Wat zou dit voor een kreupelheid kunnen zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Wat zou dit voor een kreupelheid kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-02 19:24

Ik rijd dus nu op een pony!
Ze is 14 jaar. maar vandaag ging ik erop en liep ze heel kreupel. wat zou dit denk je kunnen zijn? ze is vandaag voor de 2e keer gereden(gisteren voor de 1e keer)Ik heb gisteren wel meer op rechts gereden dan links en ze liep op rechts het slechst. Zou dit gewoon stijfheid zijn ofniet??
oja op de harde weg liep ze wel goed!!!
ik hoop dat jullie me (een beetje) kunnen helpen!
Morgen ga ik alleen longeren en dan ga ik die dag erna misschien nog wel ffies rijden Lachen groetjes monica

Sistha

Berichten: 32
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Noordwijkerhout

Ik wee nie zeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 21:30


Hai,

ik weet het niet zeker hoor, maar het kan zijn dat je pony zich in de bak gewoon verveelt
en dat ie het buiten leuk vin. Slapen

Sommige pony's gaan express kreupel lopen als ze geen zin hebben of eigenwijs zijn.
Ik hoop dat je der wat aan heb!! Verward Verward

kussies Lisa

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 21:34

Maar ik neem aan dat je die eerste keer niet hebt doorgereden, toen je merkte dat ze kreupel was?

De pony is niet van jou geloof ik (voor wat ik uit je verhaal kan opmaken), misschien moet je dan maar eens aan de eigenaar vragen of hij er een dierenarts bij haalt.

In ieder geval niet rijden!

Of is het zo dat die pony al heel lang stil heeft gestaan en dus heel erg stijf is? In dat geval zou ik nog maar niet gaan rijden, maar met hem/haar gaan wandelen...

Groetjes

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 21:42

als die eerst heeft stilgestaan zou ik heeeel erg oppassen want iemand die ik ken had/heeft een verzorgpony die had een paar maandjes stilgestaan toen is ze erop gaan rijden en niet opbouwend ofzo en nu heeft dat arme dier wat aan de spieren en moet hij misschien afgemaakt worden. Scheve mond
ik denk dat je ook op de harde weg kan gaan wandelen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 10:51

Om een pony weer in conditie te brengen moet je het HEEL rustig aan doen. Niet elke dag rijden, maar ongeveer 3 keer per week. Met veel stapwerk en een klein rondje draf in het begin. Longeren mag af en toe wel, maar heel voorzichtig en de eerste keer absoluut niet langer dan 10 min en heel weinig draf.
HEt opbouwen van zo'n conditie kost WEKEN, reken er dus maar niet op dat je volgende week in galop over de prairie rijdt.....

Deze keer zal je pony best spierpijn kunnen hebben. het is niet niks om ineens weer gewicht op je rug te moeten dragen. Verder, aan de teugel rijden is volledige onzin de eerste paar keren dat je erop zit. Wil je dat toch forceer je alleen maar de nek en rugbespiering, en heb je een averechts effect. Niet doen dus.

Als een paard of pony op het harde wel redelijk loopt en op het zachte kreupel is, let dan ook eens goed op de pezen. Die moeten harder werken op het zachte. Zijn die geblesseerd, dan loopt het dier kreupel op het zachte. Bij een ernstige peesblessure is het dier ook kreupel op het harde, maar dan ben je al erg laat met het constateren.

Op een kreupele pony mag je niet rijden! Niet eerder dan dat hij weer rad loopt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-02 14:42

Het lijkt inderdaad op een peesblessure. Kun je eens kijken of de pony ergens een verdikking heeft? in dat geval zou de pony een tijd op rust moeten en evt. elke dag een 10 minuten op het harde stappen. met peesblessures moet je echt heel voorzichtig zijn.