westernrijden is auww

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

westernrijden is auww

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-04 20:47

heb blauwe knieen en mijn enkels zijn ook rood en opgezwollen.


gisteren bijna een uur voor het eerst op westernzadel gereden(nieuw)
toen had ik al pijn in mijn enkel (knobbel aan de binnenkant).

heb vanacht zadel nat gemaakt en bezem erdoor gedaan ,zodat de beugels recht blijven zitten.
dat heeft goed gewerkt.

maar toen ik vandaag ging rijden,auwwww mijn enkel doet heel erg zeer,iedere keer bij het lichtrijden ,auw en rechts het ergste,al gekeken wat het kan zijn,mischien die noest van de beugel?
adrienne dacht mischien van de vouwen die er in mijn laars zitten...
en ik moet lange kousen want aan de bovenkant van m'n laars zat steeds m'n velletje ertussen.

cheyenne doet het best goed verder,ze is wel voorwaarts,maar na een tijdje kan ik haar toch met lange teugel naar beneden krijgen.
gelukkig had ik nu wat dingen om te leren van adrienne,want die lessen die ik ooit heb gehad zijn toch al wat langer geleden.
want gisteren reed ik voor het eerst op het zadel en toen zat ik de hele tijd in de knoop met die teugels,want cheyenne was heel vlug,en als ik wou afremmen dan zat ik met die teugels op de knop vast,er zaten wat mensen te kijken,die zullen wel gelachen hebben met m'n gestungel.

hoe moet het morgen nu,maandverband om m'n enkels en knieen binden,of gewoon half uurtje rijden en net als vandaag door de pijn heenbijten???? Pling

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......


Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:52

Sja, ik denk het laatste..... gewoon even doorbijten. Ik mag er morgen ook aan, krijg ook een nieuw zadel....dat met de bezem erdoor halen werkt iig al goed, das al iets. Lange sokken aan is ook al heel slim, bij mij zit er ook altijd een velletje tussen andes, das auw he!
maar ik denk dat je gewoon ff moet afwachten. Als je 2 weken (ja, helaas) verder bent, zal het al veel fijner rijden. Het duurt gewoon even voordat het zadel soepel is gereden maar wees niet getreurd, als je regelmatig rijdt hoeft dat geen 3 maanden te duren hoor! Succes! En ik zal dit topic volgen omdat ik er morgen dus ook aan mag beginnen Lachen

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:54

Een goed zadel kopen Schijnheilig (grapje Lachen )
Helaas een veel gehoorde klacht van een nieuw zadel. Het schijnt over te gaan op den duur Ach gut
Als je 'noodmaatregelen' neemt moet je wel eerst weten wat het probleem precies is.
Nu je last hebt zul je dus door te blijven rijden langer last houden. Soms is het beter om eerst de boel weer even te laten genezen.

Als je last hebt van je teugelboog, kun je misschien tijdelijk met een andere teugelvoering tijden. Niet in een boog, maar gewoon aan elke kant een teugel los laten hangen.

Sterkte iig

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:18

Het gaat over hoor! Een week of twee dan is het ergste leed geleden.
Dikke lange sokken wil inderdaad wel helpen.
Sterkte Ach gut

Signe

Berichten: 5798
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:50

mmm ik heb nog geen zadelpijnen gehad.. doe ik het wel goed dan??

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Liesje89

Berichten: 9920
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:11

Ik heb ook nog nooit ergens last van gehad!
Ik doe het vast verkeerd dan, haha Knipoog

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 06:16

toen ik een paar jaar geleden les heb gehad op een manege,had ik ook nergens last van,maar dat zadel was al oud.

het zal de nieuwigheid van het zadel wel zijn (had ik maar een tweedehandsje gekocht)

mijn man moet vandaag gaten erin boren,omdat de beugels korter moeten voor onze dochter,ben benieuwd of die last gaat krijgen???
maar voor haar hebben we wel echte stevige westernrijlaarzen gekocht.
ik rijd eigenlijk met danswesternlaarzen.
maar heb deze maand al genoeg geld uitgegeven Bloos!
ben benieuwd hoe het vandaag gaat *LOL*

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:02

Karin_B schreef:
maar ik rijd eigenlijk met danswesternlaarzen.
maar heb deze maand al genoeg geld uitgegeven Bloos!
ben benieuwd hoe het vandaag gaat *LOL*


Daar zit ben ik bang toch het probleem. Danslaarzen zijn nou een maal geen rijlaarzen Haha!
Die danslaarzen kunnen enorm gaan knellen, ze hebben een totaal andere pasvorm als rijlaarzen.

Heb je geen stevige schoenen om mee te rijden tot je goede laarzen hebt?

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:06

Karin_B schreef:
mijn man moet vandaag gaten erin boren,omdat de beugels korter moeten voor onze dochter,ben benieuwd of die last gaat krijgen???

Weet je 100% zeker dat het zadel goed ligt, want als je gaten gaat boren kun je het nooit meer terugbrengen bij niet goed passen.

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:23

Ik denk niet dat gaten boren in beugelriemen veel met de ligging van je zadel te maken heeft.

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:31

Nee, maar een zadel waar je gaten in hebt geboord, kun je niet terugbrengen, mocht het niet goed liggen Clown
Als ik het goed begrepen heb, is dit zadel niet aangemeten door een zadelmaker aan huis maar via een foto van het paard
"op maat" gekocht.

