Ervaring met endurance hoofdstellen (bit eraf)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Ervaring met endurance hoofdstellen (bit eraf)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 08:09

Ik wil een hoofdstel kopen waar je het bit uit kan klikken zodat je een halster overhoudt.

Ik heb gekeken maar wil voor Maddox er wel eentje met neusriem en sperriem. Via Singlefooter.nl heb ik er nu eentje gezien maar de besteltijd is 6 weken * huil * .

Wie heeft een degelijk hoofdstel en waar heb je t gekocht? Wat zijn jouw ervaringen ermee?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:22

Een vriendin van mij heeft er een. Ze heeft hem uit Amerika dus daar heb je weinig aan, maar in het gebruik is hij super handig.... het is gewoon een hoofdstel maar tegelijk een halster en daar kan je dan heel makkelijk het bit van los klikken, et voila een halster, ideaal!!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:25

Ik heb er ook eentje, wel met neusriem maar zonder sperriem. Het materiaal noem ik altijd 'sporenbandjesmateriaal', het is van dat geweven zwarte nylon. Aan mijn ervaringen heb je dan ook weinig, hoewel ik een halsterhoofdstel absoluut ideaal vind op endurancewedstrijden (en dan met name op de vetgate). Bij trek- of dagtochten zijn ze ook erg handig.

Ik weet wel dat er leren hoofdstellen (Engels model) verkrijgbaar zijn met haakjes/snaps/musketons aan de bakstukken. Je ziet ze wel eens bij springruiters, die kunnen dan even heel makkelijk en snel een bitje verwisselen. Maar ik heb er in ruitersportzaken nooit zo op gelet en het is bij die hoofdstellen ook niet zo dat je een halster overhoudt, het gaat puur om die verwisselfunctie.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:31

dat klopt karin, die bestaan inderdaad, maar dan heb je een 'gewoon' hoofdstel.
maarre.......snijdt dat spul waarvan jouw hoofdstel is niet in z'n hoofd dan ? want dat sporenbandjesmateriaal is niet echt prettig lijkt me ????

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:33

't Is heel zacht materiaal, het ziet eruit als brede sporenbandjes maar het is een stuk minder stug. Heel zacht zelfs, echt heel fijn in het gebruik (alleen vrij lastig schoon te maken). Lachen

Afbeelding

Die Zilco-hoofdstellen lijken ook te snijden als je het materiaal zo eens bekijkt, maar ook die zijn heel fijn op de huid.
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-06-04 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 08:35

Het is inderdaad 'sporenbandjes' materiaal. Maar ik geloof wel dat dat zacht is, anders zouden ze het niet als endurance verkopen.

Karin, heeft die van jou wel een neusriem die kan vastmaken of zit ie los?
Zonder sperriem durf ik misschien nog wel maar zonder neusriem?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:38

Ik had ondertussen nog even een foto in mijn reactie geplaatst. Wat je aan de bovenkant ziet, dat is het neusriemgedeelte.

Hieronder zie je 'm in gebruik. Ik heb de neusriem hier wel vrij laag zitten, meestal heb ik 'm hoger (maar ik had 'm hier op het verkeerde gaatje zitten Haha!).

Afbeelding

Waarom rijd je trouwens liever niet zonder neusriem?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:43

De meeste endurance hoofdstellen hebben inderdaad een neusriem zoals een halster, dus met nauwelijks een functie. Maar die van singlefooter zijn idd wel goed. Bijm mij was mijn hoofdstel er binnen de aangegeven tijd. Dus je kunt het proberen.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:46

Ja, die Libby's hoofdstellen ken ik. Ze hebben maar een nadeel, de metalen delen zijn niet van RVS, dus als je ermee in de zee gaat, gaat het roesten. De teugels vindt ik persoonlijk niet prettig, maar daar gebruik ik dus gewoon leren teugels voor *LOL* met musketonhaakjes eraan.
Het zijn verder wereldhoofdstellen, ik heb ze bij Patricia ook gehad en ik zit nu driftig te hopen dat Morris' hoofd net zo groot wordt, dan kan ik dat hoofdstel weer gewoon gebruiken Bloos scheelt weer spullen kopen.
Je kunt die hoofdstellen ook direct bestellen in Engeland, maar er is vrijwel geen prijsverschil, daar hoef je het dus niet voor te doen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:51

Ik heb er 1 van Zilco. Dat is dat meer rubber/plastic achtige spul.
Rijdt super!
Heb er alleen niet de teugels van, maar de teugels van Emiel Voest. Heb wel net een paar teugels van Libby's erbij gekocht.

