Het is alleen zo jammer dat men er vaak de ogen voor sluit, omdat het 'anders' is.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:12

Hai Sugarmiss,

Ik heb niet tegen vernieuwing hoor. En zoals ik al eerder aangaf is OF zeker geen slecht zadel. Ik heb alleen mijn bedenken tegen dit soort contructies, gewoon omdat ik denk dat flexibel en stabiel niet (lang) samengaan.

Een paar uitzonderingen daar gelaten, zal een goed passende "ouderwetse" tree een goede (zoniet de beste) invulling zijn op het vraagtuk. En naast OF zie je steeds meer merken die een "super constructie" hebben bedacht n.a.v. het gegeven dat wij mensen vaak niet verder willen kijken dan onze neus lang is.

Ik zie het een beetje als kleding. Wil je niet aan maatwerk (wat met kleding nogal duur kan zijn) en heb je geen "doorsnee" figuur, zal een broekband met elastiek zeker werken. Maar laten we eerlijk zijn, een goed confectie pak zal het maar zelden winnen van een maatwerk kostuum.

En natuurlijk begrijp ik wel dat als je je zadel op meerdere paarden wil gebruiken, een OrthoFlex (o.i.d.) meer "kans" maakt dan een vaste constructie. Helaas zien veel mensen dit dan weer als een vrijbrief om hun zadel op ieder willekeurig paard te gooien, met alle elende van dien.

Zo dat was het dan weer, tot de volgende keer.... MVG LOUIS

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 20:23

Okay hier kom ik als zadel leek(inmiddels na jullie berichtjes al heel wat wijzer en nog kritischer gaan kijken naar wat ik wil.)

Maar nu heb ik een vraagje over maat werk.
Maat werk wordt gemaakt op het moment dat het paard opgemeten wordt, dan past het precies, maar wat als het paard nou iets gaat veranderen(zoals mijnes heeft gedaan de afgelopen 1,5 jaar).
Hij wordt dikker of juist smaller of ontwikkelt meer spieren. Dan lijkt mij dat maat werk op den duur misschien toch niet meer past.

Wat mij dan mooi lijkt aan het OF zadel of zadels met een soortgelijk systeem(Rocking R) dat deze zich dan nog enig zins aanpassen.
Ik heb het nu dan over 1 zadel en 1 paard.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 21:35

CG: inderdaad is het een veel voorkomend probleem dat mensen een jong c.q. ongetraind paard kopen en er vervolgens een goed passend zadel bijkopen. Ieder paard wat ouder wordt of meer getraind zal gaan 'vervormen'. Maar al te vaak is het zadel hier niet op berekend. Het grootste probleem zit hem dan in de schouderruimte. Als je een zadel koopt voor een jong/ongetraind paard zorg dan dat je altijd minstens 4 cm over hebt op de schouderruimte. In het begin kun je dit opvullen met een build-up pad en later teruggaan naar een normale pad.

Ook hebben de meeste jonge paarden een vrij vlakke rug, pas als ze wat ouder worden gaat de ribbenkast zich vormen en zal van ovaal tot rond van vorm kunnen worden. Ook hier kunnen zich dus pasproblemen voordoen.

Al deze veranderingen kan een OF dus opvangen (binnen bepaalde grenzen).
Mijn OF heeft op een draver gelegen, maar ook op een ronde fjord. De panelen pasten zich prima aan aan de verandering in het paardelichaam.

Zelf heb ik ook 2 zeer verschillend gebouwde paarden: een rondgebouwde quarter en één oudere die een ietwat ingezakte rug (en dus een hoge schoft) heeft vanwege de veulens die ze achter elkaar gehad heeft. De OF ligt op beide paarden perfect en geeft na het rijden mooie gelijkmatige natte indrukken.

Als een paard ouder wordt zal de schoft meer uit gaan steken (of de rug indalen, maar net hoe je het bekijkt). In dat geval heb je een groter probleem en zal een passend zadel erg moeilijk te vinden zijn, omdat dit paard haast altijd met een standaardzadel last van 'bridging' zal krijgen.

Het jammere van een vaste boom is dat hij niet 'uitristbaar' is. Niemand kan ooit echt goed zien hoe een zadel ligt vanwege al dat leer eromheen. En er is zo'n grote variéteit aan bomen dat je met recht door de bomen het bos niet meer ziet *LOL* . Vaak worden zadels alleen vanuit stilstand bekeken/gepast, er valt moeilijk te kontroleren hoe een zadel zich zet tijdens het rijden. Natuurlijk is daar warmtegevoelig computergestuurde apparatuur voor, maar die heeft haast niemand bij de hand en dus blijft het giswerk. Ook is hierbij de balans van de ruiter van zeer groot belang.

Een slecht passend zadel laat zich pas na maanden gelden. En het is altijd moeilijk in te schatten of dit aan het zadel of andere invloeden te wijten is. Het paard verliest zijn werklust, wordt zuur etc. Dit hoeven tenslotte geen gerichte tekenen naar het zadel toe te zijn. Witte haren zijn dat wel, maar helaas is het dan al veel te laat.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 13:24

Cowgirl, Sugarmiss,

Sugarmiss (“lekkere” naam trouwens, die tot de verbeelding roept… Party!! ) heeft gelijk. Als je paard van “maat” verandert, zal een OF (o.i.d.) zich binnen grenzen aan dat paard aanpassen. Dat heb je met een confectie zadel natuurlijk niet. Met –goede, doordachte- maatwerk zadels ligt dat –mogelijk- iets anders. Er zijn maatwerkzadels, waar de zadelmaker, zonder dat hij het halve zadel moet slopen, de pasvorm (ook weer binnen grenzen) kan aanpassen, door “wiggen” onder de bars te plaatsen. Ik heb eens een maatwerk zadel gezien, waar dat zelfs door een handige ruiter gedaan kon worden. Nadeel is natuurlijk het werk (dus vaak de kosten) en het feit dat dit geen langzaam aanpassend proces is, maar een momentopname. Blijft wel het feit dat de tree uit één deel blijft bestaan en dat is een beetje de kern van mijn betoog in voorgaande berichten.

MVG Louis