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:38

Bel voor je gaat boren eerst naar Arthur om te vragen of hij kan kijken of je zadel goed ligt. Bovendien verwacht ik dat je door het doorschuiven van de stijgbeugels ze wel lang/kort genoeg gemaakt kunnen worden. Tja, nieuwe zadels hebben even wat tijd nodig om in model te komen Haha!

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 14:23

te laat,mijn man had de gaten vanmorgen al geboord,zal eens kijken of ik vanavond andere laarzen of schoenen aandoe,of dat scheelt.
mijn man zei wel dat ik de beugels met die bezem naar de verkkerde kant heb gedaan,hij heeft het nu opnieuw gedaan,nu is het volgens hem pas goed,en daar kan het ook van komen,dat die bovenkant van die beugel tegen mijn knoebel van m'n enkel aankwam.
heb ook last van rugpijn????

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:24

ik heb in het begin bij mn nieuwe zadel ook erg last gehad van de beugels, dat ze steeds tegen mn enkels aanstootten, maar dat gaat na een week of 2 over (even doorbijten dus Knipoog)

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:24

Leuk he western rijden Haha!
Nogmaals sterkte.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 14:30

sugarmiss schreef :
Als je last hebt van je teugelboog, kun je misschien tijdelijk met een andere teugelvoering tijden. Niet in een boog, maar gewoon aan elke kant een teugel los laten hangen.

dus de teugels over de hals doen,maar dan apart vastpakken 1 in iedere hand\???

is het dan daarna niet alsnog vervelend,eens moet je het toch leren denk ik. Knipoog

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:35

Zoals je het omschrijft is precies wat ik bedoel.
Als je je paard beter onder kontrole hebt zul je van die boog minder last hebben omdat je niet meer zo 'rigoreus' hoeft in te grijpen. En ondanks dat het hier in NL de meest gehanteerde teugelvoeringsmethode is is het zeker niet zaligmakend.

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 14:41

oke dat ga ik vanavond proberen,want cheyenne kan soms nog zeer vlug zijn.
denk dat dit voor m'n dochter ook een oplossing is,want die is nog onzeker,en cheyenne is nog vlug en jong.....
en met dressuur ging ze nog aan de longe,maar nu moet ze los in de roundpenn......
ben zo benieuwd.
voor haar heb ik wel al echte westernrijlaarzen gekocht .....

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......

Yosan

Berichten: 593
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Uplengen(Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:53

hoi Karin, meestal doet een nieuw zadel pijn Huilen , even doorbijten.
en wat die laarzen betreft, ik rijdt ook met danslaarzen en heb nergens last van Lachen , dus het ligt denk ik echt aan de nieuwheid van je zadel Verdrietig

Hoe langer je nadenkt, hoe duidelijker het wordt dat er echt geen antwoord is.

R.I.P. Marinus"Iski"

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:02

Als je echt even sniekie wil zijn, leg je gewoon even, voor een paar keer, een knoop in de teugels Lachen

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:39

Karin_B"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Als je last hebt van je teugelboog, kun je misschien tijdelijk met een andere teugelvoering tijden. Niet in een boog, maar gewoon aan elke kant een teugel los laten hangen.

dus de teugels over de hals doen,maar dan apart vastpakken 1 in iedere hand\???

is het dan daarna niet alsnog vervelend,eens moet je het toch leren denk ik. Knipoog
[/quote]
De tip van Sugarmiss is goed, maar je loopt dan het risico dat als je paard er een keer 'van tussen gaat' of een flinke ruk geeft aan de teugels dat je een teugel kwijt raakt. Deze valt dan op de grond terwijl als je met een lus rijdt, je nog het voordeel hebt dat de teugel over de schouders van het paard blijft hangen.
Mijn tip zou zijn: teugels op maat, en je handen wat hoger houden (boven de knop van het zadel)
Bij mijn vorige zadel had ik de eerste paar weken ook last van mijn enkels omdat de beugels nog niet goed hangen. Gewoon volhouden met die bezem en even doorbijten ben ik bang

Karin_B

Berichten: 440
Geregistreerd: 26-04-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 15:42

jolande schreef :
Mijn tip zou zijn: teugels op maat, en je handen wat hoger houden (boven de knop van het zadel)

dat ga ik ook zeker doen,weet alleen nog niet hoe mijn dochter het het best kan doen omdat ze zo onzeker is,mischien is die sniekie knoop erin een oplossing voor terry????

geniet van het leven,als is het maar even,maar voor alles blijf lachen en blij dan voel je je vrij.......


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:44

Voor Terry kun je misschien gewone Engelse dressuurteugels gebruiken...

En ik rij ook heel vaak zonder brug, met de uiteinden los over de hals.

Je suis Charlie.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:04

Twee stiekjes doen wonderen. Leg ik je wel uit Karin Cool

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:06

Jolande schreef:
De tip van Sugarmiss is goed, maar je loopt dan het risico dat als je paard er een keer 'van tussen gaat' of een flinke ruk geeft aan de teugels dat je een teugel kwijt raakt. [b]Deze valt dan op de grond [/b
[/quote]

Als je de teugels kruislings over de hals laat hangen kunnen ze niet op de grond vallen. Knipoog


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Jody_ en 7 bezoekers