Mogen deze sporen op wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Mogen deze sporen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 19:39

Ik kom er met het reglement erbij toch niet helemaal uit of deze sporen mogen op wedstrijd.
Het gaat om sporen die zijwaarts richting het paard gericht zijn. Een vriendin van mij rijdt met deze sporen, omdat haar voeten erg naar binnen gedraaid zitten met rijden en haar hakken dus altijd naar buiten. Zo kan zij geen verfijnde hulp met haar spoor geven, maar moet ze altijd geforceerd haar voet draaien, waardoor de verfijnde hulp niet meer als verfijnd doorkomt. Sinds ze met deze sporen rijdt houdt ze haar benen stiller en loopt het paard beter.
Ze rijdt bij de paarden. Tot nog toe rijdt ze alleen onderlinge wedstrijden, maar binnenkort wil ze waarschijnlijk met haar eigen paardje officiƫle wedstrijden gaan starten, vandaar deze vraag.

Dit staat in het reglement:
disciplinereglement dressuur"]
...Sporen mogen uitsluitend zijn vervaardigd uit metaal. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of
gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien...
[/quote]
Hier staat dus dat de sporen gebogen mogen zijn, maar niet of dat opwaarts, neerwaarts of zijwaarts is.

Vervolgens staat er dit:
[quote="disciplinereglement dressuur schreef:
...Voor pony's zijn alleen sporen als boven omschreven, waarvan de tand een maximale lengte heeft van 3 cm. en een diameter van 0,5 cm toegestaan. Het uiteinde van de tand moet stomp zijn, d.w.z. zonder scherpe randen en het uiteinde mag ook niet zijwaarts gericht zijn...


Hierbij maak ik op dat het dus bij de pony's niet mag, omdat het er expliciet bij staat. Maar mag het bij de paarden dan wel, omdat het niet genoemd staat alszijnde dat het niet mag?

Want in de bijlagen van het reglement met afgebeeld de toegestane sporen staan de sporen alleen van de zijkant afgebeeld en kun je dus niet zien of zijwaarts ook mag. Maar zowel de opwaarts gebogen (zgn zwanenhals) en de neerwaarts gebogen staan er wel.

Het gaat dus om zulke sporen:
Afbeelding
Foto komt van de divoza website.

Aman__
Berichten: 1510
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:01

Ik dacht dat je alleen sporen mocht die recht naar naar achter waren niet naar het paard..Maar ik kan het fout hebben

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:16

Moeilijk Knipoog
Ik denk dat het niet mag.
Vanwege dit stukje uit het reglement: "De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of gebogen naar achteren gericht te zijn."
Bij de sporen op de afbeelding komt de tand niet vanuit het midden.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:17

je kunt het altijd proberen, voor de zekerheid wel even andere sporen meenemen

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 20:20

Ik weet eerlijk gezegd niet zeker of bij haar sporen de tand ook niet uit het midden komt, zo goed heb ik ze ook niet in mijn hoofd zitten, moet ik ze van het weekend eens goed bekijken. Dit plaatje lijkt er iig het meest op, maar of ze exact deze heeft durf ik niet te zeggen.
Anders zou dat inderdaad een reden kunnen zijn waarom het niet mag.
Ik vind het alleen wel raar dat ze er bij de pony's zo nadrukkelijk bij zeggen dat zulke sporen niet mogen en ze het bij de paarden een beetje in het midden laten. En dan bij de plaatjes alleen maar een zij-aanzicht geven, kun je het dus nog niet duidelijk zien...
Ik ga ook maar eens een mailtje naar de KNHS wagen, ben benieuwd wat daar uitrolt, want wat ik heb begrepen weten die het vaak ook niet...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:28

disciplinereglement dressuur schreef:
De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of gebogen naar achteren gericht te zijn.

Het mag dus niet,
'gebogen' staat naar mijn mening hier voor een zwanenhalsspoor of een sterk naar beneden gebogen spoor.
Er staat echter duidelijk dat ze naar achter gericht moeten zijn dus niet zijwaarts gebogen mogen zijn.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 21:28

Volgens mij moeten ze wel recht zijn, maar mogen ze wel naar boven of beneden zijn gebogen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:01

Even belletje of mailtje doen naar de KNHS om zeker te zijn denk ik. Ik denk ook dat het niet mag, maar helemaal duidelijk is het niet.

Als de stand van haar voeten een medische oorzaak heeft, dan is het misschien wel de moeite waard om te proberen om dispensatie te krijgen als het niet mag.

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:11

Het mag niet. Tenzij je hiervoor dispensatie hebt gekregen. Ga je toch hiemee rijden dan kun je uitgesloten worden