Hoe werkt hengstigheid?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Hoe werkt hengstigheid?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 21:58

En dan bedoel ik niet een verhaal als 'het paard heeft een eisprong, als er dan een hengst...etc' Haha!
Maar hoelang duurt hengstigheid en hoe lang duurt de periode dat ze hengstig zijn? Ik bedoel; is het een week ernstig, dan weer even weg en komt t dan weer terug ofzo? Echt geen kaas van gegeten, voel me behoorlijk blond Haha!
Voor Sikiley heb ik alleen ruinen gereden en ik weet er dus niet superveel vanaf. Maar Siik willen we graag laten dekken en ze was deze week hengstig, alleen de hengst is nog weg te dekken... Ik zou graag willen weten hoe vaak ze dus hengstig wordt om het zo maar te zeggen.
Wie o wie kan me helpen?

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:26

Een merrie heeft een cyclus van 21 dagen. Wat betreft hengstigheid kun je het vergelijken met je eigen periode. De hengstigheid duurt gemiddeld 5/6 dagen. De ene merrie toont de hengstigheid meer dan de ander. Je hebt merries die alleen maar even kijken naar een ruin of hengst en andere gaan ogenblikkelijk met de staart omhoog staan, beetjes plassen en zijn niet meer weg te slaan bij de ruin of hengst.

Als jouw merrie dus nu hengstig is dan kun je het over 3 weken weer proberen.

Succes.

Kijk anders ook eens op een gewone zoekmachine en type eens hengstigheid in, staat veel meer denk ik.
Laatst bijgewerkt door Poohbeer op 03-06-04 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:27

Ieder merrie is anders! Je moet je merrie leren kennen.

Ik heb een merrie die een cyclus heeft van klokslag 18 dagen ('swinters 21 dagen) ... op dag 17 lijdt zij aan PMS Boos! , dag 18 is zij 'hengstig' en zij toont het ook HEEL erg Lovers , dit duurt 5 dagen maar helaas is zij een 'vroege' in dat zij haar eisprong heeft op dag 19 ! en toont haar hengstigheid pas na de eisprong Bloos! .
Een andere jongere merrie heeft een cyclus van 24 dagen ('swinters 28 dagen). Zij lijdt niet aan PMS, in feite zie je niet aan haar dat ze hengstig is, zij ovuleert meestal op dag 5 van de hengstigheid. OK dan!

Gemiddeld hebben merries een cyclus van 21 dagen ... op dag 1 worden ze hengstig, tegen dag 4 à 5 is de eisprong (dit kan een DA onderzoeken door een scan te laten doen), na de eisprong is de hengstig gedaan en is de merrie niet meer vruchtbaar (dag 6 tot 21). En dan begint het overnieuw.

Als je ongeveer de eerste hengstigheids dag van je merrie nog weet, tel 18 dagen verder, laat op die dag de dierenarts een scan doen op hoever de cyclus is (hoe groot het eitje). Zo kan je min of meer de dag van bevruchting vastleggen.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 22:32

ok bedankt, ik kan het makkelijk onthouden, want we zijn tegelijk 'hengstig' Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:36

De mijne toont juist extreem hengstig een paar dagen voor de eisprong. Op het moment van eisprong lijkt de hengstigheid alweer afgezwakt te zijn. Dat geeft nogal eens comotie. Daarom laat ik nu ook gewoon insemineren na een scan op de eisprong. Anders ben ik mooi twee dagen te vroeg (met gewoon schouwen) en wordt het paard dus niet drachtig. Overigens doet die van mij er exact 21 dagen over, dus da's wel makkelijk bijhouden.