Een ander hoofdstel dat ik heb is van Biothane. Ik heb de uitvoering waar het bit gewoon vast zit, maar je hebt ze ook in de uitneembare versie.

Het snijdt niet en is super makkelijk schoon te maken. Gewoon onder de kraan of dompelen in een emmer water! Haha!

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 08:54

Ik rijd met mijn halsterhoofdstel ook met 'gewone' teugels: stoffen jachtteugels (een soort dubbele springteugels), die kunnen ook vrij goed tegen zweet en koelwater. Haha!

Ik heb een martingaal van Zilco. Op stal heb ik al heel wat verbaasde blikken gezien als ik dat ding onder de slang op de spuitplaats stond schoon te maken. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:47

heb er ook een zonder sprerriem... van biothane heerlijk in het onderhoud en ik vind hetr mooi spul!!
dit is m...
Afbeelding

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:24

Dit is de turquoise van mij (helaas beetje donkere foto)
Afbeelding
Dit is dus de biothane.
Van de Zilco heb ik zo snel geen foto...

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)

Amberto

Berichten: 1593
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Haarlem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:35

Ik heb een leren van zadelmarkt. Op zich een heel mooi ding, alleen jammer dat de maat heel vreemd is. Ik heb wel erg veel gaatjes bij moeten prikken op verschillende plaatsen! Het leer is van een goede kwaliteit, ietsje soepeler had gekund... ik ben best tevreden hoor... aangezien ik toch geen prof endurance persoon ben Lachen
Dat Biothane is echt mooi spul, maar mij te duur! Zo vaak gebruik ik het namelijk niet!

Der Ellmauer Dancing Queen

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 10:38

ik gebruik het iedere dag heb een super mooi leren kieffer hoofdstel hangen maar die hangt eeigenlijk een beetje weg te rotten... dit vindnik makkelijker... ben te lui om te vetten..

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:31

bij www.goedhard.nl zijn er ook verschillende te koop
van norton, zilco en biothane

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:34

Ik heb een hackamore, dus hoe het zit met dat afklikken weet ik zo niet, maar mn hoofdstel en teugels zijn van Biothane. Ik vind het zelf ideaal spul, maar het gaat wel een beetje zweten en dus jeuken.... (bij het paard dan Tong uitsteken )

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:44


Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:45

Die site doet het al een tijdje niet Knipoog

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 11:46

nee erg he ik dacht eerst dat het aan me computter lag. ze hebben storing ofzo... wilde er beugels bestellen. goedhard doet het bij mij niet.

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 15:00

Karin schreef:
]

Waarom rijd je trouwens liever niet zonder neusriem?


Ik heb het nooit geprobeerd eigenlijk. Waarschijnlijk zou het wel goed gaan, maar ik denk bijvoorbeeld aan het feit dat hij zijn tong over het bit zou kunnen doen of dat hij er buiten vandoor kan gaan (doet ie nooit, komt altijd terug op mijn zit maar ja) en dat ik dan bv het bit door zijn mond trek ofzo.

Om het uit te gaan proberen als ik een week op vakantie ga, vind ik ook zo lastig.

Kan je het ergens kopen of alleen maar online?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:06

Ik heb die van zadelmarkt. Heb hem voor de trektocht in de zomer gekocht. Heb hem nog niet veel gebruikt, maar de keren dat ik hem gebruikt heb was hij heel handig!!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:41


' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-04 21:26


"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:16


Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers